Lapseton kyselee kun on hieman hämmästynyt
Kummipoikani oli meillä kahden siskonsa kanssa. Kummipoikani otti kaverinsa mukaan, jotta hänelläkin on seuraa.
Kerroin kummipojalle ja tämän vanhemmille ohjelmasta ja he kertoivat sen kummipokani kaverille ja tämän vanhemmille.
Kävimme Flamingossa uimassa, hampurilaisilla ja sen jälkeen tulimme meille. Lapset olivat yötä ja kotiutuivat tänään neljän jälkeen.
Ihmettelen sitä, että kummipoikani kaverin vanhemmat odottivat, että minä maksan heidän lapsensa kulut. Eihän se paljoa ollut mutta kyse oli minulle ventovieraasta lapsesta.
Kummipoikani vanhemmat ovat aina tarjonneet rahaa kun olemme jonnekin menneet mutta en ole sitä koskaan heiltä ottanut, koska minusta on luonnollista, että kun järjestän matkan tai muita juttuja, minä maksan.
Mutta jos lapsi menee kaverinsa mukana jonnekin, niin minä kyllä antaisin rahaa kuluihin. Hakiessani lasta en nähnyt vanhempia mutta isosiskon kyllä. Sisko taisi olla jo täysi-ikäinen eli kai hänelle olisi voinut antaa rahaa ja käskeä antamaan minulle.
Olenko niuho?
Kommentit (22)
ikinä olettaisi, että ventovieras maksaisi lapseni kuluja.
Mutta tiesikö tämän kaverin vanhemmat mitä olette tekemässä? Jos luulivat, että tulevat vaan sun luoksesi kattomaan leffaa ja syömään popcornia.
Järjestät neljälle lapselle tuollaisen hauskan elämyksen! Vau!
Mä tosin taisin nauttia lapsia enemmän!
ap
Mä tosin taisin nauttia lapsia enemmän! ap
laittaa lasta matkaan ilman rahaa.
Eli et ole niuho.
kummilapsesi ystävän vanhemmilta, kun ovat laittaneet lapsensa ilman rahaa matkaan. Noloa suorastaan heiltä.
Mää maksan jos mennään jonnekin.
En odota että mun tekemisiä maksellaan.
Jos veisin usein niin erijuttu, mutta parikymppiä ei paljoa paina.
Jos taas mukaan tulee lisää porukkaa niin siitä pitää ehdottomasti kysyä ensin lupa.
Minusta on turhaa lähteä sen enempää miettimään että kuka on nipo ja plaa plaa koska on niin eri tyylejä ja tapoja.
Mutta homma ei pelaa jos joku menettää hyvän fiiliksen, silloin pitää jutella. Ei sillä että tehdään niinkuin MINÄ sanon, vaan mietitään yhdessä mitä voisi tehdä toisin.
Ettei sitten ensikerralla tule lisää yllätyksiä.
Saattoihan rahaa olla mukana, mutta ei itse halunnut/osannut sitä sinulle tarjota?
Ilman muuta vanhemmat maksavat oman lapsensa kulut. Itsekin vien naapurin lapsia teatteriin, Linnanmäelle yms. ja he meidän, mutta kaikki hoitavat omien lastensa kulut. Kummilasteni liput ja tarjoilut maksan kyllä, koska haluan tehdä niin.
Mutta jos sun lasta vaikka pyydetään mukaan reissuun niin oletus on kaiketi että sun lapsi sinne halutaan ja saa tulla?
Mutta pointtihan on se, että vaikka kaverin tulo mukaan varmaan on kiva asia, niin se pitää olla myös vahtijalle ok.
9
lkaverin ottaa mukaan ja minulle se sopi. Myös kummipoikani vanhemmat tiesivät kaverin mukaantulosta. Myös ohjelma oli etukäteen sovittu. Tosin kävimme myös ratsastamassa illalla.
Mutta kaikki oli siis sovittu etukäteen. Kaverin kulut eivät vie minua konkurssiin mutta mielestäni kyse on vain hyvistä tavoista. Mutta kun olen lapseton, niin en tiedä joskos tämä on yleinen tapa ja siksi kysyin, oörnko niuho.
Kaveri oli 10 v.
Meillä oli hauskaa ja itse asiassa koko raha-asia tuli mieleeni vasta nyt.
ap
siis periaate, että kutsuja maksaa, mutta tässä tapauksessa tietenkin rahat olisivat olleet lapsen mukana.
Eli sun ei olisi pitänyt maksaa lastamme, mutta tuttujen kanssa asia menee toisin.
Tosin viemme ja meidän lasta viedään paljon huveihin. Suht tasaisesti
Jos vaikka lapsen kaveri pyytää mukanaan uimaan tai elokuviin, en oleta että vanhempansa maksaisivat. Mun lapsi on osannut maksaa 7 v itse, tai ainhan kaverin vanhemmat voi tarvittaessa auttaa.
En mä kyllä varmaan pääästäiskään kenenkään tuntemattoman luo. siis ihan sen takia, että siitä on yleensä vaivaa. Ainakin hoitaisin maksut, jos kutsuttais siivellä mukaan, ja se olis kaikille ok.
Voisiko 10v:lle tulla mieleen, että kun täti ei erikseen rahoja kysy, jotka äiti laittoi matkaan, niin pidämpä itsellä ja ostan joku päivä koulumatkalla itselle jotain kivaa?
Ihme että kehtaavat laittaa rahattoman lapsen matkaan vaikka oli ihan vieraasta ihmisestä kyse.
Tosi kiva että otit pojan kaverin mukaan - ei joka kummi olis viitsinyt, rahalla tai ilman.
Jos joku pyydetään matkaan, niin hänhän ei saa välttämättä aitoa tietoa pitääkö maksaa, saako ilmasena!
Onhan sielä voitu tarjota maksua, mutta kummipojan vanhemmat sanoo ettei tartte maksaa..
Älkää heti syytelkö ulkopuolisia, tämä on sovittava sen kummiperheen kanssa. He tästä on ns. vastuussa. Mutta ei sovi myöskään olettaa että ne osaa lukea ajatuksiasi.
Ehkä sää olet ennenkin maksanut tekemisiä ja he on taas lukenut sun ajatuksia myös niin ikään virheellisesti että ei tartte kenenkään maksaa!
PUHUKAA!!!!!!!
Taisin olla 9
eikä kyse ollut suurista summista.
Jos olisin kysynyt ja lapsella ei olisi ollut rahaa, niin se olisi ollut lapselle kamala paikka minun mielestäni.
Kunhan vain kyselen näitä käytäntöjä kun kummipoikani ottaa varmaan jatkossakin kavereitaan meille mukaan. Meille se sopii oikein hyvin mutta joudumme oppimaan uutta.
Isolla porukalla oli kivaa illalla kotona, mieheni pelasi osan kanssa Wiillä ja minä katsoin osan kanssa leffaa.
ap
tällaisissa tilanteissa.
En myöskään halua asettaa lapsia noloihin tilanteisiin.
Unohdan koko jutun ja muitelen kivoja muistoja, joita näistä kahdesta päivästä syntyi :o)
ap
Ja pyrkisin huolehtimaan maksusta jutun järjestäjälle.
Mutta 10-vuotiaalla saattoi olla vanhempien mukaan antamaa rahaa mukana, mutta kun sinä et sitä kysyt, niin emme tiedä. Toisaalta emmehän tiedä mitä kaverin vanhemmat luulivat ohjelmaksi. Ehkä tosiaan luulivat teidän olevan teillä vain eikä rahaa tarvita.
Ehkä jatkossa sinun kannatta neuvotella kummipojan vanhempien kanssa kuka maksaa kummipojan kaverin kulut, jos sellainen on mukana. Ehkä rahat voisi jatkossa jotenkin välittää kummipojan vanhempien kautta?
Kaverin vanhemmat outoja/pihejä hyväksikäyttäjiä.
t. viiden lapsen äiti ja monen lapsen kummi