Mikä siinä oikein on vikana, kun kakkupohja lätsähtää?
Eli miten kakkupohjan saisi kohoamaan uunissa kunnolla eikä tuloksena joka kerta olisi ohut lättänä?
Kommentit (9)
sokeri ja munat ihan tosi kuohkeeksi. Siinä yleensä vikaa jos ei kohoa, tai sitten sulla on liian kuuma uuni.
Käytä huoneenlämpöisiä munia, vatkaa kuohkeaksi, älä kopistele. Siivilöi jauhot, puolet vehnistä ja puolet perunajauhoa, vähän leivinjauhetta. Paista 175c.
kiitos näistä neuvoista, mutta miten ne jauhot saa sekoittumaan taikinaan tasaisesti eli auttaako nimenomaan siihen tuo sihtaus?
tupsuttelen ja käännän samalla jauhoja sekaan.
sihdin läpi kuivat ainekset..tässä vaiheessa sekoita HYVIN varovaisesti,ei enää mitään vatkauksia.Näillä opeilla en oo vielä ikinä onnistunu tekemään lättänää pohjaa.t:2
jauhojen sihtaus auttaa ja sitten mä käännän massaa nuolijalla, kunnes taikina on tasaista.
Jotkut sanovat ettei kakkupohja tarvi leivinjauhetta, mä käytän aina.
Mä en ikinä laita perunajauhoa mihinkään muuhun kuin unelmatorttuun, tämä on täysin makuasia. Perunajauho päästää kosteuden paremmin läpi, eli vehnäjauhoilla saa anteeksi jos vahingossa laittaa liikaa kostuketta.
Toinen varma tapa on avata uuni kesken paistamisen. Silloin kakku todellakin voi lätsähtää.
Tavallinen kakku antaa aika paljon anteeksi, itse mielummin vähän ylikypsennän kakun + jätän pöydälle yöksi. Kuivaa on helpompi käsitellä.
Minulla johtuu uunista. Edellisessä kodissa onnistui, tässä ei. Lätsähtää aina, ainoa leipomus mikä minulta epäonnistuu 100% todennäköisyydellä.
Vaahdotan siis todella hyvin, käytän huoneenlämpöisi' aineita, sihtaan jauhot varovasti ja nostelen ne toooodella hellästi vaahdon joukkoon. Ja lätsähtää.
Eli
- kanamunat huoneenlämpöisiä
- vatkaa munat ja sokeri riittävän kuohkeaksi vaahdoksi
- siivilöi jauhot joukkoon, ja kääntele ne varovasti sekaan, älä vatkaa
- älä aukaise uunia keskenkaiken, sekä vältä uunin edessä hyppelyä
siis sillai että on tosissaan kuohkeaa.