Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikähän vialla, kun 4,5 vuotiaan puheesta ei saa selvää?

Vierailija
02.11.2009 |

Lapselta puuttuu vaikka kuinka monta konsonanttia puheestaan. Eikö tämän ikäisen pitäisi jo saada jotain tukea puheenkehitykseensä? Voiko kyseessä olla dysfasia tms?

(Kyse ei ole omasta lapsestani).

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin lapsilla nyt vaan puuttuu äänteitä, ei se ole mitenkään epätavallista. Jos tuon ikäisellä puuttuu monia niin voi olla että puheterapiaan olisi syytä, ehkä sitten 5 v. neuvolan yhteydessä. Mun poika täyttää pian 4 ja häneltä puuttuu useita konsonantteja, sanoivat että puheterapeutin konsultaatio ehkä taas 4-vuotiaana. Siis jos on aikoja tarjolla.

Vierailija
2/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omainen ja ihmettelen, miksi neuvolassa vaan vuodesta toiseen "odotellaan" ja "seurataan".

Ehkä sitten asia ei vaadi mitään toimia - tai sitten kunta säästää?

Toisaalta kuulee usein sanottavan, että lapsen olisi hyvä saada mahdollisimman varhain apua puheen kehityksen ongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy puheterapiassa. Itse otettu yhteyttä puheterapiaan.

Vierailija
4/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lapselta puuttuu useita konsonatteja puheesta niin puheterapia aloitetaan vasta viisi vuotiaana koska lapsen pitää olla sen verran iso että hän pystyy keskittymään puheharjoituksiin ja toiseksi ymmärtää mitä harjoituksissa ajetaan takaa.

Taidat olla yksi niistä "ystävällisistä" naapurintädeistä jotka taivasteluullaan vain lisää lapsen vanhempien taakkaa. Joas asia sinua niin kovasti kiinnostaa niin joko olisit voinut kysyä suoraan lapsen vanhemmilta tai joltakin puheterapeutilta etäkä heittelisi täällä ja ties missä dysfasia-diagnoosi-epäilyjäsi!

Vierailija
5/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä korpikylällä(kin) puheterapia aloitettu juuri kun lapsi täyttänyt 4v. Näin meidän kohdalla. Olemme kyllä itse olleet aktiivisia. Tai eipä se vaatinut kuin yhden puhelinsoiton.

Vierailija
6/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaneet kanssani asian puheeksi ja kyselleet mielipidettäni ja miettineet, onkohan kaikki ok, oikein toivoneet että jotenkin kommentoisin asiaa. Sekä kyselleet, miten kannattaisi toimia.

Enpä ole asiaa mitenkään taivastellut enkä ainakaan lisännyt siten mitään taakkaa, vaan maininnut, että voisihan se olla paikallaan ottaa asia esille neuvolan tädin kanssa ja ehkä pyytää lausuntoa puheterapeutilta, jos sellaiseen on mahdollisuus. En ole tosiaankaan mitään diagnooseja heitellyt vanhemmille.

Lapsen puheessa tuntuu olevan äännevirheiden lisäksi muunkinlaisia ongelmia esim, kielen rakenteen kanssa.

Eikö tosiaan läheisten asioista saa olla yhtään kiinnostunut?

ap

Vierailija
7/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin hänen tarkoituksensa on lisätä vanhempien taakkaa, mielestäni hän lähinnä haluaa tietää, onko tämä normaalia vai ei.

Itse mietin ihan samaa työni puolesta - ohjaan alle kouluikäisten ryhmiä, ja eräässä ryhmässä on aivan pian 5-vuotias poika, jonka puheesta ei todellakaan saa juuri mitään selvää. Itselläni on 4-vuotias tyttö, joka oppi verrattain myöhään puhumaan (oli lähemmäs 3-vuotias), mutta puhuu kuitenkin ihan sujuvasti ja selvästi, kaikki konsonantit löytyy joskin menevät joskus harvoin sekaisin tyyliin lakritsi = raklitsi.

Vanhemmat eivät tunnu tietävän, onko normaalia tämmöinen puhe (olen kysynyt ja avoimesti myöntänyt, etten itse tiedä kun en ole puheen kehityksen asiantuntija), sanovat ihmetelleensä joskus sitä itsekin ja kysyneensä kyllä neuvolasta. Neuvolasta on kuulemma sanottu, että katsotaan. Vaikka poika ei minun ohjauksessani tämän "ongelman" vuoksi olekaan, tahtoisin kyllä tietää asiasta enemmän, jotta voisin mahdollisesti auttaa tässäkin asiassa - siis jos se on mahdollista tai tarpeellista ylipäänsä.

Vierailija
8/8 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien täytyy itse ottaa yhteyttä kuntansa puheterapeuttiin, joka kuuntelee huolenne ja ottaa kantaa siihen täytyisikö lapsen tulla puheterapeutin arviointiin.