Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riskiryhmäläiset kyllä tosi terveitä ilmeisesti!

Vierailija
08.11.2009 |

Tai erinomaisen tyhmiä. Seisoskelevat tuntikausia raa´assa ulkoilmassa vaikka ainakin luulisi niiden olevan vähän heikkokuntoisempia kuin muut.

Mulle ei tulisi mieleenkään lähteä syksyiseen tuuleen ja tuiverrukseen tuntikausiksi jonottamaan rokotusta. Johan siinä sairastuisi tervekin.

Ja sitä riskiryhmäohjeistusta lukiessani ihmettelin kyllä sitäkin, että kovinpa paljon on riskiryhmäläisiä Suomessa. Itsellänikin on astma muttei se nyt niin paha ole, että kokisin itseni erityisen riskialttiiksi kuitenkaan sen takia.

No ei se ole multa pois jos nuo tyypit sen rokotteen saavat. Ihan vapaasti vaan mutta vähän kyllä silti ihmetyttää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-arvoisesti on tosiaan joissain paikoissa tuo riskiryhmäläisten rokotus hoidettu.

Se on kiva, että oma astmasi voi hyvin. Itse olin viime keväänä "kuolemankielissä" astmani kanssa 4kk syöden jatkuvasti hirveitä määriä kortisonia, joten en yhtään ihmettele, vaikka olisin ollut valmis jonottamaan tuntitolkulla kovassa pakkasessa rokotetta. Onneksi ei ollut tarvis vaan rokotukseni hoitui 5 minuutissa.

Vierailija
2/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-arvoisesti on tosiaan joissain paikoissa tuo riskiryhmäläisten rokotus hoidettu.

Se on kiva, että oma astmasi voi hyvin. Itse olin viime keväänä "kuolemankielissä" astmani kanssa 4kk syöden jatkuvasti hirveitä määriä kortisonia, joten en yhtään ihmettele, vaikka olisin ollut valmis jonottamaan tuntitolkulla kovassa pakkasessa rokotetta. Onneksi ei ollut tarvis vaan rokotukseni hoitui 5 minuutissa.

Enkä varsinkaan uskaltaisi asettaa itseäni tuollaiselle vaaralle alttiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuskinpa he tiesivät jonoon mennessään, että se vetää niin helsketin hitaasti!

Ja jos olet jo jonkin aikaa jonottanut, kesken jättäminen ei välttämättä tule siinä vaiheessa mieleen.

Itselläni on astmaattinen yskä, minulla siis ei ole varsinaista astmadiagnoosia. Mutta tavallinen pikkunuhakin kääntyi niin vain keuhkokuumeeksi huhtikuussa, joten nyt en halunnut olla kovinkaan ylimielinen. Hain rokotuksen perjantaina, täällä stadissa se sujui omalla terveysasemallani puolessa tunnissa (samalla sain kausi-influenssarokotuksen).

Eihän esim. astma mitenkään yleiskuntoa rassaa siinä mielessä, etten jaksaisi jonottaa. Riskiryhmistä puhuttaessa ei siis ole kyse siitä, että ihminen olisi yleisvoinniltaan kauhean sairas, vaan siitä, että heille influenssa on erityisen ongelmallinen muuten.

Vierailija
4/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai erinomaisen tyhmiä. Seisoskelevat tuntikausia raa´assa ulkoilmassa vaikka ainakin luulisi niiden olevan vähän heikkokuntoisempia kuin muut.

Mulle ei tulisi mieleenkään lähteä syksyiseen tuuleen ja tuiverrukseen tuntikausiksi jonottamaan rokotusta. Johan siinä sairastuisi tervekin.

Ja sitä riskiryhmäohjeistusta lukiessani ihmettelin kyllä sitäkin, että kovinpa paljon on riskiryhmäläisiä Suomessa. Itsellänikin on astma muttei se nyt niin paha ole, että kokisin itseni erityisen riskialttiiksi kuitenkaan sen takia.

No ei se ole multa pois jos nuo tyypit sen rokotteen saavat. Ihan vapaasti vaan mutta vähän kyllä silti ihmetyttää.

Vierailija
5/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun astma on onneksi todella paha vain keväisin eli helmi-kesäkuu. Pakkasessa oleminen voisi olla myös vaikeaa, mutta eihän nyt ole kovia pakkasia ollut, vain hädin tuskin pakkasen puolella, joten eiköhän sitä ilmaa kaulaliinan läpi hengittelisi.

Vierailija
6/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä sulla ole tietämys ihan kohdillaan. Onnea vaan matkaan!

Astmaatikot ovat suurimmassa vaarassa saada vakavia komplikaatioita. :( Se on todistettu jo tutkimuksellakin:

"Nearly one-third, or 28 percent, of adults and children hospitalized with H1N1, also known as swine flu, have asthma. That's more than any other chronic condition, according to a recent analysis of cases published in the New England Journal of Medicine."

http://www.cnn.com/2009/HEALTH/10/28/asthma.swine.flu.h1n1/index.html

Alkuperäinen lähde:

New England Journal of Medicine: "Asthma was the most common condition seen in both children (29%) and adults (27%). "

http://content.nejm.org/cgi/content/full/NEJMoa0906695

Astmaatikot sitten täyttävät tehohoitopaikat kun rokotteiden kanssa viivästellään, TODELLA järkevää!

Vierailija
7/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotus kylmässä aiheutti myös useita sairauskohtauksia.

Aamulehden mukaan Oulussa säikäyttivät muun muassa pikkupojan pyörtyminen, erään jonottajan epileptinen kohtaus ja kolmannen verensokerin laskusta aiheutuneet oireet.

---

Enpä moittisi liian hyväkuntoisiksi...

Vierailija
8/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuskinpa he tiesivät jonoon mennessään, että se vetää niin helsketin hitaasti! Ja jos olet jo jonkin aikaa jonottanut, kesken jättäminen ei välttämättä tule siinä vaiheessa mieleen.

Vähän köppää ap:ltä kuvitella, että sinne on menty sillä ajatuksella, että jonotanpa tässä pakkasessa monta tuntia.

Vierailija
9/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tyhmä.

Vierailija
10/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ottamatta rokote, jos siihen on riskiryhmässä oikeutettu. Olen itse astmaatikko ja vaikka olen fyysisesti valmis maratonille, kävin silti piikin ottamassa kun siihen oli mahdollisuus. Omalla terveysasemalla ei tarvinnut edes jonottaa.

Vierailija
11/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuskinpa he tiesivät jonoon mennessään, että se vetää niin helsketin hitaasti! Ja jos olet jo jonkin aikaa jonottanut, kesken jättäminen ei välttämättä tule siinä vaiheessa mieleen.

Vähän köppää ap:ltä kuvitella, että sinne on menty sillä ajatuksella, että jonotanpa tässä pakkasessa monta tuntia.

Kyllähän jo mennessä näkee jos paljon jengiä on paikalla kannattako jäädä odottamaan. Itse osaan kyllä lähteä pois ja mennä seuraavana päivänä uudelleen.

Vierailija
12/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi sairaalassa oli rokotus. Kuopion jonojen syy on huono organusointiu, kun kaikki tulee kerralla ja henkilökunta ei osaa joukkoja jakaa pieniin ryhmiin. Kun ajat 20 km keskustaan niin siinäpä sit odottelet kun taksi kurvaa pois. helsingissä jonotus aika oli 15 min.

Ja aloittaja oli syvältä.

Vierailija
13/13 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin saa virusperäisen keuhkokuumeen tms.

Mutta rokotusjonot ois voinut koittaa jotrenkin saada sisätiloihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan