Huh, syksyn lihashow nyt ohi!
Sain juuri valmiiksi jokasyksyisen urakan! Jauhoin, pakkasin, pakastin noin 29 kiloa peuran lihaa. Onneksi mies hoitaa kaiken muun ampumisesta nylkemisen kautta ruhon "paloitteluun"... Jaa niin, täytyyhän ne vielä ruoaksikin laittaa :D Tietenkään miehen metsälläkäynti ei lopu ainakaan ennen joulua... Onko muita metsästäjien puolisoita? Minkälaista riistaa saatte laittaa?
Kommentit (65)
kissoille ja koiralle. Mieheltä salaa laitan. Se luulee, että teen niistä lapsille ruokaa... Teen kyllä, mutta erittäin satunnaisesti. Mies ei tiedä siitä, eikä sille kerrota.
Toivottavasti lapset eivät joskus möläytä mitään.
Äitini on antanut luvan metsästää metsässään sillä edellytyksellä, että saa lihaa jos metsässä kaadetaan hirvi. Yli 10 v mennyt ja muka kaikki hirvet kaadettu viereisellä metsäpläntillä joka 1/10 äitini metsästä. Tuo pienempi metsä kuuluu eräälle metsästysseuran jäsenelle... No nyt loppuu sopimus, siirtyköön kokonaan sille pikkupläntille.
Äitisi voi irtisanoa maansa jos ei ole tyytyväinen yhteistyöhön. Kannattaisi kuitenkin ensin puhua asiasta, josko alkaisi lihaa löytymään muillekin... Metsästys kyllä auttaa äitisikin taimikoita ym, kun hirvikantaa rajoitetaan... ap
meillä katkaisi juur teuraaksi lähdössä olevast porukast ayshiresonni jalkansa. kun ei ollut muuta tekemistä, laitettiin se lihoiksi, muuten ois lähtenny raatoautoon.
pakastettiin, purkitettiin, savustettiin yhteensä 420 kiloa sonninlihaa, sisäelimet laitoin talteen koirille.
poika kulkee hirviporukan mukana, herra tietää mitä teen jos sieltä vielä hirveä meille tuo, ei mahu, kun pakkasessa on vielä pari rusakkoa ja muutama sorsa. pitää lähteä ostamaan yks pakastin lisää varmaankin.
en kylläkään ole
Mieheltä salaa laitan. Se luulee, että teen niistä lapsille ruokaa...
Munkin on joskus mieli tehnyt "vähentää varastoa" mutta en uskalla. Eikö teillä mies syö ruokia, ja sitten huomaa että eikö riistaa taaskaan ;D ap
ennen aina mummulassa herkuteltiin riistalla, mutta kun pappa on kuollut eikä enää metsästä niin on meidän suvulta metsästäjät ja sitämyötä riista loppu.
Sitä lihaa on ainakin meillä niin paljon ja joka vuosi tulee lisää...Ei se mies huomaa mitään. Ei se yksinkertaisesti voi pysyä laskuissa.
Ja sitä kissojen turkit kiiltää.
Mieheltä salaa laitan. Se luulee, että teen niistä lapsille ruokaa...
Munkin on joskus mieli tehnyt "vähentää varastoa" mutta en uskalla. Eikö teillä mies syö ruokia, ja sitten huomaa että eikö riistaa taaskaan ;D ap
jos niin teit se tässä asiassa on järkyttävintä.
Peuran paisti on suurta herkkua ja löytyyhän siltä fileetkin.
Jauhelihassa on niin paljon pintaa ja se säilyy huonommin kuin kokonaiset palat ja senkin takia hyvän lihan haaskausta.
Huonommat ruohonosat luonnollisesti käytetään jauhelihaan kuten kylkilihat ja kuve ja muut roippeet.
Ne jotka metsästää niin pitäisi käydä lihanpaloittelukurssi.
Monissa hirviporukoissa menee lihat piloille kun amatöörit leikkelee miten sattuu. Porukat ei tunnista hirven osia.
Mä en ottas ukkoa, joka harrastaa tappamista enkä mä ottais ystäväkseni myöskään akkaa, joka kehuskelee asialla netissä. Siis hyi helvetti,kuvottavaa.
jos niin teit se tässä asiassa on järkyttävintä. Peuran paisti on suurta herkkua ja löytyyhän siltä fileetkin. Jauhelihassa on niin paljon pintaa ja se säilyy huonommin kuin kokonaiset palat ja senkin takia hyvän lihan haaskausta. Huonommat ruohonosat luonnollisesti käytetään jauhelihaan kuten kylkilihat ja kuve ja muut roippeet. Ne jotka metsästää niin pitäisi käydä lihanpaloittelukurssi. Monissa hirviporukoissa menee lihat piloille kun amatöörit leikkelee miten sattuu. Porukat ei tunnista hirven osia.
Taisin kirjoittaa niin epäselvästi aloituksen, että siitä tuli väärinkäsityksiä... Eli täällä, kuten varmaan suurimmassa osassa metsästäjien kodeista, liha osataan käsitellä oikein. Pakkaseen meni jauhelihan lisäksi myös paisteja, ulko- ja sisäfilettä jne. Peurassa on aika paljon pientä roipetta, joka me tykätään jauhaa, koska jauhelihaa menee kaikkein eniten ruokiin. Hirveän tarkkaan emme ruhoa myöskään riivi, johtuen tästä em. ylitarjonnasta... ap
Mä en ottas ukkoa, joka harrastaa tappamista enkä mä ottais ystäväkseni myöskään akkaa, joka kehuskelee asialla netissä. Siis hyi helvetti,kuvottavaa.
Tappamisella ei täällä ole kehuskeltu. Tuosta kirjoituksestasi tulee niin kuva, että kateus vähän puhuisi nyt ;) Eiköhän täällä ole kaikenlaisille keskusteluille tilaa. ap
Kiitos kaikille asiallisille tyypeille ;) ap
Ihmettelen kovasti naita kommentteja, joissa inhotaan ja kummastellaan peuran, hirven, sorsan tai muun riistan syontia.
Onko se jotenkin parempi syoda tehotuotettua brileria tai possua tai vaikka hanhen maksaa, kuin riistaa??? En ymmarra en... onko ihmiset nain vieraantuneita todellisuudesta.
Itse olen kasvissyoja, mutta jos lihaa soisin niin mieluummin soisin juuri riistaa .
Jos itse saisin paattaa niin olisin nielummin hirvi, joka saa elaa vapaasti metsassa kunnes sitten yksi paiva metsastaja ampuu kuin vaikka porsas joka asuu tehosikalassa 1000 muun possun kanssa eika naa edes paivanvaloa ...
Hyi saatana millasia ihmisiä te oikein ootte. Mä en ottas ukkoa, joka harrastaa tappamista enkä mä ottais ystäväkseni myöskään akkaa, joka kehuskelee asialla netissä. Siis hyi helvetti,kuvottavaa.
Ellei kenelläkään tutulla ole tarvetta lihalle, niin loput menee koirille!
tässä sulle jotain "aivotonta"
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.animalia.fi/Portals/31…
Kyllä toi hirvenliha on luomua! ja ekologista.
viattomien eläinparkojen murhaajien ihanointi! Mä en käsitä miks ei riitä se mitä kaupasta saa ostaa?!!?
useimmiten ns. tehotuotettua. Ne eläimet eivät ole koskaan saaneet edes mahdollisuutta elää vapaana.
Voiko joku oikeasti olla näin yksinkertainen..
Siis mua niin,yököttää näitten viattomien eläinparkojen murhaajien ihanointi! Mä en käsitä miks ei riitä se mitä kaupasta saa ostaa?!!?
ja hirvikolareista. Kannat eivät todellakaan olisi lähimainkaan niin suuria kuin nyt ilman talviruokintaa. Lisäksi metsästysaikana nuo eläimet ovat vauhkoina ja pomppivat teillä paljon normaalia enemmän.
peuroista ja hirvistä tältä vuodelta ei vahvista tuota sinun väittämääsi. Varsinkin tuolla Hämeen puolella kanta on runsas, ja kun pitää silmät auki, niin Riihimäen moottoritien viereisillä pelloilla on usein peuroja ja hirviä ruokailemassa. Esim. Lopella kantatie 54 varressa olen viiden vuoden aikana hiljentänyt vauhtia 9 kertaa sorkkaeläinten takia, kerran meni yli 7 kauriin lauma. Ihmiset ajaa siellä kuin päättömät kanat vaarallisia ohituksia ja ylinopeuksia tajuamatta, miten vaarallinen se tie todella on iltahämärissä. Ja sitten syytellään metsästysaikaa kolareista...
kun roudaan meidän kaupunkikaksioon kokonaista peuranruhoa.
Mielenkiintoa olisi ehkä jopa tutkiskella peuran anatomiaa ja paloitella amatöörin taidoilla, mutta ei ole tilaa a)käsittelyyn b)varastointiin.Harmin harmin harmi. (jos useampi perhe tarttuisi puuhaan ja jakaisi homman niin voisi toimia, mutta en usko että meillä innostuu...)
Ehdottomasti luomua ja luonnollisissa oloissa kasvaneen eläimen lihaa. Kertokaa miten tälläset potentiaaliset ostajat kohtaa ylitarjontaa pursuavat metsästäjäperheet?
Meillä mets.seura ainakin myy peuraa ruhoina, kun itse sitten jatkojalostaa sen. Siinähän se suurin työ on... Seuralla on ylitarjontaa peurasta, koska jäseniä ei kuitenkaan ole niin kovin montaa, ja peuralupien määrä lisääntyi tänä vuonna. ap
potentiaalisesta tappajasta :D Ihan silkasta tappamisen ilosta hän möyrii ja kyhjöttää joka syksy joka viikoloppu kylmässä ja märässä metsässä tunti tolkulla, eikä edes joka vuosi ammu eläintä! Tosi palkitsevaa ;) Olisiko kuitenkin muut intressit syynä? ap