Toisen lapsi kutsuu äidiksi
En tiedä, kuinka suhtautua mieheni veljen lapseen, joka on alkanut kutsua minua äidiksi. Kyseessä on 12vuotias tyttö, jonka biologinen äiti kuoli tytön ollessa 3v. Tyttö ei asu meillä - vaan isänsä kanssa - mutta käy kyllä usein.
Minulla on hyvin läheiset välit tyttöön, olen varmastikin hänelle "äiti" siinä mielessä, että olen aikuinen nainen, jolle hän voi puhua, jonka olkaa vasten voi itkeä ja joka myös asettaa tarvittaessa rajoja (pitempien vierailujen aikana mm.).
Mutta sitten tyttö alkoi kutsua minua äidiksi ja se mietityttää. Äiti on kuitenkin iso asia. Jos sallin moisen nimityksen tuoko se minulle myös äidin velvollisuuden? Entä kuinka puhuisi asiasta tytölle kuulostamatta siltä, etten rakastakaan häntä tai etten halua häntä meille?
Tytön isän kanssa en ole vielä ehtinyt puhua asiasta. Luultavasti se häiritsisi häntäkin, jos tyttärensä kutsuu minua äidiksi. Minua ainakin hänen sijassaan häiritsisi.
Niin ja lisäksi minulla ja tytöllä ei ole kovin paljoa yli kymmentä vuotta ikäeroa.
Kommentit (8)
meillä ollessaan. Lasten oma äiti tietää tämän eikä hän sitä kummemmin kommentoinut. Joskus myös yhteisillä lomareissuilla he kutsuvat minua äidiksi vaikka oma äitikin on vieressä.
Mielestäni se on osoitus luottamuksesta ja kiintymyksestä.
Ei se sinulle velvollisuutta vanhempana tuo tai äitinä olemisena tuo, ethän ole hänen vanhempi vaan läheinen aikuinen. isä on velvollinen hänen kasvatusasioissa jne.
Mutta olet erittäin tärkeä hänen tulevaisuudessa kun hän kasvaa naiseksi ja murrosiässä jne. hän tarvitsee naisenmallia, isä ei kaikessa voi samaistua, sinä voit :) tähän joka tyttö kaipaa äitiä.
kyllä aika hankalaa. Myös siltä kannalta, että jos puhuu sinusta äitinään myös vieraille? Antaa ehkä hieman erikoisen kuvan perheistänne.
Mielestäni tytön isä voisi sanoa kauniisti tytölleen ettei kutsuisi sinua äidiksi, koska et sitä ole. Korostaen kuitenkin sitä että välität tytöstä. Miten olisi vaikka täti?
kyse on LAPSESTA! jos lapsen isä vetää herneet nenään niin sanot aikuisten kesken ymmärtäväsi ettet hypi hänen varpailleen omalta kohdaltasi muttet ole raaskinut kieltää toista kutsumasta sinua äidiksi. tai kuittaat huumorilla, että juu tälläinen varaäiti tässä oon.. tms.
varsinkin jos ootte paljon tekemisissä niin älä tee asiasta haloota. voihan olla että nätistikin puhuttuna tyttö harmistuu ja eikö elämässä hänellä ole jo harmia tarpeeksi jos oma biologinen äiti on kuollut..!
12v tyttö kaipaa naisenmallia ja ilmeisesti sinulta saa muutenkin tukea ja "äiti-tytär"juttuja. ole ylpeä!!
kyllä aika hankalaa. Myös siltä kannalta, että jos puhuu sinusta äitinään myös vieraille? Antaa ehkä hieman erikoisen kuvan perheistänne.
Mielestäni tytön isä voisi sanoa kauniisti tytölleen ettei kutsuisi sinua äidiksi, koska et sitä ole. Korostaen kuitenkin sitä että välität tytöstä. Miten olisi vaikka täti?
niin. kumpi on tärkeämpää? mitä jotkut muut aikuiset ajattelevat vai lapsen tarve varaäitiin?
että olisit hänen "otto-äitinsä" tai varaäiti
Tuo on suuri kunnianosoitus. Mutta tietysti kannattaa puhua asiasta tytön isän kanssa. Varmasti tyttö jollakin tasolla loukkaantuu, jos kiellät kutsumasta äidiksi. Tee se siis varovasti, niin kuin ilmeisesti aiotkin.
Itse antaisin kutsua!
Onko sinulla lapsia?
Meidän naapurin tyttö sanoo minua äidiksi ja ollaan paljon tekemisissä. Lapsi on pieni ja siksi kutsuu minua äidiksi koska myös meidän lapset sanovat minua äidiksi ja hän vain on tottunut että olen äiti. Asiaa emme ole hänelle korjanneet, minua se ei haittaa eikä naapurin perhettä.
Puhukaa tytön isän kanssa mutta en tiedä tarvitseeko teidän tytön kanssa tästä vielä mitenkään keskustella erityisemmin, mikäli se sinua ja isää ei häiritse. Anna tytön puhutella sinua miten hän haluaa, teillä on hyvät lämpimät välit ja se on erittäin hienoa että hänellä on elämässä aikuinen nainen jonka kokee äitinä. Kyllä hän sen tietää ettet ole hänen biologinen äitinsä. En tekisi tästä mitään numeroa. Olisin luontevasti asian kanssa.