Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Papassa HPV epäily

Vierailija
03.11.2009 |

Viimeisimmän papa-kokeeni tuloksissa näkyy HPV epäily.

Tulos tuli mulle postitse, ja saan lääkärini kiinni vasta huomenna.. Ajatukset mylläävät kuitenkin siihen malliin, että ajattelin kysyä kokemuksia täältä.

1) Miksi tuo on vain EPÄILY? Eikö siitä kokeesta muka näe että onko virusta vai ei?

2) HPV tarttuu vain sukupuoliteitse. Itse voin allekirjoittaa sen etten ole vieraissa sängyissä hyppinyt, olen ollut mieheni kanssa 10 vuotta. Voiko tästä tuloksesta nyt sitten suoraan syyttää miestä?! Olen käynyt papassa säännöllisesti 1-2 vuoden välein ja tämä oli tietääkseni ensimmäinen kerta kun siinä oli jotain poikkeavaa (en ainakaan muista että olisi koskaan mitään ihmeellistä ollut). Jos minä olisin saanut hpv:n vaikka exältäni silloin yli 10v sitten, eikös sen olisi pitänyt näkyä aiemmissa papakokeissa tässä vuosien varrella?

3) "hoidoksi" määrättiin uusi koe vuoden kuluttua. Siis kokonaisen VUODEN. Siinä ajassahan ehtii jo tapahtua vaikka mitä! Vaikka kuolla syöpään :O

Osaakos kukaan täällä sanoa mitään viisasta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV ja vielä sekin että onko se mitä viruskantaa. Vain pari papilloomavirustyyppiä aiheuttaa syöpää.

Minulle gyne teki ihan rutiinisti tämän kokeen, normaalilla vuosittaisella kontrollikäynnillä. Tosin en asu Suomessa, ehkä täällä asuinmaassani tämäkin asia hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Vierailija
2/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa vaan paljon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käytännössä kaikilla naisilla, jotka ovat seksiä harrastaneet. Se voi olla vuosikausia, eikä sitä näe, jos ei satu "oireilemaan" juuri PAPAn oton aikaan.

Vierailija
4/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan eri testi. Siksi papassa ei näy, onko virusta vai ei.

Sitäpaitsi testi ei kerro kuin parista hpv:n muodosta. Niitä syöpävaarallisia on kai kolme. Niistä kahta testataan Suomessa.

Ja joo, hpv jossain muodosssa on jokseenkin kaikilla seksiä joskus harrastaneilla ainakin joskus ollut (osahan niistä paraneekin) ja lisäksi moni hpv:n muoto on myös sellaisilla lapsilla, jotka eivät ole koskaan harrastaneet seksiä. (Esim tavallinen syylä on hpv) Mutta sitä syöpää aiheuttavaa virusta ei ole kaikilla. Minutkin testattiin kun papass aoli pitkään muutoksia. Virustesti oli negatiivinen, eli ainakaan noita syöpävaarallisia muotoja ei löytynyt.

t kakkonen

Vierailija
5/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"käytännössä kaikilla naisilla, jotka ovat seksiä harrastaneet". Näin sanovat ne, joilla on ollut useampi sukupuolikumppani. Jos nainen on ollut vain yhden kanssa ja jos tämä kumppani on ollut niin ikään vain tämän yhden naisen kanssa, niin mistä se HPV sitten heille muka tulee. Edes siinä tapauksessa, että tämä mies olisikin ollut jonkun muun naisen kanssa aikaisemmin, joka myös on ollut neitsyt niin eihän sitä tautia silloinkaan saa. Lähtökohtana nykyään vaan tuntuu olevan, että kaikkihan sen HPV:n saa kun seksiä harrastavat. Tartunta riippuu kyllä hyvin paljon sekä seksikumppanien määrästä että laadusta! Itsekin voi asialle jotain tehdä...

Vierailija
6/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin luulisi että sitten kaikilla seksiä harrastaneilla olisi papa lk 2. Mutta enemmistöllä papa on kait aina lk 1.

Vierailija
7/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV on 95 % naisista. Ja sen voi saada jo äidiltään. HPV ei aina aiheuta syyliä tai solumuutoksia, mutta virus on hyvin yleinen.

Vierailija
8/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV on 95 % naisista.

Tutkimusten mukaan arvilta 80% naisista saa HPV tartunnan. 20% naisista sitä ei saa.

Vierailija
9/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-miehelläni on ollut kondylooma 10v sitten, niin tarkoittaako se, että hän tartuttaa virusta koko ajan?Vai vainko silloin, kuin tauti on aktiivinen?

Vierailija
10/24 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota kun ei juurikaan erikseen testata eikä mitenkään erikseen hoideta niin ei se kovin kummoinen asia nykypäivänä ole.

Valitettavasti (?) näin nyt on... Vielä joskus 5 vuotta sitten siihen annettiin erillisiä lääkkeitäkin, mutta ei enää.

Minulla sama tilanne kuin sinulla ap. Mutta jouduin uuteen papaan jo 4kk kuluttua ja jos tässä vielä näkyy jtoain niin sitten joudun koepalan ottoon. Hyvä että tutkivat, ettei tosiaan mitään syöpiä ehdi kehittyä! Niitä itseki pelkäsin kun kuulin että jotain on..

Vierailija
11/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

papilloomaviruksen aiheuttamia solumuutoksia papa-kokeessa (papan luokkaa en tiedä..). Pyydettiin tarkistuskäynnille puolen vuoden kuluttua, jolloin papa olikin jo puhdas. Monesti kuulemma elimistö itse parantaa tuon viruksen aiheuttaman solumuutoksen.

Vierailija
12/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

virus voi sitten yllättäen aktivoitua esim. raskauden, stressin tai muiden infektioiden takia.

Papilloomavirus voi tarttua muutenkin kuin yhdynnässä, esim käsien kautta.

Vierailija
13/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi hpv-viruksen kantaja. Minulla puhkesi raskausaikana kondylooma, ja oli tosiaan parisuhde koetuksella...=D Neuvolassa onneksi selvisi, että tosiaan olen voinut tartunnan saada jo syntymässä, tai ekasta seksikerrastani tai mistä vaan sillä välillä. On niitäkin ihmisiä, jotka kantavat virusta tietämättään koko elinikänsä, ts. ei puhkea kondyloomaksi koskaan.

Tartuttaa tätä ei voi, kuin silloin kun virus on aktiivinen, vaikka sitähän ei taas koskaan voi tietää kun ulkoisesti taudin aktiivisuuden kuitenkin huomaa vasta "liian myöhään".

Tämä raskausaikana puhjennut kondylooma parani ilman hoitoja (ei mielellään hoideta raskausaikana), ja jos se olisi ollut aktiivinen vielä synnytyksen aikaan, olisin saanut valita sekion alatiesynnytyksen sijaan. Parani siis kuitenkin, eikä ole sen koommin kuulunut mitään. Jälkitarkastuksen yhteydessä otettu papa oli II-luokkaa, mutta puoli vuotta siitä seuraava papa oli puhdas. Ja puhtaana on taas pysynyt.

Sen verran kuitenkin olen häpeissäni tästä hyvinkin yleisestä taudista, etten koskaan harrasta seksiä uuden partnerin kanssa ilman ehkäisyä, jos suhde tuntuu vakavalta, niin kerron rehellisesti asian laidan ennen kumin pois jättämistä. Eikä siitä kukaan ole ollut moksiskaan... (hämmästytti kyllä ekaksi, miehet tartuttavat tautia kuitenkin eteenpäin loppuikänsä, mutta ei näytä haittaavan...).

Vierailija
14/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokka II yleensä ihan siitä syystä että äiti imettää tai on imettänyt lähiaikoina.

Vierailija
15/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mulla se on.

Vierailija
16/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, varsinkin naiset, levittävät väärää tietoja. HPV:llä ei ole välttämättä mitään tekemistä kondylooman kanssa.

Papilloomaviruksia tunnetaan yli 100 alatyyppiä, jotka poikkeavat toisistaan lähinnä pintaproteiinien osalta. Alatyypistä riippuen virus käyttää isäntäsoluinaan ihon tai limakalvon keratinosyyttejä; osa alatyypeistä on oireettomia, mutta osa aiheuttaa syyliä. Ns. korkean riskin alatyypit ovat viruksia, jotka eivät aiheuta akuutteja limakalvo-oireita, mutta voivat aiheuttaa pitkäkeskoisen infektion, joka altistaa kohdunkaulan syövälle. Terveydelliseen riskiin perustuvan jaottelun lisäksi papilloomavirukset voidaan luokitella sukupuoliteitse leviäviin alatyyppeihin ja ei-seksuaalisesti leviäviin alatyyppeihin.

Vierailija
17/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elimistööni muhimaan? Itse sen tosiaan joskus sain yhdynnän välityksellä. Aiheutti niitä solumuutoksia jotka paranivat seuraavaan papaan. Sen jälkeen papat olleet puhtaita.

14

Vierailija
18/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri HPV-alatyypit aiheuttavat erilaisia sairauksia ja osa niistä on myös täysin oireettomia. Siksi yhden sairauden esiintyminen ei automaattisesti johda muihin (esimerkiksi kondylooman saaminen ei aiheuta kohdunkaulansyöpää). Toisaalta sama henkilö voi infektoitua useammallakin eri alatyypillä, joten sairaudet eivät myöskään automaattisesti sulje toisiaan pois.

Vierailija
19/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papilloomaviruksen aiheuttamia solumuutoksia kohdunkaulan limakalvossa voidaan tutkia PAPA-kokeessa, jossa emättimen kautta otetusta solunäytteestä saatavia soluja tutkitaan mikroskooppisesti. PAPA-koe suositellaan suoritettavaksi noin vuosi ensimmäisen sukupuolikontaktin jälkeen tai viimeistään 25 vuoden iässä.Mikäli edellisen PAPA-kokeen solukuva on normaali ja seksikumppani pysyy samana, sopivana testivälinä pidetään 2–3 vuotta. Uutta PAPA-koetta suositellaan aina noin vuoden kuluttua uuden kumppanin kanssa aloitetusta suhteesta riippumatta siitä mitä ehkäisymuotoa on käytetty.

Vierailija
20/24 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että se jää. Sen takia on ensiarvoisen tärkeää käydä säännöllisesti PAPAssa.

Voi olla, että elimistösi voittaa sen joka kerta, joten solumuutoksia ei edes tule.

elimistööni muhimaan? Itse sen tosiaan joskus sain yhdynnän välityksellä. Aiheutti niitä solumuutoksia jotka paranivat seuraavaan papaan. Sen jälkeen papat olleet puhtaita. 14