opintolainaa vai ei?
Aloitan keväällä opiskelut ja olen tässä jo kuukauden verran pähkäillyt, että kuinka pienellä rahamäärällä 4 henkinen perhe + 2 isokokoista koiraa pärjää?
Mies saa n 700e kahdessa viikossa palkkaa (summa ei ole vakio, vaan saattaa vaihdella välillä molempiin suuntiin)
Minulle tulee lapsilisät kahdesta (210e)ja opintotukea saisin noin. 250 e kuukaudessa.
Meillä on pakko olla 2 autoa, sillä asumme maaseudulla ja täältä ei kulje busseja.
Miehellä on asuntolainaa.
Lapsetkin kasvavat koko ajan ja tarvitsevat uusia vaatteita.
Yhtään rahaa ei ole säästössä?
Voiko tuolla summalla pärjätä noiden menojen kanssa?
Kommentit (5)
niin saat sen uuden laki uudistuksen mukaan oiskos ollut työttömyyspäivärahaa opintotuen sijasta vai miten se menee mutta kuiteskin tulot on sillon hippasen suuremmat. opintolainaa en ottaisi kuin ihan ääri pakosta :) (selvitä kelan sivuilta)
tekemällä tarkat laskelmat tuloista ja menoista. Edes noin suunnilleen.
Itse otan ihan suosiolla opintolainat. Muita velkoja tai lainoja tai luottoja ei ole. Suht hyvällä omatunnolla mennään, eikä sen takaisin maksu tunnu ihan mahdottomalta. Itse en siis stressaa vaan otin sen suoraan.
Opiskeletko huvin vuoksi vai valmistumassa ammattiin, jossa on mahdollisuudet työllistyä?
Jos on mahdollisuus työllistyä, niin sitten ilman muuta opintolaina. Nythän se on liki ilmaista rahaa kun korot ovat alhaalla. Summat ovat kuitenkin niin pieniä, että normaaleilla palkkatuloilla opintolainaa lyhentää.
Jos taas työmahdollisuudet ovat heikot opintojen jälkeen, niin sitten ei tietenkään kannata ottaa.
en näköjään taas tainnut ajatella yhtään mitään kun kirjoitin :D. siis kahdesta lapsesta tulee lapsilisää ja "yhtään rahaa ei ole säästössä" ei pitänyt olla kysymysmerkkiä..
sormet toimii taas nopeammin kuin pää :)