Tutkijaksi, jatko-opiskelijaksi tai tutkijakoululaiseksi?
Onko netissä jotain keskustelupalstaa tms., jossan nuoret tutkijat jakavat kokemuksiaan? Mulla ois kova polte tutkijaksi yo:lle (gradu tekeillä), mutta olen aivan pihalla, kuinka tutkijan työt aloitetaan.
Kommentit (27)
yleensä ne ovat könttäsummia, jotka mahdollistavat itsenäisen työskentelyn joksikin aikaa. Ilman muuta kannattavinta on työskennellä projektissa ja saada normaalia palkkaa, ei sekään korkea ole mutta nousee yleensä kokemuksen ja julkaisujen myötä. Tutkijakouluissa taas maksetaan vain peruspalkka joka on yleensä vähän vajaat 2000 kuussa. Itse olen työskennellyt vuosia erilaisissa projekteissa teollisuuden kanssa yhteistyössä, jolloin palkka on parempi mutta ongelmana on sitten se ettei pysyt samalla tavalla keskittymään omaan tutkimukseen eikä väikkäri etene niin hyvin.
Kannattaa ottaa selvää millaisella rahoituksella tutkijat teidän ryhmässänne ovat.
millä tieteenalalla ap työskentelee?
Suosittelen kyllä tutkijan työtä niille jotka haluavat joustavuutta työaikoihin, itse olen voinut tehdä melko vapaasti lyhennettyä työaikaa ja osa-aikatöitä silloin kun on ollut pienten lasten takia tarvetta. En ole myöskään kokenut äitiyslomia ongelmaksi koska olen ollut pätkätöissä muutenkin.
millä tieteenalalla ap työskentelee?
Suosittelen kyllä tutkijan työtä niille jotka haluavat joustavuutta työaikoihin, itse olen voinut tehdä melko vapaasti lyhennettyä työaikaa ja osa-aikatöitä silloin kun on ollut pienten lasten takia tarvetta. En ole myöskään kokenut äitiyslomia ongelmaksi koska olen ollut pätkätöissä muutenkin.
Mutta ei oo lääketieteellinen, tekninen eikä humanistinen.
Yritän nyt rohkaista itseäni ottamaan asiani puheeksi proffan kanssa.
VALTAVAN SUURET KIITOKSET kaikille vastanneille.
ap
Apurahann/palkan määrä riippunee varmaan tieteenalasta. Itse olen humanisti, ja meidän apurahat, jos "yksinäisenä" tutkijana hakee, on n. reilu 20 000 / vuosi, eli käteen ei kyllä jää hirveästi kuussa, ei todellakaan mitään paria tonnia... Ja summa riippuu siis täysin rahan antajasta, ei siihen ole olemassa mitään tiettyä yhtä sovittua summaa.
Luulisin, että tutkimusryhmässä olevat saattaisivat saada ehkä vähän parempaa liksaa ja tutkijakoululaiset varmaan myös. Oma apuraha on tällä haavaa 22 500 / vuosi ja saan rahaa tilille kolmen kuun välein.
Myös se, saako apurahan aikana työskennellä jotenkin muuten kuin väikkärin parissa, riippuu täysin rahan antajasta. Joissain ei saa yhtään, joissain saa enemmän. Mulla on ehtona, että "vähäinen" oman alan työ, esim. opettaminen, on sallittua.
Olen ollut koko opiskeluaikani työelämässä, ja viimeiset 3 vuotta olen toiminut päätoimisena yrittäjänä omalla alallani. Tulen siis saamaan ihan ok äitiysrahan.
Oma alani on humanistinen, kieliä tarkemmin ottaen. Yrittäjänä olen tottunut jatkuvaan epävarmuuteen ja epäsäännöllisyyteen työrintamalla, se ei siis tule olemaan uutta.
Mietin, onko käytännössä mahdollista omarahoitteisena jatkaa työntekoa jatko-opiskelun rinnalla? Eli onko se ajallisesti ja jaksamisen kannalta lainkaan mahdollista? Kotona työskentelevänä yrittäjänä siis voin itse määritellä miten paljon ja mihin aikaan työni teen, siksi elättelen toiveita, että ainakin osittain pystyisin jatkamaan työntekoa.
Kysyn vielä palkkauksesta. Löysin jostain tekstin, että apuraha on 1353 euroa kuukaudessa eikä sen aikana saa tehdä muita töitä.
Jos pääsen tutkijaksi tähän "meidän projektiin", voiko palkkaus olla parempi? Saan nimittäin nyt tutkimusapulaisenakin parempaa palkkaa ja tuntuisi hassulta, että tutkijana / jatko-opiskelijana saisi vähemmän.
Alallani olisi myös mahdollisuus tehdä osa-aikaisena töitä. Oliskohan siis mahdollista tehdä tutkimustyötä esim. 4 päivänä viikossa ja yhtenä päivänä ihan oikeaa työtä? En haluaisi olla ehkä ihan kokopäiväinen tutkija vaan pitää myös yhteys käytännön töihin.
Vielä oli joku kysymys, mutta hitsi kun unohdin sen jo :-D
ap