paljonko 18vuotiaalle "kk-rahaa"??
herralla on käytössä ollut nyt 146e,josta lataa itse bussilipun,25e.
loput saa tuhlata miten tahtoo.ja tuhlaakin.pari päivää on rahaa,ja loppukuu perseauki.
ajattelin tarjota 50e lisää...
millaisia summia teidä kotona asuvat n. samanikäiset käyttää/saa?
pojalla ei mopoa,ei autoa,mikä veisi rahaa.vain syö karkkia,ja herkkuja.KOKO rahalla....
Kommentit (52)
Täysi-ikäinen poika pistää 2 päivässä yli 100 euroa menemään karkkiin/herkutteluun... ja sun mielestä pitäisi antaa lisää rahaa?
Se on paljon lapsesta kiinni, millä tavalla sitä rahaa voi antaa. Jos on vastuuntuntoinen ja rahan päälle ymmärtävä, kuten sinä ilmeisesti olet ollut, niin viikko- tai kk-raha varmasti olisikin järkevää.
Mutta jo ap lähtee tuohon, että rahaa annetaan aina kun tarvitaan niin tällä hänen mainitsemallaan tahdilla tonni on pikku raha.
ap: n kannattaa antaa pojalle lisää rahaa??? Monilla naisilla on sitten käsittämätön tapa lukea rivien välistä kaikkea mitä siellä ei edes ole...
Ei rahaa tarvitse lisää antaa, mutta ei kk-rahaa tarvitse kokonaankaan poistaa sen vuoksi että lapsi on täysi-ikäinen.
Ehkä olisi syytä pitää pieni keskustelu ja miettiä minne pojan rahat menevät. Jos ei ole pojasta ollut vastuunottajaksi niin nyt on viimeinen aika harjoitella sitä.
t. 20
Täysi-ikäinen poika pistää 2 päivässä yli 100 euroa menemään karkkiin/herkutteluun... ja sun mielestä pitäisi antaa lisää rahaa?
Se on paljon lapsesta kiinni, millä tavalla sitä rahaa voi antaa. Jos on vastuuntuntoinen ja rahan päälle ymmärtävä, kuten sinä ilmeisesti olet ollut, niin viikko- tai kk-raha varmasti olisikin järkevää.
Mutta jo ap lähtee tuohon, että rahaa annetaan aina kun tarvitaan niin tällä hänen mainitsemallaan tahdilla tonni on pikku raha.
Mutta aivan yhtä hyvä linja on sekin, että annetaan lapsen keskittyä opiskeluaikana opiskeluun, ja rahan ansaitseminen kuuluu sitten kesälomalle ja opiskelujen jälkeiseen aikaan.
Molemmilla tavoilla on omat perusteensa, ja molemmat ovat hyviä ja toimivia. Riippuu vanhempien arvomaailmasta kummalla tavalla haluaa lapsensa kasvattaa.
Ja muuten tuohon rahankäyttöön sanoisin minäkin, että tuon ikäisen kuuluisi kyetä maksamaan kuukausirahastaan jo omat vaatemenonsa ja puhelinlaskunsa. Ja pitäisi pystyä säästämään kuukausirahastaan niin, että saa syksyllä sen talvitakkinsa ostettua. Jos lapsi ei siihen omaehtoisesti pysty, niin ottaisin kovat keinot käyttöön. Eli vahtisin, että nuori laittaa jokaisesta kuukausirahastaan tietyn summan lukollisen säästöpossuun silloin, kun on aika säästää niihin talvivarusteisiin. Eli opettaisin sitä säästämistä ihan kädestä pitäen.
Ja jälkikäteen mesoaminen ei tietenkään auta, vaan vanhempien homma on pitää vaivihkaa silmällä mitä nuori tulee tarvitsemaan ensi keväänä, kertoa se nuorelle ja alkaa nyt säästämään sitä varten.
Ja tosiaan jokin raja tuolle viikkoherkuttelulle, että se pysyy esim. 15 eurossa viikossa, jolloin rahaa jää muuhunkin. 15 eurolla saa kuitenkin jo tosi paljon.
pitäisi vielä töissä käydä. Esimerkiksi lukiossa on keskimäärin noin 30 tuntia viikossa ja lisäksi tietenkin kaikki tehtävät ym. mitkä pitää tehdä. Tärkeämpää on mielestäni käydä koulu kunnolla ja pitää viikonloppu vapaapäivinä kuin raataa nekin päivät että saa vähän rahaa.
Olisitko itse mielelläsi viikon jokaisena päivänä töissä? Nuoren työtä on opiskelu.
Täysi-ikäinen poika pistää 2 päivässä yli 100 euroa menemään karkkiin/herkutteluun... ja sun mielestä pitäisi antaa lisää rahaa? Se on paljon lapsesta kiinni, millä tavalla sitä rahaa voi antaa. Jos on vastuuntuntoinen ja rahan päälle ymmärtävä, kuten sinä ilmeisesti olet ollut, niin viikko- tai kk-raha varmasti olisikin järkevää. Mutta jo ap lähtee tuohon, että rahaa annetaan aina kun tarvitaan niin tällä hänen mainitsemallaan tahdilla tonni on pikku raha.
Eihän suomessa vanhemmat tarjoa lapsilleen rahaa vaan sen hoitaa kela tai sossu.
Sen voisi kuvitella riittävän karkkeihin ja herkkuihin, mutta jos poika käy bailaamassa niin onhan se aika vähän....
tietysti ruoat ja koulukirjat ym mutta kesällä sitten tein kesätöitä jolla kustansin kaikki humputtelut ja joskus kävin katsomassa sukulaisten lapsia, josta sai myös rahaa. Mutta ei musta olisi ollut ensin päivät olemaan koulussa ja illat töissä. Eikä noin tainnut kukaan kavereistakaan tehdä.
on tehnyt töitä jo 4 vuotta! Ja en siis todellakaan maksa sille muuta kun asunnon, ruuan, salikortin ja koulukirjat!
Maksaa itse kaikki muut menonsa.
Ei muuta kun lehti käteen ja hakemaan duunia.
Luuletko tosiaan että raha riittää pidemmälle kun sitä antaa lisää? Muahaahaaa!
Pojasta kasvamassa hyvää vauhtia kerjäläinen joka vielä 30v "lainaa" äidiltä kun on hassannut omat tienestinä.
Lehtiä jakamaan tai siivoamaan iltahommina.
Missä lukee että laittaa 100 euroa kahdessa päivässä ?
Siis siinä aloituksessa...:
herralla on käytössä ollut nyt 146e,josta lataa itse bussilipun,25e. loput saa tuhlata miten tahtoo.ja tuhlaakin. pari päivää on rahaa,ja loppukuu perseauki.
Tietysti voi saivarrella onko pari päivää sama kuin kaksi, mutta...
käynyt töissä ihan 14 vuotiaasta asti. päivääkään en ole ollut työttömänä eikä äitini olisi edes työtöntä nurkissaan katsellut pitkään. (siis sen jälkeen kun täytin 17). Opiskellutkin olen ja samalla käynyt töissä ilman ongelmia.18 vuotta täytettyäni muutin omilleni.. ei kellään voi mennä tuota summaa pelkkiin herkkuihin! täysi-ikäisen kuuluisi itse ansaita tuhlailurahansa. bussilippu yms on ihan ok vanhempien maksaa. ei tuo ongelma sillä katoa,että tarjotaan lisää rahaa!pahenee vain...
onko poika normaali nuori. Ei-normaalilla tarkoitan erityislasta tms, jolla oikeasti on joku diagnosoitu haaste.
Jos on ihan tavallinen tohelo, anna olla ilman rahaa loppukuu ja toivo, että siperia opettaa.
Jos taas kyse on nuoresta, joka oikeasti ei kykene pitkäjänteiseen ajatteluun, mieti rahan jakamista viikkorahaksi.
Joka tapauksessa kannattaa sitoa raha jotenkin kodin hommiin osallistumiseen. En itse pidä fiksuna kotitöiden hinnoittelua, mutta jonkilainen vastuu tietyistä, yhdessä sovituista asioista olisi varmasti opettavaista.
Yhden kaverin kanssa tästä aika usein "kiistelläänkin". Kaveri aikoo tylysti laittaa rahahanat kiinni, heti kun lapsensa täyttää 18. Jos meinaa vielä jäädä kotiin asumaan, niin vuokraa pitää maksaa. Oma äitinsä teki samoin. Mä taas olen mun vanhempien linjalla, niin kauan kun nuori opiskelee, ei tarvitse töissä käydä. Saa kotoa ruuat, bussiliput, vaatteet ja käyttörahaa.
Kaverini ei tajua, että tässä asiassa asenne heijastuu selvästi myös takaisin päin. Mä autan vanhempiani kaikessa mihin he eivät pysty ja kun vanhenevat niin yhä enenevissä määrin. Kaverini asenne myös äitiään kohtaan on, että itse pärjätköön. Sama saattaa toimia myös sitten kun itse olemme vanhoja....
asuu toisella paikkakunnalla asuntolassa viikot. Opiskelee siis. Ei saa opintotukea. Annamme rahaa kuukaudessa 140 e + puhelinlaskut.
Ostaa lähes kaikki vaatteensa itse, lukuunottamatta kenkiä ja takkeja. On hankkinut
itse säästämillään rahoilla telkkarin ja tietokoneen. Kuitit on mulla tallessa, ei siis mitään varastettua tai käytettyä kamaa.
mä oon kans mietiskellyt, että paljonko on sopiva summa millä pitäisi tulevan lukiolaisen pärjätä. Luonnollisesti ratsastus tunnit sekä yu harj maksut, vaatteet, kirjat, koulumatkat ja kotimatkat sekä asuntokulut maksetaan. Toki tarvii myös tuhuloo rahaakin.
Mulle riittää, että lapsi hoitaa kunnolla opiskelunsa sekä harrastuksensa. Työn aika on kesälomilla. En ymmärrä, että lapsi hylätään kun täyttää 18v, todella outoa..
Miksi te teette lapsia, kun asenne on tuota "maksakoon, tehköön, itsekin pärjäsin" jne. Ettekö te pidä lapsistanne? Ettekö te nauti, jos heillä on asiat hyvin ja nauttivat elämästään?
Tietenkin lapsi opetetaan huolehtimaan tavaroistaan ja arvostamaan huolenpitoa jota saa. Tietenkään emme kannusta lorvehtimaan kotona ja sylkemään kattoon. Mutta kun tänne Suomeen olen ihan vapaaehtoisesti itse tehnyt lapseni, olen heistä myös valmis huolehtimaan siihen asti, että saavat opintonsa jollekin mallille. Tietenkin kannustan tienaamaan taskurahaa, mutta en todellakaan oleta heidän elävän eri elintasoa kuin me muut! Sitten, jos meidän elintasomme ei riitä, niin voi vapaasti lähteä pyrkimään kohti parempaa :)
Niin kauan kuin lapsemme kotona haluavat asua ja meidän sääntöjemme mukaan elää, heille myös kuuluu oikeuksia! Eivät siis elä kenenkään muiden hyvinvoinnin kustannuksella vaan osana PERHETTÄMME.
Tämä ei enää ole kommentti ap:lle vaan näille joillekin vastaajille.
Töihin tienaamaan!
Jos ei työtä ole tarjolla, niin sitten kotitöitä!
On eri asia kustantaa 15 vuotiaan menoja kuin 18 vuotiaan.
Sitä voi jo pienestä opettaa ettei kotona lusmuilla ja pureskella ruokaakin valmiiksi vaan kotitöistä saa palkkaa. Täysin järjen köyhyyttä antaa satoja euroja lapselle joka tuhlaa sen kuin roskaa karkkiin ja mielitekoihin.
On täysin eri asia maksaa sama summa vaikka tilille tehdyistä kotitöistä ja lapsi käyttää sen sitten harrastuksiin, ystävien tapailuun tai säästää omiin menoihinsa.
Annetaan rahaa kouraan ja lisää perään kun vähän mangutaan. Siinäpä se vasta oiva esimerkki onkin.
En mitenkään ymmärrä kuinka esimerkiksi muutaman tunnin viikonlopputyö on poissa opiskelusta. Laittakaapa käsi sydämelle, montako tuntia se lapsi lusmuilee tietokoneella pelaamassa viikottain? Voisiko senkin ajan tehdä töitä, kehitttää itsenäisyyttä ja omanarvontuntoa. Pidetään kauhean pahan asiana että ihminen tekee työtä, mutta kyllä siinä vaan saa, nuori varsinkin ihan toisenlaista ylpeydentunnetta.
ja niin toimi minunkin peruskodissa, ja uskallan jopa röyhistää rintaani - erittäin hyvä äiti ja työntekijä minusta on tullut. Todellakin vanhenpani ovat varmaan sitten AV:laisten mielestä paaponeet minut pilalle, mutta samalla kaavalla toimin omien lasteni kanssa, ja toistaiseksi näyttää oikein hyvältä, lapset 12- ja 14-vuotiaita. Ei vastuuta opeteta sitä annetaan , ja vanhemmat toimivat esimerkkeinä!