Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko SINÄ kertotaulut?

Vierailija
25.10.2009 |

Niin että muistat minkätahansa laskun vastauksen tuosta vaan?

Minä en osaa. Osaan yksittäisiä laskuja, mutta paljon on hukassa. Samoin olen ihan onneton päässälaskuissa.

Sukulaisiani naurattaa tämä tosiasia aivan suunnattomasti. He eivät voi käsittää miten se on mahdollista, miten insinööri on voinut päästä koulunsa läpi kun ei osaa kertotauluja tai laskea päässä. Mulla on laskimia vähän joka lähtöön, niillä pärjää.

Mutta siis kuinka taittuu kertolaskut?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mitä mietin hetken 7x8

Vierailija
22/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen nopea laskemaan ne hatarimmat päässäni kuitenkin.

No, täytyy myöntää, että näiden ekojen työvuosien jälkeen omakin taito on vahvistunut ja ehkä jo parin vuoden päästä osaan nuo hankalimmatkin ulkoa.

T: Ala-asteen ope :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut vahvimpia aineitani, mutta tuo kertotaulu on kyllä iskostunut tuonne koppaan. Menee vieläkin ulkomuistista ihan kivuttomasti. Minäkin opin siis jotain, vaikkakin sitten ulkoluvulla:)

Vierailija
24/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertolaskuja tarvitaan arjessakin, mutta onhan laskimetkin keksitty. Mieheltäni testasin ei osannut seiskan kertotaulua (hih) itse siis osaan. Kokeilkaapas osaako teidän miehet.

Vierailija
25/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joskus jonkun aikaa pitää hetki miettiä/päässä laskea jotain seiskan ja kasin tulosta. Olen muutenkin aika hyvä laskemaan päässä ja tykkään siitä.

Vierailija
26/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mitenkään rimpsuina vaan niiden laskujen tuloksen. Samanlailla toisinpäin eli siis 56:8=7 tai 42:6=7.

Harmittaa kun mieheni osaa myös 11-20 kertotaulun ulkoa, itse en osaa:-/

Vierailija
27/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Luokanope kaipaa kovasti tietoja näistä KERTOLASKULAULUISTA - sävel sanat? Kuka tietää ja taitaa?

T: Opetuskeinojaan laajentava ope

Vierailija
28/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin osaan. Opin ne ala-asteella hetkessä ja nyt ekaluokkalainen kuopuskin osaa jo alle 10 kertotaulut. Joitain kuopus joutuu hetken miettimään, mutta tosi hyvin osaa siihen verraten, ettei kukaan ole niitä hänelle opettanut. Meidän perheessä osaa kaikki kertotaulut :)

Vierailija
29/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Miten Suomen peruskoulu on jo vuosien ajan pärjännyt Pisa-tutkimuksessa, kun ihmiset eivät osaa edes kertotaulua? Ei ihme, ettei mammat osaa opastaa lapsiaan läksyissä - miksi muuten pitääkään - kun omat taidot ovat niin puutteelliset? Tuntuu kummalliselta, että nykymammat tekee mukuloittensa läksyjä. Ei ennen sellaista tapahtunut. Ihan itse paukutettiin kertotaulut sun muut ulkoläksyt päähän. Joskus saatettiin kysyä, joutaisiko jompi kumpi vanhemmista kuulustelemaan, muuta harvinaista se oli.

Muuten: kun kertotaulun kerran oppii kunnolla - opettelee sen itselleen eikä opelle - niin sielä se pysyy päässä lopun ikää ja on aina valmiina käytettäväksi.

Vierailija
30/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kymppiin asti mainiosti, siitä ylöspäin laskusäännöin. Tosin olin aina matikassa hyvä, ja omat opettajani näitä aika paljon jankkasivatkin.

T. Humanisti

Vierailija
31/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2009 klo 19:31"]

Mielipiteeni matematiikan turhuudesta on säilynyt. En ole havainnut matematiikasta mitään hyötyä käytännönelämässä.

Matematiikasta on lähinnä kiusaa kun opiskelee uusiin ammatteihin. Matematiikkaan onkin moni opiskeluni tyssännyt.
[/quote]

Jos osaisit matematiikkaa, siitä olisi sinulle vaikka mitä hyötyä käytännön elämässä. Olisit esimerkiksi pystynyt opiskelemaan eri ammatteihin.

Vierailija
32/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sujuu, 1-10 kertotaulut hyvässä hallussa. Samoin jotkut prosenttilaskut saan laskettua päässä. Mutta plus ja miinuslaskuissa käytän välillä sormia että pysyn laskuissa mukana :D

Vierailija
33/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin. Just jotain 6x7 ja 7x8 laskuja joutuu joskus laskemaan.

Melkeinhän niitä päivittäin tarvii, vapaallakin.

Vierailija
34/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ulkoa. En opetellut niitä koulussa, enkä ymmärrä miksi ne pitäisi opetella... Ajan haaskausta. Osaan toki laskea päässä.

Vierailija
35/35 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2009 klo 21:26"]

Kertolaskuja tarvitaan arjessakin, mutta onhan laskimetkin keksitty. Mieheltäni testasin ei osannut seiskan kertotaulua (hih) itse siis osaan. Kokeilkaapas osaako teidän miehet.

[/quote]

testasin. Kysyin paljonko on 7 x 7. Ei tiennyt.