Kohta alkaa taas joululahjahöpötykset, sanopa rehellisesti mitä haluaisit ja mitä ET haluaisi
Kommentit (55)
Ehdottomasti en halua alkoholia tai ulkomaalaisia suklaita, tai jonninjoutavaa krääsää.
valoa, lämpöä, joulumieltä, hyvää ruokaa, iloisia lapsia, kuusen ja kynttilöiden tuoksua!
Varmasti nuo kaikki toteutuukin, mutta voi kun joku tulisi siivoamaan meille jouluksi....
Olen ihan oikeasti ilahtunut kaikesta, mitä saan! - Siis ei minulla ainakaan ole edes sellaisia sukulaisia tai ystäviä, jotka ostaisivat jotain niin tökeröä, että tulisi mieleen ajatella, että tätä EN halua!
Äkkiseltään en keksi mitään sellaista, mistä tulisi fiilis "tätä en halua". Jos taas pitäisi ajatella, mistä eniten ilahtuisin, niin olisi kiva saada mieheltä jokin koru. - Mies ostaa aina IHANIA lahjoja, mutta en ole koskaan tainnut saada häneltä korua.
Hyvistä kirjoista ja esim. keräilemistäni aterimista tai muista kodin pikku sisustusjutuista innostun aina, ja tämän tyyppisiä lahjoja saankin sukulaisilta.
(yhdet paketit miehen kanssa vaihdetaan tyyliin konvehtia)
jos/kun lapset ovat jotain käsitöissä tehneet tai muuten laittaneet niin kaikki ovat tervetullutta!
Haluaisin:
- suklaata
- kirjoja
- hajuvettä
- lahjakortin kosmelle/hierojalle/kampaajalle
- koruja
- aamutakin
En haluaisi
- yöpaitaa/pyjamaa
- lakanoita
- astioita, koriste-esineitä
rihkamaa, sukkia, joista en pidä, hauskoja printtipaituleita, sisustustavaroita.
Jos jotain pitää antaa, antakaa joko kuluvaa tavaraa (viinipullo, suklaata, kuivattuja hedelmiä, saippuaa...) tai sitten jotain, jota tiedätte minun keräävän tai käyttävän.
Ajatus lahjoissa on kaunis, ja tietysti otan kaiken vastaan iloisesti kiitellen. Mutta minua surettaa, että joku panee rahaansa juttuihin, jotka meillä jäävät pyörimään kaappeihin. En halua esille paljon tavaroita ja ne harvat haluan valita itse.
Perhepiirissä me ostetaan jotain yhdessä. Tänä vuonna se on matka. Äidilleni sanon yleensä mitä haluan (hän kysyy suoraan), usein se on sen joulun muumimuki ;). Anoppi ostaa aina Marimekon pitkähihaisen, tuntee tyylini ja tietää kokoni ja sen, mistä pidän.
ja väärin valitut lahjat. Sori vaan kaikki. Jopa suklaarasian valinnassa voi mennä niin pieleen! Sitten harmittaa joutua syömään pahaa suklaata...
että vanhempani antaisivat "lahjakortin" jossa lupautuisivat hoitamaan lapsia vaikka vuorokauden että päästäisiin miehen kanssa johonkin yhdessä. Ilahtuisin tästä enemmän kuin mistään muusta.
Itse rakastan hyviä viinejä ja meillä niitä kerätäänkin. KOjakit, viskit ja kirkkaat jää kyllä kaappeihin pyörimään.
-tyynyliinoja, mukeja, lakanoita, pyyhkeitä, sukkia, lapasia, kirjoja, mitään turhaa krääsää jota on yllinkyllin, onneksi kaikki sen tietää=)
En toivo juuri mitään, suklaata tulee yllinkyllin, se on tiedossa niin kuin aina ja mun ja mun miehen lajoihin mietityt rahat voi sijoittaa mietin lapsiin.. =)
ja väärin valitut lahjat. Sori vaan kaikki. Jopa suklaarasian valinnassa voi mennä niin pieleen! Sitten harmittaa joutua syömään pahaa suklaata...
Ja jos oikein vaikeaksi menee, meillä töissä kahvihuoneen päydältä katoaa ruoka kuin ruoka puolessa tunnissa.
koska meillä aina esim. vanhemmat kysyvät lahjatoiveita, ja sisarukset osaa antaa sopivia.
Mutta muutoin sopisi kuluvat, neutraalit lahjat (ts. ei sisustusjuttuja tmv):
-kynttilät
-oikeastaan mikä tahansa herkku, kunhan ei ole esanssilla höystetty (koska aito maku vaan on parempi) ja siis mieluiten joku muu kuin peruspresidetti tai turun sinappi ;) : erikoiskahvit, hyvä tee, piparit, glögimauste, glögi, sinappi, hillot. Meille käy myös viini, ja tietty muut kuin jouluun liittyvät ruokajutut.
-suklaa on vaikea: meillä esim. mies on allerginen pähkinälle, kumpikaan ei tykkää maitosuklaasta eikä niistä hillotäytteisistä konvehdeista. Monella muulla taas on laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia. Itse sanoisin, että suklaata kannattaa ostaa vaan jos tietää että toinen voi varmasti niitä syödä ja tykkää niistä.
-kukat, mutta vahvimman hajuiset on varminta taas jättää ostamatta (moni saa niistä päänsärkyä)
EN haluaisi
-taas lisää kynttiläkippoja
-peruskonvehteja (liikaa sellaisia joita meillä ei syödä) tai esanssimakeita "herkkuja"
-pyyhkeitä (on jo tarpeeksi)
-mitään vahvasti makean hajuista, etenkään kylpyvaahtoja tmv. (saan päänsärkyä, enkä muutenkaan tykkää karkkihajuista)
-mitään kuppia täynnä karkkia tmv. (kuppejakin kaapit täynnä)
Kylään mennessä voidaan viedä joku joulutuliainen, jotain syötävää/juotavaa.
Lahjaksi en missään nimessä haluaisi mitään "vaihtoehtoista lahjaa", jotain vuohea tms!! En ymmärrä miksi sellainen nyt pitäisi antaa mulle lahjaksi. Miettikää oikeasti: Saat lahjaksi tiedon, että ystäväsi/tuttavasi on tukenut hyväntekeväisyyttä. Nice to know..?
Ehdottomasti kannatan hyväntekeväisyyttä ja itsekin esimerkiksi maksan kuukausittain Unisefin lapsilisää, mutta ei nyt tulisi mieleenkään lahjoittaa rahaa hyväntekeväsiyyteen ja ilmoittaa sitten jollekin tutulle, että hei, se on sun lahjasi, että mä laitoin rahaa hyväntekeväisyyteen!! Hohhoijaa...
Lahjaksi en missään nimessä haluaisi mitään "vaihtoehtoista lahjaa", jotain vuohea tms!! En ymmärrä miksi sellainen nyt pitäisi antaa mulle lahjaksi. Miettikää oikeasti: Saat lahjaksi tiedon, että ystäväsi/tuttavasi on tukenut hyväntekeväisyyttä. Nice to know..?
Tuo toimii niissä tapauksissa, joissa on "pakko" antaa jotain, vaikka ihminen ei tarvitse eikä halua mitään, eikä mitään järjellistä annettavaa keksi. Olisi tietysti hienoa, jos voisi olla antamatta ja jouluna se onnistuukin sopimalla, kun molemmat ovat saamassa, eli tilanne on siinä mielessä tasa-arvoinen
Mutta aika hankala olisi mennä johonkin 50-vuotisjuhliin ilman lahjaa. Tietysti kulutustavara on aina hyvä vaihtoehto, mutta jos sankari ei esim. käytä alkoholia, ei polta sikareita, ei käy matkoilla/kylpylöissä/hieronnassa tms, aika hankalaksi menee. Siinä tilanteessa se vuohi toimii, jos juhlakalu on sen tyyppinen, että arvostaa. Parempi vuohi tarvitsevalle kuin joku hilavitkutin, jolle ei ole mitään käyttöä.
Kaulaliina, myssy, avaimenperä tms. Oma tekemät on persoonallisia.
Nuo kuuluu sarjaan "jäävät yleensä hyllylle, kunnes pannaan kiertoon". Harvoin tuollainen on oikeasti käyttöön tuleva, minä ainakaan en edes käytä mitään myssyjä tai kaulaliinoja.
Eli tunne lahjottavasi, siinä kai se villakoiran ydin on.
- ruohonleikkurin
- lumilapion
- jonkun hyvän kirjan
- muutaman konvehdin hyvää suklaata
- mieheltä vaikka jonkin ihanan korun
- jonkun harkitun sisustusesineen vaikka Naisten joulumessuilta tai Vanhan joulumyyjäisistä
En haluaisi
- halpaa krääsää
- pahaa suklaata
- tuikkukippoja (paitsi Kivi-tuikut kyllä kelpaisivat :))