Haluaisin aloittaa juoksuharrastuksen. BMI 35. Kysymyksiä:
Aloittaisin kevyellä juoksuohjelmalla. Enhän mä tässä kunnossa pysty alkuun juoksemaan viittä minuuttia pidempään, jos sitäkään.
Olen vasta lopettanut tupakoinnin.
Painan 104 kiloa.
Olen harrastanut pitkän matkan kävelyä jo vuosia. Eli kävelen 2-3 tuntisia lenkkejä usein, joten kunto ei sinänsä ole ihan huono. Kävelen siis ihan reippaasti, että tulee hiki.
Nyt tekis mieli saada lisää tehoja ja haluaisin aloittaa juoksun. Tavoitteena on, että kesään mennessä juoksisin 10 kilometriä.
Mitä luulette, voinko onnistua? Kestääkö nivelet? Voiko 10 asteen pakkasessa aloittaa juoksuharrastusta?
Vinkkejä? Millaiset juoksukengät pitäis lihavalla olla?
Kommentit (25)
20 kiloa alaspäin niin et tee itselle tuhoja niveliin. Sitten kunnonkin kohottua kevyellä hölkällä aloitus. Opettele sykemittarin käyttö niin pysyy järjen rajoissa treenit.
Itsekin kävi pe tunnin juoksemassa altaassa vaikka kiloja on 126
Heippa,
Minulla tällaisia kokemuksia juoksemisesta. 1, 5 vuotta sitten huomasin kauhukseni painavani noin 85 kiloa (pituus 173 cm) ja aloitin hölkkäämisen. Olin myös aika tottunut kävelijä, joten siirtyminen kävelystä hölkkää tuntui aika luontevalta. Aloitin tosi varovasti, ekoilla lenkeillä minuutti hölkkää ja yksi kävelyä ja niin edelleen. Aika pian kävelyn osuus väheni ja aloin hölkkäämään sellaisia 4-5 kilsan lenkkejä. Venyttelin hyvin ja otin aika varovaisesti, mitään nivelkipuja tai sen sellaisia ei painosta huolimatta tullut.
Pikkuhiljaa pidensin lenkkejä vähän ja keväällä juoksin naisten kympissä kympin tasan tuntiin. Tämän ohella pikkuhiljaa lenkkien pituus venyi noin 12 kilsaan. Sitten raskauduin ja tällä hetkellä lenkkeily on tauolla.
Omat kokemukseni: Oli kivaa huomata kunnon nousemisen. Kieltämättä kroppa muuttui vähän paremman oloiseksi, vaikken painoa varsinaisesti saanutkaan alaspäin kuin ihan pari kiloa. En nimittäin tehnyt ruokavaliolle oikeastaan mitään mikä nyt kaduttaakin....
Mulle hölkkäyskokemus oli kuitenkin positiivinen ja kevään tullen aion sitä jatkaa. Totta kai tämän painon kanssa on pakko kuunnella kehoa ja huomasin, että hyvät jalkineet ovat kyllä kaiken a & o!
Mites sitten kun tv:stä tuli se pudottajat ohjelma, jossa nimenomaan ne ammattilaiset juoksutti niitä pullukoita enemmän kuin olisivat kestäneet...
aion kyllä laihduttaa samalla. tai siis tämä juoksujuttu olis vaan yksi osa sitä laihdutusta, se kun ei ole tällaisilla syntymäpullukoilla niin iisiä.
Mites sitten kun tv:stä tuli se pudottajat ohjelma, jossa nimenomaan ne ammattilaiset juoksutti niitä pullukoita enemmän kuin olisivat kestäneet...
Ei se tervettä touhua ollutkaan. Monella taholla ihmettelivät sitä rääkkiä.
Omapahan on kehosi. Kerro sitten miten kävi.
Siinä juuri seurattiin ettei tule vammoja. kyllä heitä piiskattiin mutta koosteissa ei näkynyt kaikki. jos he juoksivat niin eivät todellakaan mitään tunnin lenkkejä alussa. Monipuolinen liikunta on kaikista parasta. näin pääset käyttämään eri lihaksia ja siitä hyödyt varmasti. Tuo vesi on elementtinä todella hyvä. vastus on eri lihaksille, mutta nivelille helpompaa. kevyttä mutta tehokasta. altaissa on eri aikaan eri ryhmille liikuntaa ja kun sinne kerran menee, siitä tulee tapa.
Jos olisivat ohjelmassa juosseet vartin, niin kyllä isosta ihmisestä hikilentää ja naamasta näkee ettei henkeä saa. Se vastaa normaali kokoisen puolet isompaa suoritusta. ja päivään kuuluu kävelyä, kuntosalia. jokin suoritus maastossa esim, soutaminen?
Paras olisi kun hikoilisi kerran tai kaksi päivässä yli puolituntia. sen lisäksi saa tottakai liikkua mutta kerran viikossa pitäsi ottaa lepoa. Näin saa lihakset aikaa palautua ja rentoutua.
Niin, että näiden mun kävelylenkkien lisäksi aloittaisin sen juoksun eli tarkoitan hölkkää tosi kevyesti. Juoksuohjelma etenis tosi varoen, ekana päivänä juoksua olis 2 min.
ap
Se vesijuoksu on varmasti hyvä, mutta ei toimis mun kohdalla.
ap
Se vesijuoksu on varmasti hyvä, mutta ei toimis mun kohdalla.
ap
Et pääse uimahalliin? Vai et halua?
Tuolla painolla minäkään en alkaisi juosta:-/ Se rasittaa niveliä ja selkää aivan liikaa, teet vain hallaa kehollesi.
Pääsetkö hiihtämään? (ts. onko teilläpäin lunta?) Sauvakävely?
Itselläni on myös n. 20kg ylipainoa ja olen nuorena juossut ja hiihtänyt kilpaa (eli tekniikka on kunnossa), mutten missään tapauksessa juoksisi nyt.
Itse käyn sauvakävelemässä, jos tekniikan osaa, se on suht tehokasta.
Kävele, kävele, kävele KOVAAAAAA!!!!
Paljon järkevämpää. Kyllä sä varmaan oot lukenut hölkän vaaroista tuki ja liikuntaelimille?
Älä hyvä ihminen hanki itelles nivelrikkoa ehdoin tahdoin.
äkkiä se huomaa, jos nivelet kipeytyvät ja estävät juoksun.
Aloita näin: kun käyt pitkällä kävelylenkillä, juokset pienen pätkän. Päätät etukäteen, mikä pätkä tänään menee hölkäten; kasvatat matkaa sitä mukaa kun laihdut ja kun kunto kohenee.
Mieluummin voisit juosta loivia ylämäkiä, jolloin poltat vielä enemmän energiaa ja teho kasvaa - mikä on eduksi painon pudotuksen kannalta.
Muistat olla varovainen, venyttelet ja kuuntelet oloasi. Kun tuntuu sille että matkaa voisi kasvattaa (ts. juoksemasi pätkä tuntuu liian lyhyelle), niin kasvatat sitä matkaa!
Ja aloita tosiaan vähästä. Juokse vaikka 50 metriä kerran tai kaksi yhden lenkin aikana.
Menoks vaan :)
Minä painan nyt 60kg ja juokseminen on ihan erilaista kuin keväällä painon ollessa 55kg. Eron huomaa jo tuossa. En kestä ajatellakaan, mitä oikeat ylikilot teettää juoksulle!!! Ei venyttelyt niveliä auta kestämään kovaa rasitusta, mitä todella reilu ylipaino teettää.
No, onneksi mulla treenikausi alkaa kohta kunnolla ja paino putoaa taas noille kevyille juoksulukemille...
äkkiä se huomaa, jos nivelet kipeytyvät ja estävät juoksun.
Ensin kävelet reippaasti 10-15 minuuttia. Sitten aloitat juoksun ja juokset vain minuutin. Rauhallista ja kevyttä juoksua/hölkkää. Sitten kolme minuuttia reipasta kävelyä, minuutti juoksua ja taas 3 kävelyä. Tuota jatkat vaikka aluksi reilun vartin tai miten kunto riittää.
Aika nopeasti huomaat, että jaksatkin juosta enemmän ja enemmän.
Tuo 10 km ennen kesää tuntuu kyllä aikamoiselta tavoitteelta... Aloita rauhassa ja etene kropan kunnon mukaan, että ei tule rasitusvammoja tms. Siinä voi sitten mennä koko kesä toipuessa, terveisin nimimerkki "kokemusta omaava". Itselläni paukahti nivelsiteet jalasta ja sillä jalalla ei edes kävelty kunnolla aikoihin.
Tsemppiä! Juoksu on aivan mahtava laji <3
painoa 106.
Syksyllä BMI on noin 30 ja juoksi monta kertaa viikossa 4-7 kilometrin lenkkejä.
Viikossa tuli tyypillisesti noin 12-16 km juostua. eikä tietenkään mitään nivelkipuja.
Lenkit ovat nyt jääneet, kun on ollut niin huonot lenkki säät. Paino on näköjään hieman tullut, lähinnä joulun takia.
Lenkille vaan. Aloitat kevyemmin ja kasvatat matkaa pikuhiljaan.
Kesällä ohjeeni olisi että aloita pururadalle, se on nivelille ystävällisempää. En tiedä miten se talvella onnistuu, mutta jos onnistuu, niin koita valita pehmeitä juoksualustoja.
että painaa 106 kiloa, vaikka juoksee monta kertaa viikossa useita kilometrejä. Anteeksi, tiedän, että kuulostan ilkeältä, mutta en vaan ymmärrä..
Osta vaikka sykemittari (niitä saa tarjouksisa nyt halvalla, 15 eurolla ostin itse CM)
Ja aloita kävellä, juosta oman jaksamisen mukaan. Pyrähtele sen verran, että syke pysyy tarpeeksi ylhäällä, perehdy aiheeseen. Pysyy mielenkiinto yllä lenkissä.
Vaihtele lenkkiä, arkiliikunta, ja aloita samantien kiinteyttävä voimaharjoittelu!
Sen jälkeen kun lihakset ovat kunnossa, ja samalla olet laihtunut ehkä 5-10 kiloa lisää, niin jaksat paremmin, ja muista aina, jos alkaa sattua, vähennä tehoa, tai lopeta, lepää. Kokeile myöhemmin uudestaan, varovaisemmin.
Osta tukevat kengät, juosta voit vaikka vaelluskengissä alkuun. Et kuitenkaan jaksa pitkiä matkoja alkuun, joten osta hyvät ja tukevat kävelykengät ensi sijaisesti. Eli tuosta 2-3 h lenkistä juokse pätkiä.
Tai sitten juokset vain jonkin 1-3km lenkin alkuun, kävelyä ja juoksua vuoron perää. Tärkeintä tässä on hauskuus, intervallit ja sykkeen kohotus. Ja se voimaharjottelu.
tuolla elopainolla ja vesijuoksu kuluttaa enemmän kaloreita kuin tavis juoksu, koska elimistö joutuu kovemmalle kylmässä vedessä.