Miksei mummo pärjää 6-v. kanssa...
Minulla on 6-vuotias poika, jota eläkkeellä oleva äitini on hoitanut ihan pienestä asti sekä opiskeluni takia että huvin vuoksi. Hoitopäivät eivät ole pitkiä, eikä niitä ole monta viikossa. Ongelmana on, että mummoni ei kerta kaikkiaan tunnu pärjäävän nykyisin pojan kanssa. Eilenkin poika oli lähtiessä sulkeutunut vessaan ja käsisuihkulla kastellut oven alta eteisen lattian. Tällaista ihme riehumista on melkeinpä joka kerta. Toki minullakin on ollut ongelmia itsepäisen pojan kanssa, joka on periaatteessa rauhallinen, mutta raivarit ovat tujuja. Mutta silti tuntuu, että saan ihan ok kuriin, eskarissa ei ole ongelmia jne.
Tilanne todella surettaa. Äitini ei ole enää huippukuntoinen, on yksinäinen ja poikani on ollut hänelle tärkeä, niin nyt on mummolla paha mieli joka tapaamisen jälkeen :( Äitini on aiemmin ollut pph ja kokemusta lapsista siis on, niin nyt ei tämän yhden nassikan kanssa pärjää.
Muilla kokemuksia?
Kommentit (26)
Mieluummin tekisit niin, että kun poika on mummulaan menossa, niin selität, että mummu sitten kertoo päivän lopussa miten olet ollut ja oletko ollut kiltisti. Muistathan, että mummulassa ei riehuta ei olla tuhmasti tai siitä seuraa rangaistus.
Tällainen puhe tehoaa jopa mun rajojaan kokeilevaan 4 vuotiaaseen, joka alkanut testata pph:taan... tajusi parista kerrasta, että jos käyttäytyy huonosti päivän aikana, rangaistus (lempi ohjelma jäähylle, ei karkkipäivää tms) toteutuu myös myöhemmin!
ei mummo pärjää 2 vuotiaan kanssa joka yleensä nukkuu yöt läpeensä omassa sängyssä yms. niin kun mummo hoitaa niin yölläkin ollaan hereillä, valot päällä ja eri huoneessa.... missä vika??
No "vika" on varmaan siinä, että 2-vuotias on aika pieni olemaan mummon hoidossa öitä.
ei mummo pärjää 2 vuotiaan kanssa joka yleensä nukkuu yöt läpeensä omassa sängyssä yms. niin kun mummo hoitaa niin yölläkin ollaan hereillä, valot päällä ja eri huoneessa.... missä vika??
No "vika" on varmaan siinä, että 2-vuotias on aika pieni olemaan mummon hoidossa öitä.
paljon pienemmät pärjää vuorohoidossa? ihan vieraiden hoitajien kanssa? jos oma mummo ei pärjää 2 vuotiaan kanssa.
mummoilla on useinkin jotain auktoriteettiongelmia. Olen miettinyt näitä juttuja ennenkin. Kyllä joku vieras hoitaja paremmin saa tenavan kuriin kuin mummo.
Jokunen vuosi sitten yhden tuttavaperheen lapset olivat välillä mummoilla hoidoissa, ja kun kävivät puistossa, huomasin, että toista mummoa lapset hyppyyttivät miten vaan ja mummo oli ihan hermona. Toista mummoa koettelivat välillä, mutta mummo pisti ihmeen eleettömästi lapset kuriin, eikä yhdessäolo ollut jatkuvaa rajojen testausta. Eli enpä tiedä, onko vika sentään aina vanhemmissa. (Ja tämä ei tarkoita, että pitäisin itseäni huippuäitinä.)
Aloitinkin ketjun vähän sillä ajatuksella, että onko teillä muilla sellaisia kokemuksia, että lapsenne tottelevat jotain tiettyä aikuista ja jotain toista ei.
ap
Tai siis kun olen hänen kanssaan kahdestaan niin käyttäytyy parhaiten. Sitten kun on enemmän aikuisia, niin johan alkaa show. Ei nyt aina, mutta joskus.
Ei lapseni nyt pelkää minua, mutta olen tehnyt selväksi miten käyttäydytään ja miten ei. Muuten en varmastikaan jaksaisi yh-arkea, jos menisi ihan hulinaksi.
Muut sitten antavat lapselleni helpommin periksi, joten lapseni käyttää tätä hyväkseen. Ei lapseni mitään kauheita tuhmuuksia tee, mutta esim. vaatii jotain tiettyä lelua tai asiaa ja jos ei saa periksi niin tulee kauhea huuto.
Minua lapseni uskoo kun sanon ei, siitä ei sitten keskustella enää. Tai näin ainakin melko usein, kyllä lapseni toki minullekin osaa joskus kiukutella.
Siinä voi olla sitäkin, että äitisi on vaikea myöntää, että ei jaksa. Ja sitten varmasti haluaa viettää aikaa lapsesi kanssa, joten yrittää sinnitellä vaikka ei niin jaksaisikaan.
Mä tekisin sinuna niin, että järkkäät mummulassa sellaisia tapaamisia, että olet itse mukana. Samalla voit terottaa lapselle, että mummulassa on samat säännöt ja äitisi näkee lasta.