Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän siinä ole mitään järkeä, että lapsiperheessä on vanhemmat töissä 8h/päivä!

Vierailija
07.11.2009 |

Niin, aloitin syksyllä opiskelut (onneks ei kestä ku ensi kevääseen) ja nyt ollu 2 viikkoa harjoittelussa.

Täähän on ihan karseeta! Millä ajalla noita lapsia näkee? Mitään ihmeempää ei jaksa, väsyttää usein. Aamulla aikasin ylös, ihan kamalaa nuo lapsetki pakottaa nousemaan jo kuuden jälestä.

Mä käyn tän koulun loppuun, ja sitten on keksittävä jotain. Sanoin jo miehelleki, etten suostu siihen, että näin menee aina.

Jotain lyhennettyä päivää on päästävä ainakin toisen tekemään, kun ei siinä lotossakaan kuitenkaan voiteta.

Miten ihmeessä te muut jaksatte? Eikö teillä omatunto soimaa jatkuvasti?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ajatellut edes jaksaa=laittaa lapsia jaksamaan. Teen 6h päivää ja lomitamme miehen kanssa työaikaamme. Ja en todellakaan ajattele urakehitystä... Ehdin ajatella sitä vielä 20v sen jälkeenkin kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa.

Ymmärrän jos on PAKKO (esim. yksinhuoltajana), mutta aika moni ajattelee vaan rahaa. Viis lapsista (ja lasten jaksamisesta)+ yhteisestä ajasta.

Vierailija
62/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisessa työpaikassa tehdään jos työntekijä sairastuu tai lomailee? Eikös vuosiloma kuitenkin kuulu kaikkiin aloihin? Juu tuon työnantajan kettumaisuuden ymmärrän, mutta teoriassa ei pitäisi olla mahdotonta lyhentää työaikaa.

Enpä tiedä vielä, mitä tällaisessa työpaikassa tehdään, kun työntekijä sairastuu/lomailee. Sitä tässä "ilolla" odottelen. Työnantaja kieltäytyi osittaisesta hoitovapaasta, koska toinen samaa työtä tehnyt työntekijä on juuri irtisanottu ja kahden työt jäivät yhdelle (=minulle).

Odottelen kovasti, miten aikoo selviytyä, kun ensimmäisen kerran jään sairaslomalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisessa työpaikassa tehdään jos työntekijä sairastuu tai lomailee? Eikös vuosiloma kuitenkin kuulu kaikkiin aloihin? Juu tuon työnantajan kettumaisuuden ymmärrän, mutta teoriassa ei pitäisi olla mahdotonta lyhentää työaikaa.

Enpä tiedä vielä, mitä tällaisessa työpaikassa tehdään, kun työntekijä sairastuu/lomailee. Sitä tässä "ilolla" odottelen. Työnantaja kieltäytyi osittaisesta hoitovapaasta, koska toinen samaa työtä tehnyt työntekijä on juuri irtisanottu ja kahden työt jäivät yhdelle (=minulle). Odottelen kovasti, miten aikoo selviytyä, kun ensimmäisen kerran jään sairaslomalle.

miksei tuota ole sitten sanottu tässä keskustelussa aiemmin? On sanottu, että on aloja, joissa työajan lyhentäminen ei onnistu ja että elämä nyt vain on tällaista. Miksei ole voitu sanoa, että kusipää työnantaja, niin olisi säästänyt aika paljon jankkaamista?

Vierailija
64/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä vielä, mitä tällaisessa työpaikassa tehdään, kun työntekijä sairastuu/lomailee. Sitä tässä "ilolla" odottelen. Työnantaja kieltäytyi osittaisesta hoitovapaasta, koska toinen samaa työtä tehnyt työntekijä on juuri irtisanottu ja kahden työt jäivät yhdelle (=minulle). Odottelen kovasti, miten aikoo selviytyä, kun ensimmäisen kerran jään sairaslomalle.

miten on mahdollista tällaisessa työpaikassa jäädä äitiyslomallekaan. Todennäköisesti olet sellaisella ollut, jos lapsikin on siunaantunut. Tässähän on puhuttu pienistä lapsista, joten kai suurin osa on kuitenkin äitiysvapaatakin pitänyt.

Vierailija
65/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei tuota ole sitten sanottu tässä keskustelussa aiemmin? On sanottu, että on aloja, joissa työajan lyhentäminen ei onnistu ja että elämä nyt vain on tällaista. Miksei ole voitu sanoa, että kusipää työnantaja, niin olisi säästänyt aika paljon jankkaamista?

Tällaisia työpaikkoja vain nyt sattuu olemaan.

Vierailija
66/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi miehenne eivät tee lyhennettyä työpäivää?

Ainahan selityksiä löytyy (seliseli, en mää voi tai sen työnantaja ei anna, seliseli), mutta on ihan turha väittää, että muka kumpikaan ei voi tehdä lyhennettyä työaikaa.

Tosiasia on, että olette ottaneet liian isot lainat ja nyt on pakko painaa töitä, että saatte ne maksettua. Joskus vain miettii, että onko tosiaan sen arvoista, että ette muista lapsienne lapsuudesta mitään kun haluatte kaveriporukalle brassailla kun teillä on isoin talo ja 2 autoa pihassa ja pari kertaa vuodessa käydään ulkomailla.

Vähän säälittävää....ja läpinäkyvää....

Vierailija
67/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten on mahdollista tällaisessa työpaikassa jäädä äitiyslomallekaan. Todennäköisesti olet sellaisella ollut, jos lapsikin on siunaantunut. Tässähän on puhuttu pienistä lapsista, joten kai suurin osa on kuitenkin äitiysvapaatakin pitänyt.

En ole ollut tässä työpaikassa silloin, kun olin äitiyslomalla. Enkä toden totta aio olla päivääkään sen jälkeen, kun lama hellittää ja työpaikkoja alkaa taas olla tarjolla.

Mutta tämähän on vaan yksittäistapaus. Kuten niin moni muu totesi, syitä on myös muita, miksi ei voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle.

Vierailija
68/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin osasto on pieni, eli vain hän ja pomo. Ja kuulemma lähes aina kun hän on lomalle lähtenyt niin KUKAAN ei ole hoitanut niitä hommia sinä aikana vaan hänen on pitänyt ne kaikki sitten hoitaa kun on palannut töihin. Todella kettumaista sanoisinko!! Eli sitten esim. elokuussa on aina ollut tuplatyöt odottamassa.

Kuulemma ei pomo usko että tarvittaisiin lisää työntekijöitä. Tämä nainen nimitätin muutenkin joutuu tekemään ylitöitä (eikä saa niistä palkkaa vaan pitäisi ottaa vapaina), eli työntekijöitä ei ole riittävästi!!

Monella työpaikalla varmasti just tästä on kyse. Olisi halua tehdä lyhennettyä mutta työnantaja tai työ ei anna periksi!! Missä vika??

Vierailija
69/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia työpaikkoja vain nyt sattuu olemaan.

mutta miksi se sanotaan siten, kuin se olisi ihan normaali käytäntö ja pakko hyväksyä. Ja siten, että työaikojen lyhentäminen olisi harvinaista herkkua vain muutamilla aloilla.

Vierailija
70/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi miehenne eivät tee lyhennettyä työpäivää? Ainahan selityksiä löytyy (seliseli, en mää voi tai sen työnantaja ei anna, seliseli), mutta on ihan turha väittää, että muka kumpikaan ei voi tehdä lyhennettyä työaikaa. Tosiasia on, että olette ottaneet liian isot lainat ja nyt on pakko painaa töitä, että saatte ne maksettua. Joskus vain miettii, että onko tosiaan sen arvoista, että ette muista lapsienne lapsuudesta mitään kun haluatte kaveriporukalle brassailla kun teillä on isoin talo ja 2 autoa pihassa ja pari kertaa vuodessa käydään ulkomailla. Vähän säälittävää....ja läpinäkyvää....

ulkokuori kun on nykyään tärkeintä. Pitää näyttää hyvältä ulospäin: iso hieno talo, hienot vaatteet, pari autoa, mökki, vene, matkoja...

Lisäksi mun kokemus tuttavapiiristä on nimenomaan just tuo, että miehet eivät ainakaan tee lyhennettyä työpäivää vaikka mikä olisi! En itse asiassa tunne ketään joka näin olisi tehnyt?? Joko nainen uhrautuu, tai sitten mummo hoitaa tai sitten lapset ovat pitkiä päiviä.

Vierailija
71/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi miehenne eivät tee lyhennettyä työpäivää?

Ainahan selityksiä löytyy (seliseli, en mää voi tai sen työnantaja ei anna, seliseli), mutta on ihan turha väittää, että muka kumpikaan ei voi tehdä lyhennettyä työaikaa.

Tosiasia on, että olette ottaneet liian isot lainat ja nyt on pakko painaa töitä, että saatte ne maksettua. Joskus vain miettii, että onko tosiaan sen arvoista, että ette muista lapsienne lapsuudesta mitään kun haluatte kaveriporukalle brassailla kun teillä on isoin talo ja 2 autoa pihassa ja pari kertaa vuodessa käydään ulkomailla.

Vähän säälittävää....ja läpinäkyvää....

ja aika hankalaa sitä olisi tehdä lyhennettyä päivää, mikäli meinaa jollain elääkin.

Vierailija
72/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tehdä lyhyttä päivää; päinvastoin ja matkustaakin paljon.

Vierailija
73/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut tässä työpaikassa silloin, kun olin äitiyslomalla. Enkä toden totta aio olla päivääkään sen jälkeen, kun lama hellittää ja työpaikkoja alkaa taas olla tarjolla. Mutta tämähän on vaan yksittäistapaus. Kuten niin moni muu totesi, syitä on myös muita, miksi ei voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle.

juuri yksittäistapaus. Ja jos järjestely on tilapäinen ja on aikomus muuttaa toimintatapaa, kun vain mahdollista, niin tietysti ymmärrettävää. Mutta ihmettelen vain tuota tapaa, miten asiaa on tässäkin ketjussa kuvattu, eli että useissa paikossa olisi noin ja että tuo on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Ja kun on puhuttu hoitopäivän pituudesta on vain sanottu, että jotkut työt nyt vain ovat sellaista, eikä ole sanottu, että kyseessä on harvinaisen hankala tilanne.

Tarkoitan, että tuo tilanne olisi niin paljon helpompi ymmärtää, jos sanottaisiin, että työpaikassa on huonosti organisoitu nämä asiat, kuin jos sanotaan, että tuo nyt vain on totuus. Ymmärrättekö?

Vierailija
74/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka käyvät töissä elättääkseen perheensä? Ei minulla tai kavereillani ole ökytaloa, eikä sitä yhtäkään autoa, vaan palkkarahalla maksetaan laskut ja menot, eikä siitä jää mitään edes pahan päivän varalle säästöön. Pienipalkkaisen on hiukka vaikea elättää koko perheensä ja puolisonsa yhdella palkalla.

Vierailija
75/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpäivät ja työmatkat venyttävät lasten hoitopäivää. Nyt kohta jään äityislomalle, joten toinen lapsi eskarissa ja toinen kotona tämän jälkeen... Kaipa vanhemmilla aina huono omatunto:)

Vierailija
76/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei täällä ainakaan mitään rikastumaan pääse, vaikka sitä työläisen työviikkoa tehdäänkin eli 8h/pv. Meillä lisäksi töissä työajanseuranta eli jos lähdet vaikkapa kolmelta jonain päivänä, niin olet sitten pidempään toisena, jotta saldo pysyy plussalla -todella ahdistavaa. Olemme miehen kanssa molemmat asiantuntijatyössä IT-alalla ja tehdään ihan tavispäivää. Jos jäisi esim. 4-päiväiselle viikolla tai 6-tuntiselle työpäivälle, on tässä ammatissa se varjopuoli, että ne työt seuraa jokatapauksessa. Asiantuntijatyö ei oikein ole sellaista esim. hoitotyöhön verrattavaa, jossa työ oikeesti loppuu kun ovesta lähtee. Itse en juuri työkonetta kotona avaa, joten kotona tulee oltua ihan vaan kotona. Mutta tarhapäivät kyllä ovat luokkaa 8-16.30 joka päivä. Raha ei ole tärkein, eikä meillä ainakaan mitään rikkauksia ole. Ihan tässä asuntolainaa maksellaan ja haaveillaan, jos joskus pääsisi vaikka Rodokselle lomalle (Thaimaasta tms. ei ole ainakaan nyt justiinsa varaa haaveilla kun 10 000 euroa pitäisi löytää ikkunaremonttiin.)

Itse teen 6h päivää ja työaikaseuranta (onneksi, sillä joka minuutti jonka teen otan myös vapaana). Olen myös asiantuntijahommissa eikä se estä 6h päivää. Tosin samoissa töissä aikanaan kun oli kollega, niin esimies alensi kun halusi tehdä 6h päivää ja tämä esimies on nykyinen firmamme toimitusjohtaja. Eli ei aina hyvällä katsota, mutta kun pitää oikeuksistaan kiinni, niin onnistuu.

Työmäärästä vaikea sanoa onko vähempi, välttämättä ei, mutta teen sen minkä pystyn (myös niissä p:leen projekteissa) ja jotain jää vähemmälle... Ei se minun työnikään lopu kun ovesta lähtee, päässä pyörivät, mutta vapaa-aikana en tee töitä esim. koneella.

Tiedän olevani meillä töissäkin outolintu, mutta asenteella homma kyllä onnistunut, vaikka sitten pientä yhteenottoa joskus ollut jopa esimiehen kanssa.

Vierailija
77/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teitä ei nappaa työnteko, niin ei väkisin!!

Mutta kyllä minä pidän siitä että olen saanut ilmatteeksi opiskella ja tehdä työtä ammatissani.

Ei minulta puutu mielestäni mikään kun minulla on vakityö, unelmia ja ihana perhe.

Ei minun elämän täyttymys ole olla kotona tai edes lyhennettynä.

Oma lapsuuskin oli ok vaikka vanhemmat kävi täissä!

Minusta työnteko nyt kuuluu elämään, neljän pienen lapsen äitinäkin. En tunne syyllisyyttä, vaan hyvää oloa elämästä. Jos ei kelpaa toiselle, niin ei väkisin! :D

Vierailija
78/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsia, niin sitten kärvistellään vähällä rahalla ja ihmetellään millä maksaa laskut ja käydä kaupassa. Normaaliin elämään kuuluu työnteko, harva meistä oikeasti sanoutuu irti hyvästä vakipaikasta ja lähtee siivoamaan, jotta lasten ei tarvitsisi olla 8h hoidossa. Se on aika hankala myöhemmin päästä samoihin hommiin takaisin kun on 10v viettänyt hanttihommissa. Silloinhan sitä rahaa pitäisi olla kun on elätettäviä kotona.

Vierailija
79/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelen. Valmistun piakkoin ja aion kokopäivätyöhön. Lapset ovat päiväkodissa n 8,5 tuntia arkisin. aamut, illat ja viikonloput ovat perheemme yhteistä aikaa. Elintasomme on vedetty jo nyt aika alas ja olisin valmis 6t työpäiviin jatkossa mutta alallani ei sellaisia yleensä voi toteuttaa. Ihan tyytyväinen olen tähänkin.

Vierailija
80/141 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tunnin työpäivää eli olla osittaisella hoitovapaalla.

Itse asiassa tili ei edes pienene kovin paljoa kun verotus pienenee.

Mutta monellakaan ei tunnut löytyvän halua sellaiseen, koska joutuu viettämään aikaa lastensa kanssa enemmän. Näin se vain menee.

Kelan sivuilta kannattaa katsoa enemmän. On turha väittää, ettei voi tehdä lyhyempää työaikaa. Se on vain omasta halusta kiinni. Sitä voi myös tehdä niin, että isä tekee 6 tuntista ja äiti samoin. Näin saadaan lyhennettyä hoitopäivää kummastakin päästä tai sitten kumpikin pitää yhden ylimääräisen vapaan viikossa.

Se on tahdon asia, ei muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme