Hoitsut ja muut alan väki jotka ETTE ota rokotetta...
Toimintanne on vähintäänkin kyseenalaista. Kannattaisikohan harkita alan vaihtoa?
Kommentit (126)
kaikki raskaana olevatkin sitten pitäisi pakolla rokottaa kun ovat vastuussa toisestakin elämästä....
voisiko joku rokotteesta kieltäytyvä hoitsu tai lekuri nyt kertoa selkokielellä miksi kieltäytyy?
Vai eikö teillä ole pokkaa?
ottaa, mutta pitävät perustelut kyllä toivoisin hoitohenkilökunnan jäseneltä.
Pelkkä mututuntuma, tai vetoaminen tutkimattomuuteen ei kelpaa.
Rokotuksen kaikki seosaineet on pitkään tutkittuja ja käytettyjä.
Rokotuksen virusosa on uusi, mutta ihan samalla tavalla on uusi jokaisen kausi-influenssarokotteen virusosa.
Kieltäytyä siis totta kai saa, mutta perustelut täytyy olla pätevämmät kuin "en vain halua" tai "vähän epäilyttää".
Ei todellakaan anna ammattitaitoista kuvaa, jos ammattilainen perustelee tuollaisen päätöksen mutinalla.
eikö kaikki raskaana olevatkin sitten pitäisi pakolla rokottaa kun ovat vastuussa toisestakin elämästä....
No siis ketäänhän ei pakoteta. Raskaanaolevat eivät kuitenkaan keskimäärin ole niin tärkeässä asemassa epidemian jyllätessä. Hoitohenkilökuntaa tarvitaan kun sairastuneiden määrä kasvaa. Ja jos hoitohenkilökuntaa sairastuu ja jää poist töistä vain siksi että jättivät rokotuksen ottamatta ja kaupan päälle tartuttavat taudin itämisajan muita, niin ei ole kovin hyvällä mallilla tilanne.
Yhdysvaltoissa on julistettu kansallinen kriisitilanne sikainfluenssan vuoksi (anteeksi, en tiedä, suomensinko oikein).
Ettehän kuvittele että Suomi nyt säästyy massasairastumisilta?
Jos hoitohenkilökunta makaa kotona tai hoitaa sairasta lasta kotona, kuka hoitaa sitä suurta määrää joka hoitoa tarvitsee? Kuka hoitaa vanhuksia laitoksissa? Muista syistä sairaalahoitoa tarvitsevia?
minä en hoitajana ota rokotetta koska jos saan H1N1 tartunnan ja sairastan sen , minulle tulee vasta-aineita tätä kautta vereeni.En kai minäkään nyt ikuisesti sairastele, joten palaan kyllä töihini..Minä en tahdo olla rokotteen koekaniini.
taudin itämisaikana tartuttaa sen ties kuinka moneen, ehkä vakavin seurauksin?
minä en hoitajana ota rokotetta koska jos saan H1N1 tartunnan ja sairastan sen , minulle tulee vasta-aineita tätä kautta vereeni.En kai minäkään nyt ikuisesti sairastele, joten palaan kyllä töihini..Minä en tahdo olla rokotteen koekaniini.
Sairaanhoitajat ynnä muuthan nyt todellakin ovat rokotteiden asiantuntijoita.. not! Mielestäni hoitajien rokotevastaisuus ei ole yllättävää, sillä mitä nyt olen heidän kanssaan työssä ja privaattielämässä ollut tekemisissä, eivät keskimäärin ole niitä penaalin kaikkein terävimpiä kyniä, ja ovat hyvin monet juuri sen tyyppisiä ihmisiä, jotka ovat alttiita kaiken maailman salaliittoteorioiden viljelijöille ja jotka uskovat, että kaikki, jotka ovat valtavirtaa vastaan, ovat automaattisesti oikeassa ja/tai että vallitsevan näkemyksen kannattajien taustalta löytyy ties mitä hämäräperäistä.
Lukekaapa vaikka eilisen HS:n Vieraskynästä THL:n tutkimusprofessori Petri Ruudun kirjoitus ja miettikää sen jälkeen, mitä kannattaa uskoa ja mitä ei, ja miten tämän kyseisen rokotteen kanssa kannattaa toimia.
miten moni kokee olevansa asiantuntija juuri rokotteiden osalta. Ne on kuitenkin aika spesifi alue terveydenhuollon kentässä. Minä luotan THL:ään, luotanhan heihin ottamalla lapselleni rokotusohjelman mukaiset rokotuksetkin.
Se rokotusinfo-sivusto on muuten maallikoiden ylläpitämä, yksikään heistä ei ole lääkäri tai muu alan koulutusta saanut. Miten sellainen taho on nostettu mediassa THL:n vastapariksi? Ihmettelen.
miten moni kokee olevansa asiantuntija juuri rokotteiden osalta. Ne on kuitenkin aika spesifi alue terveydenhuollon kentässä. Minä luotan THL:ään, luotanhan heihin ottamalla lapselleni rokotusohjelman mukaiset rokotuksetkin.
Se rokotusinfo-sivusto on muuten maallikoiden ylläpitämä, yksikään heistä ei ole lääkäri tai muu alan koulutusta saanut. Miten sellainen taho on nostettu mediassa THL:n vastapariksi? Ihmettelen.
Varmaan johtuu ihan vaan siitä, että mitään asiallista vastaparia ei ole olemassa. Moni maallikko vaan kuvittelee saavansa rokotusinfosta oikeaa kriittistä tietoa vaikkei se pidäkään paikkaansa.
Rokotusinfon taktiikkanahan on nostaa tutkimuksista valikoiden esille niitä seikkoja, jotka tukevat heidän näkemyksiään. Tällainen toiminta ei vakuuta ketään kriitiseen ajatteluun kykenevää. Oikeat asiantuntijat kertovat asioista sekä hyödyt että haitat, riippumatta siitä mikä palvelee heidän etuaan.
Ja en ota rokotetta, eikä ota lapsenikaan.
Minä ajattelen asiaa henkilökohtaisena asiana. Ehkä se on sitten eettisesti väärin. Saisin rokotteen töistä, mutta en aio ottaa sitä. Potilaillani on varmasti suurempi riski saada tauti joltakin muulta kuin minulta (esim kaupasta tai töistä).
Syy miksi en ota rokotetta ovat seuraavat: eräs läheiseni on sairastunut vakavaan tautiin v 85 annetun polorokotteen jälkeen (ylimääräinen rokote joka annettiin sokeripalassa). On epäilty, että taui on kyseisen rokotteen aiheuttama.
Mielestäni sekä rokotteen ottaminen että ottamatta jättäminen on riskialtista. Olen valinut itselleni sairastumisen ja jälkitautien riskin. Kukin tekee itse oman päätöksensä ja ottaa oman riskinsä.
Mainittakoon vielä, että minun työpaikallani n puolet ottaa rokotteen ja puolet ei. Mutta ala en aio tämän päätöksen takia vaihtamaan.
mutta minä hoitajana voin sen taudin tartuttaa vaikka kuinka moneen, vaikka rokotteen ottaisinkin.... oireeton kantaja voi olla.. ja mielestäni minulla on oikeus siitä kieltäytyä, jos on kaikilla muillakin ammattiryhmillä
Minä ajattelen asiaa henkilökohtaisena asiana. Ehkä se on sitten eettisesti väärin. Saisin rokotteen töistä, mutta en aio ottaa sitä. Potilaillani on varmasti suurempi riski saada tauti joltakin muulta kuin minulta (esim kaupasta tai töistä).
Syy miksi en ota rokotetta ovat seuraavat: eräs läheiseni on sairastunut vakavaan tautiin v 85 annetun polorokotteen jälkeen (ylimääräinen rokote joka annettiin sokeripalassa). On epäilty, että taui on kyseisen rokotteen aiheuttama.
Mielestäni sekä rokotteen ottaminen että ottamatta jättäminen on riskialtista. Olen valinut itselleni sairastumisen ja jälkitautien riskin. Kukin tekee itse oman päätöksensä ja ottaa oman riskinsä.
Mainittakoon vielä, että minun työpaikallani n puolet ottaa rokotteen ja puolet ei. Mutta ala en aio tämän päätöksen takia vaihtamaan.
Mihin perustat väitteen että potilailla on suurempi riski saada tauti joltain muulta? Kuinka läheisessä kontaktissa luulet heidän olevan esim. kaupan kassan kanssa? Kyllä hoitohenkilökunta yleensä tulee aika lähelle kun tutkitaan potilasta.
Toivottavasti sinun päätöksesi ei johda siihen, että jonkun toisen läheinen sairastuu ja kuolee sinun tartuttamanasi.
Teoreettiset riskit on rokotuksen ottamisessa, mutta varmat ja PALJON suuremmat riskit on sikainfluenssan sairastamisessa.
mutta minä hoitajana voin sen taudin tartuttaa vaikka kuinka moneen, vaikka rokotteen ottaisinkin.... oireeton kantaja voi olla.. ja mielestäni minulla on oikeus siitä kieltäytyä, jos on kaikilla muillakin ammattiryhmillä
Tässä hyvä esimerkki hoitsujen tietotaidosta. Rokotteen tarkoitus on estää tartunta, joten silloin et voi tautia kantaa ja levittää.
mitä se mammoja täällä nyt kiinnostaa otanko vaiko enkö... kun meitä sairaanhoitajia kaikista asioista täällä parjataan..
Tällä tasollako on suomalaisten hoitajien tietämys? Toivottavasti en koskaan sairastu..
Tässä hyvä esimerkki hoitsujen tietotaidosta. Rokotteen tarkoitus on estää tartunta, joten silloin et voi tautia kantaa ja levittää.
Kukakohan tässä nyt oikein sekoilee???? ai hoitaja vai....
Tietämättään voi olla oireeton taudin kantaja ja levittää sitä esim potilaasta toiseen, joten tuohon tartuttamiseen se rokote ei vaikuta mitenkään!!
Tietenkään ei ole PAKKO. Mutta voisivat etulinjassa työskentelevinä näyttää mallia muulle kansalle. Ja omilla valinnoillaan näin parantaa potilaiden turvallisuutta.