Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metsästys, puolesta ja vastaan

Vierailija
03.11.2009 |

Juttelin tuossa muutama päivä ystäväni kanssa metsästyksestä. Mieheni oli tuolloin metsstysreissulla (ei muuten tullut saalista) ja ystäväni ei voi ymmärtää eläinten ampumista ruuaksi. Hän syö kyllä lihaa, mutta huviksi tappaminen on hänen mielestään väärin. Ymmärrän tuon hyvin, mutta kun tarkemmin ajattelee niin jos me syömmke esimerkiksi hirveä, niin se on kuitenkin aina yksi köntti vähemmän vankeudessa kasvatettua lihaa. Eikö ole parempi syödä villinä ksvanutta ruokaa kuin tehokasvatettua?

Jos vastustaa metsästystä ja on kasvissyöjä, niin silloin ymmärrän kyllä asian.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa joskus metsästystä. Ei oo ihan helppoa hommaa :D pointti on hankkia itse lihaa. Miks mennä keräämään mustikoita ku saa nii paljo helpommin pakastealtaasta? Miksi kalastaa ku saa tiskistä? Sama asia.

Vierailija
2/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että kyllä riista on paljon parempi vaihtoehto kuin tehokasvatettu liha. Itse en kyllä metsästykseen kykenisi. Kasvissyöjäksi en pystyisi mutta pelkkään riistaan ja kalaan siirtymistä olen joskus miettinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä! Mutta kasvatettu eläin ei ole nähnyut parempaa ja se on sitä varten kasvatettu, ei se tiedä paremmasta. Minusta kyllä parempi syödä broileria ja antaa eläinten elää metsässä vapaana.

Vierailija
4/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikääs montako ihmistä enemmän ois vammautunut hirvikolareissa, ellei metsästäjät vuosittain harventaisi hirvikantaa...

munkin ukko metsästää, on lisäksi erinomaista liikuntaa ja hyvä äijäharrastus: )

Vierailija
5/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä iso perhe saa lihaa pakasteeseen hyvän kasan. Ja tosiaan, jos lihansyöjä paapattaa, hirvenlihan hankkimisesta, niin heh, heh. Pata kattilaa soimaa, kai.

Vierailija
6/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirven, peuran, jäniksen ja teerenliha on miljoona kertaa luomumpaa kuin yhdenkään luomulehmän liha. Myös vähärasvaista ja terveellisempää.

Vierailija
7/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä saa minun puolestani kieltää metsästyksen, jos haluaa (moni muuten ei halua; he ymmärtävät jotain etiikan päälle!).

Mutta lihansyöjän metsästyksenvastaisuutta en ymmärrä. Kumpi on parempi: että eläin elää luonnollista elämäänsä, syö luonnollista ruokaansa ja elää niin kuin on aina elänyt ja eräänä hetkenä saa kuolettavan osuman, kuolee ja tulee syödyksi VAI se, että eläin on jalostettu ihmisen tarpeisiin, elää suljettuna, syö epälajityypillistä ruokaa (lehmät ja siat viljaa ym.), sitten sitä kuljetetaan autossa laumassa ahtaasti teuraalle, verenhajuiseen teurastuspaikkaan.

Ja jos joku vielä säälii metsäneläimiä: esimerkiksi hirvi kuolee paljon kivuttomammin hirvikiväärin luotiin kuin susijoukon raatelemana.

PS. En metsästä itse.

Vierailija
8/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä saa minun puolestani kieltää metsästyksen, jos haluaa (moni muuten ei halua; he ymmärtävät jotain etiikan päälle!).

Mutta lihansyöjän metsästyksenvastaisuutta en ymmärrä. Kumpi on parempi: että eläin elää luonnollista elämäänsä, syö luonnollista ruokaansa ja elää niin kuin on aina elänyt ja eräänä hetkenä saa kuolettavan osuman, kuolee ja tulee syödyksi VAI se, että eläin on jalostettu ihmisen tarpeisiin, elää suljettuna, syö epälajityypillistä ruokaa (lehmät ja siat viljaa ym.), sitten sitä kuljetetaan autossa laumassa ahtaasti teuraalle, verenhajuiseen teurastuspaikkaan.

Ja jos joku vielä säälii metsäneläimiä: esimerkiksi hirvi kuolee paljon kivuttomammin hirvikiväärin luotiin kuin susijoukon raatelemana.

PS. En metsästä itse.

Minä metsästän meidän perheestä, mies aikoo hankkia metsästyskortin.

Vierailija
9/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi syödä riistaa kuin tehotuotettua.

Lisäksi ajattelisin tähän vielä sellaisen näkökulman, että tehotuotettua menee hukkaan paljon enemmän. Aina jää kauppoihin myymättä ja siten syömattä iso osa, kun taas riista käytetään aina tarkkaan. Sitä ei metsästetä mihinkään kaupan lihahyllyyn odottamaan mahdollista ostajaa.

Vierailija
10/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu siitä, että metsästäjäporukoissa on iso osa ääliöitä, jotka ampuvat toisiaan ja sivullisia, kun lähtevät kännissä tai krapulassa metsälle. Siinä jää se ruoan lahtaaminen sivuseikaksi, kun mennään poikien kanssa ryyppäämään jonnekin "erämaahan".

Vierailija
11/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hirven metsästystä puoltaa vahvasti kannan harventamisen välttämättömyys. Hirvellä ei Suomessa ole juuri lainkaan luontaisia vihollisia, koska sudet ja karhut ovat niin vähissä, joten jos hirviä ei metsästetä, kanta kasvaa äkkiä aivan älyttömän suureksi. Liikenneonnettomuudet luonnollisesti lisääntyisivät kovasti. Jäniskantaa voisin kuvitella olevan hyvä harventaa myös. Sen sijaan kanalintukannasta en osaa sanoa, sekin saattaa Etelä-Suomessa vaatia harventamista, Pohjois-Suomessa tuskin.

Kokonaan toinen asia on minustakin älytön peuran metsästys. Mitä järkeä on siinä, että jotta metsästäjillä olisi ammuttavaa, peuroja ruokitaan talvisin? Jos peurat eivät kerran luontaisesti pärjää Suomen talvessa, miksi kantaa on ylläpidettävä?

Vierailija
12/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistamiseksi?

Eikä se ole kovin yleistä, siis peurojen ruokinta. Suurin osa elää ihan omillaan.

Vierailija
13/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistamiseksi? Eikä se ole kovin yleistä, siis peurojen ruokinta. Suurin osa elää ihan omillaan.

Ja tottakai se tapahtuu siksi, että seuraavan syksyn lihat saadaan. Mutta on se silti älytöntä.

Vierailija
14/62 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lihansyöjä haluaa tehdä eettisiä valintoja, niin kannattaisi aina suosia riistaa. Tehotuotanto on törkeää eläinrääkkäystä, eläinparat eivät saa elää lajilleen tyyppillistä elämää, toisin kuin riistaeläimet.

Vierailija
15/62 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hengasin pari KK metsästäjän kanssa.

Ihana mies. :)

Harmi,että sille metsästys on elämääkin tärkeempi.

Ps. se kauriinulkofile oli tosi hyvää.

Ja metsästys on hyödyllistä.Siinä lopetetaan tuhoeläimiä(minkit,supit,näädät,varikset,mäyrät)jotka tuhoaa pikkulintujen pesiä/munia esim.

Muutenkin onhan se kivempi syödä sitä itse saatua lihaa.

Vierailija
16/62 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja metsästys on hyödyllistä.Siinä lopetetaan tuhoeläimiä(minkit,supit,näädät,varikset,mäyrät)jotka tuhoaa pikkulintujen pesiä/munia esim.

Varis on tuhoeläin yhtä paljon kuin kirjosieppo, joka tuhoaa säälimättä pieniä hyönteisparkoja. Luonnon järjestykseen kuuluu syöminen ja syödyksi tuleminen, eikä ihmisen pidä luonnossa poliisiksi ruveta.

Vierailija
17/62 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, mutta en tuomitse järjestäytynyttä ja kurinalaista metsästystä, jos saalis todella käytetään ravinnoksi. Lihakarjan tuotantoon verrattuna metsästys on hyvä tapa hankkia ravintoa pöytään.

Vierailija
18/62 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikin sekä riistan syöminen on aina parempi teko kuin tehotuotetun lihan syöminen.

Itsekään en kykenisi eläintä ampumaan. MUTTA tehotuotetun lihan syömisessä ja metsästyksen vastustamisessa on kuitenkin iso ristiriita. Tehotuotanto-oloissa eläimillä ei koskaan tule olemaan mahdollisuutta eläimelliseen elämään ja lajityypilliseen käytökseen. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista, ja siksi minäkin olen kasvissyöjä.

Metsästyksessä taas kyse on ennen kaikkea riistanhoidosta. Jos esim. hirvikannan päästäisi kasvamaan liian suureksi, kaikille yksilöille ei riittäisi kylliksi ruokaa. Tuntemani harrastajat ovat eläinrakkaita luontoihmisiä, joille harrastuksen pointti ei ole se tappaminen, vaan enemmänkin luonnossa liikkuminen ja havainnointi sekä siitä eläinkannasta huolehtiminen.

Ai niin, syön minäkin riistaa silloin, kun siihen tulee tilaisuus.

Jos "harrastuksen pointti ei ole se tappaminen", niin voisiko metsään mennä ilman aseita? Vaikkapa kameran kanssa.

Vierailija
19/62 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varis on tuhoeläin yhtä paljon kuin kirjosieppo, joka tuhoaa säälimättä pieniä hyönteisparkoja. Luonnon järjestykseen kuuluu syöminen ja syödyksi tuleminen, eikä ihmisen pidä luonnossa poliisiksi ruveta.

Siis,tottakai varikset syö hyönteisiä,mutta myös tuhoaa pikkulintujen pesiä.Samoin tekee myös lokit,tonkii linnunpesiä.Niitäkin siis karsitaan pois luonnosta.Eli se on hyvä karsia näitä tuhoeläimiä. Kannat pysyy kurissa jne.Ja kukas muukaan niitä karsii kuin ihminen.

Vierailija
20/62 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"metsästys ei ole pelkkää eläinten metsästysfä" - hyvin sanottu tuossa edellä. Luonnossa liikkuminen, ympäristön eläimistön tunteminen ja saaliin saaminen on kokonaisuus, jossa se riistalaukaus on melko pieni osa.