pienten lasten YH:t: kuinka teette kotitöitä?
teettekö kotitöitä pitkin iltaa yhdessäolon ja lastenhoidon lomassa niin että saatte kaikki tehtyä ennen lasten nukkumaanmenoa vai jätättekö jotain sinne klo 21-22, mitkä sitten hoidatta nopsaan, kun saatte rauhassa tehdä?
t. juuri jätetyksi tullut, uutta arkea opettelemassa
Kommentit (4)
niin olisihan se hyvä, jos lapsetkin oppisivat kotitöitä.
Käytännössä noudatan köyhän budjetoimista: ei osteta sitä mitä tarvitaan, vaan mitä ilman ei tulla toimeen. Eli vain ne kotityöt tehdään, mitä ilman ei olisi ruokaa, puhtaita vaatteita, unta ja jonkinlaista virkistystä.
Niinä viikonloppuina, kun lapset ovat isänsä luona tai yökylässä mummolassa pyhitetään osa siivoukselle ja ruoanlaitolle pakkaseen. Niitä sitten syödään seuraavat kaksi viikkoa.
Kotityöt hoisin niinkuin ne nyt hoidetaan. Ei siinä kauheasti miettinyt, että miten nämä nyt tehdään kunhan tehdyiksi tulivat ja lapset joko 'auttoivat' tai pyörivät jaloissa osaamisensa mukaan. Eikä se jaloissa pyöriminenkään nyt kauheasti haitannut, yksikään lapsi ei vielä ole huomionhakuun täällä hajonnut, vaan hyvinvoivia koululaisia ovat jo. Ja kaikki hommat ennen lasten nukkumaanmenoa, että itselle jäisi edes se puolituntinen huokaista.
juuri tuota olen miettinyt, että jos siirrän paljon myöhäisiltaan, niin pimahdanko kun ei ole sitä omaa hetkeä ollenkaan?
2v. ja 4v. lapset päiväkodissa 4pv/vko, minulla osa-aikatyö (eli se 4pv/vko)
Mä jäin yksinhuoltajaksi heti lapsen synnyttyä, alussa tein vain pakolliset kotityöt silloin kuin vauva nukkui, sitten kun se oli vähän isompi niin laitoin sitteriin istumaan siksi aikaa että sain esim tiskattua tai käytyä itse suihkussa.
Nyt lapsi on pian 2v, ja kotityöt hoidan lapsen ollessa hereillä, lapsi leikkii keittiön lattialla kun tiskaan, pyykit hoidetaan yhdessä, tyttö tykkää auttaa ja työntää pyykit itse pesukoneeseen. Myös lattioiden lakaisut,pesut ja imuroinnit hoidetaan yhdessä, lapsella on omat leikkisiivousvälineet :) Illalla lapsen käydessä nukkumaan en jaksa millään enää siivota joten paremmin hoituu päiväsaikaan.