G: Mikä on sinun henkilökohtainen yläikärajasi lasten tekemiseen?
Itseäni kummastuttaa, kun tunnen itseni jotenkin ikinuoreksi. Minulla on 4 lasta todella pitkällä aikavälillä; esikoinen on jo 22-vuotias, seuraavat 12v, 4v ja 3v. Itselläni siis ikää 39v. Nyt olen alkanut haaveilemaan viidennestä lapsesta! Mieskään ei mitenkään tyrmännyt ideaa, kun eilen illalla asiasta aloin hänelle puhua. Tosin sanoi, että mietitään vielä ensvuoden puolelle ja päätetään sitten. Mies on minua vuoden vanhempi.
Ajattelin joskus, että lapset pitää olla tehtynä ennen kuin täytän 40. Nyt tuntuu, että ihan hyvin tässä vielä kerkeää. Itsepetostako?
Kommentit (66)
Tällä hetkellä olen 25-vuotias ja toinen lapsi haaveissa.
Jotenkin ajattelisin etten enää paljon yli kolmekymppisenä perhettä kasvattaisi. Kuitenkin esikoinen rupeaa jo siinä vaiheessa olemaan murrosikäinen ja uudet haasteet tulee vastaan.
Mutta eihän sitä koskaan voi tietää mitkä tuntemukset sitten on. Ihan avoimin mielin siinä mielessä olen.
35 v:ssa.
Sitten ei enää, riskien ja jaksamisen vuoksi.
35 v:ssa.
Sitten ei enää, riskien ja jaksamisen vuoksi.
Olen itse nyt 33 ja odotan toista lasta. En kyllä ole koskaan ajatellut, että nelikymppinen olisi liian vanha saamaan vielä lapsen.
Sain kolmannen 36-vuotiaana ja en todellakaan enää jaksaisi/haluaisi enempää lapsia.
Nyt yksi lapsi ja tuohon yläikärajaan aikaa on 5-vuotta. Toiveissa olisi ainakin yksi lapsi vielä, mies toivoisi kahta.
Meidän kaksi lasta ovat valvottaneet täysin ensimmäisen vuoden, kuopus vielä kauemminkin. Ei fysiikka kestä enää valvomista. Kaiken muun voisi kestääkin, mutta liika valvominen aiheuttaa jo vaaratilanteita.....
Olen nyt 31 enkä enää jaksaisi sitä rumbaa ja yövalvomista. Meillä on kolme lasta reilu vuoden välein, ja siinä 24-27-vuotiaana se oli vielä ihan ok, nyt enää en jaksais.
ja kyllä silloin jo venytettiin minun henkilökohtaista rajaani. Aina olin tähdännyt siihen, että lapset on tehtynä 30 v mennessä. Niin, ja ensimmäisen saadessani olin 24.
Tosin meillä mies oli 60v kun kuopuksemme syntyi...
oli 35, ihan riskien kannalta. Esikoisen sain 32-vuotiaana, kuopuksen syntyessä olin kuukautta vaille 35. Nyt tuli 37 täyteen, eikä vauvakuumetta tunnu ilmaantuvan.
Vahinkoa en lähtisi abortoimaan, mutta ehkäisyä käytetään.
ja kyllä silloin jo venytettiin minun henkilökohtaista rajaani. Aina olin tähdännyt siihen, että lapset on tehtynä 30 v mennessä. Niin, ja ensimmäisen saadessani olin 24.
Yritys aloitettiin kun olin 23v ja ensimmäinen lapsi saatiin kun olin 31v. Toinen kun olin 33v. Aina ei käy niinkuin haluaa. :(
Minulla on yli kymmenen lasta,kuopuksen sain vähän alle 40v. Hyvin on fysiikka kestänyt raskaudet ja valvomiset. Ihmetyttää todella,että jos on muuten terve normaali nainen,ei muka fysiikka kestä normaalia raskautta tai toista lasta,vaikka ikää olisi se 40v. Asia on tietysti aivan toinen jos on joku perussairaus
44-45 alkaa olla maksimi. Sekin siksi kun sain esikoisen nelikymppisenä, olisi kaveri toiselle. Esikoista en ehkä nelivitosena olisi halunnut, mutta jokaisen elämäntilanne on erilainen, samoin voimavarat ja "nuorekkuus".
Kyllä on nykyajan naiset heikkoja
vaan ihan silkasta itsekkyydestä. Lapset saa (toivottavasti) aikanaan maailmallekin kun ne on tehty "nuorena". :)
Itse olen todella iäkkäiden vanhempien nuorimmainen. Ei sellaista minulle, kiitos!
Monesti ne, jotka ovat saaneet lapsensa nuorina, ovat nelikymppisinä vanhemman oloisia kuin siihen saakka lapsettomana eläneet. Johtuen varmaan siitä, että on ollut aikaa ja voimavaroja panostaa itsestä huolehtimiseen, ei ole tullut vauvakiloja jne. Ei tietenkään päde kaikkiin, on vaan pieni otos tuttavapiiristäni ;-) Ja varmasti nykyinen nuorempi ikäluokka panostaa lapsista huolimatta enemmän myös itseensä, mikä on ihan oikein.
Sain tosin kuopuksen jo 35 v, mutta ajattelin etta ehkä vielä kolmas ennen kuin täytän 40 v. Onneksi mies ei halunnut, sillä 2 kk 40-v syntymäpäiväni jälkeen sain rintasyöpädignoosin.
on jo kaksi lasta 7v ja 6 kk ja itse olen nyt 26. Raja on siksi 30 koska en jaksa aloittaa alusta enaa kovin montaa kertaa ja toiseksi fyysisita syista esim napatyran takia. En myoskaan halua mitaan yli 20 v ikahaitaria lapsille.
neljännestä lapsesta vielä miehen kanssa ollut puhetta :)