G: Mikä on sinun henkilökohtainen yläikärajasi lasten tekemiseen?
Itseäni kummastuttaa, kun tunnen itseni jotenkin ikinuoreksi. Minulla on 4 lasta todella pitkällä aikavälillä; esikoinen on jo 22-vuotias, seuraavat 12v, 4v ja 3v. Itselläni siis ikää 39v. Nyt olen alkanut haaveilemaan viidennestä lapsesta! Mieskään ei mitenkään tyrmännyt ideaa, kun eilen illalla asiasta aloin hänelle puhua. Tosin sanoi, että mietitään vielä ensvuoden puolelle ja päätetään sitten. Mies on minua vuoden vanhempi.
Ajattelin joskus, että lapset pitää olla tehtynä ennen kuin täytän 40. Nyt tuntuu, että ihan hyvin tässä vielä kerkeää. Itsepetostako?
Kommentit (66)
luulen etten sen jälkeen enää keskittyisi vauvan hoitoon vaan siihen työntekoon.
mutta eihän sulla mitään hätää ole, äitini sai neljännen lapsensa samana vuonna kun täytti 40 ja kertoo nykyisinkin kuinka helppoa sen kuopuksen kanssa oli kun me sisarukset olimme siinä iässä että osasimme auttaa hoitamisessa. äiti nukkui päikkäreitä kun minä (silloin 18v.) hoidin vauvaa :)
raskauden mahdollisuutta ja olen 35v. 2 lasta on ja ne saa riittää. Kukin tekee omat valintansa ja elää niiden kanssa. Sympatiaa ei saa minulta kyllä yksikään 40+ äiti joka valittaa jaksamista, olen nuiva myönnän.
Tosin meidan lapset on todennakoisesti nyt tehty, kuopus (ja kolmas) syntyi kun olin 38 v. Mutta jos vahinko kavisi, niin en kylla keskeyttaisikaan.
En tieda miksi ihmiset puhuu nelikymppisten aitien "jaksamisesta" jonain erikoisena asiana, en ole huomannut etta olisin vasyneempi nyt kuin esikoisen saatuani. Muutenkin on aika hurja ajatus etta nelikymppisena olisi jotenkin fyysisesti piipussa, oli lapsia tai ei, se ei ennusta hyvaa todelliselle vanhuudelle...
Ihan on tunteella menty. Nyt on tilanne se että en enää lapsia halua, ikää on 37-vuotta, lapset 15- ja 9-vuotiaat. Mies on ihan samaa mieltä siitä että ei enää lapsia, kasvatetaan noi 2 mitä on ja seuraavaksi hoidetaan sitten lapsenlapsia.
tämä 34v milloin sain viimeisen lapsen. En halua olla enempää mummoäiti
Niin on motivaatiota hankkia ammatti ja tehdä töitä perheen eteen. Jos ei ole lapsia tai perhettä niin minkä vuoksi sitä opiskelisi tai kävisi töissä. Ei minkään.
Eli perusasiat kuntoon.
nyt 36 v ja ei lapsia enää. Oma 6 v, mutta lisäksi miehellä kaksi vanhempaa lasta. Ikää omasta mielestä minulla jo liikaa.
tehty...no sitten tulinkin ehkäisystä huolimatta raskaaksi kun olin juuri täyttänyt tuon 40. En hetkeäkään miettinyt aborttia, joten sain kuopukseni sitten hieman alle 41-vuotiaana.
Nyt olen 43 v. ja vieläkin voisin lapsen tehdä:) Tuo "raja" on siis siirtynyt tylevaisuuteen:) Jaksamisesta ei ole kiinni, mutta tiedän toki ettei meille enää lapsia tule kun mies ei halua ja onhan tuota ikääkin jo...vaikkei se missään tunnukaan!;D
ja lapsiluku täynnä. Neljä lasta josta vanhin 13 ja nuorin 3.
Ja mitä nuorekkuuteen tulee niin minusta harvempi uskoo että vanhin lapseni on 13v ja olen tosiaan neljän lapsen äiti.
Ja kyllä minusta tuntuu usein siltä että olen itseäni monin verroin vanhempien joukossa esim yläkoululaisten vanhempainillassa.
Nyt elän siitä mukavaa aikaa että talossa ei ole vauvaa ja vanhin voi jo hetken olla nuorimmaisen kanssa. Käymme esim lenkillä mieheni kanssa kaksin illalla kun on omasta takaa lastenvahti.
huomaatte vanhempana mikä ongelma tuossa on.
t. äitini sai minut 42-vuotiaana...oli 50 kun olin parhaassa leikki-iässä, ei oikein...
Nyt tuntuu, että lapsiluku on täysi, mutta vannomatta paras. Olen nyt 28v ja lapset 8v ja 4v.
jos ei tule niin sitten jää lapsiluku kahteen. En halua aloittaa kaikkea alusta ja ikäerokin sitten on jo mielestäni liikaa. Kahden vuoden päästä olen 26. Muut tehkööt kuinka haluaa, tämä on minulle sopiva. Haluan päästä uusien haasteiden luo jo vähitellen.
Lapset on parasta tehdä teininä
Vierailija - 23.10.09 12:05 (ID 9402751)
Niin on motivaatiota hankkia ammatti ja tehdä töitä perheen eteen. Jos ei ole lapsia tai perhettä niin minkä vuoksi sitä opiskelisi tai kävisi töissä. Ei minkään.
Eli perusasiat kuntoon.
Näinhän se todistetusti menee, että teineinä lapsensa saaneet on yleensä väitelleitä (vähintään! ehkä post-doc:eijakin?) ja heillä on hyvät työpaikat...
Jos ei ole lapsia tai perhettä niin minkä vuoksi sitä opiskelisi tai kävisi töissä. Ei minkään.
voi mikset kertonut tuota minulle ennen perheen perustamista, olisin maannut kotona 10 vuotta :-DD
pidän omana rajanani 40v. Sen olen jo ajat sitten asettanut takarajaksi, ihan jaksamisen kannalta. Nyt ikää on 35v, lapsia on jo 5 (kuopus nyt 9kk) ja kuudes haaveissa joskus vuoden-puolentoista kuluttua syntyväksi. Sitten voinkin mennä 40v töihin, jos jostain töitä löydän.
koska nyt tuntuu siltä, että lapset (3) on nyt tehty, mutta en kuitenkaan mene vannomaan, vaan ainahan se mahdollisuus on olemassa, että joskus vielä "itatähti" sitten haluttaisiin, mutta alle 40v kuitenkin.
Eihän senkään jälkeen mikään ikäloppu vielä ole. Lapsen kannalta on varmaan ihan sama, että onko äiti ollut esim. 29 tai 32 hänet saadessaan?
-31v. (tahattomasti) lapseton-
perusterve niin voisin tehdä lapsia vielä nelikymppisenä.
Minulta on kuitenkin krooninen sairaus vienyt voimia niin paljon etten uskalla enää vaikka olen vielä alle 40v.