Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielstännen ateisti vanhemmat antaa lapselleen nimeksi Luukas?

Vierailija
03.11.2009 |

Mitä mieltä olette? Mies kyllä kuuluu kirkoon ja uskoo Jumalaan. Itse taas en kuulu kirkoon ja esikoinen käy ET:n tunneilla koulussa.

Mitä varsinkin uskovaiset ajattelevat jos ei uskovaisten lapsella on selvästi Raamatullinen nimi?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa lapsellenne raamatullisen nimen. Perusteluina voitte käyttää juuri tuota toisen vanhemman uskoa, kaunista ääntämyksellistä asua (jos ja kun se teitä miellyttää) ja esim. jos olette tunteneet jonkun mukavan Luukkaan tai suvussanne on olut aiemminkin joku Luukas.

Itse en osaa ajatella antavani lapsilleni ainakaan kutsumanimeksi selkeästi raamatullista nimeä. Meidän lapsen nimet pohjaavatkin skandinaaviseen perinteeseen, kalevalaan ja ... no onhan yhdellä lapsista kolmantena nimenä Kaarina, joka kristilliseen perinteeseen Katharinan kautta sitoutuu. Sitäpaitsi viidennelle lapselle tullee (jos on siis nimeen käypästä sukupuolta) yhdeksi (ei kutsuma-) nimeksi Eeva isomummon mukaan.

Vierailija
22/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiera (Joukahaisen sotakaveri)

Jouko (edellä)

Väinö, Väinämö

Ilmari,

Sampsa ja Pellervo,

Unto, Untamo,

Kalevi,

Kullervo,

Alli,

Ilmatar,

Vellamo,

Tellervo,

Kyllikki ja Kylli,

kansallisromantiikasta löytyy useita ei-raamatullisia nimiä:

Aarre, Urho, Uljas, Valo, Inkeri (Ingrid -kaunis jumalatar pohjoismaisen mytologian mukaan), Suometar, Suoma, Lempi, Viena...

Luontonimiä on paljon:

Vesa, Visa, Alpi, Otso/ Ohto (myös kalevalainen), Kuisma, Kari, Varpu, Kanerva, Orvokki, Kielo, Lilja, Tuuli, Pyry, Tuisku, Sade, Säde, Kukka, Helmi

ovatko seuraavat raamatullisia?

Touko, Aura, Laine, Aallotar, Kuutar, Heini, Aava, Taru, Satu?

Ei kovin vähäksi jää vaihtoehdot...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voiko uskovainen antaa lapselleen nimeksi Aino tai Ilmari?

;)

Vierailija
24/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä kuinka monta nimeä jäis pois jos kaikki kristilliset, pyhimykset yms suljettais pois... Ei ois yhtään Mariaa tai Annaa, ei Mattia (Matteus) eika Petriä (Pietari)...

Vierailija
25/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Maistraatin täti

Vierailija
26/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päähenkilöt nyt on enimmäkseen juutalaisia mutta onhan siellä monien muidenkin kansojen edustajia, kreikkalaisia nimiä, roomalaisia nimiä, filistealaisia, babylonialaisia jne jne jne.

Eiköhän kaikki raamatun nimet ole juutalaista alkuperää

Vierailija
27/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toki tiedän suurimman osan nimistä olevan ties mitä peruja. Mutta toiset niistä nimistä vaan kuulostaa uskovaisemmilta kuin toiset. Esim. nimi Kristian on myös täysin pois valikoimista.

Vierailija
28/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ylipäätään mistään muustakaan? Sitäpaitsi nuo nimet olivat olemassa jo kauan ennen kuin tämä satukokoelma kirjoitettiin....

Vierailija
29/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikkakin tiedän hyvin suuren osan nimistä olevan peruja raamatullisilta ajoilta ja siten myös raamatusta, jotkut mun korvaani kuulostavat korostetun uskovaisilta ja jotkut eivät.

Luukas on minulle vähän siltä väliltä. Esim. Tuomas ja Markus menevät minulle "neutraaliin" kastiin, kun taas just Kristian on mielestäni selkeästi uskisnimi.

Vierailija
30/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taas minun mielestäni todella kristillinen nimi: Markuksen evankeliumi.

Lauri on minulle neutraali kristillinen nimi.

Vierailija
31/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"järkyttynyt" eräskin äiti oli kun anoppi oli ollut hoitamassa lapsia ja kotoa löytyi sen jälkeen Raamattu. Kyllä se vaan tuntuu kovasti haittaavan. Krusifiksi Italialaisen koulun seinällä oli taas aivan sietämätöntä erään Suomi mamman mielestä, mutta jos nimi Raamatussa ei haittaa niin siitä vaan Luukas on todella kaunis nimi.

Vierailija
32/32 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lapselleni nimeä Joosef,koska nykyään on niin paljon koulukiusaamista,ja syyt löydetään mistä vain.Miksi siis altistaa kiusaamiselle?Mutta luulen,että Luukas saattaa jo olla niin yleinen,ettei siitä keksitä kiusata.