"Ihan tavallista porukkaa täällä asuu" - No eikä asu!
Otsikon kommentin olen kuullut monesti, kun olen googlaillut kaupunkien/kuntien huonomaineisimpia kaupunginosia. Aina tulee joku sanomaan, miten se Espoon Suvela/Jyväskylän Pupuhuhta/Porvoon Gammelbacka, on oikein hieno paikka elää ja ihan tavallista porukkaa täällä asuu. Joo, kummasti vaan uutisoinnit näistä asuinalueista on jotain ihan muuta kuin tavallista. :D
Onko ihmiset vaan sokeita omalle asuinympäristölleen vai ovatko itse samaa sakkia eli eivät edes tunnista, millaista porukkaa noilla huonomaineisilla alueilla lähinnä asuu?
Kommentit (29)
Juuri näin, Itse asuin kasarilla ja ysärillä Korsossa. Huvin keskiluokkainen oli meidän naapurusto ja he, joiden kanssa olen edelleen tekemisissä. Luokalla oli toki sitten kaikenlaista sakkia, mutta polut eriytyivät viimeistään lukiossa. Ei se ollut edes tietoinen valinta, vaan meni niin. Toki päätin itse poistua kauas Korsosta, mutta osa on paluumuuttanut sinne. Ja aivan samanlaisia alueita on kaikkialla muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Monella huonolla alueella on keskiluokkainen keskittymä ja elävät siellä naapurustossa omassa kuplassaan. Käyvät autolla kauempana töissä ja ostoksilla.
Eipä se keskiluokkaisuus silti paljoa nykyään auta. Monet lieveilmiöt ovat levinneet laajemmallekin kuin vain niihin huonoimpiin kerrostaloihin. Jos kasarilla lähinnä ihmiset rellesti kännipäissään, niin nyt käydään peukkukauppaa ja muuta mukavaa nurkilla.
Musta olennainen pointti:
Jos kyse ei ole jostain suuresta kaupungista, niin kaikki sen huonomaineisen alueen lapset menevät samaan kouluun. Oma lapsi saattaa saada kavereita, jotka eivät ole hyvää seuraa. Ei siellä ole parempien perheiden lapsille parempia kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella huonolla alueella on keskiluokkainen keskittymä ja elävät siellä naapurustossa omassa kuplassaan. Käyvät autolla kauempana töissä ja ostoksilla.
Eipä se keskiluokkaisuus silti paljoa nykyään auta. Monet lieveilmiöt ovat levinneet laajemmallekin kuin vain niihin huonoimpiin kerrostaloihin. Jos kasarilla lähinnä ihmiset rellesti kännipäissään, niin nyt käydään peukkukauppaa ja muuta mukavaa nurkilla.
Tämä.
Eräs tuttuni peri vanhempansa rivitalon juurikin tuolta Suvelasta ja muutti siihen. Pari vuotta jaksoi asua, kunnes muutti pois. Oli sen verran "mielenkiintoinen" asuinympäristö. Tuttuni ei edes ole mikään herkkähipiäinen, vaan hyvinkin rento, mutta liika on liikaa.
Tämä.
Omalla asuinpaikkakunnallani yksi ongelma on siinä, että niiden parin huonon alueen lapset sijoitetaan alakouluihin x ja y. Ihan hyviltä keskiluokkaisilta alueilta joutuu noihin samoihin kouluihin. Nuo koulut ovat levottomia, kiusaamista on paljon jne. Valittiinkin lopulta asuinpaikka sen mukaan, että lapsi voi päätyä ainoastaan yhteen hyvään alakouluun, eikä ole riskiä noihin huonompiin kouluihin ole.
Nämä huonomaineisia asuinalueita puolustavat lienevät itsekin usein sellaisia, jotka katsovat erilaisia häiriökäyttäytymisiä normaaleiksi elämisen ääniksi ja toimintamalleiksi. Siinä missä normaalia hiljaisesti elävää työssäkäyvää vituttaa kuunnella naapurin jytämusaa, niin jollekin toiselle se on ihan ok ja antaa mahdollisuuksia omillekin perseilyille, kun tekevät ne naapuritkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä huonomaineisia asuinalueita puolustavat lienevät itsekin usein sellaisia, jotka katsovat erilaisia häiriökäyttäytymisiä normaaleiksi elämisen ääniksi ja toimintamalleiksi. Siinä missä normaalia hiljaisesti elävää työssäkäyvää vituttaa kuunnella naapurin jytämusaa, niin jollekin toiselle se on ihan ok ja antaa mahdollisuuksia omillekin perseilyille, kun tekevät ne naapuritkin.
Näin juuri.
Ja kun ovat itse samanlaisia, niin heistä on ihan ok, että asunnosta kuuluu mökää iltaisin, tavaroita jätetään pihalle lojumaan miten sattuu jne.
Ihan tavallista porukkaa noissa asuu. Suvelan perheasunnot maksavat noin 150-200 tonnia. Ketkä niitä ostavat jos eivät tavalliset ihmiset?
Asun niin kalliilla alueella että täällä asuu vain erikoisia ihmisiä.
Weeteet jauhaa tätä itsestään ja totta kai weetee on silloin se normi...
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista porukkaa noissa asuu. Suvelan perheasunnot maksavat noin 150-200 tonnia. Ketkä niitä ostavat jos eivät tavalliset ihmiset?
Suvelassa asuu vuokralla melkein 50% ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, Itse asuin kasarilla ja ysärillä Korsossa. Huvin keskiluokkainen oli meidän naapurusto ja he, joiden kanssa olen edelleen tekemisissä. Luokalla oli toki sitten kaikenlaista sakkia, mutta polut eriytyivät viimeistään lukiossa. Ei se ollut edes tietoinen valinta, vaan meni niin. Toki päätin itse poistua kauas Korsosta, mutta osa on paluumuuttanut sinne. Ja aivan samanlaisia alueita on kaikkialla muuallakin.
Korso on kyllä hyvä esimerkki. Siellä on se järkyttävä nistilääväghetto ja sitten on se omakotitalojen muodostama lintukoto, kadunnimetkin lintuaiheisia.
Tampereen Härmälässä asuu ihan ok porukkaa mut jos menee "taka-Härmälään" niin porukka on täysin toista vaikka väliä on vain kilometri tai jotain.
Yleensä noilla alueilla on enemmän kaupunkien vuorkra-asuntoja kuin yleisesti, joissa voi olla häiriöitä, mutta aina myös paljon ihan yksityisomistuksessa olevia asuntoja joissa asuu ihan tavallisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvelassa asuu vuokralla melkein 50% ihmisistä.
Niin ja noista vajaasta 50% iso osa on ihan tavallisia opiskelijoita ja tavallisia matalapalkka-alojen työntekijöitä.
En tunne kaikkia noita alueita, mutta epäilen, että niidenkin sisällä on vielä erilaisia paikkoja. Joku levottomampi keskittymä, jossa aina tapahtuu ja sitten ne toiset alueet, jotka eivät ollenkaan sovi siihen yleiskuvaan, joka ihmisillä on alueesta. Jälkimmäisessä asuvat ne tavalliset ihmiset.
Kaksi syytä. 1) sotkeutuu alueen ongelmille ja alkaa pitää niitä normaaleina. 2) yrittää väittää itselleen siinä samalla että alue on siedettävä vaikkei se ole
"ei tämä ole yhtään maineensa veroinen paikka"
"ihan tavallista porukkaa täällä asuu"
"ei minullekaan ole koskaan mitään tapahtunut"
"ollaan asuttu täällä jo kaksi kuukautta ja tämä on niin ihana kun päiväkoti on vieressä ja luonto lähellä. voitiin luopua autostakin"
"tämä on nykyään paljon rauhallisempi kuin silloin uutena"