Eihän siinä ole mitään järkeä, että lapsiperheessä on vanhemmat töissä 8h/päivä!
Niin, aloitin syksyllä opiskelut (onneks ei kestä ku ensi kevääseen) ja nyt ollu 2 viikkoa harjoittelussa.
Täähän on ihan karseeta! Millä ajalla noita lapsia näkee? Mitään ihmeempää ei jaksa, väsyttää usein. Aamulla aikasin ylös, ihan kamalaa nuo lapsetki pakottaa nousemaan jo kuuden jälestä.
Mä käyn tän koulun loppuun, ja sitten on keksittävä jotain. Sanoin jo miehelleki, etten suostu siihen, että näin menee aina.
Jotain lyhennettyä päivää on päästävä ainakin toisen tekemään, kun ei siinä lotossakaan kuitenkaan voiteta.
Miten ihmeessä te muut jaksatte? Eikö teillä omatunto soimaa jatkuvasti?
Kommentit (141)
itkevät kun eivät viettäneet enempää aikaa lastensa kanssa.
Terveisin keski-ikäisten uraäitien kanssa työskentelevä av.mamma.
äidit pääsääntöisesti tosiaankin palasivat töihin 3 kk jälkeen. Totta kai jossain Pohjanmaalla (jossa muutenkin varmaan oli suuri osa työpaikoista omilla maatiloilla?) tilanne taatusti oli erilainen. 70-luvulla muuten naisten emansipaation myötä pidettiin erittäin tärkeänä sitä, että naisellakin oli työ, etenkin jos sitä varten oli huomattavasti kouluttauduttu.
Pohjanmaa niin tosi moni äiti oli vielä 70-luvullakin KOTIÄITI. Eivät palanneet töihin ollenkaan kun äitiysvapaa loppui.
Muistan lapsuudestani (s. 1975) että yhden kaverini (jolla oli pari pikkusisarusta) äiti oli kotiäiti. Minusta se oli todella kummallista enkä oikein tajunnut miksi tuo äiti ei mennyt töihin. Kaikki muut koulukaverini olivat päivähoidossa ennen koulua. Tavallisella omakotitaloalueella asuttiin E-Suomessa.
jättää lasta yksin koulun pihalle varhain aamulla ja klo 17 jälkeen!! Kyllä pitäisi silloin jo kellojen soida ja yrittää järjestää jotain muuta hoitoa sille ajalle.
ne kellot soi ja lujaa mutta ei ole vaihtoehtoja, onneksi ei ole ihan jokapäiväistä. sukulaiset ei pääse hakemaan. kaikki käy töissä ja lisäksi joutuisivat ajamaan 60 km hakemaan lastani vaikka onnistuisivatkin tekemään lyhennettyä työpäivää. kyllä se vaan niin on että töitä tässä maailmassa täytyy tehdä ja silloin lapset joutuu useinkin olemaan 11-12 h hoidossa. ekaluokkalaisille ip ja ap kerhot ei riitä. siis töihin on lähdettävä ennen kuin se avautuu ja kiinni menee ennen kuin ehtii hakemaan. pakko siis lapsen odottaa. ei ole vaihtoehtoja!!! vaikka työpäivä vaan 7 h 15 min niin kaikkeen muuhun menee niin paljon aikaa, ruuhkat, ruokatunnit (pakolliset), parkkipaikan etsiminen, lasten kuskaaminen eri suuntiin kun ei saa hoitopaikkaa samasta paikkaa jne... elämä on!
kysyisin millä alalla on täysin mahdotonta lyhentää työpäivää tai tehdä osaa työstä etätyönä? Itselleni ei tule nyt mieleen sellaista alaa, missä tuo olisi täysin mahdotonta.
jättää lasta yksin koulun pihalle varhain aamulla ja klo 17 jälkeen!! Kyllä pitäisi silloin jo kellojen soida ja yrittää järjestää jotain muuta hoitoa sille ajalle.
ne kellot soi ja lujaa mutta ei ole vaihtoehtoja, onneksi ei ole ihan jokapäiväistä. sukulaiset ei pääse hakemaan. kaikki käy töissä ja lisäksi joutuisivat ajamaan 60 km hakemaan lastani vaikka onnistuisivatkin tekemään lyhennettyä työpäivää. kyllä se vaan niin on että töitä tässä maailmassa täytyy tehdä ja silloin lapset joutuu useinkin olemaan 11-12 h hoidossa. ekaluokkalaisille ip ja ap kerhot ei riitä. siis töihin on lähdettävä ennen kuin se avautuu ja kiinni menee ennen kuin ehtii hakemaan. pakko siis lapsen odottaa. ei ole vaihtoehtoja!!! vaikka työpäivä vaan 7 h 15 min niin kaikkeen muuhun menee niin paljon aikaa, ruuhkat, ruokatunnit (pakolliset), parkkipaikan etsiminen, lasten kuskaaminen eri suuntiin kun ei saa hoitopaikkaa samasta paikkaa jne... elämä on!
kysyisin millä alalla on täysin mahdotonta lyhentää työpäivää tai tehdä osaa työstä etätyönä? Itselleni ei tule nyt mieleen sellaista alaa, missä tuo olisi täysin mahdotonta.
johtaja-tasolla työskentelevät, poliisit, vuorotyöläisillä voi myös järjestely olla hankalaa.
ihminen hoitaa vuorotteluvapaasijaisuutta niin ei voi tehdä lyhyempää päivää kuin sijaistettava eli sellaisessa tilanteessa esim. ei voi tehdä 6 tuntista päivää. ei vaikka työnantajalle sopis.
6 tunnin työpäivää eli olla osittaisella hoitovapaalla. Itse asiassa tili ei edes pienene kovin paljoa kun verotus pienenee. Mutta monellakaan ei tunnut löytyvän halua sellaiseen, koska joutuu viettämään aikaa lastensa kanssa enemmän. Näin se vain menee. Kelan sivuilta kannattaa katsoa enemmän. On turha väittää, ettei voi tehdä lyhyempää työaikaa. Se on vain omasta halusta kiinni. Sitä voi myös tehdä niin, että isä tekee 6 tuntista ja äiti samoin. Näin saadaan lyhennettyä hoitopäivää kummastakin päästä tai sitten kumpikin pitää yhden ylimääräisen vapaan viikossa. Se on tahdon asia, ei muuta.
Työnantajalla on oikeus kieltäytyä myöntymästä osittaiseen hoitovapaaseen.
Työsopimuslaki 26.1.2001/55, 4. luku Perhevapaat, 4. pykälä Osittainen hoitovapaa
"Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista."
myös jos työsuhde kestänyt alle 6 kk eikä myöskään vuorotteluvapaasijaiselle onnistu lyhennetty työaika.
6 tunnin työpäivää eli olla osittaisella hoitovapaalla.
Itse asiassa tili ei edes pienene kovin paljoa kun verotus pienenee.Mutta monellakaan ei tunnut löytyvän halua sellaiseen, koska joutuu viettämään aikaa lastensa kanssa enemmän. Näin se vain menee.
Kelan sivuilta kannattaa katsoa enemmän. On turha väittää, ettei voi tehdä lyhyempää työaikaa. Se on vain omasta halusta kiinni. Sitä voi myös tehdä niin, että isä tekee 6 tuntista ja äiti samoin. Näin saadaan lyhennettyä hoitopäivää kummastakin päästä tai sitten kumpikin pitää yhden ylimääräisen vapaan viikossa.
Se on tahdon asia, ei muuta.
ei ole sitten mitään tietoa lyhennetyn työajan saamisesta. on monta syytä miksei voi saada lyhennettyä työaikaa vaikka työnantajallekin sopisi. katso vaikka aiempia vastauksia. olet niin mustavalkoinen!
oikeasti voi sairaanhoitajana tai lentokapteenina jne tehdä sopimusta, jossa olisi vähemmän työvuoroja? Onko tosiaan joillakin aloilla näin, että joko 40 tuntia viikossa tai ei mitään?
Minä en ajatellut edes jaksaa=laittaa lapsia jaksamaan. Teen 6h päivää ja lomitamme miehen kanssa työaikaamme. Ja en todellakaan ajattele urakehitystä... Ehdin ajatella sitä vielä 20v sen jälkeenkin kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa.
6 tunnin työpäivää eli olla osittaisella hoitovapaalla. Itse asiassa tili ei edes pienene kovin paljoa kun verotus pienenee. Mutta monellakaan ei tunnut löytyvän halua sellaiseen, koska joutuu viettämään aikaa lastensa kanssa enemmän. Näin se vain menee. Kelan sivuilta kannattaa katsoa enemmän. On turha väittää, ettei voi tehdä lyhyempää työaikaa. Se on vain omasta halusta kiinni. Sitä voi myös tehdä niin, että isä tekee 6 tuntista ja äiti samoin. Näin saadaan lyhennettyä hoitopäivää kummastakin päästä tai sitten kumpikin pitää yhden ylimääräisen vapaan viikossa. Se on tahdon asia, ei muuta.
Työnantajalla on oikeus kieltäytyä myöntymästä osittaiseen hoitovapaaseen. Työsopimuslaki 26.1.2001/55, 4. luku Perhevapaat, 4. pykälä Osittainen hoitovapaa "Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista."
myös jos työsuhde kestänyt alle 6 kk eikä myöskään vuorotteluvapaasijaiselle onnistu lyhennetty työaika.
"Hoitovapaan voi saada myös osittaisena eli työajan lyhentämisenä. Sen saa työntekijä, joka on ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 12 kuukautta viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana."
täytyy olla työsuhteen kestänyt, ei vuoden jotta työnantajan täytyy suostua lyhennettyyn työaikaan, tosin tämä ei päde vuorotteluvapaasijaisiin mikä minua harmittaa äärettömästi.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2003/20030022
Voin kaivaa näitä lisääkin, jos ette muuten usko.
t.121
Me ollaan kans miehen kanssa aateltu, ettei siinä oo mitään järkeä. Mies tekee tuntitöinä työnsä ja ansaitsee kai just sen suomalaisen keskivertopalkan (vai mediaanin - en nyt muista). Okei, tajuan kyllä ettei kaikki voi tehdä töitään niin, mut me ollaan onneksemme siinä asemassa, että voidaan valita. Minä oon lastemme kanssa kotona. Lapset nyt 2v 10kk ja 1 v 2 kk. Mulla ei oo työpaikkaa mihin palata, mut haen töitä. Jos pääsen töihin, niin mies jää kotiin. Mut mies sanoo kuitenkin koko ajan, ettei mun tartte mennä töihin, jos haluan olla lasten kanssa kotona. Me asutaan vuokralla, eikä ainakaan ennen lasten kouluikää haaveilla omasta talosta, ettei sit tarttis ottaa velkaa. Me ei elellä kauheen leveästi, mut ei kyllä jouduta koko ajan venyttämään penniä. Ollaan päätetty, että tullaan toimeen näin, koska halutaan olla lastemme kanssa. Varsinkin ennen lasten kouluikää jos menisin töihin, niin mulla sais olla aika iso palkka, ennen kuin se kannattaisi. Kuitenkin joutuis maksamaan täydet päivähoitomaksut. Ja sitten joutuis tosiaan herättelemään lapsia aikaisin, raijata ne hoitoon, käydä väsyneenä kaupassa ja laittaa ajoissa nukkumaan, että seuraavana aamuna pääsis taas ajoissa liikkeelle. Huh huh. Toisaalta haluaisin itse johonkin osa-aikaiseen työhön jossain vaiheessa. Mut en tosiaankaan vielä. No, meiltä jää varmaan jotain saamatta, mutta itse ollaan aateltu, että tingitään siitä vielä. Ehtiihän sitä vaikka matkustella myöhemmin elämässään. Tai hoitaa omaa puutarhaa. Puutarhaa kaipaisin, mutta onneksi voidaan vähän viljellä molempien vanhempien pihalla ja kesämökillä. Ehkä me joudutaan selittelemään tätä asiaa itsellekin parhain päin, mutta ollaan myös aateltu, ettei omakotitalossa näin pienten lasten kanssa ois ehkä muutenkaan niin helppoa kuin tässä kerrostaloluukussa, kun joutuis luomaan lumet ite ja ajamaan nurtsia. Eikä ois ehkä tämmöistä kivaa leikkipuistoporukkaa ja kaikkia kerhoja näin lähellä kuin nyt.
Voi kun voittaiskin lotossa kunnon potin, niin ei tarttis miettiäkään töitä lasten ollessa pieniä :)
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH?OpenDocument
katso vaikka kelan sivulta
Omat lapseni ovat syntyneet 1999 ja 2000, ja näköjään vanhaa tietoa löytyy vielä netistäkin.
121
ihan alasta riippumatta pienet työpaikat, joissa vain yksi ihminen hoitaa työtä, jossa täytyy olla paikalla kahdeksan tuntia päivässä. Esim. pienet liikkeet, joissa vain yksi työntekijä. Monessa toimistossa on esim. vain yksi assistentti/sihteeri, jonka töitä kukaan ei ehdi/pysty hoitamaan tämän poissaollessa. Toki se on työnantajan huonoa organisointikykyä (ja kettumaisuutta) monessa tapauksessa, mutta valitettavasti tämän kyvyttömyyden perusteella hän voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta.
30 tuntia viikossa. Minulla on ylimääräisiä vapaapäiviä viikossa aina yksi.
Lisäksi teen viikonloppuja paljon ja öitä niin periaatteessa palkka on sama kuin olisin kokoaikaisena. Nyt olen paljon viikolla kotona lapsien kanssa ja mies viikonloput.
Hyvin toimii ja olemme tyytyäisiä ratkaisuun.
ihan alasta riippumatta pienet työpaikat, joissa vain yksi ihminen hoitaa työtä, jossa täytyy olla paikalla kahdeksan tuntia päivässä. Esim. pienet liikkeet, joissa vain yksi työntekijä. Monessa toimistossa on esim. vain yksi assistentti/sihteeri, jonka töitä kukaan ei ehdi/pysty hoitamaan tämän poissaollessa. Toki se on työnantajan huonoa organisointikykyä (ja kettumaisuutta) monessa tapauksessa, mutta valitettavasti tämän kyvyttömyyden perusteella hän voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta.
tällaisessa työpaikassa tehdään jos työntekijä sairastuu tai lomailee? Eikös vuosiloma kuitenkin kuulu kaikkiin aloihin?
Juu tuon työnantajan kettumaisuuden ymmärrän, mutta teoriassa ei pitäisi olla mahdotonta lyhentää työaikaa.
Mä kustansin lukiokirjani osaksi itse siksi että lukiossa olin jo 17-19 vuotias! Töissä olin koko lukioajan koulun ohella siksi kun en halunnut että vanhempani kustantavat juhlimistani, vaatteitani ja yleistä rahan törsäystä. Ja jos minulla oli varaa törsätä rahaa kaikkeen idioottimaiseen niin minulla oli myös varaa kstanta osa koulukirjoistani. Perus elämän harjoittelua, olisi kaameeta jos mun vanemmat olisi hyysännyt minua vielä 20 vuotiaana (tosin silloin en asunut enää kotonakaan)