äiti lomalla, lapsi päiväkodissa
Mahdanko olla outo kun en vaan ymmärrä seinän takana asuvaa äitiä joka on toista viikkoa lomalla samalla kun reilu yks vee on päiväkodissa.
Ensin valitti kun joutuu laittamaan niin aikasin päiväkotiin ja nyt ei vaivaudu lomalla ottamaan hoidosta.Kivahan se tietty on käydä shoppailemassa ja lenkillä kun ei oo pikkuinen sotkemassa lomakuvioita.Isommat kun ovat jo koulussa.
Silti en vaan voi ymmärtää tollasta itsekkyyttä.
Kommentit (27)
minulla ei ole kuin 4 viikkoa kesälomaa.
Pidän lapsen hoidossa, koska se 4 viikkoa menee siihen, että äiti ei ala reporankana uutta työvuotta. Opettaja ehtii olla kuukauden lapsen kanssa, mutta tavallinen duunari ei.
Keltä se on pois jos lapsi viihtyy hoidossa.
että on ihana joskus olla yksin kotona.
Kesälomat menee limittäin miehen kanssa ja on ihana pari viikkoa maata rannalla ja lenkkeillä ilman miestä ja lasta.
Teen ihmissuhdetyötä ja kaipaan välillä omaa aikaa. Ymmärrän kyllä näitä marttyyriäitejä, jotka naama kireänä on rannoilla kesällä lastan kanssa ja katsoo kateellisena minua kun saan olla yksin. He eivät uskalla viedä lapsia hoitoon kun pelkäävät, että kruunu himmenee.
Lapsi saa viettää 2 viikkoa meidän vanhempien kanssa ja sitten on miehen vuoro viettää 2 viikkoa vain itselleen.
Hyvä systeemi ja toimii.
Jos lapselle ei kerro että äiti on lomalla, eihän hän sitä tiedä (eikä tiedä pk:n hlökuntakaan)! Minusta on sairasta että äiti-ihminen ei mitään muuta saisi tehdä kuin omistautua lapselleen 24/7, nyt aina ja ikuisesti! Työssäkäyvillä on lomaa, äideillä ei?? Äiti ei tarvitse palautumista?? Saati yksin/joutenoloa?? Miehille kyllä sallitaan kaikenmaailman metsästysreissut ja poikaporukan kännäilyt ja...ai joo, mutta miehet onkin av-mamman jumalkuvia ja me naiset vaan "astioita". Unohdin!
Meilläkin varmaan naapurit luulee että ollaan kumpikin vanhempi työttömiä lusmuja kun ollaan usein kotona kahdestaan kun lapset päiväkodissa. Itseasiassa toinen tekee töitä kotona tai nukkuu jos on ollut yön töissä, toinen taas opiskelee kotona ja tekee keikkatöitä.
Mistä tiedätte mitä ne vanhemmat tekee siellä kotona?
2 naapurin eukkoa tekee noin. Pitkiä vapaita useita päiviä ollaan kotosalla ja lapset kiikutetaan hoitoon. 2-3-vuotiaat
sitä se subjektiivinen päivähoito oikeus "teettää". mutta onneksi siihenkin on tulossa muutoksia. silloin ei viedäkään lasta hoitoon kun itse lomaillaan..vaikka lapsi viihtyis kuinka hyvin hoitopaikassaan on se sitten päiväkoti tai pph niin valitettavasti monet vanhemmat ei ymmärrä tai halua ymmärtää että lapsen paras paikka on kotona omien vanhempiensa kanssa.
kuinkas teet kotona freelancerina töitä jos hoidat samalla lasta taikuinka opiskelet?
Jos työtön saisi heti työn saadessaan myös lapselle hoitopaikan moni työtähakeva ei pitäisi lasta päivähoidossa työttömänä.
että on ihana joskus olla yksin kotona.
Kesälomat menee limittäin miehen kanssa ja on ihana pari viikkoa maata rannalla ja lenkkeillä ilman miestä ja lasta.
Teen ihmissuhdetyötä ja kaipaan välillä omaa aikaa. Ymmärrän kyllä näitä marttyyriäitejä, jotka naama kireänä on rannoilla kesällä lastan kanssa ja katsoo kateellisena minua kun saan olla yksin. He eivät uskalla viedä lapsia hoitoon kun pelkäävät, että kruunu himmenee.Lapsi saa viettää 2 viikkoa meidän vanhempien kanssa ja sitten on miehen vuoro viettää 2 viikkoa vain itselleen.
Hyvä systeemi ja toimii.
Vanhemmat sais neljän viikon loman, mutta lapsi vain kaksi viikkoa. Tosi tasa-arvoista. Minä en katso sinua kateellisena rannoilla, sillä yksin en tod. menisikään sinne ;)
Lapset on pieniä niin lyhyen aikaa, etten tajua, miksi vanhempien pitäisi saada lapsistaan lomaa. Siis viikkotolkulla. Tai edes päivätolkulla. Tietenkin joku yksittäinen päivä voi olla ihan piristävää ja onkin. Mutta jos on terve ihminen (ei masennusta tai muuta sairautta, joka vaatii lepoa ja yksinoloa), niin EN YMMÄRRÄ!
Minä pidän lapset kotona aina kun vain voidaan. Sairaslomat on eri asia, jos vanhempi on niin sairas, että vaatii toipuakseen lepoa, lapset ovat tietenkin hoidossa. Jos se vain on mahdollista järjellisesti hoitaa.
Minun omat vanhempani jo aikanaan järjestivät työnsä niin, ettei lasten tarvinnut olla hoidossa oikeastaan ollenkaan. en ole ikinä ollut päiväkodissa tai pph:lla. Kerhossa olen käynyt, se sattui siten, että vanhempani pystyivät sumplimaan työssäkäyntinsä niin, ettei lapsen tarvinnut mennä hoitoon. Pienempien kohdalla asiat on sumplittu taas eri tavalla. Ja äitini on aloittanut työn, kun minä olin viis kuukautta...
Omat lapset ovat kotona myös kaikki meidän lomat. Jos tarvitsen joskus omaa aikaa omalla lomallani, järjestän sen niin, että lapsillakin on silloin joku mukava vahti. Esim. mummo. Tai pääsevät reissuun toiseen mummolaan tai kummille. Näitä on ehkä kerran vuoteen, eli ei kovin tiheään sittenkään.
Minä myönnän, että minusta on ihana olla kotona yksin. JOskus kun mies on lasten kanssa reissussa, nautin siitä, että KOKO talo on minun. Ei ketään muuta tulossa vielä aikoihin huomiotani jakamaan.
Mutta se on tasan varmaa, että meidän lapset ei astu jalallaankaan päivähoitoon, kun meillä on loma (oli se loma sitten vuosiloma tai ylityövapaa tms.).
en voi käsittää, että tehdään lapsia ja ollaan itse lomalla ja lapset hoidossa. Kyllä lapsikin tarvitsee lomaa päiväkodista samalla lailla kuin aikuinen töistä. Älkääkä alkako paasaamaan vanhempien väsymyksestä ym. En ymmärrä muutenkaan, jos vauva on äidin kanssa kotona ja isompi TÄYDET päivät hoidossa. Muutaman kerhotunnin tajuan, et saavat seuraa. Joskus kun itse olen tosi väsynyt, olen miettinyt, et olispa helppoa viedä lapset hoitoon ja olla päivät yksin ja tehdä mitä lystää. Mutta, ei hitto soikoon: Jos tekee lapsia, täytyy sitten antaa niille aikaa, ne ovat niin vähän aikaa pieniä!
Mutta eihän sitä voi, lapset pitäisi ottaa huostaan jos sellaista edes kehtaa miettiä. Hyi!!
aikaisemmin jokaisella paremmalla perheellä oli lastenhoitajia, nykyään permmissa perheissä äiti käy toissä sekä hoitaa lapsia.
Aikaisemmin oli helpompaa, sitä ei odotettu että nainen tekisi kaiken.
Nykyään meidän kaikkien pitää olla superihmisiä. Varsinkin kun lehmiä ei tarvitse joka päivä lypsätä jne jne
Loman ansiosta työntekijä (tai opiskelija) voi viettää aikaa perheensä kanssa. En ole koskaan tarvinnut tai halunnut lomaa lapsistani. Olen kyllä viettänyt joskus viikonloppuja kahdestaan mieheni kanssa, mutta syy ja näkökulma on kyllä ollut aivan toinen.
2 naapurin eukkoa tekee noin. Pitkiä vapaita useita päiviä ollaan kotosalla ja lapset kiikutetaan hoitoon. 2-3-vuotiaat
se kuuluisi sulle miten hän lomansa viettää!
Mahdanko olla outo kun en vaan ymmärrä seinän takana asuvaa äitiä joka on toista viikkoa lomalla samalla kun reilu yks vee on päiväkodissa.
Ensin valitti kun joutuu laittamaan niin aikasin päiväkotiin ja nyt ei vaivaudu lomalla ottamaan hoidosta.Kivahan se tietty on käydä shoppailemassa ja lenkillä kun ei oo pikkuinen sotkemassa lomakuvioita.Isommat kun ovat jo koulussa.
Silti en vaan voi ymmärtää tollasta itsekkyyttä.
missä/miten naapuri lomansa viettää? Olet vaan kateellinen, sitähän se suurimmaksi osaksi on.
Vaikkakin, jos itse olisin lomalla viikkoja laittaisin lapsen/lapset ehkä vaan osahoitoon. Mutta emmehän me tiedä toisen kuvioita, työ raskautta, työn vaativuutta jne. - emmehän...! Ai niin mutta mehän kyllä yleensä tiedämme toisten asiat omia paremmin!
naapuri, joka teki näin. Hänellä alkoi kesäloma mutta miehensä oli vielä töissä. He pitivät eriaikaa lomansa jotta lapsen ei tarvitsisi olla niin paljoa kesällä hoidossa. Ihmettelin (ja ehkä itsekseni jopa arvostelin) tätä äitiä kun lapsi olikin hoidossa ja äiti kotona.
Myöhemmin sitten selvisi syy, että oli ollut alkuraskauden pahoinvointi niin paha, että ei ollut jaksanut mitään muuta kuin maata. Ja mainittakoon, että lapsi ei sentään koko äidin kesälomaa ollut hoidossa vaan peri ensimmäistä viikkoa. Joten itselläni kyllä alkoi posket punottamaan omista ajatuksista kun heti itsekseni "tuomitsin" äidin, tietämättä asiasta yhtään mitään.
No mutta tämä nyt oli vaan mun esimerkki, niitähän löytyy varmasti jotka vievät hoitoon ilman syytäkin lomalla mutta tämä oli se toisenlainen tapaus.
Tarviihan äitikin joskus lomaa Mutta eihän sitä voi, lapset pitäisi ottaa huostaan jos sellaista edes kehtaa miettiä. Hyi!!
Vai oletteko käyneet kysymässä? Jos ette, niin suosittelen pitämään turvat tukossa, kun ette mitään tiedä.
Jos ei ole esim. sisaruksia eikä pihassa leikkikavereita, voi yksin touhuilu olla lapsenkin kannalta aika pitkäveteistä. Juuri siitä syystä olen pitänyt lapseni aina kesäkuun loppuun hoidossa vaikka opettajana kesäkeskeytys töistä alkaakin touko-kesäkuun vaihteessa. Näin ehdin siivota työhuoneeni kotona, kodin ja tehdä muut rästit kotona ja mökillä pois yksinäisyydestä ja vapaudesta nauttien, tehdä varsinaiset lomakuukauden suunnitelmat sekä rentoutua itsekin. Sitten kun heinäkuu ja siten miehen ja lapsen lomakuu koittaa, saamme nauttia täysin rinnoin kun äitikään ei enää makaa reporankana, vaan jaksaa järjestää virikkeitä jne. sekä yhteistä lomapuuhaa. Lapsi ehtii olla kuitenkin pois hoidosta puolitoista kuukautta sekä lokakuussa viikon syysloman ajan sekä jouluna tulee ihan ok breikki hoitorutiineihin plus tietysti hiihtoloma ja pääsiäinen, eli taukoa hoidosta tulee vuodessa 9-10 vkon verran kuitenkin ja perheemme pitää muutamia kertoja vuodessa (ehkä 6-9) myös pidennettyjä vkonloppuja kaupunkilomailun merkeissä, jolloin hoitoviikko jää lyhyemmäksi. Niin ja ajatelkaas että ehkä 3-4 kertaa vuodessa teemme noita viikonloppureissuja kahden mieheni kanssa, jolloin lapsi on hoidossa pidennetyn viikonlopun kokonaan, vaikka ei tietenkään tarhassa muuta kuin pe ja ma, mutta ulkopuolisella hoitajalla kuitenkin la ja su.
Miksi näin ei saisi tehdä? Jos on lapsia, niin miksi ei saisi järjestää vapaa-aikaa myös ihan itselleen? Liikaa hoidossa olemisen takiako? Vai siksi että se kuormittaa kunnan resursseja? Vai siksi että jos on lapsen hankkinut niin muuta elämääkö ei saisi olla? Miksei elämästä saisi tehdä sellaista että siitä voi nauttia? Pitäisikö lapsen saatuaan olla kuin pallo jalassa ja lopettaa kaikki oma elämä ja oma aika, parisuhteesta ja omien kavereiden kanssa vietetystä ajasta puhumattakaan. Sellaisessahan katkeroituu ja tulee ihan marttyyriksi.
Perheessämme kaikkien tarpeet on pyritty huomioimaan ja koemme että olemme siinä onnistuneet. Onko se väärin vai kateusko tämänkin avauksen takana taas kerran on?
Mistä ap tietää naapurinsa kokonaistilanteen?
No eihän siitä olekaan kysymys, etteikö olisi helpompaa ja kivempaa shoppailla ja lenkkeillä ilman lasta.Nimenomaan on ja siksi se onkin
ITSEKÄSTÄ pitää lapsi hoidossa kun itse lomailee.
Eikö tällaiset ihmiset rakasta lastaan kun eivät halua olla lapsen kanssa?!Työssä-lapsi hoidossa, lomalla-lapsi hoidossa!!Ei vaan voi käsittää.Lapsen kanssa vietetään muutama vaivainen tunti päivän päätteeksi!No kukin tavallaan..