Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea tilanne... Isompien lasten harrastukset kun äiti palaa töihin.

Vierailija
31.10.2009 |

Olen ollut pitkään kotiäitinä. Nyt nuorin täyttää 3v ja lähden taas töihin. Olen kysellyt osa-aikaista työtä, mutta minun työssäni (työskentelen esimiehenä) osa-aikatyö ei ole mahdollista, vaan on tehtävä täyttä päivää. Kyselin myös siirtoa toisiin tehtäviin, mutta nyt laman aikana työpaikat vähissä, joten sekään ei ole nyt mahdollista. Luvattiin ilmoitella jos myöhemmin sopivaa siirtomahdollisuutta ilmenee (ei vaikuttanut kovin lupaavalta tämän suhteen).

Joten olen menossa suoraan kokopäivätöihin.

Mietin nyt omaa jaksamistani. Meillä on neljä lasta ja isompien harrastusaikataulut on tällaiset: Esikoinen 9v tyttö harrastaa kerran viikossa balettia ja kerran viikossa välinevoimistelua, päivät ovat maanantai klo: 18-19 ja torstai klo: 17.30-18.30. Toinen lapsi, poika 7v harrastaa jalkapalloa, toiset treenit ovat torstaisin klo: 17.30-19 (tämä on hyvä, koska osuu aika hyvin yksiin esikoisen kuskailun kanssa) ja toiset sunnuntaisin (myös hyvä, koska mieskin kotona). Lisäksi toiseksi nuorin nyt 4v harrastaa muskaria tiistai-iltaisin. Muskari on hänen elämänsä "kohokohta" jota odotetaan hartaasti etukäteen ja ollaan yhtä hymyä jälkikäteen. Nuorin ei harrasta mitään.

Ongelmana se, että mies tekee pitkää päivää ja jatkaa edelleen, vaikka minä menen töihin. Ensinnäkin menee töihin vasta klo: 10.00, joten jo sen puolesta työpäivä kestää sinne 18.00 + tunnin työmatka. Lisäksi tekee paljon ylitöitä eli päivät venyy, useinkin tulee vasta 21 aikaan kotiin arkisin.

Nyt mietin, että miten saan nämä lasten harrastusasiat sopimaan aikatauluihin sitten kun itse olen kokopäivätyössä? Pienimmät pitää ottaa mukaan isompien harrastuskuskailuihin, ei voi jättää yksin. Pojan jalkapalloharkat on 7 km päässä, ei voi mitenkään sinne mennä yksin. Tytön baletti niin lähellä, että sinne voi periaatteessa kävellä itsekseenkin.

Olen lapsille ehdotellut, että mitä jos vähän karsittaisiin harrastuksia: ei käy, alkaa mökötys ja suru, harrastukset tärkeitä.

Tiedän näin jälkikäteen, ei olisi kantsinut rohmuta vaan olla kaukaa viisas, mutta nyt kun tässä tilanteessa ollaan niin miten sinä toimisit?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilla organisointikyvyllä varustettu nainen selviää tuosta oikein hyvin :-)

Vierailija
22/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noille päiväkoti-ikäisille riittäisi se päiväkotipäivä kaikkine ohjelmineen eikä iltaharrastus siihen päälle olisi tarpeen. Lapselle voi selittää, että päiväkodissa tehdään välillä samanlaisia juttuja kuin muskarissa, lauletaan ja soitetaan. Harrastuksen saa sitten eskari- tai kouluikäisenä. Balettiin sanoit tytön voivan kävellä, silloin teille jää kyyti-illaksi vain tuo torstai. Iso muutos tuo äidin töihin meno muutenkin koko perheelle, turha vetää elämää kauhean tiukalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiistain muskari ja torstai?

Siis jos tyttö sinne balettiin maanantaisin pääsee yksin?

Onhan se rankaa, palkkä työnteko yhdistettynä perheeseen ON rankkaa. Siihen iltarumba päälle.

Tulet varmasti olemaan väsynyt, mutta olisit väsynyt joka tapauksessa, oli lapsilla harrastuksia tai ei.

Älä luovuta heti, vaan kysele tosiaan toisilta vanhemmilta apua.

jos saisitte sovittua vaikka vuoroviikoin kuskaamiset.

Onko muskaripaikan lähellä ruokakauppaa?

Jos käyt viikonloppuna "isommilla" ruokaostoksilla, ja tiistaina vielä täydentävillä ostoksilla, niin ei varmaan tarvitse muina päivinä kaupassa enää käydä. Helpottaa ainakin sitä rumbaa.

Ostat valmiita ruokia, jos et ehdi/jaksa itse niitä etukäteen valmistaa valmiiksi.

Muista varata pieni hetki viikossa myös ihan itselle. vaadit sen, että jaksat.

Antaako taloudellinen tilanteenne mahdollisuuden käyttää esim siivouspalveluita?

Esim torstaina, kun tulette harrastuskierrokselta, tulisitte puhtaaseen kotiin...

Vierailija
24/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä ei siellä harrastuspaikassa kökötetä, vaan ulkoilutetaan koiraa, tehdään läksyjä tai käydään ruokakaupassa/asioilla siinä 45 minuutissa. Tehokkaasti.

Vierailija
25/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroavat siitä, miten on hoidettu nyt, kun äiti kotona. Ihan samalla lailla hoitaisin töissäollesakin, tietysti ruokien yms. kanssa tulee vähän kiire, mutta ei tuo aikataulu minusta kovin pahalta näyttänyt.

Jäikö minulta jotain huomaamatta?

Vierailija
26/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona tähän asti... On siinä hieman eroa.

Vierailija
27/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen työnkuvaansa kuuluu tuo 10-18 työaika, tämän ajan on auki se pulju, jossa työskentelee. Sulkemisajan jälkeen jää siis vielä usein ylitöihin tekemään paperitöitä, joita ei aina ehdi varsinaisen työpäivän aikana tekemään.

Taidan tosiaan napsaista pois tuon 4-vuotiaan muskarin vaikka se onkin hänen "elämänsä kohokohta". Samoin taidan ottaa esikoiselta voimistelun pois. Pelkään tosiaan että käy itselleni turhan rankaksi ja myös pikkuisille 3v ja 4v, jotka joutuisivat hoitopäivien jälkeen vielä istumaan autossa monena iltana viikossa hoitopäivien jälkeen.

ap

Vierailija
28/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen työnkuvaansa kuuluu tuo 10-18 työaika, tämän ajan on auki se pulju, jossa työskentelee. Sulkemisajan jälkeen jää siis vielä usein ylitöihin tekemään paperitöitä, joita ei aina ehdi varsinaisen työpäivän aikana tekemään.

Taidan tosiaan napsaista pois tuon 4-vuotiaan muskarin vaikka se onkin hänen "elämänsä kohokohta". Samoin taidan ottaa esikoiselta voimistelun pois. Pelkään tosiaan että käy itselleni turhan rankaksi ja myös pikkuisille 3v ja 4v, jotka joutuisivat hoitopäivien jälkeen vielä istumaan autossa monena iltana viikossa hoitopäivien jälkeen.

ap

Miksi viedä lapselta muskari pois jos se on lapselle tärkeä. En kyllä keneltäkään lapselta vaatisi harrastusta jättämään pois(kun ei ole tuon enempää ja on ihan fiksuja harrastuksia). Kyllä aikuinen sopeutuu.

Miksi pienempiä pitää autossa istuttaa? Jos kerran vie isompia harrastuksiin ja jää sinne odottelemaan niin sen ajan voi käyttää hyödyksi vaikkapa ulkoilemalla, niin eipä sitten tarvii enää kotona ulkoilla.

Vierailija
29/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppapäivät ovat tietysti harrastuspäiviä. Sillä välin kun joku on harrastuksessa, käyt muiden kanssa kaupassa. Lisäksi voisi tosiaan olla mm. pienimpien lasten leikkipuistoilta harrastuksen ajan. Kaikki asioiden hoitamiset, postikäynnit, tankkaamiset jne. mahdutat tuohon väliin. Jos on lunta niin käväiset pienempien lastesi kanssa pulkkamäessä sillä välin ja jos on lämmintä niin istutat pyörien päälle ja käytätte sen ajan pyöräilyyn. Teette niitä asioita, joita muutenkin tekisitte kodin ulkopuolella.

Vierailija
30/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että et riistä lasten harrastuksia (joita on kohtuullinen määrä!) vaan selvität miten lapset harrastuksiin kulkevat.

*Tyttö voisi kävellä balettiin, joten kävelköön sinne, kovilla pakkasilla tai sadekelillä sinä voisit hakea hänet? Mutta itse menisi harrastukseen.

*Pojan kyydityksen järjestät toisin, pyydä valmentajaa kysymymään olisiko joku valmis kuskaamaan poikaa edes toiseen suuntaan ja lupaa pieni maksu avusta.

*Muskarin hoidat itse, vanhemmat lapset pärjännevät sen ajan keskenaan, vain kuopus pitää ottaa mukaan.

Niin, ja moneltako harrastukset LOPPUVAT? Jos mies ottaisi sen linjan että hoitaa vaikka jalkkistreeneistä hakemisen, eli sopii että päivänä X hän lähtee aina klo 18 että ehtii hakemaan pojan klo 19.

Vierailija
31/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten toinen niin läheltä, että voi itse kulkea.

Ja nelivuotias ja sitä nuorempi eivät todellakaan tarvitse harrastuksia kokopäivähoidon jälkeen.

Meillä kumpikin tanssii. Sen lisäksi toinen käy kodin vieressä muskarissa ja toinen samassa paikassa partiossa. Näihin kulkevat naapurin lasten mukana.

Onko mieskin esimiestehtävissä vai miksei hän voi lyhentää päiväänsä?

Vierailija
32/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ethän sinä voi työttömäksi jäädä lasten harrastuskuljetusten takia.

Olisiko reilua, että jokaisella olis yksi harrastus, ja sen täytyy olla sellainen että sinä pystyt kohtuullisella vaivannäöllä kuskaamaan. Jos haluaa enemmän harrastaa, sinne on käveltävä itse. Muskarin ajaksi varmaan vanhemmat lapset voivat jäädä keskenään.

Onko kunnassanne bussiliikennettä ollenkaan? Jos on, opeta lapset käyttämään bussia.

Vierailija
33/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siis pojan jalkapalloon. 4-vuotiasta ei voi yksin muskariin bussissa pistää.

ap

Vierailija
34/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikkoisin ja perjantaisin otatte rennosti. Yrität yhdistää noihin harrastusreissuihin kauppareissua tai pienten kanssa leikkipuistoilua. Etköhän sä kestä. Ei toi niin epänormaalilta vaikuta... moni muukin samassa liemessä on.

Vierailija
35/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis mies pitkää päivää tehnyt aiemminkin. Missä muut lapset ovat kuskausten aikana olleet? En nyt näe syytä siiheen, miten yhtäkkiä vaikeutuisi kovasti, jos tilanne muuten ennallaan, paitsi äiti töissä.

T. juu, yh, joka kuskaa töiden päälle

Vierailija
36/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko heillä halua kuskausrinkiin, jossa vanhemmat vuorottelevat kuskeina. Kaikilla on tuo sama ongelma, varsinkin monilapsisissa perheissä. Meilläkin 5 lasta joista 4 harrastaa. Onneksi pojan harrastukset ovat koulun tiloissa, paitsi kesällä on jalkapallo eri kentillä.

Voi olla, että jonkun on luovuttava jostain harrastuksesta, esim. ymmärsin että balettiin pääsee kävellen mutta välinevoimisteluun ei - voisiko siitä siis luopua ja ottaa tilalle jonkun lähiharrastuksen, esim. koulun kerhon?

Vierailija
37/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on näin jäänyt paljon vapaata aikaa päivisin koulun jälkeen ja pienille päivät pitkät olla kotona ennen illan kuskailuja. Kohta (vuoden vaihteesta alkaen) tilanne on se, että tulen pienten kanssa 16.30 maissa kotiin, jonka jälkeen ruoanlaitto ja sitten lähdetään kuskailemaan.

ap

Jos siis mies pitkää päivää tehnyt aiemminkin. Missä muut lapset ovat kuskausten aikana olleet? En nyt näe syytä siiheen, miten yhtäkkiä vaikeutuisi kovasti, jos tilanne muuten ennallaan, paitsi äiti töissä. T. juu, yh, joka kuskaa töiden päälle

Vierailija
38/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

einesruualla tai valmiiksi tehdyllä, joka vaan lämmitetään ennen lähtöä. Tai syödään tukevampi välipala, täydellä mahallahan ei ehkä ole mukava edes liikuntaa harrastaakaan. Harrastuksesta tultua sitten syödään lisää.

Lapsesi ovat aika pieniä, että en usko että sota syttyy, jos joutuvat töittesi takia luopumaan jostain harrastuksesta. Se on vaan realiteetti jonka mukaan on mentävä. Äidin töihinmeno merkitsee sitä että perhe joustaa jossakin. Niin se vaan on. Yrittäkää löytää lapsille mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

Vierailija
39/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ymmärrän, jos se raskaalta tuntuu, mutta kaikkeen tottuu.

Ja jos oikeasti ylivoimaiselta tuntuu, olisko tuo aiemman kirjoittajan kuskausrinki ajattelemisen arvoinen juttu? Reippaasti yhteyttä vain muiden lasten vanhempiin ja huomaat, että moni muukin on tyytyväisenä mukana :-) Kyllä se jotenkin sujuu, usko pois!

Vierailija
40/41 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuskauspäiviä on kaksi. Yksi harrastuksista on niin lähellä, ettei sinne tarvitse kuskailla.

Isompi lapsi on 8-vuotias ja hänellä on kaksi harrastusta. Toiseen kuskataan ja toinen on koululla ja lapsi kulkee sinne itse.

Nuorempi on 5v ja harrastus on kerran viikossa ja kuskaan kyllä.

Meilläkin miehellä on pitkät päivät ja minä hoidan kuskailut. Kahden lapsen kanssa sekin on varmasti helpompaa kuin neljän. Meillä minä vietän laatuaikaa sillä välin sen lapsen kanssa, joka ei harrastuksessa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän