Kysymys pakkoruotsin kannattajille
Voisitteko ystävällisesti vääntää rautalangasta, miksi meidän on pakko opiskella ruotsia? Syitä, jotka eivät vakuuta, ovat:
- Suomi on kaksikielinen maa: Sveitsissäkin on 4 virallista kieltä, mutta ei siellä kaikkien ole pakko opiskella retoromaania.
- kaikki kielitaito on hyödyksi: on tietysti, mutta suurimmalla osalla ihmisistä on vain rajoitettu kapasiteetti oppia vieraita kieliä. Sen sijaan, että osaan englantia, ruotsia ja saksaa, osaisin ennemmin englantia, ranskaa ja saksaa.
- Suomi on osa Pohjoismaita: ymmärrän, että Neuvostoliiton aikaan Suomi halusi profiloitua osaksi Pohjoismaita, mutta eiköhän nyt meidän viiteryhmämme ole lähinnä EU ja siellä ruotsin osaaminen ei tuo mitään lisäarvoa suomalaisille.
- historialliset syyt: Suomi on ollut
Kommentit (66)
Se vain pelottaa, että jos pakkoruotsi poistetaan niin mitä sitten tapahtuu? Moni jättää ruotsin varmasti valitsematta. Ja mihin tämä sitten johtaa? Halutaanko koko Suomi "suomalaistaa"? Siltä vaikuttaa näin ruotsinkielisen silmin.
Miten voit ajatella noin itsekkäästi? Sinua pelottaa, mitä tapahtuu, jos suomenkieliset eivät opiskele ruotsia?? Etkö ymmärrä, että maa on lähes täysin suomenkielinen? Ei ole mikään suomenkielisten velvollisuus ylläpitää ruotsinkielisyyttä, se on ihan teidän oma oikeus ja velvollisuus.
Miten ihmeessä Ruotsissa on edelleen vahva suomenkielinen vähemmistö, vaikka valtio ei pakota kaikkia opiskelemaan suomea? Tai USA:ssa on suomalaisvähemmistö, vaikka usalaiset eivät opiskele pakolla suomea?? Se on teistä itsestänne kiinni, säilyykö ruotsi vai ei. Älkää kiusatko suomenkielisiä sillä.
Teille on silloin aina töitä tarjolla, kun osaatte sekä suomea että ruotsia.
Mä olen itse suomenruotsalainen ja ymmärrän kyllä sen, että esim. Itä-Suomessa opiskeltaisiin mieluummin venäjää ensimmäisenä vieraana kielenä. Ihan loogista mielestäni.
Se vain pelottaa, että jos pakkoruotsi poistetaan niin mitä sitten tapahtuu? Moni jättää ruotsin varmasti valitsematta. Ja mihin tämä sitten johtaa? Halutaanko koko Suomi "suomalaistaa"? Siltä vaikuttaa näin ruotsinkielisen silmin.
PS. useimmat ikäiseni eivät tod osaa suomea yhtä hyvin kuin minä. Olen kyllä poikkeus koska tulen kaksikielisestä perheestä jossa isäni puhui suomea.
se, että kaikilla on yhteisenä kielenä englanti. Mutta nyt latinoja alkaa olla niin paljon, että heistä osa pystyy jäämään pelkästään espanjankielisiksi kun latinoasutus keskittyy tiettyihin kaupunkeihin ja kaupunginosiin. Niinpä alkaa olla tarpeen sielläkin opetella englannin lisäksi ainakin espanja. Sinällään aika hyvä kieliyhdistelmä, se kattaa etelä- ja pohjois-Amerikan Brasiliaa lukuun ottamatta, Australian sekä suuren osan muuta maailmaa broken Englishin kautta.
se, että kaikilla on yhteisenä kielenä englanti. Mutta nyt latinoja alkaa olla niin paljon, että heistä osa pystyy jäämään pelkästään espanjankielisiksi kun latinoasutus keskittyy tiettyihin kaupunkeihin ja kaupunginosiin. Niinpä alkaa olla tarpeen sielläkin opetella englannin lisäksi ainakin espanja. Sinällään aika hyvä kieliyhdistelmä, se kattaa etelä- ja pohjois-Amerikan Brasiliaa lukuun ottamatta, Australian sekä suuren osan muuta maailmaa broken Englishin kautta.
Näinhän se pitäisi olla Suomessakin. Suomi on valtakunnan yhteinen kieli. Jos joku välttämättä haluaa elää koko elämänsä Närpiössä osaamatta suomea, niin se hänelle sallittakoon. Omalla vastuulla sitten on se, miten pärjää Närpiön ulkopuolella.
Uskoisin, että ruotsinkieliset itsekin olisivat lopulta siihen tyytyväisiä, että suomi olisi se ainoa virallinen kieli. On varmaan tosi raskasta elää sellaisessa illuusioissa, että maa olisi kaksikielinen, kun se ei oikeasti ole. Sitten ollaan koko ajan vaatimassa ja valittamassa, kun ei sitä palvelu nyt saatukaan ruotsiksi.
Jos tehtäisiin selväksi, että suomi on se yhteinen kieli, niin loppuisi tämä kitinä. Silti jokaisella olisi edelleen oikeus omaa äidinkieltänsä ylläpitää, oli se sitten ruotsi tai saksa tai mikä vaan. Ruotsinkielisillä aluilla palveluja olisi luonnollisesti saatavilla myös ruotsiksi, koska ihmiset osaa sitä luonnostaan siellä.
Olen sitteen vissiin joku poikkeustapaus kun olen juurikin näin tehnyt, eli muuttanut täysin suomenkieliseltä alueelta Helsinkiin opiskelemaan ja myöhemmin töihin. Ja en ole koskaan tarvinnut ruotsia enkä sitä edes osaisi (virkamiesruotsimuodollisuus toki suoritettu).
Mihin perustuu käsityksesi siitä, että tämä ei olisi mahdollista? Pääkaupunkiseutu on suomenkielistä, tai ennemminkin monikielistä. Ruotsia näkee katukylteissä ja kuulee ehkä joskus Stockmannilla.