Ex-mies haluaa lapsen muutamaksi tunniksi huomenna!
Lapsseni isä siis haluaa lapsemme (8kk) huomenna sukulaistapaamiseensa mukaan. Meillä on yhteishuoltajuus.. MUTTA isä ei varmasti pärjää lapsen kanssa reilua paria tuntia! Hän ei edes osaa pukea tämän päälle vaattteita. Lapsi hätääntyy jos paljon vieraita eikä isäkään niin kovin tuttu ole. Ehdotin, että voisin itse lähteä mukaan. Tai että tämä kävisi myöhemmin, kunhan on ensin harjoitellut lapsen hoitoa, koska hän ei ikinä halua käydessään vaihtaa vaippaa, syöttää tms.. Onko minun aivan pakko huomenna antaa vauva isän mukaan? Olen aivan hätääntynyt koska olen varma etteivät he pärjää. Tänäänkin suuttuessaan mies rikkoi kipsitauluni ja lähti ovet paukkuen! Voiko tälläiselle antaa lapsensa?!
Kommentit (71)
niin eikös olisi jo aika tutustua niihin?? Ja nythän on kyse parista tunnista, jonka tuonikäinen voi mainiosti olla poissa äidin luota.
Ei kai siellä mitään NIIN vakavaa voi sattua vaikka isä yksinkertainen onkin. Ja keskustelin jo kohtuu asiallisesti isän kanssa. Lupasi ettei itse aja sinne vaan menisi vanhempiensa kyydillä ja heihin kyllä melkein luotan.. Kiitoksia vain kaikille mielipiteensä esittäneille :)
AP
Ajattele kuika paljon se voi isälle merkitä. Ja siten myös hänen omalle itsenäiselle tavalleen olla isä. Onhan hyvä että huolehdit lapsestasi hyvin, mut ei hälle oikeesti mitään kamalaa tapahdu- äidinvaistosi vaan on voimakas kun lapsi on niin pieni.
Varmasti tuo mukanaan paljon hyvääkin tuo tapaaminen- mies saa itsetuntoa ja suvun kannustusta. Ei isäksi kasvaminen - eikä varsinkaan etä-isäksi ole helppoa.
Musta tämä ihan hyvä idea:
Toisaalta, voittehan sopia, että mikäli tuntuu että eroahdistus iskee ja lapsi vaan huutaa, niin mies keskeyttäisi vierailun ja toisi lapsen takaisin, eihän siellä kylässä varmaan pakko ole olla pitkään?
Ja tapaamispäivänä isä voisi tulla jo tuntia-paria ennen lähtöä teille leikkimään vauvan kanssa, niin vauva ehtii siinä vähän tottua isään.
Olen sitä mieltä, että äidin kannattaa luottaa vaistoonsa. Hän ei ole kieltämässä isä ja lapsen suhteen kehittymista, vaan uskoo ettei lapsi vierastusvaiheessa voi lähteä tutustumaan vieraisiin sukulaisiin kohtuullisen vieraan ja ilmeisesti hieman tasapainottoman isän kanssa.
Äidin KUULUU ajatella lapsen parasta ja lapsen etua. Emme ole täällä netin toisessa päässä millään tavalla kykeneväisiä arvioimaan, onko isä kelvollinen huoletimaan lapsestaan tällaisen vierailun aikana, vai ei. Tai onko lapselle hyväksi mennä nyt tämän ikäisenä vierailemaan sukulaisiin, kun isäkään ei ole lapselle vielä riittävän turvallinen ja tuttu. Emme voi arvioida sitäkään kuinka ylihuoletiva tai kontrollifriikki äiti on. Jokainen huolestunut äiti on "ylisuojeleva ja kontrolloiva"!
Luotan silti siihen, että äiti kysyy täällä neuvoa, hän miettii selvästi asiaa. Se kertoo jo kuitenkin ihmisestä sen, että on valmis miettimään ONKO lapsen isälle ja lapselle hyväksi tämä reissu vai ei, siis isän ja lapsen kannalta myös. Ei kuullosta kovin kontrollifriikille.
Sinulle ap sanoisin, että tee päätös LAPSEN EDUN mukaisesti. Ainahan sitä ei voi satavarmasti tietää. Tunnet kuitenkin lapsesi ja tunnet isän, joten sinun kuuluu vain luottaa vaistoosi.
Läpi tästä kaiketi paistaa se, että minusta sinun ei kuulu antaa lasta isälle, jos heidän suhde ja isän kyvyt eivät vielä vakuuta sinua. Isä voi aivan hyvin harjoitella lapsen kanssa olemista äidin lähellä ollessa ja myöhemmin mennä sinne sukulaisiin esittelemään "isyyttään".
Jos isä uhkaile suhteen katkaisemisella, niin sinä et sille voi mitään tehdä. Minuakin huollestuttaisi noin epävakaan käytäytyminen.
Jos lapsi tosiaa huutaa ja vierastaa koko vierailun ajan ja isä kokee voimakkaan pettymyksen, voitko olla varma ettei osoita sitä pettymystään lapselleen, kuten osoittaa näköjään sinulle?
Yleensä kun on noin pieni vauva kyseessä etäisä käy tapaamassa lasta äidin läsnä ollessa.
Noin pieni on vielä ihan riippuvainen äidistä ja etenkin jos isä on ihan tumpelo lapsen kanssa. Ja tuohan on vielä sitä pahinta vierastusaikaa. Voithan istua vaikka hieman syrjässä ja olla "näkymätön" jolloin mies saa esitellä lasta suvulleen, mutta voit tarvittaessa ottaa tilanteen haltuun.
Sitäpaitsi, jos syötät vauvan, vaihdat vaipat ja puet vaatteet päälle. Niin lapselle ei yksinkertaisesti ehdi parissa tunnissa mitään tapahtumaan. Se ei kuole nälkään tai janoon tai vaippaihottumaan. (Jollei joku siis tietentahtoen pahoinpitele tmv.)
Toki isällä on lapseensa oikeus ja sinun tulee tukea heidän välejään ja sitä että se isä osaa ja pärjää sen lapsen kanssa ja voi tulevaisuudessa olla kahdestaankin siellä sukulaisissa.
Mutta jos he eivät ole koskaan kahdestaan ja kyse on kuitenkin vielä vauvasta niin minä lähtisin mukaan, antaisin siellä sukulaisilla sitten isän hoidella sen vauvan, sekä niiden sukulaisten, olisin "sivusta seuraajana" ja läsnä siellä tarvittaessa..ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Tämän varmaan ex-miehesikin ymmärtää mikäli haluaa, että teillä jatkossa ja heillä lapsen kanssa jatkossa on luotettava ja läheinen suhde. Ei se kasva luotettavaksi jos isä tekee niin että repäisee vauvan vieraaseen ympäristöön itsensä, joka myös vieras, kanssa. Hätäännyttää vain lapsen, sitä mieltä olen.
Ja jos on noin epäkypsä että poistuu paikalta ovet paukkuen, tavarat rikkoen niin näinkö hän tekee jos vauva huutaa siellä sukulaisissa pää punaisena monta tuntia eikä rauhoitu ilman äitiä? Poistuu paikalta..
Eiköhän se lapseen tutustuminen olisi pitänyt aloittaa jo monta kuukautta sitten.. olemalla viikoittain läsnä!
mun mielestä vauvaa ei voi antaa jos oma tunne on sitä vastaan! Sun täytyy luottaa siihen lapsen isään eikä niihin sukulaisiin..
Sitäpaitsi, jos syötät vauvan, vaihdat vaipat ja puet vaatteet päälle. Niin lapselle ei yksinkertaisesti ehdi parissa tunnissa mitään tapahtumaan. Se ei kuole nälkään tai janoon tai vaippaihottumaan. (Jollei joku siis tietentahtoen pahoinpitele tmv.)
ei se vauva kahdessa tunnissa ehdi nälkään kuolla, vaippaakaan ei välttämättä tarvi sinä aikana vaihtaa saati vaatteita, etkä sä noin fiksuna naisena ole kerta kaikkiaan voinut tehdä lapsia sellaisen miehen kanssa, joka on niin käsi ettei oppisi tarvittaessa pujottamaan kättä hihaan ja laittamaan lusikkaa lapsen suuhun, varsinkin kun paikalla on liuta sukulaisia neuvomassa tai joille sen voi delegoida.
jos tollanen negatiivinen kana siinä vieressä hösää että "et pärjää" "et pärjää"
Kyse on siitä, että lapsi lähtisi vieraan ihmisen kanssa vieraaseen paikkaan, joka on edelleen täynnä vieraita ihmisiä. Se, että kyseessä on lapsen biologinen isä, ei muuta asiaa miksikään.
Tänäänkin suuttuessaan mies rikkoi kipsitauluni ja lähti ovet paukkuen! Voiko tälläiselle antaa lapsensa?!
Jos se mies ei opi lasta syöttämään niin ainoa syy siihen on ettei ap anna hänen koskeakaan lapseensa
Kyllä lapsi pärjää kaksi tuntia vähän vieraammassakin seurassa.
mutta sitä lienee turha surkutella nyt? Tilanne on tämä. Isällä todennäköisesti on joitakin ongelmia mielenterveytensä kanssa.. Olin jo raskaana kun muutimme yhteen ja silloin mies muuttui! En siis tehnyt lasta idiootin kanssa, koska aikaisemmin hän oli ihana mies..
Mitä voin huomenna tehdä jos hän tulee lasta hakemaan? Mikä yleisesti ottaen neuvoksi? Pitäisikö minun hakea huoltajuutta itselleni? Sekin luultavasti on väärä ratkaisu koska tiedän sen tuhoavan isän ja lapsen välit lopullisesti!
AP
Kyllä se lapsi varmasti pärjää, mutta toisilla vaan on vähän korkeammat vaatimukset vanhemmuudelle ja välittämiselle.
Meillä alkoi pahin eroahdistus + vierastuskausi n. 7-8kk iässä ja vaikka lapsen isä asuu kanssamme ja osallistuu siis jokapäiväiseen arkeen, ei olisi tullut kuuloonkaan että itse oisin ollut poissa edes tuntia. Huuto alkoi aina samantien kun ovi meni kiinni, eikä se loppunut ennenkuin olin taas kotona. Tätä vaihetta kesti pari kuukautta jonka jälkeen isäkin "kelpaa" hoitajaks... meillä siis oli tuttu ympäristö ja varmasti tuttu ihminen, mutta ei auttanut.
Toisaalta, voittehan sopia, että mikäli tuntuu että eroahdistus iskee ja lapsi vaan huutaa, niin mies keskeyttäisi vierailun ja toisi lapsen takaisin, eihän siellä kylässä varmaan pakko ole olla pitkään?