Millainen kasvaa lapsesta jota ei hyväksytä omana itsenään?
Ja jota sätitään ja moititaan paljon, nolataan toisten kuullen jne.
Kommentit (25)
Toki jos vastapainoksi on myös yhtä paljon rakkautta ja välittämistä, niin lapsi saa myös hyvää pohjaa kasvulleen.
Itsestäni tuli ylikiltti, ylitunnollinen, jännittäjä, paniikkihäiriöinen, sosiaalisesti kömpelö, arka, huonolla itsetunnolla varustettu, en usko että kukaan koskaan haluaisi olla ystäväni koska olen niin huono. En luota itseeni pätkääkään. Tarkkailen itseäni jatkuvasti, ylikorostuneesti.
ap
olen aikalailla samanlainen piirteiltäni kuin ap. Lisäksi minusta tuli paino-ongelmainen, koska minun haluttiin koko ajan olevan hoikempi ja kauniimpi, en kelvannut. Ensin sairastin 10v anoreksiaa, sitten bulimiaa. Vasta nyt 40v iässä olen onnistunut pääsemään irti tuosta kaikesta.
Mikä aikaansaa esimerkiksi alisuoriutumista, luottamuksen puutetta muihin ihmisiin, itsetuhoisuutta, masennusta, jännittämistä sosiaalisissa tilanteissa jne.
Huom. vaikka lapsi saisi rakkautta ja hyväksyntää kotona, niin jos häntä ei hyväksytä ikätovereiden kesken esim. koulussa, vaikutus on sama. Nimim. been there.
vääristynyt omakuva? Saattaa jatkaa alistamisen perinnettä omiin lapsiinsa.