Onko kellään enää kunnon vanhanaikaista mummua lapsillaan
joka ei ryyppää ja on kiinnostunut lapsenlapsistaan? Löytyy halua ja aikaa olla ja kuunnella lasta? Sanoo kenties äitille että anna olla kun meinaat komentaa:)Ihana ruttuinen lämmin vanhanajan mummu:)
Kommentit (29)
onneksi! Yh kun olen ja isää ei niin kauheasti kiinnosta, mutta äitinsä hoitaisi mielellään koko suvun osuuden lasten elämässä :-) Mummona ihana, ihmisenä ihana, mutta anoppina ei sitä aikanaan ollut, toisaalta onneksi sain nähdä tämänkin puolen hänestä.
Oma äitini on sellainen klassikkomummo, joka tekee kaikki kuviteltavissa olevat mummoasiat lasten kanssa ja saa tehdäkin - vielä teinit ja jo parikymppiset sisarusten lapset ovat sitä mieltä, että mummi on huippu, voi kun minustakin isona tulisi sellainen ...
Mun lapsella on monta ihanaa mummoa! Yksi heistä asuu maalla. Hänellä on lampaita, hevonen ja kissoja, pihasauna ja pirtissä leivinuuni. Lapsi tykkää ihan hulluna olla mummin luona kun saa tehä oikeita hommia, ruokkia eläimet, hakea saunapuita, lämmittää leivinuunia jne. Käymme mummin luona kun hänellä on vapaapäivä ja silloin koko päivä on tarkoitettu lapselle. Mummi ei ole vanha eikä kurttuinen, eikä ihan perinteinenkään mutta hän rakastaa lasta ja lapsi häntä! Voisiko enempää toivoa? Kylläpä minulla onkin mahtava anoppi. :)
toteaa ap. Ehkä hieman kateellisena mutta pärjäillään näinkin. Mummot on kyllä mutta ei ihan sellaiset kuin itsekkäästi haluaisin. Toinen työelämässä ja aika sairas toinen alkoholisti. No eteenpäin sanoi mummo lumessa:))
toteaa ap. Ehkä hieman kateellisena mutta pärjäillään näinkin. Mummot on kyllä mutta ei ihan sellaiset kuin itsekkäästi haluaisin. Toinen työelämässä ja aika sairas toinen alkoholisti. No eteenpäin sanoi mummo lumessa:))
sellainen mummo lapsenlapsillesi...Onneksi elämä etenee kehämuodostelmana; on mahdollista jotenkin paikata asioita.. ;)
Vanha, ruttuinen, halaa ja aina valmiina kuuntelemaan. Ei sano koskaan että "en ehdi nyt" vaan on aina aikaa tulla katsomaan rakennettua legojuttua, maistamaa leikkikakkua jne.
Kutoo villasukkia lapsenlapsenlapsille. Lähettää synttärikortin ja ilahtuu hurjasti kun kyläillään. Ja joka kyläilykerralla antaa lapsille joko siellä tai mukaan karkkipäivää odottamaan karamellit. Kettukarkkeja tietysti, niitähän syötiin jo vuosikymmenet sitten.
Isoäidit ovat töissä, toinen ryyppää ja on kiinnostunut lapsenlapsistaan, toinen taas ei ryyppää muttei ole kiinnostunut lapsista.
eikä minulla ollut silloinkaan, eikä ole omilla lapsillakaan
Kolme siis luonnollisesti isomummuja ja taviksia. Nuorin mummu on 44v ja vanhin 86v. Kaikki ihania ja rakastavia! Jokainen on mahtava mummu omalla tavallaan. Esimerkiksi tää 86v isomummu kun ei enää hirveästi liikkumaan pysty niin hän sitten laulaa pojalle paljon. :)
oli tällainen ihana vanhanajan mummu ja siitä kuvitelmat. Aikoinaan kun esikoinen syntyi odotin mummoilta paljon mutta nyt olen oppinut hyväksymään sen ettei kuvitelmat aina toteudu. Pettynyt olen niin omaan äitiini kuin anoppiin. Molemmat kyllä rakastaa lapsia mutta aikaa ei tahdo löytyä. Omaa sukuani nähdään viikottain ja äiti kyllä huomaa lapset mutta en voisi kuvitella että hoitoon jäisi on nii sairaalloinen eikä kyllä jaksaisi. Ei kai siinä vaatiakaan voi. Ja mielellään ite lapsemme hoidetaan. Lapsuus vain on niin mielessä ja voi kun omatkin sais sellaisen ihanan mummolan kokea.
mutta lapsillani on. yksi vain harmi kyllä, mutta on kuitenkin.
tälle äitille mummu sanoo vaikka mitä paskaa, mutta lapsille on ihana mummu.
mummu, jonka luokse mentiin 2 kertaa vuodessa viikoksi maalle ja joka leipoi karjalanpiirakoita. Oma äitini on ihana mummu ja äiti, muttei kyllä vielä yhtään ruttuinen. On todella kiinnostunut lapsenlapsistaan ja näkee heitä yleensä kerran viikossa silloin kun molemmat osapuolet ovat kotona. Joko tulee meille arki-iltapäiväksi ja hakee lapset siis aiemmin päiväkodista, tai silloin tällöin ottaa viikonlopuksi mummulaan. Tekee lapsille sekä herkkuja että terveelistä ruokaa. Toissaviikonloppuna oli sovittuna, että lapset menevät sinne, että saadaan kotona porailtua ja ruuvailtua ym (olemme juuri muuttaneet) Äiti tiesi, että olen kuitti muutosta, ja soitti pari päivää ennen hankkineensä lapsille hamamsharjat, ruokalaput, vaipat sun muut mummolaan, että tarttee pakata vain vaatteet ja uninallet. Voi luoja että olin väsyneenä iloinen siitä pienestäkin avusta...(inhoan pakkaamista)
Laita vaikka lehteen ilmoitus tai kysele seurakunnan yhteyksiä.
Olen varma, että löytyy runsain määrin vanhuksia, jotka kaipaavat elämäänsä pieniä vipeltäjiä, ja voivat tarjota juuri sitä idyllistä isovanhemmuutta mitä toivoisitte.
meidän lapsilla oli kun he syntyivät kolme isomummoa ja kaksi mummoa, nykyään enää yksi mummo.
En nyt sitten tiedä kumpiko on parempi. Molemmat kai yhtä huonoja.
Isoäidit ovat töissä, toinen ryyppää ja on kiinnostunut lapsenlapsistaan, toinen taas ei ryyppää muttei ole kiinnostunut lapsista.
Tekee vielä hyvää ruokaakin ja leipoo itse.
koska olivat vielä sitä polvea, joka vietti koko nuoruutensa ulkoilmassa paahteisilla pelloilla ja viimaisissa hevoskyydeissä. Suuret ikäluokat ovat silkoisempia ;)
ap myös syntynyt 70-luvulla. Ehkä sillon oli erilainen mummous vallalla. Meidän vanhemmat on vielä työelämässä eikä aikaa niin hirveästi ole. Olenkin käynyt omat pettymykseni läpi ja nykyään jo siedän aika hyvin sitä ettei meillä "mennä mummolaan" niin kuin itse mentiin. Ehkä olen juuri itsekäs kun olen sitä edes odottanut. Oma äitini on tosiaan sen verran huonokuntoinen ja velvollisuuksien kuormittama että tuntisin kyllä syyllisyyden piston jos siihen päälle lykkäisin omat nelja lastani hoidettaviksi. Sisaruksillani on yhteensä 8 lasta joten saishan siinä revetä suuntaan jos toiseen. Mutta ihana kuulla että näitä poikkeuksiakin löytyy. Ehkä ikävöin omaa kuollutta mummoani kun tämä asia välillä nousee mieleen. Hänkin rutistui ehkä vasta 80-luvulla:))
häntä ei ole kyllä pahemmin täällä näkynyt mutta pääasia vissiin että jollain lapsella on tuollaista
ei alkoholia, ei tupakkaa, ne on maailman suurinta syntiä.. Ihana mummeli, itseasiassa oma mummoni ja siis laste isomummo.. Heti kun sisään pääsee niin alkaa ruoan ja pullantuputus ja aina lukemassa lapselle, nyt valitettavasti ei enää niin hyvässä kunnnossa.. =(
Mummu leipoo, kutoo villasukat ja lukee iltarukouksen. Tykkää lapsista ja hoitaa niitä sen minkä jaksaa. Toki alkaa olla vähän vanha jo, että ei oikein pienempää enää jaksa hoitaa, mutta isompi on mummulassa välillä yökylässä.
Esikoiselle, 8v tosi tärkeä, viettää aikaa aina lomilla ja joskus käydään viikonloppureissulla kun on vähän enemmän välimatkaa. Löytyy aikaa ja kuuntelee lasta, touhuaa ja käyttää mielikuvitusta. Kun minulla uhkaa ääni nousta niin sanoo: "Noooh..." :)