paljonko 18vuotiaalle "kk-rahaa"??
herralla on käytössä ollut nyt 146e,josta lataa itse bussilipun,25e.
loput saa tuhlata miten tahtoo.ja tuhlaakin.pari päivää on rahaa,ja loppukuu perseauki.
ajattelin tarjota 50e lisää...
millaisia summia teidä kotona asuvat n. samanikäiset käyttää/saa?
pojalla ei mopoa,ei autoa,mikä veisi rahaa.vain syö karkkia,ja herkkuja.KOKO rahalla....
Kommentit (52)
Amiksessa saa korkealaatuisen lounaan (sis. jälkiruoan), joten naposteluntarpeella ei voi perustella herran extramenoja. Jos menojalka vipattaa, kerrot pojalle että rahaa on käytettävissä enemmän sitten kun hän valmistuu- tämä motivoi suorittamaan opinnot loppuun ajallaan ;). Eikös ne kohta ole loppusuoralla muutenkin?
Tottakai, jos kotona vielä asuu ja opiskelee niin syö kotona kotiruokaa ja osallistuu yhtäläisesti kodin töihin (kotona ja puutarhassa), jos käy töissä niin niin osallistuu myös menoihin...itse täytyy mässyrahansa hankkia, vaikka lehtiä jakamalla. Bussi/junalipun kustantaisin. Eikai kenestäkään kannata mitään vapaamatkustajaa kasvattaa???
Kustannan lukiolaiselleni matkat, kirjat ja muun oppimateriaalin. Itse tienaa käyttörahansa!
aloitti ammattikoulun vasta tänä syksynä.
kävi peruskoulua pitemmän kaavan mukaan:D
ja mitään ei saa säästettyä/ostettua...miten auttaa oppimaan se??
-ap
Iltatöihin hakua vaan. Sitäpaitsi on epäreilua opettaa lapsi tuhlailemaan rahaa, ei meinaan omillaan asuessaan esim. työttömänä voisi pistää 121e herkkuihin!
ei saa teiltä lisää!
Tuon ikäinenhän saa pienen opintotuen ja teiltä kk-rahan. Lisäksi asuminen ja ruoka on oletettavasti ilmaista, joten hän ei todellakaan tarvitse enempää kk-rahaa!
Kyllä viimeistään tuossa iässä pitää oppia mitä tarkoittaa se, jos kaikki rahat tuhlaa viikossa.
Ilta- ja viikonlopputyötä vaan ja itse tienaa rahansa.
Toki voit paapoa mamman pikku mussukkaa vaikka nelikymppiseksi jos haluat, mutta silloin teet ainoastaan karhunpalveluksen pojallesi!
Jos kyse ei ole ns. erityislapsesta, sitten kehottaisin sinua hyvä ap lukemaan itse omat kirjoituksesi uudestaan: peruskoulua kahdella (vai useammalla?) vuodella venyttänyt, nyt jo täysi-ikäinen ja kotona asuva kundi, tahtoo lisää rahaa sillä tuhlaa yli satasen kuussa PELKKÄÄN KARKKIIN. Asuminen ja ruoka, samoin opiskelu on hänelle ilmaista.
meillä oli sellainen systeemi, että sain aika paljonkin rahaa (oisko ollut jotain tyyliin 200 e kuussa, en yhtään enää muista ja rahan arvotkin on jo vaihdelleet niin paljon, että mitä milläkin summalla saa). Mutta. Äiti opetti sillä kuukausirahalla mulle rahankäyttöä! Eli oltiin laskettu, paljonko mulla kuussa keskimäärin kuluu rahaa - äiti maksoi siis vain ruuan ja katon pään päälle ja minä tuolla kuukausirahallani maksoin itse kaikki muut kulut eli lukion kirjat, vaatteet, harrastuskulut ja pikku kahvittelutkin jne.
Opin siinä katsomaan paljonko mikäkin maksaa, vertailemaan hintoja ja säästämäänkin. Jos osasin ostaa jotain halvemmalla, niin jäi sitten itselle säästöön johonkin toiseen eli rahasta ei tarvinnut palauttaa mitään äidille. Suosittelen kovasti!
Toki töissäkäyntikin on ihan hyvä juttu, mutta meillä haluttiin, että saan keskittyä täysillä koulunkäyntiin.
kun päätyötä tekevätkään eivät töitä saa.
tytär saa 100e kuukaudessa tililleen, josta hän maksaa itse kaikki pikkuostoksensa. Isompiin vaateostoksiin hän saa rahaa, samoin kännykkälasku maksetaan.
Asuu siis kotona vielä ja osallistuu paljon kotitöihin. Rahankäyttö on hyvin hallinnassa. Voin esim. ostoksille antaa 300e rahaa, ja silti hän käyttää joihinkin ostoksiin omaa rahaansa. Ja vielä saan tuosta 300e:sta takaisin, useimmiten jopa puolet.
vähän vähempikin riittäisi. Etenkin vielä, kun ei ole oppinut sitä järkevästi käyttämään ja säästämään hankintoihin.
melkeinpä 100 eur kuussa riittäisi ja niin että sen pitäisi riittää jo vaatteisiinkin ym., bussikortin voisi ehkä sen päälle maksaa.
tee nyt niin, että annat rahaa vain pienemmissä erissä, viikoksi kerrallaan, niinkuin pienemmille lapsille. Mä kanssa jouduin siirtymään kk-rahasta takaisin vk-rahaan (meillä tosin ovat vasta peruskoulussa), kun muuten se raha meni aina heti.
Mitä mä höpisen, silloin kun olin lukiossa, niin oli vielä markka-aika :) En siis osaa sanoa, paljonko sain euroissa... Mutta mä maksoin summasta siis esim. puhelinlaskunkin ja opettelin samalla nettipankin käyttöä.
Täytyy opettaa ansaitsemaan rahaa. Silloin usein rahan arvonkin oppii eikä sitä vaan hupuloimenemään.Voi olla kyllä jo myöhäistä jos nyt vasta alottaa opettamaan. Perus koti ja pihatöitä niistä aina tietty maksu. Niitä voi sitten sen verran tehdä kun tuntee rahaa tarvitsevansa.
Jos noin paljon kuluttaa noin nopeasti herkkuihin niin kuulostaa aika uskomattomalta. Kannattais varmaan vähän kiinnittää vanhempien huomioo siihen mihin se raha menee.
Kahdeksantoista vuotias kotona asuva on velvollinen tekemään hommia kotona vaikka opiskeleekin.
töihin, joihin eivät perhettään elättävät edes mene: kotisiivousta tai pihatöitä esim.4tuntia kerran viikossa, koirien ulkoilutusta iltapäivisin, mainosten jakamista esim.kaksi kertaa viikossa...voi onhan noita, jos vai yhtään haluaa itse yrittää. Minun lukiolaiseni ja hänen ystävänsä tekevät kaikki juuri jotain noista.
Kyllä minä ainakin lukiolaisena (17-20v) tienasin omat käyttörahani Mäkkärissä hampurilaisia paistamalla... äiti maksoi asumisen, lukiokirjat, ruuat kotiin, lääkärikulut ja isoimmat vaateostokset esim. talvitakit tms.
Ihan omilla kätösilläni tein ne karkki, leffa, bile yms. ostosrahat. Oppi todellakin arvostamaan työn tekoa ja olin välillä aivan väsynyt kun myöhään töissä ja aamuksi kouluun... MUTTA eipä ollut koskaan puutetta rahasta kun lähdettiin kavereiden kanssa leffaan ja ulos syömään.
Töitä kyllä löytyy: hampurilaispaikat, ruokakaupat, pizzataxi yms kuljettajan hommat, järjestysmieshommat/vartijahommat, siivous, varastoduuni, tehtaiden linjoilla (Fazer, HK yms) pakkaushommat, lehtien jako, puhelinmyynti... ja sitten näitä verottomia hanttihommia: pihatyöt, koiranulkoilutus, lasten vahtiminen jne. naapurustossa.
Että töihin se jätkä sieltä sohvalta niin ei jää jalkoihin 35-vuotiaana!
Kuule mulle jäi ton verran rahaa vuokran jälkeen kun muutin 17v. opiskelemaan ja ihan ok mä pärjäsin. Äiti antoi 1 kuussa nähdessä 20-50 euroa, mutta ei se nyt niin paljoa ollut, koska maksoin itse junaliput perheen luokse ja niihin meni yht. 45 euroa. Tätä ennen olin oikea tuhlari, mutta opin nopeasti. En usko, että oikeesti tarvii yhtään rahaa. Ton ikäinen tuhlaa ne rahat yleensä aivan järjettömiin ja mihin se edes rahaa tarvitsee jos kotoa saa ruoan ?
asennetta, että täysi-ikäisen pitäisi maksaa itse omat menonsa. Miksi suomalaiset lapset pitää pienestä asti karaista johonkin kovaan elämään ja suureen vastuunottoon. Ymmärrän toki, että ap: n lapsi on täysi-ikäinen, mutta eikö hänen silti voi antaa keskittyä opiskeluun työnteon sijaan?
Itse sanin viikkorahaa siihen saakka kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana. Minua on muutenkin passattu, on ollut ruuat valmiina ja pyykit pestyinä (pesin ensimmäisen kerran pyykkiä omassa kodissani). Joskus saatoin imuroida tms, mutta pääasiassa sain keskittyä opiskeluun ja sosiaalisesn elämän ylläpitämiseen :D
Ja mitä minusta on tullut? 3 lapsen äiti, jolla on amk-tutkinto, työpaikka, ihana aviomies, oma asunto ja raha-asiat hallinnassa, koti aina siisti (yllätysvieraita voi tulla koska vain), kotiruokaa tarjolla joka päivä jne. Vaikka olenkin saanut vanhemmiltani rahaa eikä minua ole pakotettu osallistumaan kotitöihin 3-vuotiaasta lähtien, olen kasvanut ihan kelpo aikuiseksi. Vastuuta voi nääs opettaa muulillakin tavoilla...
- miten huomioidaan muita ihmisiä/ sosiaaliset taidot/ perheen tärkeys/ luonnon ja ympäristön merkitys
- miten käytetään rahaa järkevästi (tätä voi opettaa vaikka lapset ei itse tarvitsisi rahoja ansaita)
- omista tavaroistaan pitää pitää huoli
- yhteiskunnan/ koulun/ kodin/ muiden yhteisöiden sääntöjen ja normien tunteminen ja noudattaminen
- vastuu omasta elämästään, jos haluaa jotain, on tehtävä töitä sen eteen (siksi annettava mahdollisuus opiskella rauhassa), jokainen on oman onnensa seppä
Tällaisia ihan tavallisia asioita. Kaikki mitä teet, vaikuttaa johonkin ihmiseen ja se on otettava aina huomioon. Näillä eväillä menen myös omien lasteni kanssa, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Alle kouluikäisen kanssa voi jo alkaa harjoitella rahankäyttöä ja miten säästetään tms.
ps. Meitä lellikkejä oli lapsuudenkodissani 3 kpl ja kaikista meistä on tullut vastuullisia ja itsenäisiä ihmisiä.
meillä lasten kanssa on aina puhuttu PALJON, samoin lapsuudenkodissani.
Lapset kysyvät ja kaikkeen pyritään vastaamaan, 6-vuotiaan kanssa saa aikaan todella mielenkiintoisia keskusteluita hyvin monipuolisista aiheista.
Keskustelemalla on helppo siirtää asenteita ja arvoja lapsiin, ja yrittää opettaa vastuullista käytöstä. Tätä ei tietenkään voi aloittaa siinä vaiheessa kun lapsi on 15-v...
Täysi-ikäinen menköön töihin ja tienatkoon itse rahansa.
Ap:n mallilla tehdään niitä mammanpoikia jotka eivät ikinä opi ottamaan vastuuta omasta elämästään ja raha-asioistaan.