Sikainfluenssa ja kotiin sulkeutuminen - en ymmärrä!
Mä en vaan tajua tätä ajatusmallia, että eristäydytään kotiin kun sikainfluenssa jyllää.
Miten tällaiset ihmiset yleensä uskaltavat elää ja liikkua? Ainahan kun lähdet ihmisten ilmoille potentiaalisesti altistat itsesi tartunnoille / onnettomuuksille.
Mä olen työssäkäyvä ihminen. Minulla ei ole ajokorttia eli liikun julkisilla. Kaupassakin pitää käydä. En voi lopettaa elämistä tämän sikainfluenssan takia. Järkeä toki aion käyttää eli huolehtia käsihygieniasta ja vältellä pärskiviä & yskiviä ihmisiä mahdollisuuksien mukaan.
Niin ja minulla on astma, eli kuulun riskiryhmään. Siltikään en ole harkinnut vetäytymistä omaan kuplaan.
Ei kaikkia asioita maailmassa voi hallita. Virustartunta on yksi sellainen. Se tulee jos on tullakseen. Erakoituminen yhteiskunnasta on melkoisen äärimmäinen toimintamalli. Tulee mieleen joku scifi-leffa missä alienit hyökkää! :D
Te ketkä ajattelette toisella tapaa, perustelkaapas ajatusmallianne ja toimintatapaanne.
Kommentit (21)
Kiitos kun kerroit näkökulmasi. Ymmärrän sinua. Keskosen äitiys on varmasti jättänyt jälkensä, siis se kaikki mitä olet nähnyt ja kokenut. Olet oikeasti nähnyt kuinka pahaan kuntoon voi mennä "pikku flunssasta"
Onko muita jotka suunnittelevat linnoittaumista kotiin? Edelleen kiinnostaa näkemyksenne.
ap
en aio hakeutua yhtään mihinkään tartuntavaaran vuoksi. HArkitsen lapsen ottamista pois esikoulusta jos tauti leviää tänne päin.
Minä olen onneksi kaukan Englannissa paoassa moista KUOLEMAN TAUTIA AAAPPUUUUVA!!
t. *huoh
Saarellahan tunnetusti taudit leviää kuin rutto. Juuri luin englannin kuolemantapauksista.
Monelle tämä sikaflunssa ei ehkä ole merkittävästi muita kamalampi. Tosin ei siitä ehkä vielä tiedetä kovin paljon, millaiseksi saattaa muuntua jne..
Itseäni vain hieman ärsyttää jos heti leimataan ihminen ylihysteeriseksi..taustalla kun voi olla monenlaista syytä ihan aiheelliseenkin pelkoon.
Yksi esimerkki on esim. rs-virus, tänä talvena odotetaan taas pahempaa epidemiaa. Ja silti aika moni sitäkin riskiä vähättelee, mennään pyörimään ruuhkaisiin kauppakeskuksiin vastasyntyneiden kanssa esim. pahimpaan aikaan jne. Sitten vasta mietitään kun istutaan teholla vauvan vieressä :/
Tarkoitan vain sitä, että joskus varovaisuuteen on oikeasti syytä. Etenkin pikkulasten kanssa.
t.2
Groups at greatest risk
Participants agreed that the risk of severe or fatal illness is highest in three groups: pregnant women, especially during the third trimester of pregnancy, children younger than 2 years of age, and people with chronic lung disease, including asthma. Neurological disorders can increase the risk of severe disease in children.
Evidence presented during the meeting further shows that disadvantaged populations, such as minority groups and indigenous populations, are disproportionately affected by severe disease. Although the reasons for this heightened risk are not yet fully understood, theories being explored include the greater frequency of co-morbidities, such as diabetes and asthma, often seen in these groups, and lack of access to care.
Although the exact role of obesity is poorly understood at present, obesity and especially morbid obesity have been present in a large portion of severe and fatal cases. Obesity has not been recognized as a risk factor in either past pandemics or seasonal influenza.
http://www.who.int/csr/disease/swineflu/notes/h1n1_clinical_features_20…
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Astmaatikot+ehk%C3%A4+herkimpi%C3%A…
ja sen myötä kai enemmän "vaarassa". Siltikään en voi linnoittautua kotiini, vaan minun on jatkettava normaalia elämääni.
ap
Saarellahan tunnetusti taudit leviää kuin rutto. Juuri luin englannin kuolemantapauksista.
pientä sarkasmia yritin hakea, täyttä huuhaata eto flunssasta houruuminen. Eipä tuo tunnu täällä ainakaan näkyvän, mitenkään. Luulen et itellä oli tai sit oli 'tavan' flunssa, mistä tietänen.
että ne jotka voivat pysytellä kotona niin tekevät.
Taudin leviäminen hidastuu.
esim ahdistuneisuushäiriöistä, kärsiviä ihmisiä, joille ajatus sikainfluenssalle altistumisesta on ylivoimaisen ahdistava asia. Minulla on paniikkihäiriö joka on tällä hetkellä lääkityksellä kurissa ja kokemuksieni vuoksi ymmärrän hyvin, mitä ihmisen mielessä liikkuu silloin kun hän pelkää jotain sairautta. Minä en lähde tuomitsemaan kenenkään toimintamalleja. Jos "pakottaisin" sairautta pelkäävän ihmisen rohkaistumaan keinotekoisesti ja käskisin altistaa itseni, olisi se suunnilleen sama kuin kehottaisin terveellä psyykellä varustettua ihmistä hyppäämään benji-hypyn. Ihmiset ovat erilaisia. Kunnioittakaamme toisiamme. Toisten pelkoja ei tule vähätella. Kannattaa mieluummin kuunnella ja olla tukena ja käytettävissä.
tämä on av... täynnä mitä omituisempia ihmisiä. Todellinen elämä on ihan toista.
On erilaisista psyykkisistä häiriöistä, esim ahdistuneisuushäiriöistä, kärsiviä ihmisiä, joille ajatus sikainfluenssalle altistumisesta on ylivoimaisen ahdistava asia. Minulla on paniikkihäiriö joka on tällä hetkellä lääkityksellä kurissa ja kokemuksieni vuoksi ymmärrän hyvin, mitä ihmisen mielessä liikkuu silloin kun hän pelkää jotain sairautta. Minä en lähde tuomitsemaan kenenkään toimintamalleja. Jos "pakottaisin" sairautta pelkäävän ihmisen rohkaistumaan keinotekoisesti ja käskisin altistaa itseni, olisi se suunnilleen sama kuin kehottaisin terveellä psyykellä varustettua ihmistä hyppäämään benji-hypyn. Ihmiset ovat erilaisia. Kunnioittakaamme toisiamme. Toisten pelkoja ei tule vähätella. Kannattaa mieluummin kuunnella ja olla tukena ja käytettävissä.
Hei haloo, en mä ainakaan ole tuominnut enkä vähätellyt ketään saati yrittänyt pakottaa rohkaistumaan. Hain vain keskustelua aiheesta, perusteluja omaa näkökulmaani vastakkaiseen näkökulmaan.
ap
Mä en vaan tajua tätä ajatusmallia, että eristäydytään kotiin kun sikainfluenssa jyllää. Miten tällaiset ihmiset yleensä uskaltavat elää ja liikkua? Ainahan kun lähdet ihmisten ilmoille potentiaalisesti altistat itsesi tartunnoille / onnettomuuksille. Mä olen työssäkäyvä ihminen. Minulla ei ole ajokorttia eli liikun julkisilla. Kaupassakin pitää käydä. En voi lopettaa elämistä tämän sikainfluenssan takia. Järkeä toki aion käyttää eli huolehtia käsihygieniasta ja vältellä pärskiviä & yskiviä ihmisiä mahdollisuuksien mukaan. Niin ja minulla on astma, eli kuulun riskiryhmään. Siltikään en ole harkinnut vetäytymistä omaan kuplaan. Ei kaikkia asioita maailmassa voi hallita. Virustartunta on yksi sellainen. Se tulee jos on tullakseen. Erakoituminen yhteiskunnasta on melkoisen äärimmäinen toimintamalli. Tulee mieleen joku scifi-leffa missä alienit hyökkää! :D Te ketkä ajattelette toisella tapaa, perustelkaapas ajatusmallianne ja toimintatapaanne.
tai "Mä en vain tajua". Niitä palstalla on tapana käyttää silloin kun asettaudutaan toisen yläpuolelle. Jos aidosti ja vilpittömästi haluat kysyä ja tietää, unohda nämä lausahdukset. Ne eivät sitäpaitsi ole kohteliaita.
- 12
tai "Mä en vain tajua". Niitä palstalla on tapana käyttää silloin kun asettaudutaan toisen yläpuolelle. Jos aidosti ja vilpittömästi haluat kysyä ja tietää, unohda nämä lausahdukset. Ne eivät sitäpaitsi ole kohteliaita.
- 12
tsiisus mitä pilkunnussimista! :D kunnon av-tyyliin! eli "vain näin voit oikeaoppisesti ilmaista tietyn asian" *lol*
Kunnes meidän perheessä vieraili viime syksynä se enterovirus. Ei nimittäin paljon naurattanut. Meillä on kolme pientä lasta. Koko perhe kaaduttiin suurin piirtein yhtä aikaa. Kun tärisin 40 asteen kuumeessa, olin oikeasti huolissani kuka lapsista huolehtii. Mieheni meinasi antaa vahingossa lapsille väärät lääkkeet (tietenkin jokaiselle eri annostus) kun oli itsekin kuumeesta ja väsymyksestä sekaisin. Parin päivän päästä jouduin sairaalaan nuorimmaisen kanssa, kun hänelle tuli keskushermosto-oireita. Juuri silloin nousivat itselleni kädet ja jalat täyteen rakkuloita. Siellä sitten sairaalassa kantelin itkevää vauvaa yöt läpeensä, kädet ja jalat rakoilla. Murehdin miten mies ja muut lapset pärjäävät kotona. Kun päästiin kotiin, olivat rakot käsissäni ja jaloissani niin pahat etten käytännössä voinut koskettaa mitään, en kävellä, niin ja en myöskään voinut syödä mitään neljään päivään (rakkuloista oli suussakin), mikä veti vähän heikkoon kuntoon, monen päivän kuumeen jälkeen. Imetinkin vielä silloin.
Olin juuri silloin alkusyksystä naureskellut jutuille enteroviruksesta... En todellakaan halua enää joutua samanlaiseen tilanteeseen, kuin silloin viime syksynä. Meillä ei ollut ketään joka olisi voinut auttaa eikä tule olemaan nytkään jos sairastutaan, koska ainoat sukulaiset ovat minun vanhemmat ja he eivät voi tartuntavaaran vuoksi auttaa koska ovat niin iäkkäitä ja isäni sairastaa syöpää.
tai "Mä en vain tajua". Niitä palstalla on tapana käyttää silloin kun asettaudutaan toisen yläpuolelle. Jos aidosti ja vilpittömästi haluat kysyä ja tietää, unohda nämä lausahdukset. Ne eivät sitäpaitsi ole kohteliaita. - 12
tsiisus mitä pilkunnussimista! :D kunnon av-tyyliin! eli "vain näin voit oikeaoppisesti ilmaista tietyn asian" *lol*
jos haluaa antaa itsestään vilpittömän ja uskottavan kuvan ja haluaa pysyä mukana järkevässä keskustelussa. LOL-kommentin jälkeen harva enää haluaa vastata kommenttiin mitään asialinjalla.
tai "Mä en vain tajua". Niitä palstalla on tapana käyttää silloin kun asettaudutaan toisen yläpuolelle. Jos aidosti ja vilpittömästi haluat kysyä ja tietää, unohda nämä lausahdukset. Ne eivät sitäpaitsi ole kohteliaita. - 12
jos haluaa antaa itsestään vilpittömän ja uskottavan kuvan ja haluaa pysyä mukana järkevässä keskustelussa. LOL-kommentin jälkeen harva enää haluaa vastata kommenttiin mitään asialinjalla.
:D :D :D
Olipa sikainfluenssaa tai ei niin influenssa on niitä viimeisiä tauteja joihin haluaa sairastua. Mieluummin 100x kova flunssa...
Enää en ole niin "hysteerinen", mutta tiukka käsihygienian suhteen kyllä ja kuopuksen kanssa vältetään ihmismassoja kuten ruuhkaisia kauppakeskuksia ym.
Kuopus syntyi keskosena, oli hyvin lähellä kuolemaa, henkitorviavanne tehtiin syntymäpäivänä, teholla yli kaksi kk hengityskoneessa jne jne. Eli heti alkuun melkoinen menettämisen pelko iski.
Jatkossa ongelmia edelleen, pieninkin flunssa vei päivystykseen ja usein osastohoitoonkin. Kun oma lapsi ei saa henkeä, niin että huulet jo sinertää ja rintakehä vetää ihan lommolle, se on aika kamala paikka. Sydäntä puristaa pelko, ja se menettämisen pelko istuu aika tiukkaan. Sitä eivät mitkään järkiselittelyt poista.
Pitkään vältettiin jopa lähikaupassa käyntiä. Isossa kauppakeskuksessa kävi ekan kerran n.2,5-vuotiaana..eikä mielellään näinä aikoina edelleenkään mennä.
Ollaan eletty aika eristynyttä elämää kyllä, koska faktahan se on että mitä enemmän liikkuu ihmisjoukoissa sitä varmemmin joku tauti tarttuu. Että kyllä sillä välttelyllä varmasti osan flunssista torjuu.. Ja hoitavat lääkärit ovat olleet samoilla linjoilla, ovat pitäneet toimintaamme hyvänä..
Kesällä kuopus leikattiin, joten nyt tuntuu siltä että on parempi tilanne. Pieni flunssa ei välttämättä vie edes lääkäriin, kun on spiralaitteet ja keuhkolääkkeet kotona. Itsekin palasin osittain töihin, joten pöpöjen seassa kuljeskelen minäkin nyt enemmän..
Käsihygieniasta yritetään koko perhe huolehtia aina hyvin.
En siis linnoittaudu kotiin, mutta kyllä pärskivien ihmisten keskellä ahdistaa edelleen, se pöpökammo kumpuaa syvältä kaiken kokemamme jälkeen.. Väkijoukkoihin en edelleenkään halua kuopusta viedä ellei ole ihan pakko, mutta jonkin verran ollaan "relattu" tässä kuitenkin jo aikaisempaan nähden..