Altistaako heavy-musiikki tai niissä piireissä liikkuminen masennukselle?
Kommentit (80)
pitäisi kärsiä masennuksesta.
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
täällä hevari jolla masennuslääkitys päällä :)
mulla hevimusiikki kyllä vaikuttaa juuri toisinpäin.
kun käyn kunnon keikalla niin lentelen pilvissä monta päivää.
myös hevin kuuntelu helpottaa oloa.
täällä hevari jolla masennuslääkitys päällä :) mulla hevimusiikki kyllä vaikuttaa juuri toisinpäin. kun käyn kunnon keikalla niin lentelen pilvissä monta päivää. myös hevin kuuntelu helpottaa oloa.
hakeutuu heavyn pariin.
2:sen viestissä tuli jo kaikki oleellinen sanottua :D Kyllä mun mielestä enemmän syytä masentua on siinä jos oman ikäiseni leikkivät keski-ikäistä,toivottavasti pysyn itse aina mieleltäni nuorena,ja tällä loppukommentilla ei ole sitten niin mitään tekemistä musiikkimaun kanssa T:25v,2x äiti,tykkää melodisesta death-metallista siinä missä irlantilaisesta kansanmusiikistakin :)
Itse kuuntelen vain vähän heviä, mutta tunnen paljon hevareita. En tiedä sieltä yhtään masentunuttta, ainoat joiden tiedän saaneen masennuslääkitystä on olleet joko progen kuuntelijoita tai sitten ihan perus suomirockin/-popin kuuntelijoita.
hakeutuu heavyn pariin.
minut haluamaan viillellä itseäni. Kyllä radio Aalto on parempaa ja tervellisempää kuunneltavaa.
Jep, juurikin näin se homma etenee :D Joku fiksu vissiin on tehnyt tämän huikean päätelmän katseltuaan asematunnelissa mustanpuhuvia valkonaamaisia pahasti mulkoilevia teinejä xD Se on se teiniangsti vaan, ei oikeaa masennusta ;D
se on kuitenkin todella raskasta ja ahdistavaa musiikkia, jos kaikki on ok, niin miksi sellaista haluaisi kuunnella? Vastaukseksi ei käy, että se on niin hyvää musiikkia, sillä sitähän se ei todellakaan ole, raskasmetalli siis. Jotkut heavyballadit onkin ihania, ne on eri juttu. Mutta jos haluaa kuunnella raskasta metallimusiikkia päivät pitkät niin kyllä se kertoo jonkinmoisesta ahdistuksesta tai masennuksesta.
vaikka ensin ärsyynnyin näin typerästä ja yleistetystä aloituksesta,voi asiassa hyvinkin olla perää siinä mielessä,että yleensä herkät ja syvälliset ihmiset kaipaavat kuuntelemastaan musiikista myös syvyyttä,ja tämän vuoksi helpommin ajautuu joko klassisen,tai raskaamman musiikin pariin..yleensä myös kuvailemani luonteiset ihmiset voivat olla myös alttiimpia masennukselle...eli sen puoleen voi ollakin.Henkilökohtaisesti mun mielestä ihmisestä kertoo paljon,vähän liikaakin se,jos musiikillisen nautinnon repii Lauri Tähkästä tai jostain muusta purkkapopista :D
aiheesta. hevarit muistaakseni olivat keskimääräistä rennompia ja hyväntuulisempia ihmisiä tai jotain.
Ihan varmasti heviä kuuntelevissa on masentuneita,kuten ihan kaikissa muissakin ihmisryhmissä. Ei musiikkimaku suojaa mielenterveyden häiriöiltä. Mutta ei ilmeisesti niitä aiheutakaan.
raskasmielistä, siinähän on eri tyylilajeja vaikka kuinka. Joku trashmetal on jopa hulvattoman hauskaa, vai kuka väittää, että jotain Twisted sistersiä tai Waspia voi katsoa huvittumatta? Tai edes niitä saksalaisia 80-l hevibändejä (judas priest, accept, scorpions...).
aiheesta. hevarit muistaakseni olivat keskimääräistä rennompia ja hyväntuulisempia ihmisiä tai jotain.
Olen opiskellut musiikkiterapiaa ja musiikin tunnetila vaikuttaa kuuntelijan tunnetilaan.Jos musiikki on ahdistavaa ja painostavaa,tämä tunnetila voi siirtyä kuuntelijaan.Musiikki on voimakkaasti psyykkeeseen vaikuttaja juttu ja se ohittaa järjen ja vaikuttaa suoraan tunnekeskukseen.
Jotkut nuoret voivat kokea,että metallin kautta voi purkaa agressioitaan,että sellainen"hyvä"puolikin siinä voi olla.Esim. rumpujen hakkaaminen on terveempää kuin ihmisten lyöminen.
Lisäksi musiikin maailmankuva omaksutaan helposti nuorten parissa.Vrt.esim. MTV-musiikkivideot,joissa paljon vähäpukeisia laihoja ja isorintaisia pepunkeikuttajia.Tytöille tulee näistä ulkonäköpaineita ja kokevat että tuollainen seksiobjekti pitäisi olla..
Olen opiskellut musiikkiterapiaa ja musiikin tunnetila vaikuttaa kuuntelijan tunnetilaan.Jos musiikki on ahdistavaa ja painostavaa,tämä tunnetila voi siirtyä kuuntelijaan.Musiikki on voimakkaasti psyykkeeseen vaikuttaja juttu ja se ohittaa järjen ja vaikuttaa suoraan tunnekeskukseen.
Jotkut nuoret voivat kokea,että metallin kautta voi purkaa agressioitaan,että sellainen"hyvä"puolikin siinä voi olla.Esim. rumpujen hakkaaminen on terveempää kuin ihmisten lyöminen.
Lisäksi musiikin maailmankuva omaksutaan helposti nuorten parissa.Vrt.esim. MTV-musiikkivideot,joissa paljon vähäpukeisia laihoja ja isorintaisia pepunkeikuttajia.Tytöille tulee näistä ulkonäköpaineita ja kokevat että tuollainen seksiobjekti pitäisi olla..
läheskään kaikki metalli (saati sitten heavy) EI OLE ahdistavaa taikka painostavaa..että jatkahan opintojasi.
Ja muuten rock-metallikuvioissa on usein aika sovinistinen maailmankuva.Naiset ovat seksiobjekteja.Olen nähnyt todella kuvottavan metallivideon,jossa naiset olivat kontaten lattialle hihnat kaulassa..vaatteet ja muun ulkonäon saatte itse kuvitella.Lisäksi videolla viillettiin lähikuvassa ranteita auki ja veri vaan tursusi.Tällaisia sitten lapset katselevat,kun vanhemmat eivät ole paikalla.Itse jouduin tahtomattani tällaista katsomaan eikä videota sammutettu tai oikeammin se laitettiin aina uudelleen päälle vaikka pyysin,että laittakaa muuta.
Hevi on ehkä siitä armollisempaa ainakin urospuolisille että niissä videoissa on usein varsin rumia miehiä :)
Et viitsisi viisastella!Tiedän asiasta enemmän kuin luulet,sillä olen entinen metallityttö.Toki on paljon herkkääkin melodista hevyä ja esim.Nightwish on hyvä,mutta kaikki ei todellakaan ole sellaista puhtoista kuin juuri tuo NW.
muissa musiikkilajeissahan ei tehdä naisista seksiobjekteja,vai?Esim.räp/pop-musiikissa?Salli mun nauraa..harvemmin olen ns. "metallikuvioissa" tällaiseen törmännyt,kuin tätä vakio MTV-kamaa katsoessa!
Voisin kuvitella, että enemmän suomipop-piireissä masennutaan...