Osaatko SINÄ kertotaulut?
Niin että muistat minkätahansa laskun vastauksen tuosta vaan?
Minä en osaa. Osaan yksittäisiä laskuja, mutta paljon on hukassa. Samoin olen ihan onneton päässälaskuissa.
Sukulaisiani naurattaa tämä tosiasia aivan suunnattomasti. He eivät voi käsittää miten se on mahdollista, miten insinööri on voinut päästä koulunsa läpi kun ei osaa kertotauluja tai laskea päässä. Mulla on laskimia vähän joka lähtöön, niillä pärjää.
Mutta siis kuinka taittuu kertolaskut?
Kommentit (35)
Loput olen unohtanut. Mielipiteeni matematiikan turhuudesta on säilynyt. En ole havainnut matematiikasta mitään hyötyä käytännönelämässä.
Matematiikasta on lähinnä kiusaa kun opiskelee uusiin ammatteihin. Matematiikkaan onkin moni opiskeluni tyssännyt.
Vihani vain kasvaa tuota tiedettä kohtaan.
ja jokaisen peittoan mennentullen kertotauluissa vaikka aika hyviä ovat lapsetkin.
Totuuden nimissä on sanottava että on tullut harjoiteltuakin lasten kanssa.
Esim. 8 ja 9 ja osa 7:stakin on vähän hatara.
En töissä uskalla laskea melkein mitään päässä, kun olisi niin suuri ongelma jos tekisin virheen. Lasken excelissä melkeinpä kaksi kertaa kahta vaativammat ihan varmuuden vuoksi...
On tullut testattuakin viime vuosina, kun lapset ovat opetelleet ja olen heiltä kysellyt.
Kutosen ja ysin kertotauluihin oon kehittäny oman systeemin, ne menee jotenkin. Muut menee kyllä.
Seiskaa ja kasia mä en koulussa oppinut, vaikka kävin kaikenmaailman tukiopetuksetkin.
Eiköhän tuo ole ihan perustaitoja. Menee tosi paljon aikaa, jos joutuu jokaisen laskun laskemaan jollain omalla systeemillä tai etsimään laskinta.
Nyt 9-v poikani juuri sai palkkion kun toi jokaikisestä kertolaskukokeesta 10:n kotio =)
Eiköhän tuo ole ihan perustaitoja. Menee tosi paljon aikaa, jos joutuu jokaisen laskun laskemaan jollain omalla systeemillä tai etsimään laskinta.
Niitä on tarjolla kotona useita ja työpöydälläni on laskin käden ulottuvilla aina. Ja excel auttaa aina, konehan on auki töissä kaikenaikaa. Kaupassa ongelma tarkeaa kännykällä, jos nyt kaupassa tarvitsisi jotain laskea.
ap, josta on hauska kuulla ettei niitä nyt ihan kaikki muutkaan osaa!
inhosin niitä koulussa, miksi pitäisi opetella ulkoa. Harvoin sitä tarvii yhtäkkiä tietää niin nopeasti mitä on 6 x 7 etteikö sitä ehtisi laskea. Ja L on laajasta matikasta mulla todistuksessa :)
...ja kertotaulut opettelin kyllä ihan peruskouluaikana ennen kuin edes tiesin, mille uratielle lähden.
Kyllä sitä ulkoaopettelua ala-asteella tuli tehtyä ( 80-luvun lopulla) mutta ainakin on kertolaskut hallussa :D
Miksi ne pitäisi osata. Eikö tärkeämpää olisi opettaa miten ne voi laskea jos sitä tietoa kaipaa kuin että tietää että hauki on yhtä kuin kala.
Osaan täydellisesti. Miten ihmeessä joku EI voi osata niin yksinkertaisia ala-asteen asioita?
Kyllä se niin hyvin juntattiin koulussa päähän, että tähän tyhmäänkin päähän tarttui.
Eli 7x7=49 ja 7x8=56
Oli ne vaikeimmat.
Osaan täydellisesti. Miten ihmeessä joku EI voi osata niin yksinkertaisia ala-asteen asioita?
Kai olen niin tyhmä, en tiedä. Tottakai ne ala-asteella piti opetella ulkoa, mutta niinpä vain ovat haihtuneet. Tosin samoin on käynyt kaikille muillekin ulkoaopetelluille rimpsuille.
Ehkä meille opetettiin liikaa asioita ulkoa. Meillä piti osata kertolaskujen lisäksi virsiä, maakuntalaulut ynnä muita "tärkeitä" lauluja ja äidinkielessäkin oli jos jonkunlaista rimpsua opeteltavana.
ap
Kertotaulut tuli osata aikoinaan kun niillä teki jotain eli mentiin kokeita läpi. Nyt ei ole kokeita tai tilanteita jossa kertotauluja pitäisi osata.
opettelen ne joskus ja käyn peruskouluni loppuun. Lupaan että käyn ennen 40 vuottani.
Ala-asteella opetltiin kaheskytluvun alussa kertotaulut jonkun laulun avulla. Kyllä on laulu pysynyt muistissa samaten kertotaulut :)