Miten olet pitänyt huolta kunnostasi raskauden viimemetreillä?
Minua ei kiinnostaisi uiminen ja niveliä särkee tosi kovaa.
Kommentit (9)
Koiran lenkkeilytystä, vaunujen lykkäystä seisomalaudan kera, pyöräilyä 3-vuotias kyydissä, siivousta jne.
Koiran lenkkeilytystä, vaunujen lykkäystä seisomalaudan kera, pyöräilyä 3-vuotias kyydissä, siivousta jne.
huolta oikein mitenkään. Joinain päivinä saatoin tehdä pienen kävelylenkin.
mutta hitaasti menee ja tosiaan niveliä särkee ja jalkapohjia erityisesti. Olen yrittänyt myös harrastaa hyötyliikuntaa siivoamalla. Lisäksi meillä on jumppapallo, jossa voi vahvistaa selkälihaksia ja keinuttaa lantiota (suosittelivat synnärillä). Mulla on menossa nyt rv. 37 eli melkeen samoilla metreillä ollaan. Kiitos vastauksesta:)
ap
Liikkuminen oli vaikeeta muutenkin, köpöttelin kuin mummo.
Sun keho lähettää selviä merkkejä levon tarpesta!
Ei kunto mihinkään muutamassa viikossa katoa, vaikka lojuisit vaan sohvalla :). Ja jos peruskunto tuossa vaiheessa on huono, on sitä hieman myöhäistä alkaa kohottamaan.
Itse ekassa raskaudessa (voin todella hyvin kävelin pitkiä lenkkejä päivittäin (muu liikunta oli kielletty raskauteen liittyvien ongelmien vuoksi), 15km vielä samana päivänä kun menin synnyttämään.
Toisessa raskaudessa olin ihan puolikuollut, juuri samoja oireita kun sulla ap enkä siis juurikaan vikoina viikkoina liikkunut kun sen mikä pakko oli. Kaksi päivää synnytyksen jälkeen olin jo oma itseni ja kävin pitkällä kävelyllä :). Ei kunto ollut mihinkään kadonnut, vaikka useamman viikon käytännössä istun ja makasin paikallani.
koska olen aina ollut vuodelevossa kuukausikaupalla synnytystä ennen. Siitä huolimatta synnytykset ovat menneet mallikkasti ja olen myös palautunut niistä hyvin. Eli ei se "pakkoliikuntakaan" välttämätöntä ole jos olo on kivulias tms, kannattaa mieluummin mennä omien tuntemusten mukaan.
siinä, että olen pystynyt liikkumaan aika normaalisti. tietysti loppuviikoilla vauhti hidastuu. ja liika touhuaminen tekee mahan kipeäksi, siis ihoa ja lihaksia (?) särkee.
Mutta pihatöitä (esikoisella lumityöt, kuopuksella syksyn hommat), kävelylenkkejä, shoppailua...
Mutta älä ota stressiä ap. Aerobinen kunto ei katoa muutamassa viikossa. Venyttele, tee kevyttä jumppaa käsille ja selällekin, jos voit. Pallolla voit treenata vähän jalkojakin, jos ei tunnu pahalta.
Vauvan kanssa erityisesti niska ja hartianseutu on usein kovilla, niitä lihaksia kannattaa jumpata säännöllisesti. Vahva lihas ei jumiinnu niin helposti kun verenkierto pelaa.
Mutta yritän kävellä ylämäkiä ja reipasta tahtia että saisi edes vähän hikeä pintaan. Silti kylmä meinaa tulla tuolla lyllertäessä kun ei saa kunnon tahtia päälle.
Body pumpissa kävin rv35 asti, nykyään tuon kävelyn ja satunnaisen uimisen lisäksi saatan jumpata kotona (esim. askelkyykkyjä pienien käsipainojen kanssa tms.) MUTTA SYNTYIS JO!!!