Haahujen marraskuu
Kommentit (70)
Kiitos kaikille onnitteluista.
Erittäin paljon onnea Helenelle vauhtitytön syntymästä! Sulla meni kyllä todella nopsaan synnytys, hui. Onneksi itellä ei sentään käynnistynyt noin sillä muuten tuskin olisin ehtinyt edes sairaalaan asti :p
Paniikissa olisin miekin ollut jos olisin noin verta alkanut vuotamaan, hyvä kuitenkin että vauvalla oli kaikki hyvin!
Mulla oli sairaalassa pissanäytteessä ihan vähän jotain verisakkaa; hoitaja kysyi onko mulla ollut pissatulehduksen oireita johon mie huulipyöreänä että ei ole; no pissanäyte oli kuitenkin ok.
Irish: Kyllä miekin tahoin kivunlievitystä mutta kätilö aina vain kysyi, että mitä mie haluan ja että laitetaan sitten kun synnytyssalissa; no sinne päästessä paikat oli sit sen 8cm auki joten minkäs teet. Se ilokaasu ei auttanut, ei myöskään ne aqua rakkulapiikit eikä kovin paljoa se lihasrelaxiinikaan (siinäkin keski puoli tuntia ennen kuin alkoi vaikuttamaan, jos nyt ylipäänsä vaikutti mitenkään…).
fantasy: Niitä turvotuspainaumia riittää kyllä synnytyksen jälkeenkin :p Ainakin mulla aina kun herään niin on kädet, rinta ja joskus naamassakin painaumia. Muutoin turvotus on kyllä laskenut eli sukat ja lenkkarit ei paina ja sormuskin menee taas sormeen; joskin se on vielä tiukahko.
Tsemppiä ja jaksamisia Jennulille! Itse en edes huolinut miestä samaan sänkyyn koska se nukkuminen oli niin levotonta.
Tiuhti: Mulla oli doppleri käytössä loppuaikanakin kun liikkeet tuntuivat vähemmän ja muutenkin vähentyneet massiivisesti; johtui tietenkin siitä, että tilaa alkoi olla niin vähän ja vauvan asentokin paljastui että oli kääntynyt ”synnytysasentoon”. Oli siinä kyllä välillä hermoilemista kun päivän aikana ei juurikaan tuntunut liikkeitä niin dopplerilla sai sitten mielenrauhan =)
ON: Eilen oli neuvolan kotikäynti ja meni tosi hyvin; se neuvolatäti kun ei ole mikään älynjättiläinen tai muutenkaan mikään ihana ihminen. Hän on saanut jotkut äidit itkemäänkin (eikä missään hyvässä mielessä).
Meillä meni kuitenkin kaikki hyvin eikä mistään ollut mitään valittamista =)
Vauvan paino oli syntymäpainon lukemissa ja muutenkin poju sai ”hyvät paperit”.
Meidän koirakin (suomenajokoira) on hyvin ottanut uuden tulokkaan vastaan. Alussa vähän arasteli nuuskia ja kun vauva liikahti niin koira otti peruutusaskelia. Nyt se kuitenkin käy joka päivä (valvotusti) pojua nuuskimassa ja kun olemme kolmistaan kotona (miehen ollessa asioilla) niin koira tulee monesti lattialle ihan lähelle makaamaan/vahtimaan =)
Syötöt menee ihan hyvin; joskin istualteen syöttäminen on vielä vähän hakusessa… Olisi niin paljon helpompi syöttää makuuasennossa mutta maito kuulemma nousee paremmin jos syöttää istualteen; mitä toi nyt sitten tarkoittaakaan…?
Olen muuten huomannut, että toinen rinta on enemmän täynnä kuin toinen… Pitäisiköhän alkaa pumppaamaan ”tyhjempää” rintaa…? Kummastakin olen syöttänyt ja maitoa on kyllä tullut riittävästi mutta tuli vain mieleen että onkohan maito pakkautumassa tai ehtymässä toisesta rinnasta…?
Raskauden aikainen painonnousu oli yhteensä 12-13kg ja jo nyt paino on lähes aloituslukemissa *yllättynyt*. Jos se tätä vauhtia laskee niin saatan jopa päästä pienempiin lukemiin kuin ennen raskautta :) Tämä olisi siis hyvä asia sillä ylipainoa on jonkin verran kertynyt tasaisesti joka puolelle; = ns. rakkauden makkaroita kuten mies on ystävällisesti asian ilmaissut :p
Mutta nyt saunomaan; meni vähän myöhäiseksi saunominen kun poju on ollut seurustelupäällä aina hereillä ollessaan ollessaan
Danja ja Poju 10vrk
Ps. On aivan lovena pikku poikaansa
Helene, ihana kun jaksoit jakaa tarinasi, mieletöntä! Täällä tosiaan liikuttuneena nuita teikäläisten tarinoita tulee luettua :`)! Mutta aivan ihanaa, että on sulla mustatukkainen prinsessa *voi kuvitella miltä hän näyttää*!
Danja, kannattaa pumppaa vähän tyhjempää rintaa! Se auttaa molempiin, tukoksiin ja ehtymiseen! Mä imetin esikoista 11kk, mutta toisesta rinnasta loppui maidontulo aikaisemmin ja loput pari kuukautta imetin vain toisesta... Kävi sitten niin, että toinen rinta jäi pienemmäksi (se mistä imetin pidempään) kuin toinen - palautui muutamassa vuodessa vähän, mutta samankokoiseksi ei koskaan... Ehkä oisin tältä välttynyt jos ois pumpannut sitä toista ettei olisi maito siitä päässyt loppumaan!?! Mutta eipä ero tosiaan ole niin iso, että sitä yleisesti huomaisi :D
Tiuhti, nyt kun tunnen selkeämmin liikkeitä niin en ole päivittäin käyttänyt doppleria - mutta on se edelleen korvaamaton vehje, kun välillä tunnen vähemmän liikkeitä... Mulla on istukka etuseinässä ja ehkä tästä johtuu että välillä en tunne niin paljoa liikettä tai se niiku vaihtelee hirveesti?! Riippuu varmaan vauvan sen hetkisestä asennosta... Mutta aina kun syön/juon niin sen jälkeen tunnen takuu varmasti liikettä, se on hyvä keino myös ;D
fantasy rv23 = ultran mukaan!
pikku mustatukastamme:)
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=5334372.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/…]
miten suloinen mustatukkainen PRINSESSA :`))))
Ihanaa!!
Niin se vain on äitiysloma ovella, mulla tj 6. Ihan mukavalta tuntuu, kun vain saisi hommat kohtuulliseen vaiheeseen siihen mennessä...
Viime torstaina oli neuvola. Olen ollut iltaisin vähän väsynyt eikä ihme; hb oli laskenut kuukaudessa 30 pykälää eli rautakuuri nyt menossa. Painokin oli noussut nyt reilusti, peräti 1134g/viikko. Tosin painoa ei ole tullut yhteensä kuin 7,5kg alkuun nähden, joten sikäli en ole kauhean huolissani. Tämä kyllä selittää raskausarpiakin... Ja turvotus on melkoista, varsinkin iltaisin. Onneksi vaavi on tajunnut pysyä oikein- eli väärinpäin. Vernpaine ihan hyvä, samoin vauvan sykkeet, joissa oli hyvää vaihtelua (128-150) ja kova mylläys taas tutkimustenkin aikana. Melkoinen vilperi tämä tyyppi :) Sf-mitta menee yläkäyrällä edelleen, nyt rv32+3 se oli 32,5cm.
Mieskin pääsi tänään töihin kolmen ja puolen viikon sairiksen jälkeen, tosin vähän oli nyt taas kurkku kipeänä. Ollaan täällä nyt kaikki sormet ja varpaat ristissä ja pystyssä että pysyisi terveenä kuitenkin. Tänään piti mennä Hyvinkäälle tutustumaan, mutta eipä tuota nyt vielä uskalla, jos vähänkin oireilee. Itse en ole vielä osannut loman alkua ajatellakaan, koitan vain selvitä sinne asti ja yrittää ehtiä tekemään arviointeja mahdollisimman pitkälle ennen sitä.
Viikonloppu meni Tilda-ompelukurssilla ja vähän pääsi jo joulufiilistelyihin, tällä viikolla aion sitä vielä lisää kasvatella.
Irish: ihanaa että tissuttelu sujuu ja pienen paino nousee. Mitäs se lekuri sanoi keltaisuudesta? Miten olet itse jaksellut? Entäpä mies, onko ihan pihalla, onnesta soikeena vai mitä?
Helene: voi söpöliiniä! Ihana kuva ja vau mikä letti :) Sulla oli tosiaan koossa kaikki draaman ainekset, mutta hienoa kaikki sujui kuitenkin (suunnilleen) hyvin - varsinkin lopputuloksen kannalta! Mitenkäs teillä on alkanut arki sujumaan? Millainen persoona nyytti on?
Fantasy: mulla kans istukka edessä, ja se varmaan vaikutti alussa just, liikkeet tuntui hyvin kevyesti. Mutta nyt tämä meidän tuleva futistähti pitää niin kovaa harjoitusaikataulua ja reisilihakset ovat sen seurauksena ilmeisen hyvin kehittyneet, monoa tulee siihen tahtiin :) mitenkäs sun olo muuten? Onko ollut pahoinvointia tahi muuta oireen tynkää?
Danja: oih, ihanalta kuulosta teidän elämä, vaikka siihen varmaan mahtuu niitä vähemmänkin ihania, kakan ja happaman maidon tuoksuisia hetkiä :) Kiva että koira on ottanut pienokaisen hienosti vastaan, mutta hyvä myös että vahditte yhteiseloa tarkkaan. Vahinkoonhan ei paljon tarvita. Tuntemani Suomen ajokoirat ovat kyllä kaikki olleet tosi ihania ja lapsirakkaita, lempeitä otuksia, niin metsästyskoiria kuin ovatkin. Eivät ole siis syyttä yksi suosituimmista roduista vuodesta toiseen :) Onneksi myös neuvolan tädin vierailu meni hyvin, vaikka varmaan sitä vähän jännititkin jos tuollainen tyyppi on kyseessä. Ja kiitos tsempeistä!
Jennuli 33+0
ilmoittamaan et yhdessä koossa vielä. Tai onhan tässä vielä pari päivää la:aan. Ja varhaisultran mukaan ois la vasta 6.12.
Ärsyttää nyt vaan kun synnyttäänlähtöodotusstressin päälle pitää tulla lisää stressin aihetta, kun ihoittava huuliherpes iski pitkästä aikaa ja tän kans en haluis synnytellä. Puolihuulta ihan turvoksissa ja kamala kutina. Mulla se ei tosiaan oo vaan pelkkä pieni ihottuma, niin kuin jollain :(. Tunsin kyllä etukäteen et on tulossa, mut nyt ei uskalla käyttää niitä viruslääkerasvoja, vaik aika vähän niistä kai sikiöön kulkeutuiskaan. Toivottavasti paranis silti äkkiä, et pääsee vauvelia heti pusutteleen ja ei näytä ihan kammottavalta ekoissa valokuvissa...
nau rv39+5
Jennuli kyselikin ;)
Meidän pienelle tosiaan maito maistuu ja viimeisen neuvolan mukaan (oli perjantaina) painoa on jo 3,6kiloa. Hyvää vauhtia kasvaa.
Keltaisuudesta ei enää ole merkkiäkään. Lääkäri ei enää jatkoseurantaa kaivannut ja itsekin huomaa jo eron. Valokuvista erottaa oikein selvästikin että jätkä oli keltainen kun kotiin tuli. Nyt uusissa kuvissa ei enää lainkaan.
Oma vointi on hyvä. Synnytyksestä toivuttu todella hyvin ja loppujen lopuksi tuo poika ei yöllä niin paljoa valvota että olisin ihan totaalisen sippi. Pari syöttöä per yö.
Mies on ihanasti mukana hoitamassa vauvaa. Käskyttää minua aina lepäämään ja pistää välillä jopa pihalle ;) Hoitaa poikaa kun vanha tekijä. Outoa sinänsä kun ei aikaisemmin ole oikein uskaltanut vauvoja edes syliin ottaa... Vaipanvaihtokin sujuu mieheltä hienosti. On kylpyhommat ottanut omaksi työkseen ja poika nauttii kylpyhetkistä isänsä kanssa. Öllöttelee vedessä ja kun minä koetan kylvettää niin ei ole samanmoinen nautinto enää ;) Turvallisen isot koprat siis isällään =)Ylpeä ja onnellinen isukki täällä asustaa! Pusuttelee poikaa ja minua vuorotellen ja muistaa antaa aikaa koirallekin.
Danja oli kotiutunut myös. Kiva että koira on ottanut uuden tulokkaan hienosti vastaan. Meillä meinas olla pientä mustasukkaisuutta ilmassa. Äkkiä kuitenkin vanhapoika tottui ja tulee jo hakemaan mammaa kun poika kitisee tai vaikka aivastaa sängystään tai kopastaan. Lattialla makoilee vieressä ja seurailee pojan jumppaamista ;) Ihania molemmat...
Voikaahan paksusti ja supistukisa teille jotka niitä jo odottelette!!
Nau ikävä että herpes iski just nyt! Toivotaan paranemista siihen vaivaan ennen kun synnyttämään lähdet.
Irish ja pikkujätkä 2vko ja 4pvä
IHANA kuulla teidän jakautuneiden kuulumisia :`)))! Mahtavia vointeja teille ja pienikaisillenne!
Meillä on kanssa koira! Kiinanharjakoira, joka onneksi suht pieni... Mutta olen kanssa miettinyt, että mitenköhän ottaa tulokkaan vastaan... Pitää vaan muistaa antaa paljon huomiota myös koiralle niin eiköhän se sillä...
Jennuli, ONNEA mammalomasta!! Ja joo selkeesti vaimentaa tää etuistukka liikkeitä TAI sitten sieltä on tulossa rauhallisempi kaveri kuin esikoinen ;D - se oiski parempi! Välillä on päiviä, kun ei hirveen paljon tunnu liikettä, kun taas välillä tuntuu paljon?!? Onkohan vauvan asennosta kiinni!? Muuten ihan hyvin täällä voidaan... Väsymystä, turvotusta ja kutinaa oireina... Toivottavasti ei ole raskausmyrkytys kehittymässä :// - tai voiko se edes tulla näin aikaisin??
Tässä vielä neuvola kuulumisia:
Eli JEE vihdoin oli se maaginen toinen neuvola!! Ja tietenkin mun tuurilla, siellä oli joku opiskelija harjottelija, joka sen piti ja oikea neuvolatäti seurasi sivusta - huoh! Noh ei siinä mitään, toivottavasti oppi jotain ;D! Mutta mä&vauva ei ainenkaan oltu siellä pääosassa ://! Ei ollut sokerirasituksesta puhetta, joten en sitten kai siihen joudu... Hemoglobiini otetaan vasta labrassa, joka on vajaan 2vkon päästä... Vauvan syke oli 150-155 ja mun verenpaine oli 121/70 - aika paljon noussut ekasta kerrasta 107/63... Mutta eivät sanoneet mitään?! Mulla on normaalisti matala, mut toivottavasti ei nouse enää... Turvotusta on ja paino noussut 440g/viikko siitä ekasta neuvolasta... Yhteensä on noussut 8kg! Eivät siitäkään mitään sanoneet... Kohdunpohjan korkeus oli 22cm! Kelan laput sain myös palkanlaskijalle vietäväksi!
fantasy rv23+5 ultran mukaan (rv22+5 kuukautisten mukaan)
Onnea hurjasti teille kaikille jo vauvautuneille! Teitte oikein ruuhkan, kun ei montaa päivää ole eroa. = )
Huomasin pidättäväni hengitystä, kun luin synnytyskertomuksianne. Aika hauska että sitä eläytyy niin vahvasti. Ihanaa että kaikilla mennyt synnytykset ilman mitään suurempia ongelmia. Vielä joudutaan me osa aika pitkään kärvistelemään ennen kuin saadaan oma nyytti kainaloon. Pääasiahan on kuitenkin että saadaan se nyytti ja kaikki menee ok.
Meillä tuntuu olevan tulossa melkoinen vauhtivieteri ainakin potkujen perusteella. Taitaa tulla isoveljeensä, kun silloin epäiltiin useasti kylkiluiden jo murtuneen. No nyt ei vielä hätää kun sählää ja kieppuu joka suuntaan. Selvästi huomaa että on liikkuvampi, kuin mitä siskonsa oli. Voihan se olla että haluaa vain rauhoitella äitiään, etten turhaan hermoilisi onko hengissä. Oletko Fantasy paljon käyttänyt sitä tilaamaasi dobleria vai meneekö tällä hetkellä enemmän liikelaskennan puolelle?
Minutkin saa lisätä listaan:
LA 24.3.2010
3. lapsi tulossa
km 05/09
Aurinkoisia päiviä toivotellen
Tiuhti 23+