G: Infektioastma (lääkitys vain tarvittaessa) -kuuluuko kotikunnassasi riskiryhmään?
Tästä on nyt niin monenlaista käsitystä että laitan gallupin pystyyn. Eli infektioastma johon lääkitys vain tarvittaessa.
Laita paikkakunta ja kuuluuko vai ei.
Kommentit (25)
Mutta lapsella myös muita ongelmia, yksi niistä infektioastma. Siinä luulossa kuitenkin olen että saa pelkällä infektioastmallakin.
Soitin juuri tänään ja varmistin asian 1v8kk lapseni osalta.
Kauhulla odotan milloin possulentsu iskee kun pikkuruisesta nuhastakin ollut juuri viikon henki ahtaalla.
Meillä sama tilanne.. Tosin onneksi lapsella on astmakontrolli alkuviikosta, niin voidaan lääkärin kanssa kartoittaa tilanne, että onko säännöllisen lääkityksen uudelleen aloitus tarpeellista. Nyt ollaan oltu kokeeksi muutama kuukausi ilman säännöllistä lääkettä..
Ja lisäksi kysyn lääkäriltä yksityiskohtaiset ohjeet miten toimin, jos tauti iskee.
t.3
Sieltä erikseen kohta sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvista (copy pastasin, tuossa alla). Itse tappelisin rokotuksen omalleni lapselleni, jossa hänellä olisi infektioastma. Jonoon vaan ja kopio THL:n sivulta mukaan. Oma siskoni sai Keravalta infektioastmalapselleen rokotuksen.
Sairautensa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
Pandemiarokotetta pyritään tarjoamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kaikille niille henkilöille, joille sikainfluenssa todennäköisesti aiheuttaa tavallista vaikeamman taudin.
Tähän mennessä kertyneen tiedon valossa on voitu nimetä tiettyjä sairauksia, joita sairastavat kuuluvat riskiryhmään. Lisäksi on huomattava, että myös muut kuin alla luetellut sairaudet tai tilat voivat johtaa suurentuneeseen vakavan taudin riskiin. Henkilö saattaa olla altis infektiolle tai hänellä voi olla perustauti, joka vaikeuttaisi infektion kuvaa. Tällöin rokotuksesta voidaan päättää paikallisesti.
Ne henkilöt, joille sairautensa vuoksi tarjotaan kausi-influenssarokotusta vuosittaisissa influenssarokotuskampanjoissa, ovat oikeutettuja saamaan myös pandemiarokotuksen aikaisessa vaiheessa.
Sairautensa vuoksi aikaisessa vaiheessa rokotettavia ovat henkilöt, joilla on
* säännöllistä lääkitystä vaativa sydänsairaus tai keuhkosairaus. Tähän luetaan myös infektioastma.
jne.
tutuntuttuni lapsi Oulusta sai rokotteen kuulemma infektioastman vuoksi. Lääkityksen säännöllisyydestä en osaa sanoa.
Tosin jos THL:N mukaan pitää saada niin aion mennä kyllä sitä hakemaan! Infektioastmahan on juuri yksi pahin tässä taudissa, normaalikin flunssa aiheuttaa helposti keuhkokuumeen, saati tämä!
Se on nyt vasta viime viikolla muuttunut tuo säännös thl.ssä, että infektioastmaa sairastavat saa sen, aiemmin oli, että ei saa. Meillä olis lapset saanut jo kaks viikkoa sitten, kun oli riskiryhmien rokotukset ja minä yritin kaikkeni, että saisivat rokotuksen, mutta eivät saanu! No onneks ovat edes nyt tullu järkiin ne jotka on laatinut nuo riskiryhmät!
Meilläkin keskimmäisellä lääkitys infektioastmaan tarvittaessa (= aina, kun esim. tavis nuha iskee). Olen luullut, että rokotukseen ei ole mitään mahdollisuuksia vielä muuta taitaa sittenkin olla.
Diagnoosia ei siis ole mutta viimeksi lääkäri jo sanoi, että diagnoosin voisi jo tehdä - on kestänyt nyt niin kauan. Reseptejä lääkkeistä on kyllä vaikka millä mitalla ja lääkärintodistuksia. Riittääköhän ne?
En siis tiedä millä diagnoosinimikkeillä ja koodeilla noita infektioastmoja liikkuu, ehkä ihmiset tarjoittaa arkipuheessa eri juttuja
Ei ole merkintää kela-kortissa, koska korvaukset on saatu vakuutusyhtiöltä. Jäi hakematta merkintä, vaikka olisimme olleet oikeutettuja siihen :(
Lisäksi säännöllinen lääkitys oli puoli vuotta, epikriisissä ja reseptissä luki, että astmanoireisiin.
Helsingissä sai. Ei kysytty mitään kelakorttiakaan, tosin tuttu neuvola tiesi lapsella olevan infektioastman.
Jos mulla olisi noin pieni (joku puhui alle 2 v) infektioastmalapsi joka menee tukkoon jo flunssasta, niin kävelisin terveysasemalle tuon printin kanssa. Jos päätös on tehty niin heidän kuuluu se rokote antaa. Piste.
Riitti että potilastiedoista löytyi merkintä astmalääkityksestä.Kela kortissani ei merkintää astmasta.
Diagnoosissa lukee asthma bronchiale, itse olen mieltänyt tuon infektioastmaksi, koska ei tarvitse lääkitystä kuin tulehduksen ollessa päällä. Välillä menee kuukausi-pari ettei anneta lääkitystä.
Espoon nettisivujen mukaan ei saa. THL:n sivujen mukaan pitäisi saada... Ota siitä sitten selvää.
Samoin epäselvyyttä on myös yli 40 bmi olevien kanssa. Espoon nettisivujen mukaan ei saa, jos ei liityntäsairauksia, mutta esim. Helsingin työterveyshuoltoni mukaan taas saa.