Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tammikuun tähdet viikkoon 44 :)

26.10.2009 |

Hellou kaikille!

Sikainfluenssapohdinnat täällä käy kuumana, koska huomenna minun pitäisi ottaa rokotus. Tällä hetkellä olen rokottamisen kannalla.

Vointi nyt ollut ihan suht. hyvä. Turvotusta alkaa olla ihan selvästi jaloissa ja sormissa. Neuvolassakin sen kyllä painon äkillisestä noususta huomasi. Onneksi verenpaineet hyvät. Yöt aika rikkinäisiä, koska juomassa ja vessassa saa ravata yhtenään. Magnesium auttoi pahimpiin suonenvetoihin, mutta edelleen herään öisin tunteeseen, että suonenveto alkaa ihan kohta. Nilkan pyörittely ja pohkeen hierominen onneksi auttaa. Paine alapäässä välillä melkoinen, koska meidän poitsu tykkää köllötellä poikittain tuolla masussa. Potkuja tulee edelleen nivusiin.

Töissä ajattelin sen kolmisen viikkoa vielä olla ja jäädä sitten pois.

Kertokaahan kuulumisia ja ollaan aktiivisia!

Minsku rv 26 + 4

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin hieman pohdiskellaan tuon sikainfluenssa rokotteen kanssa, mutta olen nyt 80& sitä mieltä että en aio rokotetta ottaa. Mutta edelleenkin seuraava neuvola on vasta 11.11 että silloin varmaankin kertovat koska täällä aiotaan sitten rokottaa.

Sognatorelle: todella kurjaa että reissuun et päässyt, mutta vauvan terveys tietysti etusijalla. Sitten lähdette yhdessä pikkuisen kanssa:)

Täällä on kyllä jo joulunviettoa mietitty ja juuri tilasinkin ellokselta uudet jouluverhot. Nyt vain hirveästi himoitsen että voisin jo laittaa kaikkia joulukoristeita, olen hirveä jouluhirmu!:) Mies vain on sitä mieltä että täytyy odottaa joulukuuhun:( Joulu itsessään vietetään tässä uudessa kodissamme ja minun vanhemmat tulevat tänne myös. Miehen vanhemmilla vietettiin viime joulu niin nyt on vähän niin kuin minun vanhempien vuoro:)

Muuten ei mitään ihmeempiä, yöt nukun jotenkin kauhean levottomasti ja heräilen jatkuvasti. Johtunee varmaankin siitä että enää ei pysty oikein nukkumaan kuin selälleen ja inhoan selälleen nukkumista! Mutta muuten kaikki hyvin, pikkuinen ilmoittelee itsestään mukavin väliajoin ja mieskin on saanut tuntea jo liikkeet ihan kiitettävästi.

Itseäni vain harmittaa että enää ei ole tarjolla kunnalliselta puolelta ultraa, en millään malttaisi odottaa sitten kun vauva syntyy että näen hänet seuraavan kerran. Yksityiselle jos menee ultraan niin maksaa sitten sen 100 euroa..

No, kaipa tämä tästä..nopeastihan se tammikuu tulee..

Supu3 28+1

Vierailija
2/24 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan vaikka ei oel tullut kirjoiteltua pitkään aikaan.

Possurokotetta en aio edelleenkään ottaa, en ole ikinä ottanut influenssarokotettakaan enkä ole sitä sairastanutkaan.

Joulua olen pikkuhiljaa valmistellut, lahjoja ostanut ja joulukortteja tehnyt. Vielä olis kyllä kortteja tehtäväksi kun pystyn vaan muutaman päivässä tekemään.

Tuli mieleeni, että te joilla on ollut/on supistuksia miltä ne teistä tuntuvat. Puhuin kaverini kanssa ja meillä on ainakin niin erilaisia tuntemuksia supistuksista niin heräs mielenkiinto. Miten siis kuvailisitte oman supistuksenne? Missä tuntuu kovimmin?

Mulla supistus tuntuu siltä kuin olisi ohut lanka kohdunsuulla ja sitä joku kiristäisi. Vatsa kovettuu hetkeksi.

Muukalainen on kovin liikkuvainen masussa mutta nyt on tainnut ymmärtää, että siellä kuuluu olla pää alaspäin eikä poikittain. Potkun on ainakin suurimmaksi osaksi jo tänne ylävatsaan.

Ultraan mennään yksityiselle käymään parin viikon päästä. En millään malttanut olla synnytykseen asti näkemättä. Ja näkeehän siinä sitten samalla varmistuksen siihen asentoonkin.

Vauva-10 ja Muukalainen 27+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/24 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa pohdiskellut tuota possunuharokotetta, enkä myöskään taida sitä ottaa...

Täälläkin kova joulun odotus ja tekis mieli ottaa kanssa varaslähtö noihin joulujuttuihin:)

Huomenna taas lääkäriin ja katsotaan taas kohdunsuun tilanne, joka oli viime viikolla pehmeää ja kaulaa hävinnyt. Supistuksia tulee kyllä aika napakoita, että en ihmettele yhtään, jos siellä on taas jotain tapahtunut.

Sognatorelle: Sinulla on sama juttu, kun mun äidillä oli... Ottivat siään sitten viikolle 36 asti ja sitten päästi kotia--seurauksena heti seuraavana yönä synnyttämään:) Eli koita ottaa rauhassa:D

sokerilukemat ovat olleet ihan ok. Huomenna n se päivä, jolloin pitää ottaa lukemat ennen ruokaa ja tunti ruuan jälkeen. Ensi viikon to sitten hyvinkäälle äitipolille kuuntelemaan tuomio, miten edetään tämän raskaus diabeteksen kanssa. En osannut kuvitellakkaan, kuin vaikeaa on edes käydä kaupassa ja m iettiä mitä saa syödä ja mitä ei... Ja kaikki hyvä pitää jättää pois:( Mitenköhän jouluherkkujen kanssa käy???

Tuntuu, että vauva on jo jättiläinen ja issias ja muutenkin huono olo vaivaa koko ajan... Yöllä puutuu lonkat/jalat... Oon ihan invaliidi varmaan lopussa:)

Pari kk vielä ja sitten alkaa meidän kuu... Aika on menny kyl nopee...

Ajattelin mennä sitten 3 viikon päästä tutustumaan sinne hyvinkään synnärille...Tuleeko muita???? Laitetaan kukat rinnuksille:D

Niin ja vauva 10:lle supistukset tuntuvat minulla vaan tuolla alavatsalla ja nousee ylöspäin ja säteilee alaselkään... Maha kovettuu... Äitini sanoi, että sitä aina poltti akaselästä... Kumma miten ihmisillä tuntuu ne erilaisilta:)

Odotuksia:)

ciira 28+4

Vierailija
4/24 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteekös kaikilla oma mies mukaan synnytykseen? Minä kun ajattelin ottaa siskoni sinne mukaan. Tuntuu että siitä minulle enemmän hyötyä kun tosta ukosta. Sisko siis on terveydenhoitaja/sairaanhoitaja ja töissä Hyvinkään sairaalassa.

Supu: Mulle ainakin neuvolatäti sanoi että selällään ei saisi nukkua, eikä muutenkaan oleilla pitkiä aikoja kun sikiö painaa jotain isoa verisuonta. Kyljellään vain pitäis pyrkiä olemaan tai sitten sohvalle puoli-istuvaan asentoon.

Tänään vihdoinkin sain äitiyspakkauksen. Olin ehkä hieman pettynyt, kun haalari oli valmiiksi jotenkin likaisen näköinen.

Ciira: Mä meen 16.11. tutustumaan synnäriin. Mahdollisesti siis sama päivä kyseessä?

Olenko todellakin ainoa joka meinaa ottaa sikaflunssa-rokotteen? Kun mä ajatten sen asian niin päin että se rokote suojaa syntyvän vauvan myös. En kestäisi ajatusta että vauva menehtyy sikainfluenssaan synnyttyään kun en ole luottanut ammattilaisiin ja ottanut rokotetta.

Ostettiin pinnasänkykin ja pakkohan se oli kasata heti! Enää turvakaukalo ja hoitopöytä. Sitten on kaikki hommattu.

Jaksamisia kaikille kasvavien masujen kanssa!

Vierailija
5/24 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan kyllä rokotteen. Olen sairaanhoitaja ja meillä rokotetaan huomenna. Meillä lääkäri perusteli niin hyvin miksi raskaana ollessa rokote kannattaa ottaa suurentuneen komplikaatioriskin vuoksi. Vatsa painaa palleaa ylöspäin ja keuhkojen alaosat jäävät " puristuksiin ". Tästä seuraa se, että keuhkotuuletusta ei siellä tapahdu ja bakteereilla on oivallinen paikka kasvaa. Ja näin joulun alla on mahdoton vältellä ihmisruuhkia. Ja saahan se syntymätö vauvakin sitten suojan.

Minsku

Vierailija
6/24 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, siinähän uusimmat kuulumiset olikin;) neuvolalääkärissä teki sisätutkimuksen ja kohdunkaula penhmennyt, ultrassa huomas että lapsivettä on niukasti joten n. 4viikon sisään uusi ultraus toisella paikkakunnalla missä paremmat laitteet. mitat muuten ok paitsi pää oli hieman isompi kuin "tavallisesti" mutta ei luultavasti tarkoita mitään..painoa oli n. 1100g :) Ja sukupuolikin vaihtui 100%varmasta pojasta tyttöön! Nyt on pää ihan pyörällä kaikesta :D

Mmamma 28+2

Vierailija
7/24 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen tänään ottamaan rokotuksen! Punnittu hyvät ja huonot puolet, ja luotan alan ammattilaisten tekemiin valintoihin sen ottamisen puolesta...toki huomioinut kaikki negatiivisetkin asiat, mutta tuntuu että ne on ollut aika yksittäisiä mielipiteitä sieltä sun täältä. Kai tässä rokottamisessa ja sen jättämisessä on molemmissa hyvät ja huonot puolet!! Itsellä vaikutti kuitenkin paljon se, että lasten koulussa on todettu ensimmäinen tapaus ja äkkiäkö se sieltä leviää. Myös se ettei vauvaa voi rokottaa alle 6 kk ja varmasti ihan pienelle kova tauti.

Eilen kävin äippäpolilla tarkistuksessa...kohdunkaula edelleen hieman pehmeä ja alasuu auki, mutta ylä(sisä)suu kiinni eikä paine vaikuta siihen. Vauvalla kaikki hyvin :) Lääkäri epäili että näillä viikoilla kun tilanne tuo, pitäisi aika hyvin mennä melko pitkälle. Varoitteli kuitenkin lähtemästä pidemmälle sairaalasta tai juomaan kahvia/käymään suihkussa jos vähääkään supistukset muuttuu! Takana 2 syöksysynnytystä, kuopus meni samoilla linjoilla ja alusta loppuun synnytys reilu puoli tuntia...

eilen sain päätökset äitiysrahoista ja tiedon että pakkaus tulee 2 vkon sisällä :)

Mmamma, toivottavasti meidän varma poika pysyy poikana, kun vaatteet aika pitkälti vaal.sinisiä :) Noh, onneksi väriä pystyy pitämään myös tytöllä, mutta olen ostamassa vaaleansinistä tapettia myös vauvan huoneeseen, ja tytölle kyllä haluaisin vaikka vaaleanpunaista... Meillä rakenneultrassa sekä äippäpolilla 3 vkoa sitten molemmissa mainittiin tulokkaan olevan poika...

Väiski 27+

Vierailija
8/24 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aamulla normaalilla neuvola-lääkärikäynnillä ja nyt sitten saikulla ainakin viikon... Sain kiireellisen lähetteen äitiyspolille, kohdunkaula lyhentynyt kahteen senttiin ja kohdunsuu pehmennyt jonkin verran :O Itkuhan siinä pääsi, vaikka lääkäri sanoi ettei nyt hirveä hätä ole, vaan otetaan varman päälle. Soittelevat nyt sitten mulle Hyvinkäältä että koska pääsen ultraan katsottavaksi, jatkosta päätetään sitten sen perusteella. Jouduin keräilemään itseäni kyllä aika pitkään neuvolan parkkikisella enne kuin lähdin käymään töissä, piti mennä raapustamaan ohjeita sijaiselle viikoksi.

Mullahan on noita supisteluja ollut jo rviikolta 19, oon niistä aina neuvolassa sanonut mutta ovat kuitanneet ne ihan normaalina. No, toivotaan että Fabio ei ole vielä maalle hinkumassa vaan pysyy mun rakkaana vesinokkaeläimenä ens vuoden puolelle asti. Muuten oli kaikki hyvin, hb noussut 136:en ja verenpaine hyvä, painoa oli tullut 600g viikossa eli nyt yhteensä kolimisen kiloa. Kohdunpohjan korkeus oli keski- ja yläkäyrän välissä eli 27cm.

Tuntuu että vauva olis kääntynyt pää alaspäin kun potkuja tulee ylös keuhkoihin ja kylkiluihin (ei ehkä ihan tarkinta fysiologiaa), joten voihan olla että pää painaa alhaalla ja aiheuttaa siksi vähän ongelmia. Sikäli ihan kiva päästä ultraan että näkee, toivottavasti ei ole samanlaista ronkkimista muuten kuin tänään, oli nimittäin aika tuskaa...

Niin ja liikuntakielto -ainakin väliaikainen- pamahti myös, ei siis lenkille, äippäjumppaan tai painavien juttujen nostelua. Ei sillä että nyt olisin kauheasti tähänkään asti bodaillut, mutta jumppa ja kävelylenkit nyt vähän harmittavat. Ja mitenköhän mä selviän mun liikkatunneista...? Jotenkin kai, pitää muistaa vaan ottaa iisisti, sitä kun on korvaamaton vain yhdessä asiassa.

Johan oli omaa napaa kerrakseen, katsotaanpa mitä muuta piti sanoa...

Väiski: samoilla linjoilla rokotuksen suhteen, mäkin menen ens viikolla piikille. Paljonko sulla oli kohdunkaulaa jäljellä? Voitko vielä vähän tarkemmin kertoa tosta äippäpolin ultrasta muutenkin, eli miten ja mitä tutkivat? Kiinnostaa ja vähän jännittääkin että mitä siellä tehdään...

Mmamma: oho, onneksi olkoon nyt sitten tytöstä! Näitä aina välillä kuulee, varmaan vähän suunnitelmat muuttuu vaate- ja sisustuspoliittisesti :) Hienot mitat tylleröllä jo, ihan menee oppikirjan mukaan! Saas nähdä miten meidän satavarman poika-diagnoosin kanssa käy...

Sande ja Ciira: mäkin olen näillä näkymin menossa tutustumiskäynnille 16.11., ajattelin että meen ajoissa jos tämä kaveri nyt on hätähousu... Sovitaan lähempänä joku koodi-pukeutuminen :D

Vauva10: mulla menee supistaessa vatsa ihan kovaksi palloksi, tuntuu kireältä ja epämiellyttävältä mutta ei varsinaisesti satu. Tätä kestää yleensä noin puoli minuuttia, kunnes menee ohi. kovimmin tuntuu alavatsassa.

Supu3:mä olen kanssa ihan joulu-pöpi, musta joulu on paras vuodenaika ;D Saa nähdä mihin mittakaavoihin se tänä vuonna yltää, kun on aikaa valmistella enemmän kuin ennen... Mitäpä sitä muutakaan äitiyslomalla tekisi! Mulla on kanssa yöt menneet vähän pipariksi, heräilen tosi monta kertaa ja aamuyöstä on pakko käydä veskissä. Ihmeen hyvin sitä silti päivisin jaksaa, ei voi kuin kummastella hormonien vaikutusta.

Megaviestiterkuin Jennuli 28+2

Vierailija
9/24 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Yritä olla jännittämättä tuota äippäpolin käyntiä. Siellä on hyviä ammattilaisia jotka osaavat hommansa, hellävaraisesti!

Mulla ekalla kerralla polilla lääkäri katsoi ensin vauvan ultralla (myös 4D :), sitten pikaisesti koitti käsin kohdunsuun tilanteen ja sen jälkeen ultralla varmisti mitat, aukeamisen ja mahdollisen reagoinnin paineeseen eli painoi masua ylhäältä.

Tiistain käynnillä teki samat jutut mutta jätti sen 4D ultran pois, arvaa harmittiko :)

Meillä ei ainakaan pahemmin sisätutkimuksessa jäänyt räpeltämään, koska ekalla kerralla sanoi ettei halua liikaa ärsyttää kohdunkaulan/suun tilannetta. Ultrahan on aivan huoleton.

Yritä vaan luottaa lääkäreihin. Mulla oli kuopuksen kanssa sama juttu, jäin saikulle loppuun asti noin puolesta välistä, ja kun piti vain huolen riittävästä levosta, vältti nostelua jne niin meni viikoille 37 asti ennenkuin syntyi - vauhdikkaasti kylläkin kun paikat kypsyneet jo pitkään.

Vierailija
10/24 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas takana ilkeä yö kun suonenveto iske:( Edellisenä yönä se oli toisessa jalassa ja nyt toisessa vaikka olen syönyt magnesiumia ja venytellyt pohkeita niin ei näytä auttavan. Alan olemaan hieman epätoivoinen noiden kanssa ja aina iltaisin miettii että taaskohan sitä yöllä herää sellaiseen.

Itse olen myös miettinyt tuota Hyvinkään Sairaalan tutustumiskäyntiä. Pitääkö sinne ilmoittautua? Tuo 16.11. kuulostaisi hyvältä jos kerran täältä on useampikin tulossa silloin.

Minä olen nyt ihan pyörällä tuosta sikainfluenssa rokotteesta että ottaako vai ei. Tuo minuakin askarruttaa että pikkuinen ei sitten saa rokotetta kuin vasta 6 kuukauden ikäisenä ja jos tauti on silloin pahimmillaan niin miten sitten suojata pikkuinen. Olen ehkä hieman kallistumassa rokotteen puoleen, mutta onneksi minulla on vielä miettimis aikaa 12.11 saakka kun kunnansivuilla luki että vasta silloin täällä ruvetaan rokottamaan. Te ketkä olette rokotteen ottaneet niin viitsisittekö kertoa onko rokotteesta tullut jotain sivuvaikutuksia?

Sande87: Kääk, minä menen aina nukkumaan selälleen, en osaa edes kyljellään nukkua! Neuvolassa ei minulle mitään tuollaisesta nukkumisesta ole sanottu. Täytyy yrittää ruveta iltaisin menemään kyljelleen.

Meillä mies tulee mukaan synnytykseen ja hän inhoaa sairaaloita. Tulee kuulemma huono olo kun näkee sen paikan ja haistaa sen hajun. Mietinkin että jos ottaisin myös äitini sinne turvaksi jos vaikka mies pyörtyy:D

Supu3 28+4

Vierailija
11/24 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti vähän mieli rauhoittui kun tietää mitä siellä oikein tehdään. Se lääkäri joka lähetteen laittoi ei kertonut mitään, taisi olla vähän kauhuissaan kun mä kyynelehdin... ;) Mulla siis takana yks keskenmeno ja olen siksi myös tota supistelua hermoillut, sitten kun kuuli mikä tilanne on niin vähän repes... No juu, täytyy vaan ottaa tosi iisisti nyt, vaikka en ole mielestäni tähänkään asti kauheasti rehkinyt. Tuon lääkärin tutkimuksessa tosiaan oli aika kamalaa, kun mulla on muutenkin olleet paikat useamman viikon tosi aran tuntuiset, ja sitten se vielä tonki pitkän kaavan mukaan. Mut jee, että ehkä nään vaavin 4d-ultrassa! Oikein mainiota! Pitäisköhän ottaa sellainen oma dvd-levy mukaan...? Toi luottamus puoli on Hyvinkäälle kyllä ihan kunnossa, oma terkka ja vaihtuvat, nuoret neuvolalääkärit mua ovat lähinnä pohdituttaneet, kun eivät ainakaan voi kokemuksen syvällä rintaäänellä mulle mitään kertoa. Mutta kiitos tosi paljon kun vastasit näin pian :)

Supu3: Ei tarvii ilmoittautua tutustumiskäynnille. Ootko jo käynyt Hyvinkään sairaalan sivuilla lukemassa sen synnytysvalmennus-osion? Se pitäis opiskella ennen sinne menoa. Siellä on myös ohje just millä viikoilla tullaan tutustumiskäynnille ja muita käytännön ohjeita, suosittelen.

sohvanpohjalta Jennuli 28+3

Vierailija
12/24 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi järkytys että voi masu tulla kipeäksi. Pari päivää sitten kävin hevosille ostamassa rehuja ja myyjänä olikin vanha täti, joka ei voinut kantaa niitä säkkejä. No jouduin sitten itse kantamaan 3x30kg säkkiä autoon. Ei se silloin tuntunut missään, mutta nyt pari päivää on masu ollut todella kipeä. Supistelee aika useasti. Vaavi kyllä liikkuu kuten ennen, niin en ole huolissani. Taitaa nyt jäädä noi säkin kantamiset muille.

Eilen sängyssä lueskelin äitiyspakkausen mukana tullutta imetysopasta. Vaavi päätti sitten aloittaa kunnolla liikkumisen, koko maha heilui ja hyllyi. Siinä tuli äipälle niin tyytyväinen olo, ettei sitten väsyttänyt enää tippaakkaan :)

Jennuli: Mun piti viime lääkärikäynnillä mennä lääkärille, josta terveydenhoitaja ei tiennyt mitään (mies, nainen, puhuuko kunnolla suomea, ei tiennyt edes onko tutkinut ennen raskaana olevia). Olivat siis saaneet neuvolaan extra-lääkärin sille päivälle. Aamulla sitten kuulin että ei ole todellakaan tutkinut yhtään raskaana olevaa. Minä tietenkin kieltäydyin olemasta se ensimmäinen. Noh, onneksi sitten terveyskeskuksen puolelta mun väestövastuulääkäri suostui tutkimaan mut kahvitauollaan. Olen sitä mieltä että asiantuntevaa ja luotettavaa hoitoa täytyy saada! Neuvolatäti jää parin vuoden sisällä eläkkeelle, niin häneen on ainakin luottamus kohdillaan. On ollut viimeiset 18 vuotta Jokelan terveyskeskuksen neuvolassa töissä.

Keksittiin "tekonimi" vaaville. Hän on nyt Sara. Jos syntyy poika, niin voi nopeasti muuttaa Maraksi.

Sande87 ja Sara 28+0

Vierailija
13/24 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vieläkään oo toipunut tiistain neuvolalääkäristä ja oonkin nyt miettiny pitäiskö soittaa neuvolaan että jos saisin nopeasti ajan sinne äitiyspolille ultraukseen...kauhee stressi iski siitä lapsiveden vähyydestä ja nyt olen peloissani että lapsi syntyy liian aikaisin:/ Eilen tuntui supistuksia ja samalla vihloi..mutta ei kuitenkaan älyttömän kipeästi..mitenköhän kipeesti supistusten pitäis tuntua että lääkärille soittaisi? Vauva tuntuu ihan tuossa mahan pinnalla ja nyt osaan jo itsekin erottaa missä on jalka, peppu, selkäranka...

En osaa kuvitella että nyt olisikin tyttö tulossa :D Ehkä se lääkäri katsoi väärin, haluan kysyä vielä kolmannen kerran sukupuolta.. Onneksi en ehtinyt kuin muutaman bodyn & housut ostaa pojalle, jos nyt tyttö onkin. Tytön vaatteita meillä onkin paljon esikoiselta:)

Mmamma 28+5

Vierailija
14/24 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supu : kuulostaa tutuilta nuo suonenvedot. Ovat aivan kamalia! Itseäni auttaa magnesiumin lisäksi riittävä juominen ja villasukat. Silti monesti yöllä herään tunteeseen, että kohta se alkaa. Silloin vain pyörittelen varovasti nilkkaa ja hieron pohjetta.

Minä otin si-rokotteen keskiviikkona. Illalla olin pahoinvoiva, en kuitenkaan oksentanut, ja käsivarsi tuli araksi. Eipä muuta. Meidän kirurgi ( myös raskaana ) otti rokotteen ja joutui seuraavana päivänä kesken leikkauksen lähtemään pois salista oksentamaan. Pahoinvointia tullut muutamalle muullekin.

Ole Jennuli rauhallisin mielin. Äippäpolilla kyllä tietävät mitä tekevät. Ikävää, että jouduit kunnon räpelö-lääkärin vastaanotolle.

Jostainsyystä tänään supistelee täälläkin aika napakasti. Samoin sormet on ihan turvoksissa ( sormukset ei mene todellakaan käteen ). Tänään on vapaapäivä, mutta viikonloppu olisikin töitä. Olen ajatellut sinnitellä töissä vielä pari viikkoa. Minulla on opiskelija ohjattavana ja haluaisin olla hänen kanssaan loppuun saakka. Sitten kyllä jo luovutan.

Tällaisia mietteitä tällä erää.

Minsku

Vierailija
15/24 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu siis, vaikkei se näin sairiksella juuri sen erikoisemmalta tunnukaan...

Minsku: Kiitti :) Mulla kans siis tiistaina toi rokotus edessä, mun yrjöilyhistorialla ei pienet pahoinvoinnit enää paljoa paina - ainakin näin luulisin. Mutta tosta en ollut kuullutkaan, vaan kuumeesta ja särystä pistopaikassa. No, katsotaan miten mulla käy. Ja ilmeisesti pahoinvointi meni sulla kuitenkin illassa ohi?

Mmamma: meitähän onkin monta supistelijaa ja hätähousun kantajaa täällä... Mulle sanottiin sillon kun supisteluista sanoin että näytille jos tekee kipeetä - siitä miten kipeetä ei puhuttu. Mutta kyllä mä varmaan sinuna soittaisin ja pyytäisin lähetteen, neljä viikkoa on kuitenkin aika pitkä aika odotella. Todennäköisesti kaikki on hyvin, mutta sitten se olis tieto eikä vaan arvelu :) Tsemppihali!

Sande: no voi elämä, en yhtään ihmettele mahakipuja... Senkin hullu voimanainen, oisit nyt pyytänyt vaikka kärryt ja kimpassa sen mummon kanssa nostaneet :O Hankalaa kyllä jos on tollanen myymälä eikä myyjä pysytykään hoitamaan autoon kantamista. Ei ihan oikein mun mielestä. Tooivottavasti mahakipuilut menee pian ohi eikä supistelutkaan tosta pahene, sä et kanssa kuulosta ihmiseltä jolle vuodelepo kovis hyvin psyykkeelle ;)

(.) Täällä sitä siis pötkötellään kotona, tiistaina ultraan ä.polille. Mies bongasi mun alamasusta sarjan raskausarpia, luuli että mulla on joku allergiareaktio siellä XD En niitä itse näe kuin peilistä, ovat juuri sopivasti piiloutuneet.

Mukavaa viikonloppua tähdille toivotellen

Jennuli 28+4

Vierailija
16/24 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli äippäpakkaus ja haettiin se miehen kanssa nyt illalla. Mä olen tyytyväinen sisältöön ja väreihin. Kestovaipoille ei meillä ole käyttöä muttta pnneks kaveripiirissä on niiden käyttäjä niin menee hyötykäyttöön.

Sellasta ajattelin kysellä, laitatteko vauvan sänkyyn muovitettua froteeta patjan ja lakanan väliin (pissa/pulautusvahingoille) vai jätättekö pois? Äippäpakkuksessakin sellainen frotee oli.

Täällä on tänään saatu saikkua sitten äippäloman alkuun asti. Nyt saa voinnin mukaan alkaa rakentamaan pesää oikein urakalla.

Vierailija
17/24 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten soittanut lääkäriin vaan ajattelin nyt katsoa viikonlopun yli.. Jos supistukset tuntuu niin kovaa että itkettää niin silloin vasta soitan :) Tai en tiedä, en ole kunnon supistuksia aikasemmin kokenut (paitsi jälkisupistuksia mutta ei ne taida olla mitään verrattuna oikeisiin?!?!) Vauva onneksi potkii niin kovaa, että tietää vauvalla kaiken olevan hyvin!

Kyllä laitan sen froteen ensin siihen laatikkoon missä vauva nukkuu aluksi ja sitten sänkyyn.. Ei mene patja pilalle jos puklut/pissat menee sänkyyn. Meillä ainakin esikoinen pulautteli niin älyttömästi että pään alla olevan harson sai joka yö vaihtaa.

Meillä kestovaipat menevät myyntiin, kerran kokeilin ja oli niin sotkuista hommaa etten jaksaisi sitä pesumäärää mikä siitä tulee.

Mmamma 28+6

Vierailija
18/24 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin pitkä aika edellisestä kirjoituksesta, etten millään muista mitä kaikkea pitikään kommentoida...

Supistukset ovat puhuttaneet ainakin. Itse ainakin seurailen supistuksia sillä lailla, että jos ne tulevat säännöllisesti, ja tuntuvat napakoilta, niin olen lähtenyt hakemaan hoitoa. Itselläni kipu tuntuu paitsi alavatsalla, myös lantiossa, ja viimeeksi käydessäni KTG:lle piirtyi supistuksia 3 minuutin välein. Yleensä vihlaisut ym. eivät ole vakavia, liittyvät kohdun kasvuun ja sitä kannattelevien ligamenttien venymiseen. Tuntuvat kyllä inhottavilta. Mutta siis yksittäisistä supistuksista en olisi huolissani, ja usein kannattaa rauhoittaa tahtia jos niitä alkaa tulla usein. Sitten seurailla kaikessa rauhassa, ja jos ne eivät rauhoitu levolla, kannattaa soittaa esim. omalle synnärille. Siellä on aina henkilökuntaa, joka vastaa tällaisiin kysymyksiin! Kartoittavat myös samalla raskauden riskitekijät, niin neuvot varmasti yksilöllisiä. Ja jos kätilö ei ole aivan varma, mitä juuri sinun kohdallasi pitäisi tehdä, hän voi kysyä lääkäriltä.

Jennuli: sokerirasitustestistäsi kun kerroit, niin sanoit ettei sinulla ole raskausdiabetestä. Kuitenkin yksikin kohollaan oleva arvo kertoo, että sinulla on ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes (DMWA), johon viittaa myös ohjaus ravitsemusneuvontaan.

Vauva-10: en laita muovitettua froteeta vauvan sänkyyn. Se hiostaa inhottavasti lakanankin alla, käytän sitä lähinnä vaipanvaihtoalustana hoitokassissa. Ajattelin neuloa hahtuvavillasta hengittävän patjasuojan lakanan alle, se pitää sängyn kuivana eikä hiosta.

Supu: suonenvedot on kamalia!! Edellisessä raskaudessa kärsin niistä itsekin, nyt olen jostain syystä selvinnyt ilmankin. Kannattaa kokeilla vedenjuomista, vaikka saattaakin pahentaa akuuttia virtsaamisentarvetta öiseen aikaan... Nestehukka voi olla yksi syy tuohon, kuten Minsku jo kertoikin. Eikun banaania iltapalaksi ja vesilasi yöpöydälle!

SI-rokotetta ei täällä aleta antaa vasta kuin marraskuun puolenvälin tienoilla. Saa nähdä, onko silloin jo sängynpohjalla. Jos en ole, niin varmaan rokotteen otan.

Tuntuu olevan ihmisillä jo kaikenlaista hankittu ja laitettu valmiiksikin vauvaa varten. Itse tässä pähkäilen, että saisinko jossain vaiheessa aikaisiksi pyytää esikoisen vanhat vaatteet säilöpaikasta tänne katsastettaviksi. En ole kovin innokas vauvanvaatteiden ostelija, ja tärkeintä minulle on se, että vaatteet ovat käytännöllisiä. Joten esikoisen vanhat saavat kelvata. Pikkuvauvojen vaatteet eivät kyllä mene miksikään, käyttöikä niillä on niin lyhyt. Muutkin tarvikkeet vielä odottavat jemmoissaan. Saa nähdä, tuleeko pesänrakennusvietti jossain vaiheessa, vai jääkö kaikki miehen harteille... Ei olla vielä vaunuja eikä turvakaukaloakaan hankittu. Pitäisi kai ruveta katselemaan...

Joulu vietetään kotosalla, ja ilman ylimääräisiä hössötyksiä oman perheen parissa. Jos anoppi on tulossa käymään (toivottavasti ei), niin hössötyksen määrä tulee kasvamaan eksponentiaalisesti. Illat alkavat olla niin pimeitä, että houkuttaisi varustaa parveketta jo jouluvaloilla! (Siis ei mitään joulupukki ja reki- juttuja vielä, mutta ihan tavallisia valkoisia pikkuvaloja.) Kynttilä- ja glögikausi on avattu jo voimakkaasti!

Nyt pitäisi kai alkaa tehdä jotain muutakin kuin roikkua täällä netissä. Ulkona on ihana ilma, harmittaa, kun ei saa lähteä lenkille! Ja jos tuolla ei yhtään saa liikkua, niin sinne jäätyy. Jos vaikka rupeaisi pyyhkimään pölyjä, tällä säällä se aina tulee mieleen... Ja se on sellaista mukavan kevyttä kotityötä. Uudet verhotkin voisi silittää ja laittaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

TätiVihreä ja Sätky 28+6

Vierailija
19/24 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, en muistanutkaan laittaa että ottivat uuden paastosokerin viime neuvola-käynnillä ja se oli 4,6 (raja-arvo siis 5). Halusin tuon itse kokeilla uudestaan, kun olin viralliseen kokeeseen mennessä valmistautunut paastoon hölmösti: söin illalla kamalasti kun ajattelin että muuten kuolen nälkään... lihapiirakkaa ja munkkia upposi. Nyt söin sitten mun normaalin iltapalan eli pari leipää, teetä ja jugurtin ja selvisinkin niillä yllättävän hyvin. Jano vain vaivasi, aamulla varsinkin. Neuvolan täti painotti ton ekan testin jälkeen että raskausdiabetesta ei ole, se vaatisi kaksi kohollaan olevaa arvoa, ruokavalio-ohjaus annetaan siksi että sitä ei tulisikaan. Näin siis meillä, en tiedä miten muualla ohjeistetaan? Eikä tän mun "tädin" sanomisiin ole kyllä tähänkään asti kauheasti perustaa, niin että voit olla ihan oikeassakin TätiVihreä...

Täällä myös silityssuunnitelmia tälle päivälle. Aamulla oli vatsa jotenkin kipeä ja kova pitkään, välillä vähän pehmeni. Onneksi tuo meni aika lailla ohi, ajattelin jo että pitää ruveta soittelemaan. En tiedä oliko vauva jotenkin kummassa asennossa, tuliko noin pitkiä supistuksia vai mistä olisi johtunut...

Kurpitsaterveisin Jennuli

Vierailija
20/24 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äippäpolilla keskiviikkona eikä mennyt kuin alle tunti siellä. Paikalla oli 4 ihmistä, josta miehen kanssa molemmat oltiin vähän hämillään. Se mikä tässä nyt veti vähän hiljaiseksi oli se, että ultrassa kohdunkaulaa oli 4 senttiä jäljellä, josta 3 senttiä vielä kunnolla kiinni. Kohdunsuu oli kiinteä eikä pehmeä ja kypsä niinku mun lääkäri oli meinannut. Kohdun ulkosuu kyllä oli sormelle auki mutta kun sillä ei ole mitään merkitystä kun muuten kanavaa on niin hyvästi jäljellä. Ja mikä tässä nyt ikävintä niin äippäpolilta siis sain luvan lähteä reissuun, mutta tietty mun paikka oli jo myyty ja jäin rannalle ruikuttamaan turhan takia! Keskiviikko meni sitten taas niin tunnekuohujen vallassa, että! :(

Ultrassa muuten selvisi myös että istukka oli noussut ja lupa on synnyttää ihan perinteisellä tavalla! Onnistuin myös murtamaan kylkiluuni tällä flunssalla, oon yskinyt niin hirveesti. Alkaa olo jo onneksi helpottamaan..

Sognatore 30+2