Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks mun vauva ei nuku?

Vierailija
24.10.2009 |

Nyyh nyyh, poika nyt 3,5 kk ja koko elämänsä nukkunut kahden tunnin pätkissä yöt. Päivällä nukkuu hyvällä säkällä parin tunnin päikkärit, mutta yleensä ei niitäkään, vaan torkkuu muutaman kerran n. 20 min.

Kaikki keinot on kokeiltu, mitä teen väärin?

Alkaa jo mielenterveys mennä kun olen niin väsynyt...

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samanlainen oli minun poika 1v 2kk asti kunnes lopetin imetyksen. ja paljastui maitoallergia. eli luultavasti osa levottomuudesta johtu kipeästä mahasta, jonka sai äidinmaidon kautta kun minä käytin maitoa. onneksi olen ens kerralla viisaampi niin voin koittaa sitten maidotonta kun kaikki muu on koitettu. jos siis yhtä huonosti nukkuva lapsi syntyy...... mutta meillä siihen ei autaanut mikään...

Vierailija
22/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset nukkuu vähemmän. Ja sitä ei ns. normaalisti nukkuvien lasten äidit tahdo hyväksyä.

Meidän molemmat lapset ovat lähinnä valvoneet. Jo laitoksella hälytin hoitajan kun vastasyntynyt ei yli vuorokauteen nukkunut kuin 10 min. torkkuja.

Se valvoo sitten aina. Meillä valvotaan aina. Lapset 6v ja 1v9kk. Olen ihan paskana. Join the club.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun 6v sitten nukkuu?

Meillä valvotaan aina. Lapset 6v ja 1v9kk. Olen ihan paskana. Join the club.

Vierailija
24/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia, niin se vaan on. Et luultavasti tee mitään väärin...

Itselläni on kaksoset, joista etenkin poika on ollut aina huono nukkumaan (on edelleen aika ajoin, ikää nyt 8-v). Mutta siis vauva eivät nukkuneet ikinä mitään esim. 2 h päiväunia, mistä monet äidit puhuivat. Kun olivat vauvoja, minulla ei ollut ikinä päivisin omaa aikaa (unet n. 20-60 min) ja yöt olivat katkonaisia.

En voi muuta kuin toivoa sinulle paremmin nukkuvaa lasta kuin omani olivat (on). Tätä asiaa ei voi ymmärtää kukaan muu kuin sellainen jolla on huonosti nukkuva lapsi :(.

Sen voin sanoa, että enää ikinä en tee lisää lapsia. En usko, että kestäisin enää samaa rääkkiä, kuin mitä meidän lasten vauva-aika oli...

Vierailija
25/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen vuoden puolen tuntia kerrallaan... Ja huusi seuraavat puoli tuntia. Ja 01-07 välisen ajan huusi myös kokoajan... Ei kovin juhlavaa nukkumista. Toisen elinvuotensa nukkui jopa niitä 2h unia putkeen, ja huusi puoli tuntia...

Mietin myös, että mitä olen tehnyt väärin. Olin tosi väsynyt, yh tietysti vielä kaiken lisäksi. Ei siinä oikein auttanut muu, kuin koittaa vaan jaksaa.. Jos olet viisaampi, pyydä vaikka neuvolan kautta perhetyöntekijä teille, voi olla pari tuntia vauvan kanssa ja voit itse nukkua. Ja vaadi unikoulua (tosin se on ehkä mahdollinen vasta vuoden ikäisellä...?). Meiltä kylläkin unikoulu evättiin, sanottiin, että voit pitää sen itsekin. Pidinkin, tosin meni 2kk, jollon huudettiin joka ilta 6h putkeen, ennenkuin nukahti... ja silti heräsi sen parin tunnin päästä taas.

Lapset on kuulemma erilaisia, harmi vaan.. Olisi ollut kiva itse saada se, joka vaan syö ja nukkuu ;)

..ja pahasti allergialta tai muulta vaivalta. Voi pieni, itkeä nyt 6 tuntia putkeen.. aika raakaa. Jotainhan hän itki?? Ja sitten nKlahti ja kohta heräsi itkemään??

Kävittekö tutkimuksissa? Ei tuo ole normaalia.

Meilläkin huonosti nukkuva kuopus, alkuun nukkui 45min ja heräsi (päivisin) , tarvitsi hyssyttelyä että pääsi takaisin uneen, iltaisin sama homma, kunnes jossain vaiheessa nukahti kunnolla yöunille, ja nukkui 3-4 t. Ja heräsi syömään. Hieman vanhempana n.4kk-> saattoi jäädä yöllä valvomaan tunneiksi enne kuin nukahti takaisin. Olin todella väsy. Nyt on 1,4v ja ei tähän päivään mennessä ole nukkunut kokonaista yötä. Päiväunet 2-3t ja yöllä käyn rauhoittelemassa/hyssyttelemässä kerran tai pari, muuten herää kunnolla ja itku alkaa. Eli parempia aikoja odotellessa. Meillä myös esikoinen joka aivan eri maata. Aina nukkunut/syönyt hyvin.

Vierailija
26/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö siis kolme kertaa yössä 45min kerrallaan? Kuulostaa tosi pitkältä syötöltä noin isolle vauvalle. Oletko harkinnut lisämaitoa tai tuttia? Syökö päivällä kunnolla? Kohta voit alkaa antaa muutakin ruokaa, ehkä se helpottaa. Suostuuko nukkumaan rattaissa? Mitähän tässä vielä ehdottaisi?

Väsyneenä on epätoivoinen ja haluaisi vain nukkua. Silloin pari kuukautta tuntuu ikuisuudelta, mutta kyllä se helpottaa. Jos ei helpota niin menkää lääkäriin varmuuden vuoksi.

Vierailija
27/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mun mielestä toi on ihan normaalia, mitä ap kuvaili avauksessaan. Vauvat herää syömään ja ei monetkaan vauvat nuku mitään maratonipäikkäreitä toisin kuin luullaan.

Vierailija
28/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5 vuotiaana alkoi nukkua, niin että heräsi enää 0-2 kertaa

Vierailija
29/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaan auttaa aika!

kaikki on aina kertomassa kun vauvat nukkuu viikon ikäisenä yöt läpeensä, mutta jos on toisin niin siitä ei koskaan kuule mitään - varmaan siks kun niiden vauvojen äidin on aika puhki... :)

tsemppiä! kyllä se siitä! kokemusta nimittäin asiasta minullakin, lapsi nyt 10kk ja yöt sekä päikkärit on koko ajan parempaan päin.

Vierailija
30/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tiedän kokemuksesta, että kaikki imetysfanaatikot sanoo, että on täysin normaalia että lapsi syö 45 min kerrallaan 5 kertaa yössä jne jne. Mieti, haluaisitko edes kokeilla korvikkeen antamista esim. illalla viimeisen imetyksen yhteydessä, nukkuisiko sitten pidemmän pätkän. Ja sama vaikka päivällä, jos nukkuisi yhdet hieman pidemmät päiväunet.

En kyllä ymmärrä näitä, joiden mielestä on ihan ok että vauvat ei nuku ja äiti väsyy hermoromahduksen partaalle.

Vierailija
31/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni nukkui ympäri vuorokauden 15 minuuttia, huusi 2 tuntia, nukkui 15 minuuttia, huusi 2 tuntia jne. Rinnalle rauhoittui, mutta ei nukahtunut. Huudolla nukahti. Ei vain osannut rauhoittua ja oli aina yliväsynyt.

Puolivuotiaana päätin, että nyt nukutaan. Silloin syötiin jo hyvin perunaa. Siirsin vauvan omaan huoneeseen pinnasänkyyn. Vein väsyneenä pojan illalla sänkyyn, toivotin hyvää yötä, lähdin pois. Menin aina laittamaan pään tyynyyn ja peiton päälle viiden minuutin jälkeen sanomatta mitään. Ekana iltana meni 6 tuntia, mutta sitten nukkui putkeen 5 tuntia. Tokana iltana nukuttamiseen (=huutoon) meni enää puoli tuntia ja kolmantena kymmenen minuuttia. Tuloksena poika alkoi nukkua 22-04 heräämättä. Poika on nyt 4-vuotias ja edelleen vähäuninen, herää aamulla aina viimeistään viideltä. Mutta ne unet riittävät hänelle... Eikä siis ikinä ole mitään päiväunia nukkunut.

Vierailija
32/35 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä näitä tyyppejä, joiden mielestä äitien on jaksettava nukkumatta ja nurisematta. Totta kai vauva-aikana vähät unet on normaaleja, mutta jos tosiaan on noin kuten tässäkin ketjussa monilla, että itse saa yössä n. 4h unta ja senkin pätkissä (kuten ap:n kirjoituksesta ymmärsin), on kyllä turha syyllistää. Täytyy olla joku yli-ihminen, että tuollaisilla jaksaa.

Tsemppiä ap ja muut vähäunisten lasten vanhemmat, kyllä se siitä, viimeistään kymmenen vuoden päästä helpottaa, heh...

Vierailija
33/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista. Refluksia tuskin on, vauva ei öisin itke, jos saa seuraa ja tissiä. Eli siis tuskin on kipuitkua. Saan lapsen vähän ennen kahtatoista yöunille, siitä siis herää kahdelta, neljältä, kuudelta, syö joka kerta n. 45 minuuttia ja nukuu siinä sitten sen reilun tunnin. Seitsemältä aamulla on jo mahdoton nukuttaa uudestaan, silloin pakko nousta.

Päivisin vaan torkkuilee, eli millään ei tule lähelläkään kymmentä tuntia unta vuorokaudessa. Silmiä usein hieroo, on väsyneen oloinen ja kitisee, mutta ei vaan saa unta. Surullista :(

Vierailija
34/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se vauva viereen. Oli ainoa, mikä auttoi meillä. Yritä opetella nukkumaan vaikka tissi vauvan suussa, tiedän että on aluksi rasittavaa mutta siihen tottuu ja saa sentään jotenkin NUKKUA. Sanoit että vauva haluaa yöllä tissiä ja seuraa, etkai seurustele öisin vauvan kanssa? Valot pois päältä eikä puhetta, ainoastaan tissiä ja tai rauhoittelua/silittelyä niin oppii että yöllä ei hilluta.

Huomasin omassa vauvassa sellaisen asian, että jo otin viereen ja tarkkailin nukahtaako, niin vauvakin valvoi, ja jos nukuin itse vauvan pienestä ähinästä riippumatta, vauvakin nukahti. Ja heräsi tasan sillä sekunnilla kun itse avasin silmäni =) Jossain väitettiin että vieressä nukkuessa vauvan ja äidin unet jotenkin yhtenäistyy, päti ainakin meillä.

Vierailija
35/35 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yömme se pelasti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä