Vaikea tilanne... Isompien lasten harrastukset kun äiti palaa töihin.
Olen ollut pitkään kotiäitinä. Nyt nuorin täyttää 3v ja lähden taas töihin. Olen kysellyt osa-aikaista työtä, mutta minun työssäni (työskentelen esimiehenä) osa-aikatyö ei ole mahdollista, vaan on tehtävä täyttä päivää. Kyselin myös siirtoa toisiin tehtäviin, mutta nyt laman aikana työpaikat vähissä, joten sekään ei ole nyt mahdollista. Luvattiin ilmoitella jos myöhemmin sopivaa siirtomahdollisuutta ilmenee (ei vaikuttanut kovin lupaavalta tämän suhteen).
Joten olen menossa suoraan kokopäivätöihin.
Mietin nyt omaa jaksamistani. Meillä on neljä lasta ja isompien harrastusaikataulut on tällaiset: Esikoinen 9v tyttö harrastaa kerran viikossa balettia ja kerran viikossa välinevoimistelua, päivät ovat maanantai klo: 18-19 ja torstai klo: 17.30-18.30. Toinen lapsi, poika 7v harrastaa jalkapalloa, toiset treenit ovat torstaisin klo: 17.30-19 (tämä on hyvä, koska osuu aika hyvin yksiin esikoisen kuskailun kanssa) ja toiset sunnuntaisin (myös hyvä, koska mieskin kotona). Lisäksi toiseksi nuorin nyt 4v harrastaa muskaria tiistai-iltaisin. Muskari on hänen elämänsä "kohokohta" jota odotetaan hartaasti etukäteen ja ollaan yhtä hymyä jälkikäteen. Nuorin ei harrasta mitään.
Ongelmana se, että mies tekee pitkää päivää ja jatkaa edelleen, vaikka minä menen töihin. Ensinnäkin menee töihin vasta klo: 10.00, joten jo sen puolesta työpäivä kestää sinne 18.00 + tunnin työmatka. Lisäksi tekee paljon ylitöitä eli päivät venyy, useinkin tulee vasta 21 aikaan kotiin arkisin.
Nyt mietin, että miten saan nämä lasten harrastusasiat sopimaan aikatauluihin sitten kun itse olen kokopäivätyössä? Pienimmät pitää ottaa mukaan isompien harrastuskuskailuihin, ei voi jättää yksin. Pojan jalkapalloharkat on 7 km päässä, ei voi mitenkään sinne mennä yksin. Tytön baletti niin lähellä, että sinne voi periaatteessa kävellä itsekseenkin.
Olen lapsille ehdotellut, että mitä jos vähän karsittaisiin harrastuksia: ei käy, alkaa mökötys ja suru, harrastukset tärkeitä.
Tiedän näin jälkikäteen, ei olisi kantsinut rohmuta vaan olla kaukaa viisas, mutta nyt kun tässä tilanteessa ollaan niin miten sinä toimisit?
Sovit (vaadit) yhden harrastusillan kuskaamisen miehelle. Kyllä hän voi yhtenä iltana tulla kotiin aikaisemmin.
Lasten mökötyksestä: mieluummin lasten mäkätys vähän aikaa, kun sun burn out. Sun on pakko jutella tää läpi miehen kanssa ja saada osallistumaan harrastuksiin. Jos ei, niin harrastukset vähemmäksi. VArsinkin 4-vuotiaan muskari nyt turha, jos muutenkin päiväkodissa. Viettäkää aikaa yhdessä.
Miehesi on selvästi tottunut siihen, että sinä hoidat kaiken. Nyt teet selväksi, että tahti muuttui. Tai sitten jos itse kuskaat illat, mies tekee ruuat ja kotityöt.