Mua ärsyttää kaikki SI-urpot!
Miten täällä maassa voi asua näin tyhmää valistumatonta porukkaa ja miten niin suuri osa niistä päätyy tälle palstalle?
-vastustetaan rokotetta ja uskotaan salaliittoteorioihin
-vähätellään tautia "possuflunssaksi"
-uskotaan että "en minä saa sitä tautia kun käyn vain kaupassa ja töissä!"
-jne
Ärsyttää kaiken maailman urvelot!
Kommentit (56)
mutta me ei voida lukea ajatuksiasi ja tietää mihin tutkimuksiin täällä viittaat. Kyllä se on sinun vastuulla antaa viitteet tutkimuksiin joista täällä puhut tai muuten puheidesi painoarvo on täysi nolla.
sillä sinähän se täällä ainoana tietävänä esiinnyt, kunhan nyt toisit ne todisteetkin esille.
Kommenttisi osoittaa, ettet todellakaan tunne asiaa yhtään, joten en jaksa kinastella kanssasi. Mitä odotit, linkkiä sivulle, jossa lukee "se ja se on kansainvälisesti arvostettu rokotusasiantija"? Kuten sanoin, etsi niitä tutkimuksia, lue rokotusalan tieteellisiä julkaisuja, vieraile alan johtavien kv-instanssien sivuilla niin löydät monta tutulta kuulostavaa nimeä. Tietenkin jos ei tiedä rokotteista yhtään mitään, näitä voi olla vaikea löytää. ;)
sori vaan ap mutta me ei voida lukea ajatuksiasi ja tietää mihin tutkimuksiin täällä viittaat. Kyllä se on sinun vastuulla antaa viitteet tutkimuksiin joista täällä puhut tai muuten puheidesi painoarvo on täysi nolla.
Osaatte varmaan ihan itsekin käyttää internettiä. Hei ja muitakin sivuja on kuin rokotusinfo ;) Minä en rupea teille kaikkea lukemaani linkittämään. Mihinkään ette usko kuitenkaan. Paitsi niihin salaliittoteorioihinne ja kansalaisten myrkyttämiseen.
Minä ilmaisin oman mielipiteeni, sanomisteni painoarvo sinulle ei ole minun määriteltävissä. Toki minun mielipiteeseeni vaikuttaa se että kuulun riskiryhmään astmani vuoksi ja juuri seurasin läheltä isoisäni kuolevan keuhkokuumeeseen. Ei ole muuten mikään tuskaton tapa kuolla :(
Olen omalta kohdaltani punninnut rokotteen ottamisen tai ottamatta jättämisen riskejä ja mahdollisia haittoja ja hyötyjä ja päätynyt siihen, että ehdottamasti rokote minulle.
Eli minä otan rokotteen heti kun vaan sen saan. Myös lapseni rokotetaan kun hänen vuoronsa tulee. Ärsyttää kun mua edellä rokotusjonossa olevat halveksuvat rokotetta ja levittelevät ihme hömppätietoa "faktana" :(
ap
Täällä tyhmyys tiivistyy, samoin ns rokotusinfo-sivuilla. Se porukka kuuluisi putkaan. Mutta onnea valitsemallanne tiellä, kannattaa toki uskoa mieluummin nettihörhöjä kuin WHOta ja suomalaisia lääkäreitä. Mitä pahaa muuten on täällä kovasti parjatussa lääketeollisuudessa? Ovatko herjaajat kommunisteja? Oikein hyvä, että joku suunnittelee ja tekee lääkkeitä ja vielä parempi jos saa siitä vielä voittoakin ja motivaatio tehdä hyvää työtä säilyy jatkossakin.
"Vaccine safety
The experts reviewed early results from the monitoring of people who have received pandemic vaccines and found no indication of unusual adverse reactions. Some adverse events following vaccination have been notified, but these are well within the range of those seen with seasonal vaccines, which have an excellent safety profile. Although early results are reassuring, monitoring for adverse events should continue.
Vaccines for pregnant women
Concerning vaccines for pregnant women, SAGE noted that studies in experimental animals using live attenuated vaccines and non-adjuvanted or adjuvanted inactivated vaccines found no evidence of direct or indirect harmful effects on fertility, pregnancy, development of the embryo or fetus, birthing, or post-natal development.
Based on these data and the substantially elevated risk for a severe outcome in pregnant women infected with the pandemic virus, SAGE recommended that any licensed vaccine can be used in pregnant women, provided no specific contraindication has been identified by the regulatory authority. "
http://www.who.int/csr/disease/swineflu/notes/briefing_20091030/en/
Kertokaa mulle FAKTATIETOA mieluiten lähdeviittauksin, että miten maailman terveysjärjestö WHO muka olisi korruptoitunut ja osa tätä "salaliittoa"?
mantraasi siitä, kuinka osaamme varmaan itsekin käyttää internetiä. Me emme voi lukea ajatuksiasi ja tietää mihin tutkimuksiin täällä puheissasi viittaat, joten niiden etsiminen internetistä on tällöin mahdotonta. Ole hyvä ja kerro nyt vihdoin, mihin tutkimuksiin täällä oikein viittaat.
Mainitsemallasi rokotusinfon sivuilla en ole koskaan vieraillut, vaikka sinä sitä täällä tunnut kovin mainostavan. Se onkin lähestulkoon ainut lähde, jonka olet osannut ja kyennyt kertomaan. En itse ole rokotusvastainen, enkä myönteinen, ajatuksiltani lähinnä neutraali ja mielelläni tietenkin kuuntelen ihmisten mielipiteitä tästä asiasta puolesta ja vastaan, mutta sinä et ole kyennyt perustelemaan väitteitäsi tai edes kertomaan, mihin tutkimuksiin täällä viittaat. Se ei anna sinusta, saati asiastasi, kovinkaan vakuuttavaa kuvaa.
Jään odottamaan tutkimuksiasi.
sori vaan ap mutta me ei voida lukea ajatuksiasi ja tietää mihin tutkimuksiin täällä viittaat. Kyllä se on sinun vastuulla antaa viitteet tutkimuksiin joista täällä puhut tai muuten puheidesi painoarvo on täysi nolla.
Osaatte varmaan ihan itsekin käyttää internettiä. Hei ja muitakin sivuja on kuin rokotusinfo ;) Minä en rupea teille kaikkea lukemaani linkittämään. Mihinkään ette usko kuitenkaan. Paitsi niihin salaliittoteorioihinne ja kansalaisten myrkyttämiseen.
Minä ilmaisin oman mielipiteeni, sanomisteni painoarvo sinulle ei ole minun määriteltävissä. Toki minun mielipiteeseeni vaikuttaa se että kuulun riskiryhmään astmani vuoksi ja juuri seurasin läheltä isoisäni kuolevan keuhkokuumeeseen. Ei ole muuten mikään tuskaton tapa kuolla :(
Olen omalta kohdaltani punninnut rokotteen ottamisen tai ottamatta jättämisen riskejä ja mahdollisia haittoja ja hyötyjä ja päätynyt siihen, että ehdottamasti rokote minulle.
Eli minä otan rokotteen heti kun vaan sen saan. Myös lapseni rokotetaan kun hänen vuoronsa tulee. Ärsyttää kun mua edellä rokotusjonossa olevat halveksuvat rokotetta ja levittelevät ihme hömppätietoa "faktana" :(
ap
Uskokaa nyt hyvät ihmiset, ettei meitä yritetä tappaa sillä rokotteella!!
Mä luulen, että on olemassa helpompiakin keinoja ihmiskunnan henkilömäärän pienentämiseksi, kuin kehoitus suojata itsensä vakavaa tautia vastaan!!
Ihme porukkaa ootte, muuta ei voi sanoa.
ja tuskin kukaan, edes ihan äkkiä rupeaisi rokotetta syyttämäänkään. Rokotteethan on perinteisesti turvallisia ja niihin luotetaan ja myös asiantuntijoihin luotetaan. Mutta toisaalta, asiantuntijatkin ovat ihmisiä ja lattiita korruptiolle ja ties mille.
Sikainfluenssalla on kahdet kasvot – rokottaminen estää vakavan tautimuodon
Pandeemisella A(H1N1)-infektiolla on "kahdet kasvot", mikä on hämmentänyt monia. Useimmilla sairastuneilla tauti on ollut lievä, kausi-influenssan luokkaa. Lapsilla ja nuorilla aikuisilla sekä aivan erityisesti raskaana olevilla on ollut 2 – 7-kertainen riski vakavasta taudista ja sairaalahoitoon joutumisesta. Yli 60-vuotiailla taudin riskit ovat olleet vähäisempiä kuin kausi-influenssassa.
Kuolemat ovat johtuneet suoraan virusinfektiosta, ei jälkitaudeista kuten kausi-influenssassa. Antibioottihoidon mahdollisuudet ehkäistä vakavaa taudinkulkua ovat siten vähäisemmät. Nämä tekevät tästä pandeemisesta influenssasta väestölle kausi-influenssaa haavoittavamman.
Ensimmäinen rokote-erä saapui tällä viikolla
Suomeen on tällä viikolla saatu ensimmäinen erä sikainfluenssarokotetta. Valmiste on nimeltään Pandemrix, ja sen toimittaa GlaxoSmithKline Oy. Rokotetta tulee sairaanhoitopiireihin ja kuntiin viikoittain lisäeriä. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on saanut 4 000 annosta. Niillä rokotetaan terveydenhoitohenkilökuntaa. Tavoitteena on työperäisten infektioiden estäminen ja potilasturvallisuus.
Pirkanmaan kunnat ovat saaneet väestöpohjaisesti jakaen yhteensä 7000 rokoteannosta. Ne suunnataan valtakunnallisen suosituksen mukaisesti ensimmäisenä terveyden- ja sosiaalihuollon työntekijöille sekä raskaana oleville.
Terveydenhuoltohenkilöstön rokottamisen perustelu
Hoitohenkilökunnalle rokotusta tarjotaan kahdesta eri syystä: Ensinnä rokotusta tarjotaan työturvallisuussyistä niille, jotka työtehtäviensä takia kohtaavat runsaasti influenssapotilaita. Toinen ryhmä ovat ne työntekijät, jotka hoitavat vakavan influenssan riskissä olevia potilaita. Tällöin peruste on potilasturvallisuus ja sairaalaepidemioiden ehkäisy.
Rokote on kaikille vapaaehtoinen. Kukin tekee päätöksensä parhaan saatavissa olevan tiedon valossa.
Rokotuksen teho
Rokotteen tehoa todellisessa tilanteessa ei ole voitu testata, koska sitä ei ole ollut käytettävissä niissä maissa, joissa epidemia on jo ollut. Toistaiseksi Pandemrixistä on tiedot sekä vasta-aineen tuotosta että turvallisuudesta noin 11 000 rokotetusta. Reilusti yli 90 prosenttia saa yhdestä rokoteannoksesta suojaavaksi tunnetun vasta-ainetason, titteri yli 40.
Vuosittaisissa kausi-influenssoissa rokote on suojannut sairastumiselta 80 prosenttisesti silloin kun epidemian aiheuttanut virus on ollut hyvin samankaltainen kuin rokotevirus. Tässä pandeemisessa rokotteessa virus on käytännössä identtinen nyt leviävän pandemiaviruksen kanssa. Tästä syytä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos odottaa 90 prosenttista suojatehoa.
Rokotuksen haitat
Suurin osa rokotetuista, joista turvallisuustieto on käytettävissä, on ollut terveitä aikuisia. Alle 3-vuotiaiden lasten ja raskaana olevien rokottamisesta on hyvin vähän kokemusta.
Virusperäinen antigeeniosa on ainoa, joka on aivan uusi. Se on kuitenkin rakenteeltaan ja hyvin samankaltainen kuin kausi-influenssarokotteessa. Rokotusten haittavaikutusreaktiot liittyvät yleensä lisäaineisiin, ei itse antigeeniin.
Kaikki Pandemrixin osat ovat käytössä muissakin rokotteissa, eikä aineosista niiden kohdalla ole todettu turvallisuusriskiä. Kuitenkaan aivan samanlaisena sekoituksena tehosteaineita ei ole ollut missään laajasti käytetyssä rokotteessa. Ei ole kuitenkaan teoreettista perustetta ajatella että niiden aiheuttamat haitat olisivat enemmän kuin osiensa summa, ja erityisesti, että jokin yllättävä vakava haitta uhkaisi tästä koostumuksesta. Tällä perusteella rokotusta pidetään turvallisena.
Yleisimmät haittavaikutukset ovat paikallinen kipu, jota tulee noin puolelle rokotetuista. Vain muutamalla prosentilla se kestää vähintään kolme päivää. Yleisreaktioista tavallisin on päänsärky. Pandemrixin siedettävyys näyttää olevan hyvin samankaltainen kuin kausi-influenssarokotteen siedettävyys.
Raskauden aikainen rokottaminen
Koska rokotteessa ei ole elävää virusta, rokote ei voi aiheuttaa infektiota rokotettavalle eikä raskaana olevien kohdalla sikiölle.
Euroopan lääkevirasto on myöntänyt Pandemrixille luvan annettavaksi raskauden kaikissa vaiheissa. Käytännön kokemukset raskauden aikaisesta käytöstä ovat hyvin vähäisiä. Luvan myöntäminen perustuu saavutettujen hyötyjen - sikainfluenssa on vakavampi raskauden aikana - ja haitta-arvioiden punnitsemiseen. Esimerkiksi Englanti ja Ruotsi ovat Suomen ohella päättäneet tarjota Pandemirixiä kaikissa raskauden kolmanneksissa. Myös Yhdysvalloissa rokotetaan kaikkia raskaana olevia, mutta siellä on käytössä eri valmistajan rokote.
Pandemrixin lisäaineista
Rokotusten haittavaikutusreaktiot liittyvät yleensä lisäaineisiin, ei itse antigeeniin. Kaikki tämän uuden rokotteen osat ovat siis käytössä muissakin rokotteissa, eikä niistä niiden kohdalla ole todettu turvallisuusriskiä. Juuri tällaisena sekoituksena tehosteaineita ei ole ollut missään laajasti käytetyssä rokotteessa. Ei ole teoreettista perustetta ajatella, että niiden aiheuttamat haitat olisivat enemmän kuin osiensa summa ja erityisesti että jokin yllättävä vakava haitta uhkaisi tästä koostumuksesta.
Kuinka perusteltuja ovat harvinaiset uhkakuvat?
Kirjoittelu rokotetta vastaan on ollut vilkasta, kuten oli odotettavissa. Niissä kirjoituksissa ei ole juuri ollut asiallista kritiikkiä. Väitteet ovat olleet lähinnä asenteellisia. Kritiikissä on mielikuvituksellisiakin piirteitä. Esiin on nostettu mm. rokotefirmojen masinoima pandemia ja salaliittoteoria.
Esillä on ollut myös vuoden 1976 Yhdysvaltojen sikainfluenssarokotuskampanjassa epäillyt terveysriskit ja rokotuksen lisäaineiden tuomat riskit. 1970-luvun Yhdysvaltain sikainfluenssarokotteeseen epäiltiin liittyvän Guillain-Barrén halvauksen riski kun 45 henkilöä oli ehditty rokottaa. Tämä rokote oli koostumukseltaan aivan erilainen kuin nyt tarjottava rokote. Jälkeenpäin siinä kampanjassa neurologisia haittoja on eniten arveltu epäpuhtauksien, sen sisältämien bakteerien osien, laukaisemiksi, jos tuota yhteyttä lainkaan oli.
Kymmenistä miljoonista kausi-influenssarokotteella rokotetuista tiedetään, että rokotetuilla on vähemmän Guillain-Barrén halvausta kuin rokottamattomilla. Riski on ollut rokotuksen ottaneilla neljänneksen pienempi. Sen sijaan influenssan sairastaminen lisää kahden kuukauden ajaksi riskin tästä oireyhtymästä yli seitsenkertaiseksi. Nämä tiedot selvästi puoltavat rokotuksen ottamista.
Rokotuksen lisäaineita on myös esitetty uhkaaviksi. Nyt käytettävässä rokotteessa on kolme ainetta rokotusvasteen tehostamiseksi. Kaikkia näitä on käytetty miljoonien rokotuksissa muissa rokotteissa ilman että turvallisuusriskiä olisi havaittu. Lisäksi kaikkia saadaan lähes päivittäin ravintoaineista.
Kohua on aiheuttanut tiomersaalin (elohopeayhdisteen) yhteen aikaan esitetty yhteys lasten autismiin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tällaista yhteyttä ei todellisuudessa ole, ja epäily syntyi yksittäisen kohun seurauksena. Tiomersaali on välttämätön turvallisuustekijä silloin kun rokote on usean annoksen pullossa, kuten Pandemrix. Se estää bakteerikasvua rokotteessa.
Päivitetty 23.10.2009 17:39
Lähde: Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
http://www.pshp.fi//default.aspx?contentid=4552&nodeid=9469&contentlan=1
kun iso joukko jengiä kuukahtais yhtäkkiä ja kaikki ovat vähän aikaa sitten saaneet rokotteen.
Sen takia on olemassa systeemit että näiden haittavaikutuksia seurataan.
Uusiutunut tubirokotekin jäi pois rokoteohjelmasta kun siitä tuli hyötyjään enemmän rokotushaittoja ihmisille vaikka se oli perinteisesti turvallinen ja asiantuntijoihin luotetaan jne.
Uskokaa nyt hyvät ihmiset, ettei meitä yritetä tappaa sillä rokotteella!! Mä luulen, että on olemassa helpompiakin keinoja ihmiskunnan henkilömäärän pienentämiseksi, kuin kehoitus suojata itsensä vakavaa tautia vastaan!! Ihme porukkaa ootte, muuta ei voi sanoa.
ja tuskin kukaan, edes ihan äkkiä rupeaisi rokotetta syyttämäänkään. Rokotteethan on perinteisesti turvallisia ja niihin luotetaan ja myös asiantuntijoihin luotetaan. Mutta toisaalta, asiantuntijatkin ovat ihmisiä ja lattiita korruptiolle ja ties mille.
Lakkaa hokemasta tuota mantraasi siitä, kuinka osaamme varmaan itsekin käyttää internetiä. Me emme voi lukea ajatuksiasi ja tietää mihin tutkimuksiin täällä puheissasi viittaat, joten niiden etsiminen internetistä on tällöin mahdotonta. Ole hyvä ja kerro nyt vihdoin, mihin tutkimuksiin täällä oikein viittaat.
Mainitsemallasi rokotusinfon sivuilla en ole koskaan vieraillut, vaikka sinä sitä täällä tunnut kovin mainostavan. Se onkin lähestulkoon ainut lähde, jonka olet osannut ja kyennyt kertomaan. En itse ole rokotusvastainen, enkä myönteinen, ajatuksiltani lähinnä neutraali ja mielelläni tietenkin kuuntelen ihmisten mielipiteitä tästä asiasta puolesta ja vastaan, mutta sinä et ole kyennyt perustelemaan väitteitäsi tai edes kertomaan, mihin tutkimuksiin täällä viittaat. Se ei anna sinusta, saati asiastasi, kovinkaan vakuuttavaa kuvaa.
Jään odottamaan tutkimuksiasi.
ap
Jaa mikä mantra? :O Yhden kerran olen sanonut, että osaatte varmaan itse käyttää internettiä. :D Ja mä laitoin jo tuon linkin WHO:n sivuille tuossa aiemmin. Jos ette WHO:hon luota, niin sille en voi mitään.
Edelleen odotan niitä FAKTAAN pohjautuvia tietoja, että millä tavoin maailman terveysjärjestö WHO on korruptoitunut ja osa tätä salaliittoa ;)
Asiallisia ja luotettavia lähteitä löytyy rokotteen turvallisuudesta löytyy pilvin pimein. Laittakaas te niitä luotettavia linkkejä rokotteen VAKAVISTA haittavaikutuksista tai sikainfluenssan VAARATTOMUUDESTA.
Ennen kaikkea tässähän on kyse riskien punnitsemisesta, eli onko yksilö riskiryhmää sairastuessaan tuohon H1N1-influenssaan. Tauti on pahimmillaan tappava. Yhtään luottettavan lähteen tutkimusta, mikä osottaisi, että ROKOTE on tappava en ole netistä löytänyt.
ap
kokeilkaa vaikka Biomed Experts ilmaista sivustoa ja hakusanoiksi vaccines, safety jne. Se etsii maailmalla kaikki julkistetut tutkimukset ja sieltä saa myös suomalaiset lääkärit sortattua. Eli kyllä meillä on aika pino asiantuntijoita.
Myös Pubmed on oiva tietokanta mistä etsiä.
Mua ei henk.koht kiinnosta muiden rokottamispäätökset mutta mua tympii tämä piittaamattomuus ja ylemmyydentunto joka vaivaa suomalaisia nykyään. Länsimaiset ihmiset koittavat niin kovasti olla erilaisia ja poiketa valtavirrassa kaikenmaailman fenno-veganismilla ja luontaislääketieteellä nyt kun meillä vihdoin on konsteja hävittää tappavia tauteja ja laadukasta ruokaa saatavilla.
Kysykää keneltä vaan afrikkalaiselta äidiltä vastustaako se rokotteen antamista taudilta joka saattaa tappaa lapsen? Aika moni heistä antaisi vaikka oikean kätensä jos rokotetta tarjottaisiin.
Mutta täällä ei rokoteta ja pidetään lapsia makrobioottisella ruokavaliolla kun haluataan olla niin hiton tiedostavia, erilaisia ja nokkelia. Kaikki mikä on ns. valtavirran ulottuvilla tulee kiistää jotta oma itse korostuisi. Kai tämäkin on luonnonmenetelmä tyhmimmästä päästä harventamiseen.
ja miettikää vaikka sen jälkeen ihan rauhassa käsi sydämellä oletteko itse terveydenhuollon ammattilaisia ja sitä myötä päteviä punnitsemaan riskejä vai oletteko kenties maallikkoja jotka on alttiita kaiken maailman ei-ammattilaisten propagandalle ;)
"Sainpa eilen rokotteen
Saamani rokote oli pandemiarokote. Ja nyt on käsi kipeä. Hyvä juttu, se oli tarkoituskin. Adjuvanttihan on rokotteessa lisäämässä paikallista ärsytystä ja sitä kautta rokotteen immunogeenisyyttä. Eikä se käsi niin kipeä ole, että olisin viitsinyt sen vuoksi edes ibuprofeenia ottaa. Illalla ajattelin mennä jumppaan.
Ei ole olemassa biologisesti vaikuttavaa toimenpidettä, jolla ei olisi haittavaikutuksia. Vaikutuksilla on biologinen kirjo lievistä vakaviin. Rokotteissa on oleellista, että ylivoimainen valtaosa haitoista on huomattavasti lievempiä kuin ne haitat, joita rokotuksin estettävä tauti aiheuttaa, ja vakavammat harvinaisempia kuin taudin aiheuttamat vakavat haitat. Pandemiarokotteen haittavaikutukset ovat saaneet suuren huomion tiedotusvälineissä. Kansalaiset, terveydenhuollon toimihenkilötkin, on peloteltu haittavaikutuksilla, niin että he empivät koko rokotteen ottamista.
Jos ei ole välittömiä huollettavia, joiden hoitamiseksi tai tartunnalta suojelemiseksi olisi tärkeää säilyä terveenä, tai rokotettavan töistä poissaolosta ei kukaan kärsi, olkoon kukin rauhassa rokottamatta. Silloin vain valitsee tietoisesti mieluummin mahdollisuuden sairastaa influenssan. Ei influenssa mikään rutto ole, ja vain harva siihen kuoleekaan. Ikävää tietysti, jos kohdalle sattuu. Kova tauti se kuitenkin on pää- ja lihaskipuineen ja monen päivän kuumeineen - ei mikään pikku nuhakuume.
Rokotteen aiheuttamaa lämpöilyä on kutsuttu ''pikku influenssaksi''. Influenssaa rokotteesta ei voi saada, koska se ei ole elävä rokote. Paikallinen kipu on suorastaan toivottu rokotusreaktio, ja pieni lämpökin osoittaisi, että immuunivaste toimii. On oikeastaan väärin nimittää adjuvantin aiheuttamaa rokotusreaktiota haittavaikutukseksi. Ärsyttäminenhän on adjuvantin tarkoitus.
Osansa haittavaikutusten demonisoimisessa on tehnyt televisio. Ajankohtaisohjelmassa kerrottiin perusteellisesti 90-luvulla Guillain-Barrén oireyhtymään sairastuneesta miehestä. Ohjelmaa joutui katsomaan yli 10 minuuttia, ennen kuin kävi ilmi, että kyseisen henkilön oireyhtymä ei johtunut rokotuksesta. Potilaan kerrottiin myös viruneen monta kuukautta sairaalassa. Eiköhän häntä kuitenkin viruttamisen sijasta hoidettu, osa ajasta teho-osastolla.
Korvauksia rokotteiden jälkeen Guillain-Barrén oireyhtymään sairastuneille on myönnetty yksittäistapauksissa sen vuoksi, että ei ole voitu osoittaa, että tauti ei olisi johtunut rokotuksesta. Ei sen vuoksi, että olisi osoitettu sen johtuneen rokotuksesta. Näin onkin hyvä - on tärkeää, että korvaus myönnetään, jos sairastumista rokotuksesta pidetään mahdollisena. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että korvauksen saaminen ei tarkoita, että haitan olisi todistettu johtuneen rokotuksesta.
Tiedotusvälineet ja keskustelupalstat ovat velloneet tuohtumusta siitä, että neurologeja on kehotettu erityisen tarkkaan tutkimaan rokotus- ja epidemia-aikana Guillain-Barrén oireyhtymään sairastuneiden mahdolliset yhteydet rokotukseen tai sairastettuun influenssaan. On kuviteltu kehotuksen merkitsevän, että rokotuksella tiedettäisiin olevan suurelta yleisöltä salattuja haittoja. Asia on päinvastoin. Halutaan varmistaa, että mikäli yhteys on olemassa, se varmasti tulee ilmi. Tämän pitäisi pikemmin lisätä turvallisuuden tunnetta kuin kasvattaa epäluuloja. Eilen satoi, ja tänään lasi putosi pöydältä, mutta välttämättä lasin putoaminen ei johdu eilisestä sateesta. Saattaa johtuakin - jos vaikka ikkuna oli auki ja pöytä oli tänään vielä märkä. Sen vuoksi asiaa pitää tutkia eikä vain julistaa johtuvaksi tai johtumattomaksi.
Rokotuksen vasta-aiheet ymmärretään usein vaaroiksi. Kuumeista henkilöä ei rokoteta, mutta ei sen vuoksi etteikö rokote toimisi tai rokottaminen olisi vaarallista, vaan sen vuoksi, että silloin ei tiedettäisi johtuuko kuume taudista vai rokotteesta. Kuumeettoman flunssaisen henkilön voi rokottaa influenssarokotteella. Eläviä rokotteita ei suositella, koska samanaikaisen virusinfektion aiheuttama interferonieritys saattaa teoriassa huonontaa rokotevastetta. Vaarallista rokottaminen ei silloinkaan ole.
Odottavan äidin ensisijainen ja oikea tarve on suojella syntyvää lastaan. On tärkeää, että odottajat saavat oikeaa, oikeisiin mittasuhteisiin asettuvaa tietoa. Odottavat äidit ovat pandeemisen influenssan suhteen riskiryhmä. Mahdollisuus joutua influenssan vuoksi sairaalahoitoon, kuollakin, on selkeästi muita samanikäisiä suurempi. Jos äiti on sairaalahoidossa tai jopa respiraattorissa, altistuu vauva paljon useammille kemikaaleille kuin äidin ottaessa rokotteen. Sairaan äidin vatsassa ei ehkä muutenkaan ole kovin mukavaa. Rokotteen aikaansaamat vasta-aineet ehtivät istukan kautta syntyvän lapsen suojaksi.
Perin irrationaalinen on vaatimus, että adjuvantillista rokotetta ei saisi antaa raskaana oleville naisille, koska sitä ei ole aikaisemmin annettu raskaana oleville naisille. Koska sitä ei voisi antaa ensimmäisellekään, ei sitä voisi antaa koskaan kenellekään. Vastaava rokote on testattu eläimillä, ja haittoja raskauden kulkuun ei ole havaittu.
Minä siis sain rokotteen. Maksutta yhteiskunnan kustantamana. Minua ei pakotettu, painostettu tai lahjottu, enkä ottanut rokotetta vaan sain sen. Ensimmäisten joukossa, koska tiedän olevani myös ensimmäisten joukossa influenssapotilaita hoitamassa. Saatuani rokotteen säilyn toivottavasti työkykyisenä, en tartuta influenssaa potilaisiin enkä perheenjäseniini eikä minun itseni todennäköisesti tarvitse sairastaa tätä influenssaa.
Eeva Salo
Lasten infektiosairauksien erikoislääkäri
HYKS
julkaistu 23.10.2009
Teksti löytyy osoitteesta:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu
kohdasta "23.10.2009 Sainpa eilen rokotteen"
salaliittoteorioita, joten älä vaihda puheenaihetta niihin, kun sinulta yksinkertaisesti kysytään, että MIHIN TUTKIMUKSIIN OLET TÄÄLLÄ PUHEISSASI OIKEIN VIITANNUT. Lukisin niitä mielelläni.
Jään siis odottamaan, että mainitset näidet tutkimusten nimet.
Jaa mikä mantra? :O Yhden kerran olen sanonut, että osaatte varmaan itse käyttää internettiä. :D Ja mä laitoin jo tuon linkin WHO:n sivuille tuossa aiemmin. Jos ette WHO:hon luota, niin sille en voi mitään.Edelleen odotan niitä FAKTAAN pohjautuvia tietoja, että millä tavoin maailman terveysjärjestö WHO on korruptoitunut ja osa tätä salaliittoa ;)
Laittakaas te niitä luotettavia linkkejä rokotteen VAKAVISTA haittavaikutuksista tai sikainfluenssan VAARATTOMUUDESTA.
Ennen kaikkea tässähän on kyse riskien punnitsemisesta, eli onko yksilö riskiryhmää sairastuessaan tuohon H1N1-influenssaan. Tauti on pahimmillaan tappava. Yhtään luottettavan lähteen tutkimusta, mikä osottaisi, että ROKOTE on tappava en ole netistä löytänyt.
ap
Linkkejä näihin, kiitos. Erityisesti siis niihi, joihin olet täällä puheissasi viitannut. Haluaisin lukea nimenomaan ne samaiset tutkimukset, jotta voisimme puhua asiasta samojen tutkimuksien pohjalta.
Asiallisia ja luotettavia lähteitä löytyy rokotteen turvallisuudesta löytyy pilvin pimein.
Ainakin itse koen onnistuvani päätöksissäni paljon todennäköisemmin jos teen ne ihan tunteella vaan. Kun yritän järkeillä ja tehdä muka järkipäätöksiä, niin pieleen menee! Teen sen mukaan mitä arvelen ja mikä hyvältä tuntuu, niin ainakin olen itse tyytyväinen ratkaisuihini!
Niin, onhan joku presidenttiimmekin tyytyväinen...
Tähän alati hymyilevään "arvojohtajaan".
salaliittoteorioita, joten älä vaihda puheenaihetta niihin, kun sinulta yksinkertaisesti kysytään, että MIHIN TUTKIMUKSIIN OLET TÄÄLLÄ PUHEISSASI OIKEIN VIITANNUT. Lukisin niitä mielelläni.
Jään siis odottamaan, että mainitset näidet tutkimusten nimet.
Jaa mikä mantra? :O Yhden kerran olen sanonut, että osaatte varmaan itse käyttää internettiä. :D Ja mä laitoin jo tuon linkin WHO:n sivuille tuossa aiemmin. Jos ette WHO:hon luota, niin sille en voi mitään.Edelleen odotan niitä FAKTAAN pohjautuvia tietoja, että millä tavoin maailman terveysjärjestö WHO on korruptoitunut ja osa tätä salaliittoa ;)
Laittakaas te niitä luotettavia linkkejä rokotteen VAKAVISTA haittavaikutuksista tai sikainfluenssan VAARATTOMUUDESTA.
ap
Linkkejä näihin, kiitos. Erityisesti siis niihi, joihin olet täällä puheissasi viitannut. Haluaisin lukea nimenomaan ne samaiset tutkimukset, jotta voisimme puhua asiasta samojen tutkimuksien pohjalta.
Asiallisia ja luotettavia lähteitä löytyy rokotteen turvallisuudesta löytyy pilvin pimein.
No lue vaikka näitä ensi hätään, MUTTA alahan nyt listata mulle niitä luotettavia lähteitä, missä todistetaan että rokote on TAPPAVA ja H1N1-influenssa VAARATON ;)
eli tässä muutamia:
http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/vacc…
http://www.guardian.co.uk/world/2009/jul/29/swine-flu-pregnant-woman-la…
http://www.telegraph.co.uk/health/swine-flu/6130144/Swine-flu-vaccine-s…
http://www.medicalnewstoday.com/articles/166701.php
Englanninkielentaidostasi en tiedä mitään, mutta jos LANCET ja WHO on sun mielestä osa salaliittoa, niin en mä jaksa kanssasi enempää asiasta vängätä. Mutta mielenkiinnolla odotan niitä sun linkkejä, jotka todistaa rokotteen VAARALLISUUTTA ja taudin VAARATTOMUUTTA ;)
ap
väestöstä ei tätä rokotetta ota? sinä tässä vähemmistössä olet.