En jaksa enää pelätä =(
Raskausviikkoja kertynyt 35 täyteen ja kirjaimellisesti mennyt KOKO raskausaika pilalle tuon sikaflunssan takia. Kävin heinäkuussa rakenneultrassa ja olin tuolloin jo huolesta sekaisin ja haastattelin kätilöä sikaflunssasta. Olin jo heinäkuussa lukenut netistä, että sikaflunssa todella vaarallinen raskaana oleville ja raskaana olevat voivat kuolla tähän helpommin. Esitin väitteet kätilölle ja hän naurahti näille lauseille. Hän vain totesi ettei ne raskaana olevat kuolleet senkään tiheämmin honkongilaiseen tai aasialaiseen. Tämä helpotti oloani suunnattomasti ja pystyin hetken nauttimaan raskaudesta.
Tästä eteenpäin meni vain muutamia viikkoja, kunnes kaikki lööpit täynnä juttuja siitä, kuinka suunnattoman vaarallinen raskaana oleville on sikainfluenssa. Joka kerta kun lukee iltapäivälehtien sivuilta jotain asiaan liittyvää niin kouristelee ja tulee paha olo.....
Hetken oli hyvä olla kun kukaan ei puhunut koko aiheesta, mutta TAAS!!!! Ja ollakkin epidemian huippu sijoittuu viimeisille raskausviikoille. Minulla on vanhempi lapsi 2 vuotta, jota olen vienyt kavereiden takia osapäivähoitoon. Nyt tuntuu, että taidan ottaa lapsen pois hoidosta ja eristäytyä kotiin..
Lääkärineuvolassa käydessäni en kehdannut kysyä lääkärin mielipidettä rokotteesta kannattaisiko minun sitä ottaa. Ajattelin, että pitävät jo pöhkönä, kun se vaahtoaa sikaflunssasta joka kerta. Nyt tuntuu että rokotteen tulisi juuri ottaa juuri viimeisillään olevat, koska he kuolevat vielä suuremmalla todennäköisyydellä!!!
Terkkari kysyi lääkärin jälkeen et otanko rokotteen niin sanoin, että haluan kuulla aluksi muiden paikkakunnan raskaana olevien kantoja...Kun esitin väitteitä siitä, että rokote aiheuttaisi lapselle autismia ja aikuiselle jotain sydroomaa. Hän tokaisi, ettei ole moisia kuullut. Käykö taas niin, että parin viikon kuluttua kuhistaan, kuinka vaarallinen rokote sitten onkin?!?!
Nyt kun etsin tietoa rokotteesta niin tuntuu että ihmiset vain spekuloivat ja spekuloivat asiaa. Onhan jokaisessa asiassa varjopuolensa. Kuinka vaarallinen raskausmyrkytys on? Kuinka moni sairaastuu syöpään tupakasta???
Miksi ihmiset ovat niin inhottavia että koko ajan kaivavat ja kaivavat!!!!!!! Itse tarvitsen prosentuaalisia lukuja!!!!
Pyydän vielä nöyrästi anteeksi pitkää tilitystäni, mutta olen niin väsynyt koko raskauteeni, että jos hengissä selviän tämän raskauden niin taidan jättää lapsen teon tähän. Tuntuu, että tämän raskauden aikana on tehty tutkimuksia miljoonista eri asioista, miten vaarallisia inkivääri, masennus, lakritsi jne.... ovat vauvalle ja äidille..
Äitini myös kertoi että minua odottaessani on ottanut raskaana olevana poliorokotteen joka otettiin sokeripalassa liuoksena. Spekuloitiinko silloin polioepidemiaa näin paljon? Ei minussakaan mitään suuria virheitä tunnu olevan.
Jos jaksoit lukea tämän viestin loppuun olisi ihanaa saada kommenttia, että millä raskausviikolla olet ja meinaatko ottaa rokotetta? Pelkäätkö sikaflunssaa ja mitä mieltä olet koko sikaflunssasta raskaana olevalle?
JA JOS JOKU RASKAANA OLEVA ON SAIRASTANUT SIKAFLUNSSAN, OLISIN TODELLA KIITOLLINEN JOS KERTOISIT TARINASI.
Kirjoitan tämän viestin loppuun kuulumisiani muutaman viikon kuluttua jos olen vielä hengissä ja synnyttänyt eikä sikaflunssa ole minua tappanut... Toivon kaikille kanssasisaruksille ihania raskauspäiviä... ja myös itselleni =/
mymmeli* RV 35
Kommentit (4)
Kirjoitin oman kokemukseni sikainfluenssasta kesällä tänne: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1014992/matkustamine…
terv. raparperi, rv 26 + 2
Olen myös pohtinut tuota tautia todella paljon, ja kyllä se pelottaa.
Olen itse töissä isossa kauppakeskuksessa ja 3-v tyttöni isossa pväkodissa ja isäntä myös työpaikalla jossa paljon tavaraa ja ihmisiä...
On ollut ihan uskomattoman vähän "oikeaa" tietoa kyseisen rokotteen mahd. vaikutuksista lapseen ym. Esim thl:n sivuilla vain, että raskaana olevat riskiryhmää jne.
Mutta eilen kävin yksityisellä lääkärillä, todella huippulääkäri, ja yksityisen lisäksi työskentelee myös naistenklinikalla. On vieläpä erikoistunut yleisellä puolella kaikkiin "ongelma raskauksiin" ja on naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri.
Ja kysyin hänen mielipidettään rokotteesta ja oli ehdottomasti sitä mieltä, että se on hyvä ja tärkeä ottaa. Joten, se ratkaisi minun ongelmani ja otan sen rokotteen heti kun vain saan. Mulla nyt vkot tasan 16.
Joten nyt lupasin itselleni, etten murehdi rokotetteen vaarallisuutta tms. Koska en usko, että paljon tuon kokeneemmalta lääkäriltä voisin kantaa asiaan kysellä!
koska kukaan lääkäri/terveydenhoitaja/sairaanhoitaja ei oikeasti tiedä mitkä ne riskit siinä on.
Sitä rokotetta ei vain ole tutkittu tarpeeksi että moisen riskin ottaisin.
Kuolemaa en pelkää koska esikoisen raskaudessa melkein kuolin auto onnettomuudessa ja olen sitä mieltä että jos aikani on oikeasti lopussa tässä paikassa niin se tapahtuu otin sen rokotteen tai en.
Rv 30+6 meneillään ja en ole tähän mennessä vielä pelännyt koko flunssaa.
Mielipidettäni voisi muuttaa ainoastaan se jos minulla olisi joku sairaus tämän raskauden lisäksi. Mutta en ole koskaan ollut kova sairastelemaan mitään.
En aio jatkossakaan paljoa lotkauttaa korvaani tämän asian kanssa, jos jotakin tapahtuu niin sitten tapahtuu. Se on vain elämää ja mieheni on myös asiasta aivan samaa mieltä.
Samoja tuntemuksia täälläkin...
Vähän aikaa sai olla rauhassa ja nauttia raskaudesta kunnes lööpit taas pursui possulenssu-uutisia ym.
Olen viikolla 20+1 tällä hetkellä, tän hetkinen fiilikseni rokotteen suhteen on varsin negatiivinen. Eli en ole ottamassa. Olen myöskin yllättynyt siitä että Naistenklinikalla mulle ei ole edes siitä puhuttu vieläkään ja neuvolassakin olivat että seuraa nyt niitä uutisia kun koko ajan tulee uutta tietoa rokotteesta ja ei siis lähtenyt -> kyllä mä nyt suosittelen/sun on pakko/kyl sun kannattaa-linjalle sen suhteen. Oli kieltämättä aika vaisu sen asian suhteen kun ekaksi ajattelin että se tyrkyttää mulle sitä henkeen ja vereen :D :D
Että näillä mennään vielä tällä hetkellä, en tosiaan tiedä meinaanko sitä ollenkaan ottaa vai muuttuuko mielipiteeni.