Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Päitä vadille" Torniossa,

Vierailija
06.11.2009 |

jotka ovat tehneet päätöksen olla ottamatta tyttöä hoitoon tuossa SI tapauksessa.Nyt syyllinen on löydyttävä ja heitä rangaistava sen mukaan, jos syyllinen on järjestelmä, niin sitä on muutettava HETI. Eikö yksi kuollut riitä??? Jos on henkilö, erotettava heti virastaan... yms... Valtion korvatta uhrin omaisille kunnon korvaukset. Ei se uhria tuo takaisin mutta jotain...

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
42/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksessa sitä ei tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lääkärinä koen puhelinneuvonnan tosi vaikeaksi. Maallikko ei osaa kuvailla oireita ja löydöksiä kuin ammattilainen ja vasta omin silmin, korvin ja käsin saa asiasta luotettavan käsityksen. Kokenut hoitaja potilaslajittelussa auttaa tietysti paljon. Mutta puhelimisessa kenelle tahansa voi tulla virheitä. Kun hoitaja kysyy päivystyksessä minulta, mitä sanoa tälläiselle ja tuollaiselle potilaalle ohjeeksi, sanon hyvin herkästi "tänne näytille". Ennemmin katson pari ylimääräistä potilasta, kun vastaan vastineisiin hoitovirheistä.

Vierailija
44/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun katsot n:o 13 ylimääräisiä herkästi. Ihailen toimintaasi. Minulla tilanne on se, että otan ylimääräiseksi vain potilaat, jotka ovat selvästi heikossa kunnossa. Hoitajat kysyvät n. 3-10 potilaasta päivittäin, enkä mitenkään pysty varmuuden vuoksi potilaita katsomaan, vaan valintaa on tehtävä. On voitava luottaa hoitajan kertomukseen ja siihen, että potilas on osannut kertoa vaivansa oikein hoitajalle. Teen jo nyt työpäiviä klo 7.30-17.30 (työaikani pitäisi loppua klo 15.45), siihen päälle lähes tunnin ajomatkat suuntaansa. Ihminen minäkin olen eikä ole minun syyni että terveydenhuollon henkilökuntaa on liian vähän vastaamaan haasteisiin. Potilailla on oikeuksia, niin on minullakin. Oikeus levätä ja kerätä voimia kotona sekä nähdä lapsia edes hetken ennen kuin käyvät nukkumaan. Toivon potilailta ymmärtämystä myös meitä lääkäreitä ja hoitajia kohtaan, parhaamme teemme enkä ainakaan minä tee tai jätä tekemättä mitään välinpitämättömyyttäni. Ennemmin kuin uhrataan energiaa henkilöiden syyllistämiseen, mietitään miten järjestelmää voitaisiin muuttaa, millaisella toiminnalla itse voisimme tilannetta helpottaa?

terveisin lääkäri arvauskeskuksesta

Vierailija
45/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastanut lapsi, jolla on hengityskatkoksia ole aivan ilmiselvä päivystyspotilas? Niin väsynyt ei saisi olla, että ei ymmärrä tilanteen vakavuutta.

Tässä tapauksessa äiti ymmärsi kaikki vakavan infektion merkit, mutta ammattilaiset ei. Taudin uudelleen aktivoituminenkin oli kuvassa mukana, siitähän varoitetaan näissä kaikissa "hälytysmerkit" listoissa.

Vierailija
46/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun katsot n:o 13 ylimääräisiä herkästi. Ihailen toimintaasi. Minulla tilanne on se, että otan ylimääräiseksi vain potilaat, jotka ovat selvästi heikossa kunnossa. Hoitajat kysyvät n. 3-10 potilaasta päivittäin, enkä mitenkään pysty varmuuden vuoksi potilaita katsomaan, vaan valintaa on tehtävä. On voitava luottaa hoitajan kertomukseen ja siihen, että potilas on osannut kertoa vaivansa oikein hoitajalle. Teen jo nyt työpäiviä klo 7.30-17.30 (työaikani pitäisi loppua klo 15.45), siihen päälle lähes tunnin ajomatkat suuntaansa. Ihminen minäkin olen eikä ole minun syyni että terveydenhuollon henkilökuntaa on liian vähän vastaamaan haasteisiin. Potilailla on oikeuksia, niin on minullakin. Oikeus levätä ja kerätä voimia kotona sekä nähdä lapsia edes hetken ennen kuin käyvät nukkumaan. Toivon potilailta ymmärtämystä myös meitä lääkäreitä ja hoitajia kohtaan, parhaamme teemme enkä ainakaan minä tee tai jätä tekemättä mitään välinpitämättömyyttäni. Ennemmin kuin uhrataan energiaa henkilöiden syyllistämiseen, mietitään miten järjestelmää voitaisiin muuttaa, millaisella toiminnalla itse voisimme tilannetta helpottaa?

terveisin lääkäri arvauskeskuksesta

Ei ne lääkärit ja hoitajat todellakaan HALUA joutua kiireellä karsimaan potilaita. Jos kunnassa ei panosteta terveydenhoitoon tai jos sinne arvauskeskukseen ei vain saada tarpeeksi lääkäreitä, niin kyllä sillä sormella pitää osoittaa muualle kuin niitä, jotka niillä pienillä resurseilla edes yrittää!

Oikeita syyllisiä ovat maamme päättäjät, kunnallispolitiikka ja vaikkapa ne lääkärit, jotka eivät mukavuussyistä lähde arvauskeskuslääkäreiksi, vaan valitsevat (ihan ymmärrettävästi nykytilanteessa) paljon siedettävämmän uran yksityisellä puolella.

Kukkahattutäti

Vierailija
47/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juuri tässä tapauksessa mielestäni maallikkokin ymmärtää, että tällainen potilas pitäisi tutkia kiireesti.

Epäilen, että siellä on sattunut olemaan aina sama sairaanhoitaja vuorossa, kun vanhemmat ovat soittaneet/vieneet lasta näytille ja hoitaja on näitä työhönsä kyllästyneitä tyranneja, joka on jo alkuunsa päättänyt, että vanhemmat ovat "niitä turhasta narisevia ylihuolehtivia vanhempia". Kun äiti on taas kerran soittanut, hoitaja on ajatellut että TAAS tuo narisija eikä ole edes kuunnellut mitä äidillä on sanottavana, toitottanut vaan että sairastakaa kotona. Muuta selitystä en tälle keksi. En ymmärrä, miten työnsä kunnolla tekevä ammattilainen voi edes kiireessä kieltäytyä ottamasta vastaan lasta, jolla kaikki vakavan infektion merkit ja hengityskatkoksia.

Joten päitä vadille vaan!

Vierailija
48/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Pohjan keskussairaalassa, ja siellä se virhe tehty? Jos näin oli, en ihmettele yhtään. Mulla olis erittäin monta kauhutarinaa kerrottavana siitä paikasta... :(

Vierailija
49/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveydenhoito suomessa kuuluu lain mukaan kunnille. Kunnan/kaupunginjohtaja johtaa toimintaa ja vastaa henkilöstönsä toimista.

Tähän säästösoppan ei saada muutosta ennenkuin lautakunnan jäsenet ja ennenkaikkea kaupunginjohtaja haastetaan oikeuteen. Pakotetaan heidän ylempien oikeusasteiden päätöksillä muuttamaan toimintaansa siten, että ruuan ja terveyden puolesta kunnan palvelut todella toimivat.

Vierailija
50/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Pohjan keskussairaalassa, ja siellä se virhe tehty? Jos näin oli, en ihmettele yhtään. Mulla olis erittäin monta kauhutarinaa kerrottavana siitä paikasta... :(

Vierailija
51/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tiesi että näin käy.

Ihmisiä ja inhimillisiä olemme kaikki.

Ei kaikkien asioiden eteen pääse.....tiedän että sattuu jos omalle kohdalle sattuu, mutta....asian kanssa on elettävä. Tuskin tämä ainoaksi jää....((

Vierailija
52/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen hengitys on ollut katkonaista jo puhelun aikana lääkärille (tuntia ennen kuolemaa), eivätkä vanhemmat ole ymmärtäneet siinä vaiheessa soittaa ambulanssia. Pelkkää terveydenhuoltoa on turha syyttää, vaan jopa maallikon pitää ymmärtää, että hengitysvaikeuksista kärsivä on toimitettava sairaalaan ja silloin nopeiten saa apua ambulanssin soitamalla.

Osanotto perheelle.

Vierailija
53/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on hengityskatkoksia, kehottaisitteko jäämään kotiin?

Vierailija
54/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kostea, jos kuume on nousussa. Päinvastoin. Kostea otsa ja hengityskatkokset -> sairaalaan ja äkkiä.

Vierailija
55/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todella ole helppoa. Olen itse työsknnellyt päivystyksessä(sh) ja huomannut, että potilaat usein, joko liiottelevat/vähättelevät oireita. Jos olen ollut epävarma olen pyytänyt potilasta tulemaan "näytille" päivystykseen.lisäksi epidemian aikoina päivystykset ruuhkautuvat ja hlökuntaa on yleensä aina liian vähän.

Vierailija
56/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että liioittelevat tai vähättelevät??

Vierailija
57/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen todella pahoillani tytön ja perheensä puolesta. ei näin.

Vierailija
58/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä itse voimakkaammin vaatia lisäresursseja ja lääkärikoulutuksen huomattavaa lisäämistä.

Vierailija
59/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olemme juuri tästä syystä ottaneet lapsillemme sairaskuluvakuutukset. Sekään ei tosin ratkaise kaikkia ongelmia, sillä tk:n toimimattomuuden vuoksi myös yksityislääkärille pääsy on ajoittain vaikeaa.

Olen saanut suorastaan kammottavia ohjeita Tornion tk:n päivystysvastaanoton "puhelinpalvelusta". Ko. numeroon soitettaessa on lähes mahdoton edes päästä läpi, puhumattakaan että pääsisi lääkärinvastaanotolle. Yhteispäivystyksestä ei ole juuri tämän positiivisempaa sanottavaa. Tornio säästääkin tällä hetkellä miljoonia vuodessa, kun siirryttiin ilta- ja viikonloppupäivystyksessä Kemin yhteispäivystykseen. Tottahan säästöjä tulee, kun yhteispäivystystä ei haluta käyttää tai sinne ei edes oteta vastaan.

Surullista, niin surullista :(

Vierailija
60/61 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa homman pitäisi olla jo lääkärin hoidossa jo ennestään, ei mitään, että ensikontakti lääkäriin on puhelimitse. Eikä lääkäri edes tunnista perustavaa laatua olevaa seikkaa, sitä, että lapsi oli jo parantumassa taudista, kunnes tuli takapakkia.