Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomailla asuneet ja Suomeen takaisin muuttaneet.

Vierailija
20.10.2009 |

Kuinka paljon puhutte ulkomaanvuosistanne/kokemuksistanne? Miten koette vastaanoton?

Olemme nyt olleet jonkin aikaa takaisin Suomessa yli viiden vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Välillä tuntuu, että kun puhun noista vuosista minun katsotaan - en tiedä, ylpeilevän? Vastaanotto on joka tapauksessa hiljaisuus, pitkät katseet, ei kovinkaan vastaanottava. Olenko liian herkkä? Olen pikku hiljaa lakannut mainitsemasta missä esim. jotkut kertomani asiat tapahtuivat, ettei tuntuisi siltä että korostaisin asuneeni ulkomailla.

Nuo vuoden olivat kuitenkin merkittävä osa elämääni sekä yksityisesti (mm. lasten syntymä) että työhistoriani kannalta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisit asunut 5 vuotta vaikka Kuopiossa niin haluttaisiko sinua jatkuvasti puhua siita mita kaikkea Kuopiossa tapautui, esim. etta lapsesi syntyivat siella ?

itse asun ulkomailla (asunut jo yli 10 vuotta) mutta juttelen ihan tavallisista asioista enka ole saanut mitaan negatiivista asennetta osakseni.

Vierailija
2/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

helposti tuollaista lähtee kuvittelemaan, mutta minä olen ainakin pidättäytynyt miettimästä liikoja, olen oma itseni ja puhun asioista korostomatta turhaan missä ne ovat tapahtuneet. Enhän minä mainitse muutenkaan mitkä asiat tapahtuivat Helsingissä, ja mitkä Tampereella asuessani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt Suomessa. minulla on ihan samanlaisia kokemuksia, en oikein uskaltaisi enää edes mainita mitään ulkomailla asumiseen liittyvää.

Vierailija
4/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä- ja lähipiirissämme suurin osa on itse ulkomaalaisia Suomessa, naimisissa ulkomaalaisen kanssa ja/tai ulkomailla asuneita (asuvia) yms. joten niistä ajoista ja asioista puhuminen on ihan arkista jutustelua, eikä mitään outoa, joten en ole vastaavaan ONNEKSI törmännyt.

Vierailija
5/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisit asunut 5 vuotta vaikka Kuopiossa niin haluttaisiko sinua jatkuvasti puhua siita mita kaikkea Kuopiossa tapautui, esim. etta lapsesi syntyivat siella ?

Kuuluu mielestäni osana tarinan rakentamiseen mainita paikka. Jos siis puheenaiheena olisi jokin Kuopion aikainen tapahtuma, mainitsisin myös missä silloin oltiin. Olen asunut myös Suomessa useilla paikkakunnilla ja mainitsen kyllä paikkakunnan, jos kerron jotain vanhaa tapahtumaa. Tämä ei tietenkään tarkoita että olen jatkuvasti puhumassa ikivanhoista asioista, ihan vain mitä normaalijutustelussa joskus kertoo muistoistaan.

t. ap

Vierailija
6/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä se ongelmasi tulikin jo esille. Eli mainitset turhan tarkasti aina puheissesi, missä jokin asia on tapahtunut. Muilla ei ole tapana tehdä näin ja siksi kokevat sinun tarkoituksellisesti sitä korostavan. Lopetat sen, niin ongelmasikin ratkeaa! :)

Vierailija
7/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toiset muistelevat, että viime Vappu oli niin sateinen ja sitten itse sanot, että olipa hikinen keli Cinqo de Mayon aikaan, niin kieroon katsotaan.

Tylsää tietysti on, että kohdemaassa kukaan ei jaksa kuunnella muisteloja Suomesta. Suomessa ei kukaan halua kuulla muisteloja ulkomailta.

Parasta olla hiljaa ja antaa toisten pärpättää ja siirtää sitten keskustelu päivänpolttaviin kysymyksiin.

Kokemuksesta tiedän, että välillä ottaa päästä kun muualla vietetty aika pitää ikään kuin pyyhkiä pois. Olen tullut kuitenkin paremmin hyväksytyksi, en ole niin kummajainen.

Vierailija
8/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu mielestäni osana tarinan rakentamiseen mainita paikka. Jos siis puheenaiheena olisi jokin Kuopion aikainen tapahtuma, mainitsisin myös missä silloin oltiin. Olen asunut myös Suomessa useilla paikkakunnilla ja mainitsen kyllä paikkakunnan, jos kerron jotain vanhaa tapahtumaa. Tämä ei tietenkään tarkoita että olen jatkuvasti puhumassa ikivanhoista asioista, ihan vain mitä normaalijutustelussa joskus kertoo muistoistaan.

t. ap

Odotatko, että ihmiset rupeavat kyselemään lisää asuinmaastasi? Vai onko se oikeasti ns. sivuseikka jutuissasi? Et voi olettaa, että ihmiset jaksavat jatkuvasti kiinnostua ulkomaankokemuksistasi. Vai miten se hiljaisuus tms. oikein ilmenee?

Itse en ole törmännyt moiseen kohteluun, ulkomaanvuodet pystyy ottamaan keskustelussa ihan normaalisti esille.

Vierailija
9/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilaisuus, jossa jouduin puheisiin henkilön kanssa, joka keskusteli tietystä taiteilijan tuotannosta. Keskustelija oli asiansa lumoissa silmät säteillen, mutta minä seisoin siinä vieressä, silmäillen hieman kyräillen ja osaamatta sanoa sanaakaan tai lisäämättä omaa osuuttani keskusteluun. Ehkä hän piti minua töykeänä, mutta en vain kerta kaikkiaan osanut sanoa mitään - en edes kysyä, sillä aihe oli minulle täysin vieras.

Tosin - luulisi, että vieraasta maasta ja siellä elämisestä silti löytyisi kysyttävää.

Vierailija
10/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuminen on ap:lle varmaan monella tapaa ollut merkityksellinen kokemus, mutta ikävä kyllä muille ihmisille yhtä mielenkiintoinen aihe kuin jonkun sukulaisen Kanarian lomakuvat.

Eli tuskinpa siitä on kysymys, että ap:ta pidettäisiin ylpeilijänä...

Kun toiset muistelevat, että viime Vappu oli niin sateinen ja sitten itse sanot, että olipa hikinen keli Cinqo de Mayon aikaan, niin kieroon katsotaan.

Tylsää tietysti on, että kohdemaassa kukaan ei jaksa kuunnella muisteloja Suomesta. Suomessa ei kukaan halua kuulla muisteloja ulkomailta.

Parasta olla hiljaa ja antaa toisten pärpättää ja siirtää sitten keskustelu päivänpolttaviin kysymyksiin.

Kokemuksesta tiedän, että välillä ottaa päästä kun muualla vietetty aika pitää ikään kuin pyyhkiä pois. Olen tullut kuitenkin paremmin hyväksytyksi, en ole niin kummajainen.

Vierailija
11/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt 5 Suomessa. En ole huomannut mitään ihmeellistä muiden suhtautumisessa. Voisi kuvitella, että riippuu siitä miten tuot asian esille. Jos joka toisessa lauseessa mainitset "siellä ulkomailla" niin varmasti ihmiset katsovat. Jos asia selviää jossain sivulauseessa, ehkä kiinnostuvat enemmänkin...

Tietysti voi riippua myös tuttavapiiristä. Jos olette ainoita, niin voi jostain tuntua todella erikoiselta. Jos taas monilla muillakin on ulkomaankokemuksia niin asia sivuutetaan helpommin ihan normaalin asiana.

Vierailija
12/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan vuodet ovat iso osa elämääni, mutta en niitä automaattisesti enää tuo esiin juuri mainitsemistasi syistä...

Vierailija
13/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa!

Ulkomaankomennuksista jutteleminen tuntuu niín pahalta tietystä porukasta joka ei ole saanut itse elämässään mitään aikaiseksi. Ja paha olo puretaan sitten kielteisillä kommenteilla tms.

Positiivisesti suhtautuvat taas eivät pidä juttuja elvistelynä vaan ihan normaalina.

Vierailija
14/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaankomennuksista jutteleminen tuntuu niín pahalta tietystä porukasta joka ei ole saanut itse elämässään mitään aikaiseksi.

Vierailija
15/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tekstistä paistaa ainakin minun mielestäni läpi aika ylimielinen asenne... ei ihme, jos törmää kielteiseen suhtautumiseen.

Tutulta kuulostaa!

Ulkomaankomennuksista jutteleminen tuntuu niín pahalta tietystä porukasta joka ei ole saanut itse elämässään mitään aikaiseksi. Ja paha olo puretaan sitten kielteisillä kommenteilla tms.

Positiivisesti suhtautuvat taas eivät pidä juttuja elvistelynä vaan ihan normaalina.

Olen itse viettänyt ulkomailla viitisen vuotta, enkä muista kertaakaan törmänneeni kielteisiin asenteisiin. Mutta toki on selvä, että kukaan ei jaksa kuunnella jatkuvaa jauhamista ulkomaankokemuksista (en minäkään jaksa kuunnella jatkuvasti armeijajuttuja, synnytyskertomuksia tms).

Ja tiedän myös ihmisiä, jotka esittävät kokemuksensa sellaiseen sävyyn (tyyliin lapseni sairastui vakavasti, mutta sentään siellä sai kunnollista hoitoa - lausumattomaksi jää "toisin kuin Suomessa"), ettei ole ihme, että tulee mulkoilua.

Vierailija
16/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaankomennuksista jutteleminen tuntuu niín pahalta tietystä porukasta joka ei ole saanut itse elämässään mitään aikaiseksi.

Pitääkin muistaa kertoa tää tuttavalleni joka painaa hikipajahommaa Espanjassa, että on sentään saanut jotain aikaiseksi elämässään nyt ;)

Vierailija
17/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh!

Kateellista porukkaa löytyy täältäkin -ei se nyt tietenkään yllätys ole.

Juuri teidän kaltaistenne takia on niin mukava aina karistaa tämän maan pölyt välillä jaloistaan.

Ja onneksi on niitä tosiystäviä joiden kanssa voi puhua mistä huvittaa tarvitsematta miettiä "että loukkaankohan -yhyy- nyt tuota".

Vierailija
18/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin muistaa kertoa tää tuttavalleni joka painaa hikipajahommaa Espanjassa, että on sentään saanut jotain aikaiseksi elämässään nyt ;)

On saanut paljon enemmän aikaan kuin lähiöyksiössään työttömänä kärvistelevä tuulipukukansan edustaja! :)

Tsemppiä vaan sullekin.

Vierailija
19/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että ihmiset eivät ole niin kiinnostuneita. Mutta osa on oikeasti kiinnostuneita, ja haluavat kuulla lisää. Mutta me asuimme niin tylsässä paikassa että melkein sama vaikka olisimme asuneet Vantaalla.

Minulla on vähän sama juttu, että komennusaika oli kaikin puolin antoisaa ja nyt kyllä tuntuu vähän tylsältä olla takaisin täällä. Itse kyllä ajattelen niitä aikoja useinkin mutta en tosiaan viitsi kauheasti puhua. Vaikka pakostikin tulee verrattua miten esim. lasten kouluasiat olivat siellä ja kuinka ne ovat täällä.

Vierailija
20/23 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäsää Muoniossa ja Mansessa on vielä jotenkin verrattavissa, mutta Mamaroneck on jo kotimaantieteestä niin ulkona, että kaikkia evvk. Asuinpaikat, työpaikat, ihmiset, koulut, kaupungit on erilaisia mutta ei niistä kannata puhua. Ei ketään kiinnosta ja se on vain brassailua. Parempi pitää turpa kiinni. Tylyä meininkiä.

Amerikkalaisia Suomi kiinnostaa säästä kaikkiin muihinkin asioihin, mutta se on tietty feikkausta, eikö niin. Näin ainakin palstamielipide asiasta tykkää.