Päiväkodissa työnskentelevät!
Kuinka usein törmäätte siihen, että sairaita lapsia tuodaan hoitoon; löytyy vaipasta suppoja tms? Tai että jos lapsi haetaan edellisenä päivänä pois hoidosta sen takia, että on kipeä niin tuodaan jo seuraavana päivänä hoitoon?
Kommentit (14)
Ripuloivia lapsia on säännöllisesti, samoin todella tukkoisia, yskiviä (niin ettei päiväunista tai syömisestä tule mitään)... Kuumettakin on saattanut olla edellisenä iltana.
Todellakin on näitä reppanoita, jotka tuodaan saatesanoilla: Kyllä tämä "Pertti" oksensi yöllä, mutta ei nyt aamulla enää. Tai lapsi on aivan räkäinen ja kuka tahansa pystyy sanomaan, ettei jaksa olla hoidossa ja päiväunille mennessä viimeistään soitetaan vanhemmille. Surullista, mutta onneksi on toisenlaisiakin vanhempia.
Monesti vanhemmat kertovat antaneensa kuumelääkettä aamulla "ennaltaehkäisevästi", joskus käy niin, että kun vanhemmille soitetaan puolen päivän maissa että lapsi olisi haettava koska on kuumeessa, niin haetaan joskus kolmelta...
Moni vanhempi ajattelee, että jos kuumetta ei ole voi tarhaan tuoda.
Välillä vaan sen lapsen olo kaikkea muuta kuin tarha kuntoinen ilaman kuumettakin.
Yskitään niin, että oksennus tulee ja pidetään muut lapset hereillä nukkarissa.
Ja sitten on näitä, että illalla on ollut kuumetta tai oksenneltu mutta yöllä ei ja tarhaan tuodaan silti :/
Minä olen ihan kylmästi sanonut, että lapsi ei voi jäädä tuossa kunnossa tarhaan.
Kerran soitettiin johtalle ja huomautettiin musta kun en antanut jäädä kun lapsi oli edellisenä päivänä soitettu pk:sta pois oksentelun vuoksi.
Illalla oli kuulemma vielä oksennellut mutta äiti oli sitä mieltä, että on jo tarha kuntoinen kun yöllä ei enää oksennellut.
Sanoi vielä, että ei saisi kuitenkaan mennä ulos ja, että voisi ottaa rauhallisesti sen päivän hoidossa!!?
Onneksi johtaja kuitenkin seisoi täysin mun takana siinä ja oli sanonut äidille, että tein aivan oikein.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä vanhempia, jotka tuovat lapsen huonossa kunnossa tarhaan ja sitten vaaditaan sitä ja sitä ei mm. ulos.
Monesti olen miettinyt, että menisikö vanhemmat itse siinä kunnossa töihin missä ovat tuomassa lasta hoitoon.
Ja sitten on näitä kun itse ollaan vähän kipeitä mutta pitää saada levätä rauhassa kotona ja tuodaan lapsi hoitoon.
Monesti juuri nämä vanhemmat tuovat lapsensa kipeinä kuitenkin hoitoon.
Miksi??
lapselle sopimatonta, että pääsevät lapsesta eroon.
Esim ystäväni lapsi on erittäin allerginen maidolle, ja hänelle soitettiin että lapsi pitäisi hakea pois kun ripuloi ja oksentelee.
Sama jatkui muutamana kertana, ja ystävä alkoi epäillä että voisiko lapsi saada jotain sopimatonta syötävää.
Hoitajat vakuuttelivat, että eihän toki, me ollaan tosi tarkkoja tuollaisesta.
Eräänä päivänä ystävä meni yllättäen hakemaan lapsensa huomattavasti etuajassa ja kuinka ollakaan!
Päiväkoti jäi rysän päältä kiinni. Syottivät lapselle maitopitoisia ruokia.
Päiväkoti meni vaihtoon ja kaskas, ongelma hävisi.=)
Tahallista tai ei, mutta tapahtunut.
Sääli lasta, hän tosiaan kärsi tuosta, koska oli hyvin sairas aina maidon jälkeen.
lapselle sopimatonta, että pääsevät lapsesta eroon. Esim ystäväni lapsi on erittäin allerginen maidolle, ja hänelle soitettiin että lapsi pitäisi hakea pois kun ripuloi ja oksentelee. Sama jatkui muutamana kertana, ja ystävä alkoi epäillä että voisiko lapsi saada jotain sopimatonta syötävää. Hoitajat vakuuttelivat, että eihän toki, me ollaan tosi tarkkoja tuollaisesta. Eräänä päivänä ystävä meni yllättäen hakemaan lapsensa huomattavasti etuajassa ja kuinka ollakaan! Päiväkoti jäi rysän päältä kiinni. Syottivät lapselle maitopitoisia ruokia. Päiväkoti meni vaihtoon ja kaskas, ongelma hävisi.=) Tahallista tai ei, mutta tapahtunut. Sääli lasta, hän tosiaan kärsi tuosta, koska oli hyvin sairas aina maidon jälkeen.
mutta miten tämä on mahdollista pk:ssa koska keittiöstä pitäisi aina tulla eri ruoka allergiselle..
ja olen kesäpäivystyksessä törmännyt erääseen hoitajaa joka taisi olla "vähän päästänsä sekaisin" esim antoi keliaakikolle ruisleivän, onneksi lapsi oli jo niin vanha et sanoi että ei saa syödä tätä, hoitotäti sanoi että tyttö oli ottanut sen itse! jne...
Mutta joo kyllähän näihin vanhenpii törmää liian usein jotka tuovat lapset sairaana hoitoon.. mihinköhän se KUUMEETON PÄIVÄ/VUOROKAUSI on kadonnut?
mun omista lapsista ei "juuri huomaa" että ovat kipeenä välillä itsestä tuintuikin et sairaanlapsen hoito on kuin lomapäivä ku lapsi leikki jne... vaikki oikeesti oli kuinka kipeenä tahansa.
(idiootti)vanhempia on jotka ovat noin edesvasttuuttomia että tuovat puolikuntoisen lapsen hoitoon! Täysin väärä ratkaisu niin sairaan lapsen kuin muiden lasten kannalta, unohtamatta henkilökuntaa! Esim. oksennustautien jälkeen suositushan on se kuuluisa 2 vrk oireettomana kotona, koska muuten oksennustauti hyvin suurella todennäköisyydelle tarttuu edelleen ja kierre on valmis.
hakemaan milloin kuumeen takia milloin minkäkin. kotiin tultaessa ollut täysin terve, ei yhtään kuumetta tai edes nuhaa.
kerran tuli "vesirokon" takia 2 viikon kielto päiväkotiin. oli sitten molluskoita ja oltiin vuoroviikoin miehen kanssa viikko pois töistä... kunnes lääkäri teki lapun että ovat molluskoita. kuulemma ei ennen asiaa päiväkotiin kun näpyt poissa. 2 vuotta meni molluskoiden kanssa.
hoitoon olen vienyt milloin enemmän milloin vähemmän räkäistä. kun asuttiin hometalossa, oli kaikilla kauhea räkätauti + keuhkoputkentulehdukset yms. koko ajan päällä. pakko oli silti töissä ja päiväkodissa käydä. muuten ois tullut potkut. ja olen kyllä joutunut antamaan kuumelääkettä aamulla että lapsi jaksaisi hoidossa kun töistä vaan ei voi olla AINA pois. tarkoitan että jos on aina, joka päivä kipeä niin on vaan pakko viedä hoitoon. ja itse myös olin todella sairaana aina töissä.
kykene olemaan poissa töistä tai tekemään töitä kotoa käsin, eikä ole yhtäkään sukulaista, ystävää tmv. joka voisi tulla lasta hoitamaan, niin silloin on pakko turvautua palkattuun työvoimaan. Sellaisia firmoja nimittäin on joiden kautta voi tilapäishoitajan palkata hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Sen sijaan mitään oikeutta ei ole antaa vahingon kiertää...siis laitta oma sairas lapsi hoitoon tartuttamaan muita lapsia sekä henkilökuntaa! Tavallinen "räkätautikin" on ikävä, mutta se ei kuitenkaan ole niin tarttuva kuin vatsataudin, eli ainakin sellaisten todella herkästi tarttuvien tautien kanssa on syytä pitää lapsi riittävän pitkään kotona.
kykene olemaan poissa töistä tai tekemään töitä kotoa käsin, eikä ole yhtäkään sukulaista, ystävää tmv. joka voisi tulla lasta hoitamaan, niin silloin on pakko turvautua palkattuun työvoimaan. Sellaisia firmoja nimittäin on joiden kautta voi tilapäishoitajan palkata hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Sen sijaan mitään oikeutta ei ole antaa vahingon kiertää...siis laitta oma sairas lapsi hoitoon tartuttamaan muita lapsia sekä henkilökuntaa! Tavallinen "räkätautikin" on ikävä, mutta se ei kuitenkaan ole niin tarttuva kuin vatsataudin, eli ainakin sellaisten todella herkästi tarttuvien tautien kanssa on syytä pitää lapsi riittävän pitkään kotona.
lapsi olisi aina sairas niin olisitko hänen kanssaan aina kotona? voisitko aina olla pois töistä?
niin sitten joku sukulainen, ystävä tai palkattu apu. Toisekseen ei ole tavanomaista että perusterve lapsi on aina sairaana...Jos lapsi ei ole perusterve, niin silloinhan hänellä on joku muuu hoitomuoto kuin lastentarha / perhepäivähoito.
Eräällä naapurillani on juuri sellainen tilanne että hänen lapsensa ei voi mennä tavalliseen hoitopaikkaan koska olisi käytännössä aina sairaana. Heillä onkin hoitaja kotona, koska se on ainoa mahdollinen vaihtoehto heille.
niin sitten joku sukulainen, ystävä tai palkattu apu. Toisekseen ei ole tavanomaista että perusterve lapsi on aina sairaana...Jos lapsi ei ole perusterve, niin silloinhan hänellä on joku muuu hoitomuoto kuin lastentarha / perhepäivähoito.
Eräällä naapurillani on juuri sellainen tilanne että hänen lapsensa ei voi mennä tavalliseen hoitopaikkaan koska olisi käytännössä aina sairaana. Heillä onkin hoitaja kotona, koska se on ainoa mahdollinen vaihtoehto heille.
tilannetta jossa lapsi esim. asuu hometalossa. mitä silloin voi tehdä? on aina sairas, ei voi mennä päiväkotiin, ei voi ottaa hoitajaa kotiin, ei voi mennä allergiapäiväkotiin, ei mihinkään eikä mitään vaihtoehtoa, muuta kuin viedä sairas lapsi päiväkotiin tai muuten ei ole kattoa pään päällä lainkaan. mitään kaupungin vuokrakämpääkään ei saa eikä muitakaan tukia tuossa tilanteessa.
Ja valitettavan usein jopa siihen että lapselle on annettu kuumetta alentavaa lääkettä aamulla ja tuotu päiväkotiin kun "eihän hänellä ole kuumetta".