Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni itkee "erilaisuuttaan" :( Miten autan??

Vierailija
09.12.2008 |

Tyttö on kolmannella ja hänellä on lukihäiriö ja hahmottamisenvaikeus.

Kavereita onneksi on välillä mutta aika paljon on ns. varakaveri.

Nyt on englannin kokeet tulossa ja lukeminen ja muistaminen on vaikeaa.

Tänään sitten itki kun ei osaa samallalailla kuin muut vaikka yrittää lukea todella paljon.

Yhdessä käymme alueet aina läpi mutta oppiminen on vaikeaa.

Miten ihmeessä tukisin oppimista kotona vielä ja miten saisin tytön pysymään tasapainoisena ja iloisena?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti pärjänneet elämässän esim Hjallis Harkimo, Einstain jne. Esimerkkejä löytyy.

Kaikissa ammateissa ei tarvita hyvää luku - ja hahmotustaitoa, mutta tietysti koulussa nämä asiat korostuu kun niitä siellä juuri opetetaan. Kerro lapsellesi, että elämä on täynnä mahdollisuuksia.

Vierailija
2/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa lapselle, että ihmiset oppivat eri tavalla; joku oppii lukemalla, toinen näkemällä, yksi kuulemalla ja joku tekemällä. Mikä omalle lapsellesi olisi vahvin kanava? Kielten opiskeluun kannattaa liittää mukaan esim. värit (kirjoittaa tai alleviivaa punaisella adjektiivit, vihreällä verbit), kaikki liikkuminen olisi hyväksi (kävely samalla kun lukee sanoja), kaikki mielleyhtymät sanoista (mitä hassumpia, sen parempia), toisten oppilaiden kannattaa kuunnella samalla musiikkia tai napostella jotain syömistä, kun opiskelevat sanoja ja myös valaistuksen saaminen hämärämmäksi voi helpottaa sanojen mieleenpainamista. Vanhemman kannattaa lukea kirjan tekstejä lapselle ääneen siten, että lapsi vain kuuntelee, jolloin englannin kielen passiivinen sanasto karttuu ja vanhemman kannattaa tietenkin kysellä lapselta sanoja, niitä voi harjoitella myös ääntämällä kirjoitusasussa.

Mielestäni tärkeintä on, että olet kiinnostunut lapsesi koulunkäynnistä ja kannustat aina yrittämisestä. Kerro lapselle, että hän ei ole yhtään huonompi, hän vain oppii eri tavalla. Hänelle englannin opiskelu voi olla vaikeampaa kuin jollekin toiselle, mutta varmasti hän on monessa asiassa hyvä. Olisi tärkeää, että lapsesi vaikeudet huomioidaan myös luokassa ja että hän saisi tuki-/erityisopetusta. Niin, ja kokeenhan voi myös varmasti suorittaa suullisesti! Ja kannattaa muistaa, että monia hyviä tietokoneohjelmia on olemassa; monelle lukivaikeuksiselle englannin kieli onkin puhuttuna paljon helpompaa! Eikun vain kovasti tsemppiä ja iloa enkun opiskeluun!

Ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että tälläkin (tai varsinkin tällä...) palstalla joku jaksaa vielä vastata noin konkreettisesti ja kannustavalla tavalla..!

Pitkästä aikaa olin täällä piipahtamassa ja samaa dissausta ja julkkispolemiikkia tuntui olevan kuin pari vuotta sitten kun täällä enemmän hengasin mutta sainpa hyvän mielen.. :)

Meni vähän ohi asian, mutta aloittajalle myös toki tsemppiä!

Vierailija
4/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten sitä pitää harjoitella tosi paljon, ihan tavallisen lapsenkin.

Auttaisiko teillä jotkut post-it liimalaput, joita liimailette ympäri taloa. Pöytään sana table, peiliin mirror, oveen door... Näin lapsi törmää sanoihin pitkin päivää, ja saa jatkuvasti kertausta ja toistoa. Tämä auttoi minulla, kun muutin Italiaan ja halusin nopeasti oppia maan kielen. Ja kun olin oppinut sanoja kunnolla, niin sitten poistin liimalappuja asunnosta.

Toinen vaihtoehto on pelit ja leikit. Keksikää jotain yhteisiä sanaleikkejä, joissa käytätte opetettuja sanoja. Tämä on ainakin 1000 kertaa kivempi tapa opiskella, kuin tankkaamalla sanoja kirjasta.

Vierailija
5/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä kuinka helpottaa lapsen oppimista. ja on hyvä tosiaan muistuttaa, että ihan kaikessa ei tarvitse olla edes hyvä, että pärjää aikuisena... hän varmaan löytää lopulta oman ammattinsa ja erikoisalansa :)

vois olla ihan hyvä jos tytöllä olis joku kaveri jolla on samanlaisia ongelmia.. vaikka se on tavallaan vähän surullista että pitää kaveerata "samantasoisten" tms kanssa, niin lapset on välillä niin julmia, että se on vaan helpompaa.. ystäviä vois löytyä myös koulunulkopuolelta, esim jostain harrastuksesta jossa ei tehdä niitä asioita missä tyttö ei ole hyvä.. sellaisessa porukassa häntä ei päästäisi kiusaamaan tilanteissa joissa hän ei ole omimmillaan..

Vierailija
6/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta aikuisena (yli 30-v.) olen ymmärtänyt, että mulla on näkömuisti.

En tiedä onko apua, mutta yritä selvittää miten tyttösi oppii ja tukea sitä. Oppiiko kuulemalla ja siten muistaa vai pitääkö sanoja tankata tavu tavulta päähän, jotta ne jäävät mieleen.

Koulussa olin tosi huono vieraissa kielissä, koska en osannut sanoja enkä koskaan osannut läksynä olevia kirjan kappaleita ulkoa (mitä kalvojen kanssa luokassa läpi käytiin). En edelleenkään opi uusia sanoja korvakuulolta, mutta olen silti aikuisena ulkomailla oppinut uuden kielen. Olen huomannut, että uudet sanat opin parhaiten tavu tavulta tavaamalla.

Vierailija
7/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.erilaistenoppijoidenliitto.fi/

http://www.dipoli.tkk.fi/ok/p/erilaisetoppijat/

http://www.lukihero.fi/index2.html

Tuolta voi ainakin löytyä vertaistukea sekä sinulle että tytölle. Toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin!

Vierailija
8/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Meillä lukihäiriöinen 2 lk poika ja äiti.

Kovaa taistelua on koulu meillä jo nyt. Yrityksen puutteesta ei ole kyse. Joutuu tekemään monin verroin töitä muihin verrattuna. Myös motoriikka tuottaa ongelmia. Surettaa pojan puolesta. Olisin niin toivonut hänen pääsevän helpommalla kuin äitinsä.

Vierailija
9/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi tärkeä asia on ollut unohtaa sana vaikea.

En sano ääneen lapselle, että joku on vaikeaa tai että hän oppii huonosti jne, vaan kuten täälläkin kehun ja kannustan ja kehun ylimääräisestikin. Parasta on huomata, että kyllä oppii ajan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan