Hoitsut ja muut alan väki jotka ETTE ota rokotetta...
Toimintanne on vähintäänkin kyseenalaista. Kannattaisikohan harkita alan vaihtoa?
Kommentit (126)
usean kerran? Näin olen kuullut, mutta faktaa en ole asiasta saanut...
"työtaistelumme" aikana. Samat syyllistämiset ja sama pälyinen arkkiatri tulee ojentamaan huonosti käyttäytyviä hoitajia. Eikö ko. ihmisellä ole mitään muuta tehtavää??
Jos sen rtokotteen otan, otan sen itseni ja lapsieni takia. Kyllä sen tartunnan pystyy välttämään ihan normaali suojautumisen keinoin. Arvatkaapa montako esim. tuberkuloosi, hepatiitti ja HIV potilasta olen itse hoitanut ja tauti ei ole minuun tarttunut. Sama pätee siis toisinkinpäin.
terveydenhoitajana ja sairaanhoitajana en ota rokotetta, koska minulla ei ole siitä riittävästi tietoa. Rokote on kiireellä tehty ja nopeasti testattu. En siis uskalla ottaa, enkä luultavasti ota vauvaikäiselle lapsellenikaan. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, joten en sitä potilaisiinkaan voi levittää.
Tälläisten kommenttien takia me hoitsut saadaan tässä ketjussa paaaaaaljon lisää kuraa niskaamme... :(
Arvatkaapa montako esim. tuberkuloosi, hepatiitti ja HIV potilasta olen itse hoitanut ja tauti ei ole minuun tarttunut. Sama pätee siis toisinkinpäin.
Mitä hyötyä Pandemrixista on havaittu tutkimuksissa?
Mallirokotteen oli osoitettu aiheuttavan suojaava vasta-ainetaso vähintään 70 prosentilla tutkituista ihmisistä. Lääkevalmistekomitean (CHMP) kriteerien mukaisesti tämä osoitti rokotteen antaman suojan olevan riittävä.
CHMP vakuuttui myös siitä, että viruskannan vaihtaminen H1N1 –kantaan ei muuttanut rokotteen ominaisuuksia.
Lähde: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/H-832-fi1.pdf
kyllä tuberkuloosi tarttuu ihan samalla lailla kuin sikaflunssakin.
Tubi tarttuu huomattavasti huonommin, ja suomalaisista melko suurella osalla on rokote sitä vastaan.
kyllä tuberkuloosi tarttuu ihan samalla lailla kuin sikaflunssakin.
koko ajan ole koko hoitohenkilökunnan rokottamisessa ollut siitä kyse että hoitohenkilökunta ei sairastuisi ja olisi hoitamassa potilaita... ei niinkään se että mitä/missä/milloin hoitajat levittävät bakteereja.
Jos muillakin on mahdollisuus kieltäytyä rokotteesta niin miksi minulla ei sitä olisi?
Ai nyt olen korvaamaton vai......
miksi ottaisin rokotteen? En näe siihen mitään syytä. Mieluummin sairastan taudin ja saan vastustuskykyä mikä on hyväksi muissakin sairauksissa. Astmaatikkona ole tarkka mitä rokotteita otan.
Myös kaikki poliisit, palokunta,julkisenliikenteen työntekijä sekä ruokahuollon ja kauppoihin tavaraa tuovien autojen kuskit täytyisi rokottaa. Huonosti kä jos kerralla sairastuvat
olla alipalkattuna kouluja 6.5v. käyneenä korkeakoulutettuna. Missä akkavalta jyllää ja duunipaikat sen mukaisia..
Likäksi on vielä halveksuttu ja haukuttu yleisesti, vaikka kyseessä auttamistyö, jossa suuri vastuu...
Mutta minulla on virka lastenosastolla. Meitä ei ole lopulta kovinkaan montaa hoitajaa siellä, jotka oikeasti osataan hoitaa syöpäpotilaat, hengityskoneet, dialyysit ym. MItä jos me kaikki ollaan sairaina? Maataan kotona viikko tai kaksi potemassa sikainfluenssaa? Ja sen jälkeen vielä jäädään kotiin hoitamaan sairaita lapsiamme?
Kuka ne lapset siellä sairaalassa hoitaa? Aikuisten parissa vielä henkilökunnan kierrättäminen hätätilanteissa osastolta toiselle varmaan onnistuu, mutta kuka aikuisten puolella työskentelevä oikeasti suostuu (=osaa) hypätä sinne lastenosastolle hoitamaan pikku potilaita?
Itse ymmärrän täysin sen, miten tärkeää on ettei me hoitsut sairastuta. Pienempi harmi se kuitenkin on, ettei julkiset kulje tai kaupoista alkaa valikoimat vähentyä....
myöskään Rs-virukseen ei saa rokotetta, senkin voi aikuinen hoitaja tartuttaa vastasyntyneeseen sairaalassa.. On monta tartuntatautia, joka saattaa olla pahempikin lapsipotilaalle. Itse kyllä olen jo ottanut, mutta mielestäni syyllistäminen on turhaa.
Ei taida olla kotoperäinen henkilö.
Kannattaa joka tapauksessa tehdä päätös jonkun muun kuin pahimpien puolustajien tai vastustajien mielipiteen ja hypetyksen perusteella. Esimerkiksi tutkailu suomessa käytettävän rokotteen tuoteselosteeseen ja rokotteessa käytettävien aineiden vaikutuksiin on suotavaa. Tuoteselosteen voi muuten kuka tahansa lukea täällä:
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h…
Ihan mielenkiintoista luettavaa:
"4.6 Raskaus ja imetys
Tällä hetkellä EI OLE TIETOJA Pandemrixin käytöstä raskauden aikana. Raskaana olevia naisia on
rokotettu ERILAISILLA ei-adjuvanttia sisältävillä, inaktivoiduilla kausirokotteilla ja tulokset eivät viittaa
epämuodostumiin eikä sikiöön tai vastasyntyneeseen kohdistuvaan toksisuuteen."
Ilmeisesti ainoat tutkimustulokset ovat erityyppisistä rokotteista, jotka eivät sisällä tehosteainetta. Tietoa juuri tämän rokotteen turvallisuudesta tai turvattomuudesta ei siis ole.
Kumman luottavaisesti monet tahot ovat julistamassa tätä turvalliseksi, vaikka tuoteselosteessa sanotaan "me emme tiedä". Ehkä he sitten tietävät jotain enemmän kuin rokotteeen valmistaja.
että kyseessä olisi lääkefirman äärimmäisyyksiin menevä "vastuun pakoilu"? Sitä tutkimusta pitää tehdä tuhottomasti että lääkefirma USKALTAA siihen sen laittaa, että 100% varmasti kenellekään ei ikinä koskaan missään tilanteessa tästä lääkkeestä mitään tule. Ihan vaan ettei heitä voida haastaa oikeuteen ja vaatia miljoonia.
Kumman luottavaisesti monet tahot ovat julistamassa tätä turvalliseksi, vaikka tuoteselosteessa sanotaan "me emme tiedä". Ehkä he sitten tietävät jotain enemmän kuin rokotteeen valmistaja.
Rokotteiden kaksoissokkotutkimuksia ei koskaan tehdä raskaanaolevilla. yksikään eettinen lautakunta, tai tutkimuskäytänteistä tietävä tutkimusryhmä ei siihen suosti. Siksi ei koskaan saada pitävää, varmaa tietoa vaikutuksista sikiöön.
Eikä yksikään valmistaja takaa, että sivuvaikutuksia ei ole. He pitävät aina takaoven auki siltä varalta, että joku poikkeusyksilö saa odottamattomia oireita.
Suosituksia voidaan silti tehdä. Ja esim. eläinkokeiden avulla saadaan hyviä vertailupintoja mahdollisiin sikiövaikutuksiin. Niissäkin käytetään jopa tuhatkertaisia annoksia.
Kannattaa joka tapauksessa tehdä päätös jonkun muun kuin pahimpien puolustajien tai vastustajien mielipiteen ja hypetyksen perusteella. Esimerkiksi tutkailu suomessa käytettävän rokotteen tuoteselosteeseen ja rokotteessa käytettävien aineiden vaikutuksiin on suotavaa. Tuoteselosteen voi muuten kuka tahansa lukea täällä:
<a href="http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h…" alt="http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h…">http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h…;Ihan mielenkiintoista luettavaa:
"4.6 Raskaus ja imetysTällä hetkellä EI OLE TIETOJA Pandemrixin käytöstä raskauden aikana. Raskaana olevia naisia on
rokotettu ERILAISILLA ei-adjuvanttia sisältävillä, inaktivoiduilla kausirokotteilla ja tulokset eivät viittaa
epämuodostumiin eikä sikiöön tai vastasyntyneeseen kohdistuvaan toksisuuteen."Ilmeisesti ainoat tutkimustulokset ovat erityyppisistä rokotteista, jotka eivät sisällä tehosteainetta. Tietoa juuri tämän rokotteen turvallisuudesta tai turvattomuudesta ei siis ole.
Sikaflunssahan tarttuu hyvin helposti ja hoitohenkilökunta joutuu olemaan tekemisissä sairastuneiden kanssa.
Ei tietenkään kaikki saa possunuhaisia potilaita mutta altistuvat sille joka tapauksessa esim. kaupassa käydessään.
Minusta on aika pelottava ajatus että iso osa hoitajista sairastuisi. Muutenkin terveydenhuolto kärsii pahasta resurssipulasta.
sairaanhoitajaopinnot venyivät 6,5-vuotisiksi?
sairaanhoitaja käy tutkintonsa päälle erikoistumisopintoja niin silloin...
en yksinkertaisesti usko siihen. En usko, että rokote tehoaa niin hyvin, kuin pitäisi.
Olkoon se sitten mututuntumaa, ennakkoluuloa tai mitä tahansa, niin en ota.
Se on minun päätökseni ja piste.
Muistutan vielä, että kyseessä on erittäin muuntautumiskykyinen virus.