4 kk vauva haluaa illalla nukahtaa tissille
Meillä on pian 4 kk vanha vauva, joka ei osaa illalla nukahtaa ilman tissiä. Pienempänä vauva huusi iltaisin täyttä huutoa ja tissi oli ainoa, joka auttoi. Valitsin "helpon tien" eikä ollut tarkoitus jatkaa sitä loputtomasti, mutta jotenkin ne illat menee edelleen samaa rataa.
Voiko näin pienen vieroittaa tissillä nukuttamisesta ja miten? Mitä kokemuksia teillä on? Vinkkejä? Asiantuntijakommentteja? :)
Kommentit (23)
joka nukahtaa myös vain tissille. mutta en ymmärrä miksi se pitäisi siitä vieroittaa.
yölläkin söi useamman kerran. en kokenut ongelmaksi ellei sitten aina halua tissiä suuhun kun vähänkään herää yöllä. Ja kaikki lapset (3)on tissille nukahtanu.
...mutta mies on sitä mieltä, että tätä menoa lapsi haluaa vielä 18 vuotiaanakin tissiä :) Olen sanonut, että mun mielestä vauva on vielä liian nuori.
Jatkokysymys: oletteko jossain vaiheessa joutuneet vieroittaman tissillä nukuttamisesta vai onko tapahtunut luontevasti (itsestään) ilman huutoja? Kuinka pitkään tätä rataa voi jatkaa?
on, totta kai haluaa nukahtaa lähelle ja varmasti nälkäkin on. Tuon ikäiselle olen aina antanut ruokaa ja läheisyyttä ennen nukahtamista.
ja vauva syö yöllä 2-3 kertaa. Nukkuu yöt mun vieressä. Mieheni mielestä pitäisi alkaa pian nukkua omassa sängyssään.
4 kk ei ole sama asia kuin loputtomasti. Vauvasi on vieä kovin pieni. Ekan lapsen kanssa sitä kuvittelee, että asiat säilyy muuttumattomina ikuisesti. Ei ne säily. Jotta älä stressaa asiasta, vaan nauti siitä, että vauvan nukuttaminen on noinkin helppoa.
että vauva-aika on loppujen lopuksi hyvin lyhyt. Omat lapset on siinä reilun vuoden ikään asti nukahtaneet pullolle.
teillä tämä tissillä nukuttaminen kestää? Meillä saattaa mennä tuntikin ennenkuin vauva nukahtaa. Jos tissin ottaa pois suusta, heti alkaa huuto. En usko, että on nälkä koko ajan. Välillä imeminen on enemmän lutkutusta ja välillä taas vauva jopa ahmii.
ja 6kk asti en edes miettisi muuta kuin vauvan tahtiin imetystä. Meillä jokainen lapsi on ekan vuotensa nukkunut kainalossani ja ovat oppineet omaan sänkyyn. 6 -vuotias ei halua edes viereen tulla, kun on niin ahdasta omaan sänkyyn verrattuna.
ja toinen heräsi viellä vuoden iässä yöllä tissille
Helpoin tapahan tuo on. Ja vauva on onnellinen. Minusta siinä ei ole mitään pahaa eikä mitään syytä, miksi tavasta pitäisi jo nyt irti päästä. Minä annoin koko imetysajan nukahtaa rinnalle. Tottui kyllä sitten aikanaan nukahtamaan ilmankin.
vauvalla menee tissillä ennenkuin nukahtaa?
Joskus puoli tuntia ja pahimmillaan puolitoista.
1v 6kk vanha nukahtaa myös rinalle jos äiti nukuttaa. Helppoa en ala tekemään muutoksia tähän tapaan.
Muut haluavat. Neuvolastakin sanottiin, että jos vauva vain "lutkuttaa" eikä syö niin tissi pois suusta. Luulin, että niin "kuuluu" tehdä ja halusin kuulla muiden kokemuksia. Purematta en asiaa niellyt. Mistäs sitä ensikertalainen tietää kun ei kokemusta ole. Kiitos siis kommenteista ja kannustuksesta (siis niille, jotka olleet kannustavia :)!
4-kuinen on tosi pieni. Mä en tuossa iässä iltaisin edes vienyt vielä sänkyyn, vaan pidin mukanani sohvalla tms. touhuissani iltaisin. Sitten otin sänkyyn mukaan, kun menin nukkumaan. Syötin kun vauva halusi syödä ja katselin telkkaa, olin tietokoneella jne.
Jossain vaiheessa sitten vauva on "kypsä" nukahtamaan itsekseen. Tai siis meillä meni silleen, eihän se tietenkään mikään ainoa totuus ole... :)
Onko vauva esikoinen? Mä ainakin stressasin esikoisen kanssa tuommoisista jutuista plajon enemmän, kuten myös mies. Että nyt sden pitää nukahtaa sänkyyn tms. tai muuten se ei ikinä opi. No, ei se nyt silleen mene. Tilanteen vaihtuvat yllättävänkin nopeasti.
5 lasta olen yksivuotiaaksi imettänyt ja ihan vuotiseksi asti se iltatissi on ollut se tärkein, tosin se iltatisuttelu lyhenee loppuaan kohden alkuaikojen tunnin rupeamasta muutaman minuutin läheisyyteen.
Vauvani ovat nukkuneet omassa sängyssään heti alusta asti, ihan sen takia, koska minä en saa nukutuksi, jos pitää varoa pientä vierellä.
En osaa neuvoa miten pääset irti iltaimetyksestä, muuten kuin pullo miehen kouraan ja hän syöttää iltamaidon.
Miksi hänet pitäisi jo vierottaa, jos homma toimii?
nukahtaa lähes joka ilta tissille. Välillä oli kausi, ettei nukahtanut, mutta nyt taas. Tiedän myös yli 1-vuotiaita, jotka nukahtavat edelleen illalla tissille. Sinuna en olisi huolissasi!
ja kolmen lapsen kokemuksella tiedän, että ne vieroittuvat tissille nukahtamisesta myöhemminkin.
Tuossa täysimetysvaiheessa (?) en alkaisi stressaamaan sitä, että vauva nukahtaa tissille, jos se järjestely sopii sinullekin. Vauva hakee tissistä myös läheisyyttää ja turvaa.