Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks mun vauva ei nuku?

Vierailija
24.10.2009 |

Nyyh nyyh, poika nyt 3,5 kk ja koko elämänsä nukkunut kahden tunnin pätkissä yöt. Päivällä nukkuu hyvällä säkällä parin tunnin päikkärit, mutta yleensä ei niitäkään, vaan torkkuu muutaman kerran n. 20 min.

Kaikki keinot on kokeiltu, mitä teen väärin?

Alkaa jo mielenterveys mennä kun olen niin väsynyt...

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi on vasta noin pieni. Mitenkähän kestät sitten isompien lasten tuottamat ongelmat?

Vierailija
2/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat ei kyllä ole tällaisia, ainakaan mun kaveripiirissä. Itse asiassa yhtään näin vähän nukkuvaa en tunne, eikä tunne lääkärikään, jolta asiasta kysyin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan varttuu. Puoleen vuoteen mennessä monella jo on selkeä nukkumis-valveillaolo-rytmi. Jos on kuitenkin kylläinen eikä vatsakaan vaivaa niin eipä kauheasti ole tehtävissä. Tärkeintä on, että sinä ainkan kun vauva nukkuu, nukut myös sinä. Se pitää jotenkin järjestää, jos ei muuten niin ulkopuolisella avulla.

Vierailija
4/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi herää öisin, kun hänellä on nälkä tai tarvitsee äidin läheisyyttä ja apua uudelleen nukahtamiseen.

Toiset lapset oppivat helpommin univaiheesta toiseen siirtymisen kuin toiset.

Oma kokemus on se, että tässä on kaksi strategiaa. Joko hyväksyt sen, että lapsesi ei vielä osaa siirtyä univaiheesta toiseen ja sinä autat häntä kohtuullisesti. Esim. uudelleennukutat vaikka vartin tai 20 minsaa tai mitä nyt päätät. Jos ei lapsi nukahda, niin sitten ei nukahda.

Toinen on sitten se, että asetat tavoitteen että lapsi nukkuu vaikka tänään kahden tunnin päikkärit ja nukutat niin kauan että nukkuu.

Itselleni sopi tuo ensimmäinen, sisko toteutti jälkimmäistä.

Minusta kannattaa valita vielä selkeyden vuoksi yksi paikka päiväunille ja toinen yöunille. Jos nukutat vaunuissa päivällä, niin sitten aina vaunuissa. Tai jos pinniksessä, niin sitten aina pinniksessä. Toki joskus voi tehdä poikkeuksen, mutta pääsääntönä. Itse koin vaunut helpommaksi, koska se uudelleennukuttaminen oli helpompaa heijaamalla tai vaan työntämällä vaunuja.

Kaikki nämä ovat vaiheita ja menevät ajan kanssa ohi. Nyt tuntuu ikuisuudelta, mutta unet paranevat jossain vaiheessa.

Omasta unesta kannattaa pitää huolta. Jos tuntuu, että pystyt ennakoimaan sen pitemmän päiväunipätkän, niin yritä levätä silloin. Jos ei muu auta, niin sitten lapsi isälle/mummolle vaikka yöksi viikossa ja menet itse nukkumaan vaikka ystävällesi.

Ja jos sinulla on puoliso, niin hänen vapaapäivinään käytät kaikki mahdollisuudet nukkumiseen.

Itse tein sitäkin, että nukuin vauvan kanssa sängyssä päivisin. Vaikka vauva ei aina niin nukkunutkaan, minä torkahtelin. Vauva oli keskimäärin melko tyytyväinen kun sai olla äidin kanssa vierekkäin ja rinnan suuhun sitä mukaa kun halusi.

Vierailija
5/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on sellaisia, ei siinä oo mitään kummallista!! Toisen lapsen kanssa en ekaan puoleen vuoteen nukkunut kertaakaan yli tunnin pätkää. Olo oli hirvittävän väsynyt, mutta se menee ohi... Kummallisia lapsia sun kavereilla jos ton ikäisinä nukkuvat pitkät pätkät.

Vierailija
6/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava tietää? Miten hänen mielestään tuon ikäiset lapset nukkuvat? Alle puolivuotiaan lapsen uni ei vastaa aikuisen tai vanhemman lapsen unta ja sen ei sitä tarvitsekaan vastata.

Vierailija
7/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itkuinen, voisi olla refluksia joka häiritsee unia.

Vierailija
8/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsellasi on kova imemisen tarve. Toinen aivan loistava on kapalo. En tiedä kyllä että tottuuko vauva enää tässä vaiheessa niihin... Meidän tyttö rupesi n.7kk nukkumaan pidemmissä pätkissä. Sitä ennen nukuin päikkärit joka päivä. raskasta tuo vauva-aika, mutta pikkuhiljaa helpottaa. Koita jaksaa vaan! Ja toisinaan yöllä voit antaa miehelle tuttipullon, ja laittaa itse korvtulpat korviin. Edes kerran viikossa:)

Vierailija
9/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaako heti imetettyäsi vauvan?

Minusta tuo oli normaalia enkä kokenut sitä raskaaksi, koska tiesin etukäteen, että vauvaa imetetään useasti ja öisin myös. Tosin lapseni nukahti heti syötyään ja minä jatkoin uniani, kunnes taas heräsin 2 tunnin päästä imettämään.

Eli et tee mitään väärin! Imetä vain vauvaasi ja nuku aina kun vauvakin nukkuu.

Muista, että tämä on vain väliaikaista. Itse nukutin vauvaa päivisin vaunuissa samalla kun ulkoiltiin. Silloin nukkui pidempiä pätkiä.

Vierailija
10/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaatko vauvan joka syötöllä ääriäänmyöten täyteen? Se on tärkeää unen kannalta. Lue Anna Wahlgrenin lapsikirjasta vinkkejä. Ajan kanssa ainakin helpottaa:)

Vierailija
11/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhin oli kanssa tuollainen joka nukkui todella huonosti. Öisin veti unta n.pari tuntia ja sit valvoi pari tuntia ennenkuin nukahti. Ja päivisin nukkui vain noin 20 min kerrallaan. Siinähän ei sitten ollut hetkenkään rauhaa.

Miten on, imetätkö. Jospa maito ei riitä vaan tarvii lisämaitoa. Tämä toimi meillä. Jokusen kerran annoin pullosta ja sitten taas jatkoin imettämistä.

Voimia. Kyllä se helpottaa ajan myötä.

Vierailija
12/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkui ekat 5 kk vain kahden tunnin pätkissä. Nyt 6 kk ja nukkuu seuraavasti:

20-02 (vellin voimalla, ihan juhlaa ; ))

Sen jälkeen taas kahden tunnin välein tissille, kunnes ylös klo 7.30.

Nukkuu kahdet päikkärit, aamup. 1 h ja iltap 2-3 h. Välillä kyllä vähemmän. Herää myös joka risahdukseen, toisin kuin kaksi vanhempaa lastani. Sen jälkeen ei käy enää uudestaan päikkäreille, jos herää ääniin. Luulisi, että olisi kuopuksena tottunut jatkuvaan meteliin, mutta ei! : o

Tsemppiä, kun saat aloittaa vellit, unetkin varmaan sitten pitenevät. Meillä ne siis pitenivät 2 h:sta aluksi 3 h ja nyt ollaan jo saatu tuo 6 h rikki... : )

Vierailija
13/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sua kiusatakseen kuule.

Tsemppiä ap näistä typeryksistä huolimatta!

Vierailija
14/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen vuoden puolen tuntia kerrallaan... Ja huusi seuraavat puoli tuntia. Ja 01-07 välisen ajan huusi myös kokoajan... Ei kovin juhlavaa nukkumista. Toisen elinvuotensa nukkui jopa niitä 2h unia putkeen, ja huusi puoli tuntia...

Mietin myös, että mitä olen tehnyt väärin. Olin tosi väsynyt, yh tietysti vielä kaiken lisäksi. Ei siinä oikein auttanut muu, kuin koittaa vaan jaksaa.. Jos olet viisaampi, pyydä vaikka neuvolan kautta perhetyöntekijä teille, voi olla pari tuntia vauvan kanssa ja voit itse nukkua. Ja vaadi unikoulua (tosin se on ehkä mahdollinen vasta vuoden ikäisellä...?). Meiltä kylläkin unikoulu evättiin, sanottiin, että voit pitää sen itsekin. Pidinkin, tosin meni 2kk, jollon huudettiin joka ilta 6h putkeen, ennenkuin nukahti... ja silti heräsi sen parin tunnin päästä taas.

Lapset on kuulemma erilaisia, harmi vaan.. Olisi ollut kiva itse saada se, joka vaan syö ja nukkuu ;)

Vierailija
15/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit ettei vauvasi nuku öisin kuin 2h kerrallaan... Kun hän herää, herääkö vain ähräämään tissin perään, vai herääkö ihan huutamaan ja valvomaan? Eli virkistyy ja vaatii kantamista / seuraa?

Itselläni on poika 1½v ja hänkin oli vauva-aikansa hyvin vähäuninen... Itki koliikkiaan 3kk ikään saakka, ja ajattelin hänen saavan jonkun aivovaurion tms. siitä että valvoo niin paljon päivisin... Öisinkin hän heräili tiheään varmaan 1v saakka, mutta meidän onni oli se, ettei hän öisin koskaan itkenyt vaan rauhoittui aina kun sai rinnan suuhun. Niimpä meillä nukuttiin tissi suussa ensimmäinen vuosi.

Eli perhepeti on se mitä suosittelen. Se piti minut järjissäni. Lapsi heräili tiheään, mutta rauhoittui kainalossani samantien... Sain itsekin nukuttua lapsen tuhistessa kainalossa.

Päivisin hän nukkui päiväunet vaunuissa tai kantoliinassa. Sänky rauhoitettiin yöunille. Joskus 4-5kk iässä aloin sitten jo valvottaa häntä "väkisin" aamupäivällä ja iltapäivällä jonkun tietyn pätkän, jotta oli väsyneempi, sai elämäänsä rytmin, ja sen kautta alkoi nukkua pidempiä päiväunia.

Yritä ap jaksaa. Tiedän että on raskasta, mutta tuo aika on kohta muisto vain. Pian koittaa ne yöt ja päivät että saat nukuttua. Voimia :)

Vierailija
16/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva herätti ensimmäisen vuoden aikana öisin 30min-2h välein. Huonoina öinä tosiaan nukkuin vaan tuon 30min. Päivälläkään ei nukkunut kuin ehkä hyvällä tuurilla 15 min torkut. MUTTA nyt, poika on reilu 1v. ja nukkuu jo paljon paremmin. Yöllä herää vaan 1-3 kertaa ja päikkäreitä nukkuu vaihtelevasti 1h-4h.

Meillä tuohon auttoi aika, ja se ettei enään nukuteta rinnalle :).

Silloin kun nukuttiin huonosti, oli elämä aika sumuista. Nyt on jo oikein ihanaa ja valoisaa. Eli tsemppiä ja paljon pitkää pinnaa!

Vierailija
17/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi on saattanut olla vaiva nimeltä 'silent reflux', eli refluksi joka ei näy päällepäin muuta kuin kurjana olona ja itkuisuutena. Noin runsas itkeminen ei ole ihan normaalia, olen pahoillani ettet saanut apua neuvolasta (hyvin tavallista kylläkin, neuvolan mielestä kaikki on aina normaalia..).

Se että unikoulu puri noin huonosti viittaa myös siihen, että taustalla on ollut elimellistä vaivaa eikä pelkkiä tavallisia uniongelmia.

Meillä kahdella lapsella silent refluksia. Ensimmäinen sitten itki yli vuoden, kunnes lopulta eräs lääkäri (allergologi) hoksasi mistä on kyse, ja määräsi lääkkeen ja oikeanlaisen dieetin. Sen jälkeen meillä on nukuttu :)

Kuopuksen ei sitten enää tarvinnut kärsiä kovin pitkään. Kun yöitkut alkoivat eivätkä väistyneet, oli helppo viedä lapsi tutulle lääkärille tutkittavaksi ja saada apu hänellekin.

Ikävä kyllä monikaan lääkäri ei tunne refluksia kovin hyvin, joten moni lapsi jää ilman apua. Se auttaa suunnattomasti jos itse tietää tämän vaivan olemassaolosta ja on ottanut asiasta selvää netistä. Tuolloin on helpompi ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa. Sen takia mielelläni kirjoitan tästä asiasta keskusteluihin, jotta äidit saisivat tietoa. Jatkuva yöitku ja heräily on pitkän päälle pahimmanlaatuista kidutusta äidille... Ja mahdollisesti siis turhaa :)

Vierailija
18/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä suolioireinen maitoallergia teki yöt levottomiksi, oletko varma, ettei lapsella ole allergiaa?

Vierailija
19/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minkä verran se sun vauva nukkuu. Tuostahan voi hyvinkin kertyä unta silti yli kymmenen tuntia, mikä ei todellakaan ole poikkeuksellisen vähän.

Huonounisuudelle voi olla jokin syy tai olla olematta. Yleisimmin selitykseksi tarjotaan allergiaa, tuo mainittu refluksikin voi olla. Ääniherkkyys aiheuttaa heräilyä, tai lapsi voi vaan olla temperamentiltaan vähäuninen ja herkkä heräämään.

Jos olette käyttäneet lasta allergialääkärillä ja vauva vaikuttaa muutenkin normaalilta, niin kannattaa vain hyväksyä tosiasiat, eli kaikki vauvat eivät ole hyväunisia. Ja jos olet jo noin pienen kanssa ihan loppu, niin kannattaa kiireesti hankkia apua arjessa jaksamiseen. Siivoojaa ja kodinhoitajaa kotiin auttamaan, lapselle hoitajia, että saat välillä nukkua. Sillä ei sitä lasta aina saa muuksi muutettua, jolloin on paras sopeutua itse.

Meidän murut on alkaneet nukkua vuoden iässä. Siihen asti oli aika väsyttävää.

Vierailija
20/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että lapsi imee usein, ei kerro siitä että maito on loppumassa, vaan siitä että lapsella on kova imemisen ja läheisyyden tarve. Lapsi varmistaa syliaikaa vaatimalla rinnalle usein. Se on kuitenkin "riesa", joka menee ohi ajan kanssa.

Jos sitten korvikkeella saa vauvan nukkumaan pitempiä aikoja, niin se vaan kertoo siitä, että se sulaa huonommin vatsassa. Äidinmaito on hurjan nopeasti sulavaa, jotta lapsen vatsa kestää sen. Korvike sulaa hitaasti, siksi saattaa tuntua että sillä pysyy nälkä pitempään. Se ei kuitenkaan tarkoita, että äidinmaito on loppumassa, vaan vain sitä että se sulaa no, peammin.

Mä en tiedä mistä tähän loppuun tuli ajatus itkuisuudesta. Mä ymmärsin ap:n viestistä, että lapsi on perushyväntuulinen, herää vain usein. Se todellakin johtunee siitä, että vauva ei osaa siirtyä univaiheesta toiseen vaan tarvitsee siihen äidin apua ja aikaa opetteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi