Hoitsut ja muut, tiesittekö, että teidät voidaan pakottaa hätätyöhön?
"Hätätyö on työtä, johon työnantaja voi määrätä työntekijän ilman työntekijän suostumusta. Työnantaja voi teettää hätätyötä vain, jos ennalta arvaamaton tapahtuma on aiheuttanut tai vakavasti uhkaa aiheuttaa keskeytyksen säännöllisessä toiminnassa tavalla, joka vaarantaa hengen, terveyden tai omaisuuden, eikä työtä voi siirtää myöhemmin suoritettavaksi. Hätätyön teettämisen edellytykset määritellään työaikalain (605/1996) 21 §:ssä.
Hätätyötä teettäessä työnantaja saa pidentää tavanomaista työaikaa siinä määrin kuin ennalta arvaamattoman uhan torjuminen sitä vaatii, kuitenkin enintään kahden viikon ajan. Vuoden 1996 työaikalain perusteluissa täsmennetään, ettei hätätyötä saa käyttää ylityön sijasta."
Kommentit (16)
Tyhmä aloitus. Mitä tällä haetaan?
Tyhmä vastaus.
Kaikki hoitsut ei tiedä tota.
Tällä hetkellä esim Hussissa ei lomia vahvisteta kuin 6 viikkoa eteenpäin. Eli loma voidaan perua pienellä aikataululla. Varaile siinä sitten lomamatkoja tai mökkiä jouluksi. Mikään ei ole varmaa. Ja silti paskaa tulee näillä keskustelupalstoilla niskaan vaikka kuinka.
mutta tiedätkö sinä, ettei siihen määrätä kovin kevein perustein? Ja tiesitkö, että olen silloin oikeutettu erilliseen korvaukseen ja minulla voi olla myös oikeus kieltäytyä siitä tietyin perustein, esim. oma sairaus tai alaikäisillä lapsilla ei ole sillä hetkellä hoitajaa tms. Tällaiseen hätätyöhönhän ei turvauduta kuin lähinnä suuronnettomuustilanteissa, eikä nämä tilanteet kestä kovinkaan kauan aikaa.
Siis tuohan on ihan yleinen juttu tuo hätätyö. Eikös se ole melkein kaikilla aloilla, ainakin kaupan alalla. Työntekijä saa hädän tullen olla poissa töistä eli työnantaja joustaa, työnantajan hädässä puolestaan työntekijä joustaa.
Kyllä tiedän, mutta tiedätkö sinä, ettei siihen määrätä kovin kevein perustein? Ja tiesitkö, että olen silloin oikeutettu erilliseen korvaukseen ja minulla voi olla myös oikeus kieltäytyä siitä tietyin perustein, esim. oma sairaus tai alaikäisillä lapsilla ei ole sillä hetkellä hoitajaa tms. Tällaiseen hätätyöhönhän ei turvauduta kuin lähinnä suuronnettomuustilanteissa, eikä nämä tilanteet kestä kovinkaan kauan aikaa.
Varo vaan, sikainfluenssa voi tuoda tämän pykälän taas käyttöön, jos hoitohenkilökuntaa kovasti sairastuu tai potilasmäärät kasvavat räjähdysmäisesti ;)
Tuskinpa hoitajia saikulta väkisin raahataan töihin. Monet hoitajat tälläkin hetkellä joustavat työajoissa ja tekevät tuplavuoroja vaikkei hätätyöstä olekaan kyse.
oli se naurettavan lapsellinen joukkoirtisanoutumishomma...
ovat aika tärkeät sanat tuossa hätätyöhön määräämisessä.
Onko sikainfluenssa (josta tämäkin keksustelu kumpuaa) ennalta arvaamaton?
"Tuli niin äkillisesti ja ennalta arvaamatta, vasta reilut puoli vuotta on voitu valmistautua sen tuloon....."
pandemia EI OLE ennalta arvaamaton tapahtuma. Työnantajalla on ollut tiedossa että pandemian uhka on ja näinollen aikaa varautua. Usko nyt jo hyvä ihminen.
hoidon tarvetta ilta- ja yöaikaan hätätyössä oleville (vaikka muuten mikään päiväkoti ei ole auki edes iltaisin).
Ilman muuta menen auttamaan jos itse olen terve. Täällä on jo eläkkeellä olevia lääkäreitä mm. ilmottautunut vapaaehtoisiksi. Hienoa.
niin tässä tilanteessa hoitohenkilökuntaa ei voi pakottaa hätätyöhön.
Kannattaa vähä miettiä mitä täällä huutelee...
ovat aika tärkeät sanat tuossa hätätyöhön määräämisessä.
Onko sikainfluenssa (josta tämäkin keksustelu kumpuaa) ennalta arvaamaton?
"Tuli niin äkillisesti ja ennalta arvaamatta, vasta reilut puoli vuotta on voitu valmistautua sen tuloon....."
Työnantaja on valmistautunut sikainfluenssan tuloon hankkimalla työntekijöille rokotteet. Muuten ei työnantajakaan olisi voinut valmistautua, vai mitä ehdotat? Kyllä se on kaikkien etu, että jokainen kynnelle kykenevä hoitaja on terveenä potilaita hoitamassa.
tiettyjä poikkeus vahvistaa säännön tapauksia.