Uusperheestä: Reilua vai ei?
Minulla ja eksälläni on neljä yhteistä,päiväkoti- ja kouluikäistä lasta. Eksäni uudella on vain yksi. He ovat asuneet yhteisessä taloudessa jo pari vuotta ja kaikki lapset asuvat heillä.
Vanhemmat matkustavat monta kertaa vuodessa ulkomaille/lappiin/huvipuistoihin. Nämä reissut toteutetaan niin, että kummaltakin puolisolta mukaan lähtee yksi lapsi/reissu. Eli käytännössä eksäni uuden lapsi pääsee jokaiselle reissulle, mutta minun lapseni joutuvat vuorottelemaan.
Minun logiikallani tämä ei ole reilua. Lasten täytyy kuitenkin suhtautua tasapuolisesti sisarpuoleensa. Miten voin pitää lasteni puolia?
Kommentit (25)
Jos yksi pääsee joka reissuun ja muut vuorotellen. Antavatko karkkipäivänäkin tälle yhdelle aina karkkia ja muut saavat joka neljäs karkkipäivä? Ihan sama asia :(
jos haluat jotain tehdä mene itse matkalle sun neljän lapsen kanssa.
jos ei ole rahaa siihen älä täällä vingu asiasta!
Paikataan sitä sitten sillä, että itse viedään niitä lapsia, jotka eivät isovanhempien mukaan pääse. Eikä reissun tarvi tietenkään olla samanlainen, jotain kivaa yhdessä puuhailua vaan niin ei kenelläkään tarvi olla paha mieli!
Otatko silloin kenties mukaan tämän uuden sisaruspuolen jotta kaikilla lapsilla on tasapuolista?
Tällä uudella lapsella on vain yksi perhe jonka kanssa matkustaa. Sinun neljällä lapsellasi on kaksi.
kotiin tai hoitoon vain sen takia, että isällä sattuu olemaan niin monta mukulaa edellisestä liitosta?? Se ei olis kyllä reilua.
muuten ei. Mutta tuollaista se tuntuu olevan uusperheissä. Uus akka vetää aina kotiinpäin ja mies ei nää mitään.
vastaavalle reissulle samaan aikaan aina niiden 3:n muun lapsen kanssa.
Ai, pitäiskö jonkun muun maksaa sun reissut?
Esim. jouluna.
Uuspariskunnan yhteiselle lapselle saa antaa lahjoja vain sen verran kun lapset entisestä liitostakin saavat. Ei vaan oteta huomioon sitä että nämä erolapset saavat toisen lahjasatsin siellä toisessa kodissa. Yhteinen lapsi ei saa.
Esim. matkustellessa.
Uuspariskunnan yhteisen lapsen saa viedä matkoille vain sen verran kun lapsia entisestä liitostakin saa. Ei vaan oteta huomioon sitä että nämä erolapset voivat matkustaa sen toisenkin perheen kanssa. Yhteinen lapsi ei voi koska toista perhettä ei ole.
Sellaisille joille tätä uutta sisaruspuolta ei tietenkään (kuinkas olikaan näin) kutsuta mukaan.
Minusta molemmat uusperheen puolisot maksavat omien lastensa kulut. Näin ollen uusperheen äiti voi kustantaa oman lapsensa jokaiselle matkalle. Ja on uusperheen isän oma asia, kustantaako jokaiselle matkalle kaikki lapsensa vai jokaisen vuorollaan.
Ilmeisesti kuvio on kuitenkin myös se, että parilla ei ole yhteisiä lapsia vaan kummallakin vain "omansa".
Mun mielestäni tuo ei kyllä ole ihan reilua, kai siinä ratkaisussa on ajateltu enemmän rahaa (ja sen jakautumista perheessä) kuin lapsia. Älytöntä mielestäni, en itse ikinä voisi toimia noin ja jättää osaa miehen lapsista kotiin.
t. Uusi onni minä myös
ja äiti neljän. Reilua.
Kaikilla ei ole sitä toista perhettä jonka kanssa matkustella. Mieheni äiti pisti pojan töihin jo ala-asteella eikä kustantanut mitään. No, joululahjan sai joskus. Ruokakin piti itse ostaa kun jääkaapissa oli vaan valo. Isä ei koskaan huomioinut tilannetta mitenkään.
Vie itse muut lapset silloin reissuun kun isä ottaa yhden mukaansa.
Ai niin, joudut maksamaan itse silloin niiden lapsen matkan.
Pitääkö mielestäsi uusperheen äidin maksaa miehen lastenkin kulut..?? Itse en ainakaan olisi valmis maksamaan vieraiden lasten kuluja. Olen ydinperheellinen.
Nyxä maksaa omistaan oman lapsensa kulut, exä omistaan omien lastensa kulut. Jos eläisivät yhteisillä rahoilla todennäköisesti kaikki lapset pääsisivät mukaan.
Toisaalta aika vaikeaa niin ison lauman kanssa on matkustaa ja vieläpä nauttia matkasta...
lapsia oli sama määrä. Jotenkin tuntuisi reilummalta, että jättäisivät jonkun reissun väliin ja menisivät koko porukan kanssa silloin kun lapset ovat mukana reissuissa. Mitä vanhemmiksi lapset kasvavat sitä enemmän he myös alkavat pohtimaan näitä asioita ja sitä onko kaikki oikeudenmukaista ja tasapuolista. Nämä raha-asiat ovat aikuisten asioita, joita lapset eivät oikeasti ymmärrä. Jos ja kun lapset ovat "samaa perhettä" eli asuvat samankaton alla pitäisi kohtelu sen "perheen äidillä ja perheen isällä" olla samanlaista.
Yhdelle lapselle voi tarjota enemmän kuin neljälle oli se sitten rahaan liittyviä asioita eli esim. lahjoja ja matkoja tai ihan vain kahdenkeskeistä yhdessäoloa. Näin se vaan on.
Tämä kannattaa muistaa siinä vaiheessa kun lapsia tekee. En ollenkaan koita sanoa että ap on ollut yksin päättämässä lasten lukumäärästä mutta lasten isällä nyt taloudellinen tilanne on selkeästi sellainen ettei hän voi (tai muuten halua) ottaa mukaan matkalle kuin vain yhden lapsensa kerrallaan. Ikäväähän se on varmasti muille lapsille jos hekin haluaisivat aina lähteä.
Toisaalta lasten on hyvä jossain vaiheessa joka tapauksessa oppia että jokaisella isommalla päätöksellä elämässä on seurauksensa. Seuraus siitä että tekee monta monituista lasta on se että kaikki eivät aina pääse välttämättä mukaan matkoille. Toki seuraus siitä on myös se että on monta mukavaa (toivottavasti) sisarusta. Samoin he oppivat (kuten tämä nyxän lapsi) että jos lapsia on vain yksi niin tämä pääsee enemmän mukaan sinne sun tänne mutta toisaalta niitä omia sisaruksia ei sitten ole. Valintakysymyksiä.
Ottavat sentään kaksi lasta aina mukaan.